Cykl kształcenia: 2021/2022
Nazwa jednostki prowadzącej studia: Wydział Budownictwa, Inżynierii środowiska i Architektury
Nazwa kierunku studiów: Architektura
Obszar kształcenia: nauki techniczne
Profil studiów: ogólnoakademicki
Poziom studiów: drugiego stopnia
Forma studiów: stacjonarne
Specjalności na kierunku: BLOK 1, BLOK 2, BLOK 3
Tytuł otrzymywany po ukończeniu studiów: magister inżynier architekt
Nazwa jednostki prowadzącej zajęcia: Katedra Konserwacji Zabytków
Kod zajęć: 6575
Status zajęć: obowiązkowy dla programu
Układ zajęć w planie studiów: sem: 1 / W15 P45 / 5 ECTS / E
Język wykładowy: polski
Imię i nazwisko koordynatora: prof. dr hab. inż. Marek Gosztyła
semestr 1: mgr inż. arch. Magdalena Janda
semestr 1: dr inż. arch. Rafał Lichołai
semestr 1: dr inż. arch. Joanna Bartkiewicz
Główny cel kształcenia: Wyposażenie studentów w wiedzę i umiejętności umożliwiające samodzielne wykonanie projektu budynku wielofunkcyjnego w formie zabudowy uzupełniającej w tkance śródmiejskiej.
Ogólne informacje o zajęciach: Zajęcia w ramach modułu "PAiUwKK" mają na celu zapoznanie ze złożonością relacji między projektowaną tkanką współczesną a historycznym kontekstem oraz pogłębienie i rozwinięcie wiedzy i umiejętności związanych z wykonywaniem zawodu architekta, poprzez rozwijanie umiejętności samodzielnego dochodzenia do rozwiązań projektowych uzależnionych od szerokiego spektrum uwarunkowań miejscowych, w tym funkcjonalnych, urbanistycznych, technicznych, prawnych. Wykształcenie postawy szacunku dla kontekstu historycznego. Przygotowanie studenta do samodzielnej, kreatywnej pracy w zawodzie architekta poprzez rozwinięcie umiejętności kształtowania współczesnych struktur architektonicznych w środowisku śródmiejskim.
Materiały dydaktyczne: Udostępniane na pierwszych zajęciach.
1 | A. Kadłuczka | Ochrona zabytków architektury. Zarys doktryn i teorii | Wydawnictwo SKZ i IHAiKZ WAPK, Kraków. | 2000 |
2 | E. Małachowicz | Konserwacja i rewaloryzacja architektury w środowisku kulturowym | Oficyna Wydawnicza Politechniki Wrocławskie, Wrocław. | 2007 |
3 | Gosztyła M., Pasztor P. | Konserwacja i ochrona zabytków architektury | Oficyna Wydawnicza Politechniki Rzeszowskiej, Rzeszów . | 2011 |
4 | A. Kadłuczka | Konserwacja zabytków i architektoniczne projektowanie konserwatorskie, Podręcznik dla studentów wyżs | Wydawnictwo PK, Kraków. | 1999 |
5 | Ustawa z 23. 07. 2003 o ochronie zabytków i opiece nad zabytkami z dnia 23 lipca 2003 r., Dz. U. z d | . | ||
6 | Rozporządzenie ministra kultury z dnia 9 czerwca 2004 r. w sprawie prowadzenia prac konserwatorskich | . |
1 | E. Neufert | Poradnik projektowania architektoniczno-budowlanego | Arkady, Warszawa. | 2000 |
2 | (Dz. U. z dnia 15 czerwca 2002 r.) Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 12 kwietnia 2002 r. | . | ||
3 | Korzeniewski W. | Poradnik projektowania budownictwa mieszkaniowego. | Arkady, Warszawa. | 1989 |
4 | Biles A., Mornement A. | Infill: New Houses for Urban Site | Laurence King Publishing, Londyn. | 2009 |
1 | M. Twarowski | Słońce w architekturze. | Arkady, Warszawa. | 1996 |
2 | Ch. Aleksander | Język wzorców. Miasta, budynki, konstrukcja | Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk . | 2008 |
3 | A. Djordje & S. A. Sanja | Infill Architecture: Design Approaches for In-Between Buildings and „Bond” as Integrative Element | Arhitektura i urbanizam. 24-39. 10.5937/a-u0-8293. | 2015 |
4 | M. Żmudzińska-Nowak | LOCAL ARCHITECTURE HERITAGE IN THE INTEGRATED APPROACH - research - protection - education | Wydawnictwo Politechniki Śląskiej. | 2019 |
5 | H. Kobayashi, H. Kithara, M. Korenaga, K Yagi | SURFACE-LAYERS DESIGN OF “BLOCK-INFILL ARCHITECTURE” IN PARIS | Journal of Architecture and Planning (transactions of Aij). 74. 1043-1050. 10.3130/aija.74.1043. | 2009 |
Wymagania formalne: Status studenta Politechniki Rzeszowskiej, WBIŚiA, kierunek Architektura
Wymagania wstępne w kategorii Wiedzy: Posiada wiedzę z zakresu teorii i projektowania architektonicznego, historii architektury i budownictwa ogólnego.
Wymagania wstępne w kategorii Umiejętności: Biegle posługuje się budowlanym rysunkiem technicznym.
Wymagania wstępne w kategorii Kompetencji społecznych: Pracuje samodzielnie i w zespole.
MEK | Student, który zaliczył zajęcia | Formy zajęć/metody dydaktyczne prowadzące do osiągnięcia danego efektu kształcenia | Metody weryfikacji każdego z wymienionych efektów kształcenia | Związki z KEK | Związki z PRK |
---|---|---|---|---|---|
01 | A.W1. Zna i rozumie projektowanie architektoniczne o różnych stopniach złożoności, od prostych zadań po obiekty o złożonej funkcji w skomplikowanym kontekście, w szczególności: prostych obiektów uwzględniających podstawowe potrzeby użytkowników, zabudowy mieszkaniowej jedno- i wielorodzinnej, obiektów usługowych w zespołach zabudowy mieszkaniowej, obiektów użyteczności publicznej i ich zespołów o różnej skali i złożoności w otwartym krajobrazie lub w środowisku miejskim | wykład | egzamin cz. pisemna |
K_W01+ K_W03++ |
P7S_WG P7S_WK |
02 | A.W3. Zna i rozumie planowanie przestrzenne oraz narzędzia polityki przestrzennej | wykład | egzamin cz. pisemna |
K_W06++ |
P7S_WG P7S_WK |
03 | A.W4. Zna i rozumie zapisy miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego w zakresie koniecznym do projektowania architektonicznego | wykład | egzamin cz. pisemna |
K_W06+ |
P7S_WG P7S_WK |
04 | A.W5. Zna i rozumie zasady projektowania uniwersalnego, w tym ideę projektowania przestrzeni i budynków dostępnych dla wszystkich użytkowników, w szczególności dla osób z niepełnosprawnościami, w architekturze, urbanistyce i planowaniu przestrzennym, oraz zasady ergonomii, w tym parametry ergonomiczne niezbędne do zapewnienia pełnej funkcjonalności projektowanej przestrzeni i obiektów dla wszystkich użytkowników, w szczególności dla osób z niepełnosprawnościami | projekt zespołowy | prezentacja projektu |
K_W08+ |
P7S_WG P7S_WK |
05 | A.W6. Zna i rozumie zaawansowane metody analiz, narzędzia, techniki i materiały niezbędne do przygotowania koncepcji projektowych w interdyscyplinarnym środowisku, ze szczególnym uwzględnieniem współpracy międzybranżowej | projekt zespołowy | prezentacja projektu |
K_W11++ |
P7S_WG |
06 | A.W7. Zna i rozumie podstawowe metody i techniki konserwacji, modernizacji i uzupełniania zabytkowych struktur | projekt indywidualny | obserwacja wykonawstwa |
K_W07+ |
P7S_WG P7S_WK |
07 | A.U4. Potrafi dokonać krytycznej analizy uwarunkowań, w tym waloryzacji stanu zagospodarowania terenu i zabudowy; formułować wnioski do projektowania i planowania przestrzennego, prognozować procesy przekształceń struktury osadniczej miast i wsi, oraz przewidywać skutki społeczne tych przekształceń | projekt indywidualny | zaliczenie cz. ustna |
K_U01+ |
P7S_UK P7S_UW |
08 | A.U9. Potrafi integrować informacje pozyskane z różnych źródeł, dokonywać ich interpretacji i krytycznej, szczegółowej analizy oraz wyciągać z nich wnioski, a także formułować i uzasadniać opinie oraz wykazywać ich związek z procesem projektowym, opierając się na dostępnym dorobku naukowym w dyscyplinie | projekt indywidualny | prezentacja projektu |
K_U02++ |
P7S_UW |
09 | A.S4. Jest gotów do brania odpowiedzialności za kształtowanie środowiska przyrodniczego i krajobrazu kulturowego, w tym za zachowanie dziedzictwa regionu, kraju i Europy | projekt indywidualny | prezentacja projektu |
K_K02+ K_K03++ |
P7S_KO P7S_KR |
Uwaga: W zależności od sytuacji epidemicznej, jeżeli nie będzie możliwości weryfikacji osiągniętych efektów uczenia się określonych w programie studiów w sposób stacjonarny w szczególności zaliczenia i egzaminy kończące określone zajęcia będą mogły się odbywać przy użyciu środków komunikacji elektronicznej (w sposób zdalny).
Sem. | TK | Treści kształcenia | Realizowane na | MEK |
---|---|---|---|---|
1 | TK01 | W01-W02 | MEK01 | |
1 | TK02 | W03-W05 | MEK04 | |
1 | TK03 | W06-W08 | MEK02 | |
1 | TK04 | W09-W13 | MEK09 | |
1 | TK05 | W14, W15 | MEK08 | |
1 | TK06 | P01-P12 | MEK03 MEK06 | |
1 | TK07 | P13-P24 | MEK07 | |
1 | TK08 | P25-P60 | MEK05 |
Forma zajęć | Praca przed zajęciami | Udział w zajęciach | Praca po zajęciach |
---|---|---|---|
Wykład (sem. 1) | Godziny kontaktowe:
15.00 godz./sem. |
Uzupełnienie/studiowanie notatek:
5.00 godz./sem. Studiowanie zalecanej literatury: 10.00 godz./sem. |
|
Projekt/Seminarium (sem. 1) | Przygotowanie do zajęć projektowych/seminaryjnych:
5.00 godz./sem. |
Godziny kontaktowe:
45.00 godz./sem.. |
Wykonanie projektu/dokumentacji/raportu:
35.00 godz./sem. Przygotowanie do prezentacji: 2.00 godz./sem. Inne: 1.00 godz./sem. |
Konsultacje (sem. 1) | Przygotowanie do konsultacji:
10.00 godz./sem. |
Udział w konsultacjach:
10.00 godz./sem. |
|
Egzamin (sem. 1) | Przygotowanie do egzaminu:
10.00 godz./sem. |
Egzamin pisemny:
2.00 godz./sem. |
Forma zajęć | Sposób wystawiania oceny podsumowującej |
---|---|
Wykład | Ocena z egzaminu, na którą składają się część pisemna oraz rysunkowa. |
Projekt/Seminarium | Ocena z projektu na podstawie złożonego projektu i końcowej prezentacji oraz aktywności na zajęciach. |
Ocena końcowa | Ocena sumująca jako średnia ważona oceny z egzaminu (0,3 oceny końcowej) i projektu (0,7 oceny końcowej). |
Wymagane podczas egzaminu/zaliczenia
Przykładowe pytania egzaminacyjne.pdf
Realizowane podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/projektowych
Przykładowy temat projektu.pdf
przykladowa plansza1.jpg
Inne
przykladowa plansza2.jpg
przykladowa plansza3.jpg
Czy podczas egzaminu/zaliczenia student ma możliwość korzystania z materiałów pomocniczych : nie
1 | D. Bryl; M. Gosztyła; T. Gosztyła; S. Leś; K. Sikorski | Problematyka konserwatorska murów Podziemnej Trasy Turystycznej w Rzeszowie w świetle ostatnich badań stopnia zawilgocenia i zasolenia ścian piwnic | 2023 |
2 | K. Gołąbek; M. Gosztyła; A. Mikrut-Kusy | Rzeszow Castle: History and Contemporaneity - proposal for a new interior adaptation | 2023 |
3 | M. Gosztyła; B. Motyl | Historyczne centra logistyczne Podkarpacia od XVI do XVII wieku | 2021 |
4 | M. Gosztyła; K. Sikorski | Rotunda św. Mikołaja w Przemyślu — badanie struktur materiału budowli | 2021 |
5 | M. Gosztyła; T. Gosztyła; S. Łukasik | Therapeutic Facility for Individuals with Autism Spectrum Disorder | 2021 |
6 | M. Gosztyła; K. Sikorski | Badania i renowacja murów kościoła i klasztoru Karmelitów Bosych w Przemyślu | 2020 |
7 | M. Gosztyła; P. Pásztor; K. Sikorski | Problematika zachovávania konzervátorskej substancie na príklade obnovy múrov ZÁMKU LIGĘZOVCOV V PRZECŁAWI | 2020 |
8 | M. Gosztyła; A. Mikrut | Badania dawnej dzielnicy żydowskiej w Przemyślu | 2019 |
9 | M. Gosztyła; B. Motyl | Architektura, infrastruktura kolejnictwa Przemyśla i okolic | 2019 |
10 | M. Gosztyła; M. Janda | Problematyka budowy średniowiecznych miast Podkarpacia – ze stanu badań (State of research on the construction of medieval cities in the Podkarpacie region) | 2019 |
11 | M. Gosztyła; M. Janda; E. Jaracz; T. Jaworski; J. Malczewska; A. Martyka; A. Mikrut; M. Szarata; Z. Zuziak | Węzły i Korytarze Rozwoju Funkcji Metropolitalnych Rzeszowa | 2019 |
12 | M. Gosztyła; P. Pásztor; K. Sikorski | Obnova priečeli paláca Jablonowských v Podhorciach na Ukrajine | 2019 |
13 | M. Gosztyła; T. Gosztyła | Parish church as an element of cultural heritage, social identity and landmark of local space | 2019 |