logo
Karta przedmiotu
logo

Projektowanie architektoniczne i urbanistyczne w krajobrazie kulturowym

Podstawowe informacje o zajęciach

Cykl kształcenia: 2021/2022

Nazwa jednostki prowadzącej studia: Wydział Budownictwa, Inżynierii środowiska i Architektury

Nazwa kierunku studiów: Architektura

Obszar kształcenia: nauki techniczne

Profil studiów: ogólnoakademicki

Poziom studiów: drugiego stopnia

Forma studiów: stacjonarne

Specjalności na kierunku: BLOK 1, BLOK 2, BLOK 3

Tytuł otrzymywany po ukończeniu studiów: magister inżynier architekt

Nazwa jednostki prowadzącej zajęcia: Katedra Konserwacji Zabytków

Kod zajęć: 6575

Status zajęć: obowiązkowy dla programu

Układ zajęć w planie studiów: sem: 1 / W15 P45 / 5 ECTS / E

Język wykładowy: polski

Imię i nazwisko koordynatora: prof. dr hab. inż. Marek Gosztyła

semestr 1: mgr inż. arch. Magdalena Janda

semestr 1: dr inż. arch. Rafał Lichołai

semestr 1: dr inż. arch. Joanna Bartkiewicz

Cel kształcenia i wykaz literatury

Główny cel kształcenia: Wyposażenie studentów w wiedzę i umiejętności umożliwiające samodzielne wykonanie projektu budynku wielofunkcyjnego w formie zabudowy uzupełniającej w tkance śródmiejskiej.

Ogólne informacje o zajęciach: Zajęcia w ramach modułu "PAiUwKK" mają na celu zapoznanie ze złożonością relacji między projektowaną tkanką współczesną a historycznym kontekstem oraz pogłębienie i rozwinięcie wiedzy i umiejętności związanych z wykonywaniem zawodu architekta, poprzez rozwijanie umiejętności samodzielnego dochodzenia do rozwiązań projektowych uzależnionych od szerokiego spektrum uwarunkowań miejscowych, w tym funkcjonalnych, urbanistycznych, technicznych, prawnych. Wykształcenie postawy szacunku dla kontekstu historycznego. Przygotowanie studenta do samodzielnej, kreatywnej pracy w zawodzie architekta poprzez rozwinięcie umiejętności kształtowania współczesnych struktur architektonicznych w środowisku śródmiejskim.

Materiały dydaktyczne: Udostępniane na pierwszych zajęciach.

Wykaz literatury, wymaganej do zaliczenia zajęć
Literatura wykorzystywana podczas zajęć wykładowych
1 A. Kadłuczka Ochrona zabytków architektury. Zarys doktryn i teorii Wydawnictwo SKZ i IHAiKZ WAPK, Kraków. 2000
2 E. Małachowicz Konserwacja i rewaloryzacja architektury w środowisku kulturowym Oficyna Wydawnicza Politechniki Wrocławskie, Wrocław. 2007
3 Gosztyła M., Pasztor P. Konserwacja i ochrona zabytków architektury Oficyna Wydawnicza Politechniki Rzeszowskiej, Rzeszów . 2011
4 A. Kadłuczka Konserwacja zabytków i architektoniczne projektowanie konserwatorskie, Podręcznik dla studentów wyżs Wydawnictwo PK, Kraków. 1999
5 Ustawa z 23. 07. 2003 o ochronie zabytków i opiece nad zabytkami z dnia 23 lipca 2003 r., Dz. U. z d .
6 Rozporządzenie ministra kultury z dnia 9 czerwca 2004 r. w sprawie prowadzenia prac konserwatorskich .
Literatura wykorzystywana podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/innych
1 E. Neufert Poradnik projektowania architektoniczno-budowlanego Arkady, Warszawa. 2000
2 (Dz. U. z dnia 15 czerwca 2002 r.) Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 12 kwietnia 2002 r. .
3 Korzeniewski W. Poradnik projektowania budownictwa mieszkaniowego. Arkady, Warszawa. 1989
4 Biles A., Mornement A. Infill: New Houses for Urban Site Laurence King Publishing, Londyn. 2009
Literatura do samodzielnego studiowania
1 M. Twarowski Słońce w architekturze. Arkady, Warszawa. 1996
2 Ch. Aleksander Język wzorców. Miasta, budynki, konstrukcja Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk . 2008
3 A. Djordje & S. A. Sanja Infill Architecture: Design Approaches for In-Between Buildings and „Bond” as Integrative Element Arhitektura i urbanizam. 24-39. 10.5937/a-u0-8293. 2015
4 M. Żmudzińska-Nowak LOCAL ARCHITECTURE HERITAGE IN THE INTEGRATED APPROACH - research - protection - education Wydawnictwo Politechniki Śląskiej. 2019
5 H. Kobayashi, H. Kithara, M. Korenaga, K Yagi SURFACE-LAYERS DESIGN OF “BLOCK-INFILL ARCHITECTURE” IN PARIS Journal of Architecture and Planning (transactions of Aij). 74. 1043-1050. 10.3130/aija.74.1043. 2009

Wymagania wstępne w kategorii wiedzy/umiejętności/kompetencji społecznych

Wymagania formalne: Status studenta Politechniki Rzeszowskiej, WBIŚiA, kierunek Architektura

Wymagania wstępne w kategorii Wiedzy: Posiada wiedzę z zakresu teorii i projektowania architektonicznego, historii architektury i budownictwa ogólnego.

Wymagania wstępne w kategorii Umiejętności: Biegle posługuje się budowlanym rysunkiem technicznym.

Wymagania wstępne w kategorii Kompetencji społecznych: Pracuje samodzielnie i w zespole.

Efekty kształcenia dla zajęć

MEK Student, który zaliczył zajęcia Formy zajęć/metody dydaktyczne prowadzące do osiągnięcia danego efektu kształcenia Metody weryfikacji każdego z wymienionych efektów kształcenia Związki z KEK Związki z PRK
01 A.W1. Zna i rozumie projektowanie architektoniczne o różnych stopniach złożoności, od prostych zadań po obiekty o złożonej funkcji w skomplikowanym kontekście, w szczególności: prostych obiektów uwzględniających podstawowe potrzeby użytkowników, zabudowy mieszkaniowej jedno- i wielorodzinnej, obiektów usługowych w zespołach zabudowy mieszkaniowej, obiektów użyteczności publicznej i ich zespołów o różnej skali i złożoności w otwartym krajobrazie lub w środowisku miejskim wykład egzamin cz. pisemna K_W01+
K_W03++
P7S_WG
P7S_WK
02 A.W3. Zna i rozumie planowanie przestrzenne oraz narzędzia polityki przestrzennej wykład egzamin cz. pisemna K_W06++
P7S_WG
P7S_WK
03 A.W4. Zna i rozumie zapisy miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego w zakresie koniecznym do projektowania architektonicznego wykład egzamin cz. pisemna K_W06+
P7S_WG
P7S_WK
04 A.W5. Zna i rozumie zasady projektowania uniwersalnego, w tym ideę projektowania przestrzeni i budynków dostępnych dla wszystkich użytkowników, w szczególności dla osób z niepełnosprawnościami, w architekturze, urbanistyce i planowaniu przestrzennym, oraz zasady ergonomii, w tym parametry ergonomiczne niezbędne do zapewnienia pełnej funkcjonalności projektowanej przestrzeni i obiektów dla wszystkich użytkowników, w szczególności dla osób z niepełnosprawnościami projekt zespołowy prezentacja projektu K_W08+
P7S_WG
P7S_WK
05 A.W6. Zna i rozumie zaawansowane metody analiz, narzędzia, techniki i materiały niezbędne do przygotowania koncepcji projektowych w interdyscyplinarnym środowisku, ze szczególnym uwzględnieniem współpracy międzybranżowej projekt zespołowy prezentacja projektu K_W11++
P7S_WG
06 A.W7. Zna i rozumie podstawowe metody i techniki konserwacji, modernizacji i uzupełniania zabytkowych struktur projekt indywidualny obserwacja wykonawstwa K_W07+
P7S_WG
P7S_WK
07 A.U4. Potrafi dokonać krytycznej analizy uwarunkowań, w tym waloryzacji stanu zagospodarowania terenu i zabudowy; formułować wnioski do projektowania i planowania przestrzennego, prognozować procesy przekształceń struktury osadniczej miast i wsi, oraz przewidywać skutki społeczne tych przekształceń projekt indywidualny zaliczenie cz. ustna K_U01+
P7S_UK
P7S_UW
08 A.U9. Potrafi integrować informacje pozyskane z różnych źródeł, dokonywać ich interpretacji i krytycznej, szczegółowej analizy oraz wyciągać z nich wnioski, a także formułować i uzasadniać opinie oraz wykazywać ich związek z procesem projektowym, opierając się na dostępnym dorobku naukowym w dyscyplinie projekt indywidualny prezentacja projektu K_U02++
P7S_UW
09 A.S4. Jest gotów do brania odpowiedzialności za kształtowanie środowiska przyrodniczego i krajobrazu kulturowego, w tym za zachowanie dziedzictwa regionu, kraju i Europy projekt indywidualny prezentacja projektu K_K02+
K_K03++
P7S_KO
P7S_KR

Uwaga: W zależności od sytuacji epidemicznej, jeżeli nie będzie możliwości weryfikacji osiągniętych efektów uczenia się określonych w programie studiów w sposób stacjonarny w szczególności zaliczenia i egzaminy kończące określone zajęcia będą mogły się odbywać przy użyciu środków komunikacji elektronicznej (w sposób zdalny).

Treści kształcenia dla zajęć

Sem. TK Treści kształcenia Realizowane na MEK
1 TK01 Problematyka projektowania architektonicznego zabudowy uzupełniającej w tkance miejskiej ze szczególnym uwzględnieniem kontekstu historyczno-kulturowego. W01-W02 MEK01
1 TK02 Różne podejścia do kwestii kontekstu historycznego w projektowaniu zabudowy uzupełniającej. W03-W05 MEK04
1 TK03 Procesy projektowania zabudowy uzupełniającej: analiza sytuacji i uwarunkowań urbanistycznych, planistycznych, przestrzenno-funkcjonalnych i kulturowych oraz proceduralno-prawnych, założenia programowo-przestrzenne. W06-W08 MEK02
1 TK04 Światowe i krajowe tendencje w kształtowaniu zabudowy uzupełniającej w miastach. Stosowane rozwiązania techniczne i zabiegi formalne. Światowe tendencje w kontekście polskich uwarunkowań. W09-W13 MEK09
1 TK05 Aspekty prawne w projektowaniu zabudowy uzupełniającej. W14, W15 MEK08
1 TK06 Prace przedprojektowe: wieloaspektowe analizy kontekstu. P01-P12 MEK03 MEK06
1 TK07 Program funkcjonalno użytkowy budynku wielofunkcyjnego. P13-P24 MEK07
1 TK08 Projekt koncepcyjny architektoniczny budynku wielofunkcyjnego w zabudowie śródmiejskiej. P25-P60 MEK05

Nakład pracy studenta

Forma zajęć Praca przed zajęciami Udział w zajęciach Praca po zajęciach
Wykład (sem. 1) Godziny kontaktowe: 15.00 godz./sem.
Uzupełnienie/studiowanie notatek: 5.00 godz./sem.
Studiowanie zalecanej literatury: 10.00 godz./sem.
Projekt/Seminarium (sem. 1) Przygotowanie do zajęć projektowych/seminaryjnych: 5.00 godz./sem.
Godziny kontaktowe: 45.00 godz./sem..
Wykonanie projektu/dokumentacji/raportu: 35.00 godz./sem.
Przygotowanie do prezentacji: 2.00 godz./sem.
Inne: 1.00 godz./sem.
Konsultacje (sem. 1) Przygotowanie do konsultacji: 10.00 godz./sem.
Udział w konsultacjach: 10.00 godz./sem.
Egzamin (sem. 1) Przygotowanie do egzaminu: 10.00 godz./sem.
Egzamin pisemny: 2.00 godz./sem.

Sposób wystawiania ocen składowych zajęć i oceny końcowej

Forma zajęć Sposób wystawiania oceny podsumowującej
Wykład Ocena z egzaminu, na którą składają się część pisemna oraz rysunkowa.
Projekt/Seminarium Ocena z projektu na podstawie złożonego projektu i końcowej prezentacji oraz aktywności na zajęciach.
Ocena końcowa Ocena sumująca jako średnia ważona oceny z egzaminu (0,3 oceny końcowej) i projektu (0,7 oceny końcowej).

Przykładowe zadania

Wymagane podczas egzaminu/zaliczenia
Przykładowe pytania egzaminacyjne.pdf

Realizowane podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/projektowych
Przykładowy temat projektu.pdf
przykladowa plansza1.jpg

Inne
przykladowa plansza2.jpg
przykladowa plansza3.jpg

Czy podczas egzaminu/zaliczenia student ma możliwość korzystania z materiałów pomocniczych : nie

Treści zajęć powiazane są z prowadzonymi badaniami naukowymi: tak

1 D. Bryl; M. Gosztyła; T. Gosztyła; S. Leś; K. Sikorski Problematyka konserwatorska murów Podziemnej Trasy Turystycznej w Rzeszowie w świetle ostatnich badań stopnia zawilgocenia i zasolenia ścian piwnic 2023
2 K. Gołąbek; M. Gosztyła; A. Mikrut-Kusy Rzeszow Castle: History and Contemporaneity - proposal for a new interior adaptation 2023
3 M. Gosztyła; B. Motyl Historyczne centra logistyczne Podkarpacia od XVI do XVII wieku 2021
4 M. Gosztyła; K. Sikorski Rotunda św. Mikołaja w Przemyślu — badanie struktur materiału budowli 2021
5 M. Gosztyła; T. Gosztyła; S. Łukasik Therapeutic Facility for Individuals with Autism Spectrum Disorder 2021
6 M. Gosztyła; K. Sikorski Badania i renowacja murów kościoła i klasztoru Karmelitów Bosych w Przemyślu 2020
7 M. Gosztyła; P. Pásztor; K. Sikorski Problematika zachovávania konzervátorskej substancie na príklade obnovy múrov ZÁMKU LIGĘZOVCOV V PRZECŁAWI 2020
8 M. Gosztyła; A. Mikrut Badania dawnej dzielnicy żydowskiej w Przemyślu 2019
9 M. Gosztyła; B. Motyl Architektura, infrastruktura kolejnictwa Przemyśla i okolic 2019
10 M. Gosztyła; M. Janda Problematyka budowy średniowiecznych miast Podkarpacia – ze stanu badań (State of research on the construction of medieval cities in the Podkarpacie region) 2019
11 M. Gosztyła; M. Janda; E. Jaracz; T. Jaworski; J. Malczewska; A. Martyka; A. Mikrut; M. Szarata; Z. Zuziak Węzły i Korytarze Rozwoju Funkcji Metropolitalnych Rzeszowa 2019
12 M. Gosztyła; P. Pásztor; K. Sikorski Obnova priečeli paláca Jablonowských v Podhorciach na Ukrajine 2019
13 M. Gosztyła; T. Gosztyła Parish church as an element of cultural heritage, social identity and landmark of local space 2019