logo
Karta przedmiotu
logo

Teoria i projektowanie architektoniczne - projekt zabudowa uzupełniająca w krajobrazie kulturowym

Podstawowe informacje o zajęciach

Cykl kształcenia: 2017/2018

Nazwa jednostki prowadzącej studia: Wydział Budownictwa, Inżynierii środowiska i Architektury

Nazwa kierunku studiów: Architektura

Obszar kształcenia: nauki techniczne

Profil studiów: ogólnoakademicki

Poziom studiów: drugiego stopnia

Forma studiów: stacjonarne

Specjalności na kierunku: ARCHITEKTURA: ARCHITEKTURA, ARCHITEKTURA: KONSERWACJA ZABYTKÓW ARCHITEKTURY, ARCHITEKTURA: URBANISTYKA I PLANOWANIE PRZESTRZENNE

Tytuł otrzymywany po ukończeniu studiów: magister architekt

Nazwa jednostki prowadzącej zajęcia: Katedra Konserwacji Zabytków

Kod zajęć: 6575

Status zajęć: obowiązkowy dla programu

Układ zajęć w planie studiów: sem: 1 / W15 P60 / 6 ECTS / E

Język wykładowy: polski

Imię i nazwisko koordynatora 1: prof. dr hab. inż. Marek Gosztyła

Imię i nazwisko koordynatora 2: dr inż. arch. Agata Mikrut-Kusy

semestr 1: mgr inż. arch. Magdalena Janda

semestr 1: dr inż. arch. Rafał Lichołai

Cel kształcenia i wykaz literatury

Główny cel kształcenia: Wyposażenie studentów w wiedzę i umiejętności umożliwiające samodzielne wykonanie projektu budynku wielofunkcyjnego w formie zabudowy uzupełniającej w tkance śródmiejskiej.

Ogólne informacje o zajęciach: Zajęcia w ramach modułu "TIPA-ZU" mają na celu: Zapoznanie ze złożonością relacji między projektowaną tkanką współczesną a historycznym kontekstem. Pogłębienie i rozwinięcie wiedzy i umiejętności związanych z wykonywaniem zawodu architekta, poprzez rozwijanie umiejętności samodzielnego dochodzenia do rozwiązań projektowych uzależnionych od szerokiego spektrum uwarunkowań miejscowych, w tym funkcjonalnych, urbanistycznych, technicznych, prawnych. Wykształcenie postawy szacunku dla kontekstu historycznego. Przygotowanie studenta do samodzielnej, kreatywnej pracy w zawodzie architekta poprzez rozwinięcie umiejętności kształtowania współczesnych struktur architektonicznych w środowisku śródmiejskim.

Materiały dydaktyczne: Dostępne do pobrania na stronie Katedry Konserwacji Zabytków

Wykaz literatury, wymaganej do zaliczenia zajęć
Literatura wykorzystywana podczas zajęć wykładowych
1 A. Kadłuczka Ochrona zabytków architektury. Zarys doktryn i teorii Wydawnictwo SKZ i IHAiKZ WAPK, Kraków. 2000
2 E. Małachowicz Konserwacja i rewaloryzacja architektury w środowisku kulturowym Oficyna Wydawnicza Politechniki Wrocławskie, Wrocław. 2007
3 Gosztyła M., Pasztor P. Konserwacja i ochrona zabytków architektury Oficyna Wydawnicza Politechniki Rzeszowskiej, Rzeszów . 2011
4 A. Kadłuczka Konserwacja zabytków i architektoniczne projektowanie konserwatorskie, Podręcznik dla studentów wyżs Wydawnictwo PK, Kraków. 1999
5 Ustawa z 23. 07. 2003 o ochronie zabytków i opiece nad zabytkami z dnia 23 lipca 2003 r., Dz. U. z d .
6 Rozporządzenie ministra kultury z dnia 9 czerwca 2004 r. w sprawie prowadzenia prac konserwatorskich .
Literatura wykorzystywana podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/innych
1 E. Neufert Poradnik projektowania architektoniczno-budowlanego Arkady, Warszawa. 2000
2 (Dz. U. z dnia 15 czerwca 2002 r.) Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 12 kwietnia 2002 r. .
3 Korzeniewski W. Poradnik projektowania budownictwa mieszkaniowego. Arkady, Warszawa. 1989
4 Biles A., Mornement A. Infill: New Houses for Urban Site Laurence King Publishing, Londyn. 2009
Literatura do samodzielnego studiowania
1 Literatura wykorzystywana w czasie wykładów i ćwiczeń .
2 M. Twarowski Słońce w architekturze. Arkady, Warszawa. 1996
3 Ch. Aleksander Język wzorców. Miasta, budynki, konstrukcja Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk . 2008

Wymagania wstępne w kategorii wiedzy/umiejętności/kompetencji społecznych

Wymagania formalne: Zaliczenie pozytywne modułów TiPA, KiMOZ, OiKZ.

Wymagania wstępne w kategorii Wiedzy: Posiada wiedzę z zakresu teorii i projektowania architektonicznego, historii architektury i budownictwa ogólnego.

Wymagania wstępne w kategorii Umiejętności: Biegle posługuje się budowlanym rysunkiem technicznym.

Wymagania wstępne w kategorii Kompetencji społecznych: Pracuje samodzielnie i w zespole.

Efekty kształcenia dla zajęć

MEK Student, który zaliczył zajęcia Formy zajęć/metody dydaktyczne prowadzące do osiągnięcia danego efektu kształcenia Metody weryfikacji każdego z wymienionych efektów kształcenia Związki z KEK Związki z OEK
01 Rozpoznaje doktryny i teorie konserwatorskie oraz metody i procedury postępowania konserwatorskiego-biegle w 60%. wykład egzamin cz. pisemna K_W15++
K_K11+
T2A_W04++
T2A_K02++
02 Opisuje różne podejścia do kwestii kontekstu historycznego - biegle w 60%. wykład egzamin cz. pisemna K_W15++
K_W16++
T2A_W03+
T2A_W04+++
03 Formułuje opinie nt. znanych realizacji podobnego typu w Polsce i na świecie - biegle w 60%. wykład, projekt indywidualny egzamin cz. pisemna, prezentacja projektu K_W16+++
T2A_W03+++
T2A_W04+
04 Analizuje wielotorowo kontekst lokalizacji i formułuje wnioski - biegle w 60%. wykład, projekt indywidualny egzamin cz. pisemna, prezentacja projektu K_U09+++
K_U16+++
T2A_U10+++
T2A_U11++
T2A_U12++
T2A_U15++
T2A_U16+
T2A_U17+++
T2A_U18++
T2A_U19+++
05 Przygotowuje program funkcjonalno-użytkowy obiektu wielofunkcyjnego - biegle w 60%. projekt indywidualny prezentacja projektu K_U15++
T2A_U10++
T2A_U15++
T2A_U17+
06 Używa podstawowych przepisów prawa budowlanego, warunków technicznych i norm mających zastosowanie w projektowaniu architektonicznym - biegle w 60%. wykład, projekt indywidualny egzamin cz. pisemna, prezentacja projektu K_U15++
K_K03+
T2A_U10++
T2A_U15+++
T2A_U17+
T2A_K06++
07 Opracowuje projekt koncepcyjny wdrażając współczesne rozwiązania konstrukcyjno-materiałowe i technologiczne - biegle w 60%. projekt indywidualny prezentacja projektu K_U15+++
K_U18+++
T2A_U10+++
T2A_U12++
T2A_U15++
T2A_U17+++
08 Prezentuje w sposób czytelny i wizualnie atrakcyjny wyniki prac projektowych (w formie plansz konkursowych i prezentacji multimedialnej). Broni przyjętych rozwiązań w dyskusji w czasie obrony projektu - biegle w 60%. projekt indywidualny prezentacja projektu K_U15++
K_K11+
T2A_U10+
T2A_U15+
T2A_U17+++
T2A_K02++
09 Ocenia ograniczenia i szanse wynikających z projektowania w gęstej zabudowie śródmiejskiej - biegle w 60%. wykład, projekt indywidualny prezentacja projektu K_K11+++
T2A_K02++

Uwaga: W zależności od sytuacji epidemicznej, jeżeli nie będzie możliwości weryfikacji osiągniętych efektów uczenia się określonych w programie studiów w sposób stacjonarny w szczególności zaliczenia i egzaminy kończące określone zajęcia będą mogły się odbywać przy użyciu środków komunikacji elektronicznej (w sposób zdalny).

Treści kształcenia dla zajęć

Sem. TK Treści kształcenia Realizowane na MEK
1 TK01 Problematyka projektowania architektonicznego zabudowy uzupełniającej w tkance miejskiej ze szczególnym uwzględnieniem kontekstu historyczno-kulturowego. W01-W02 MEK01
1 TK02 Różne podejścia do kwestii kontekstu historycznego w projektowaniu zabudowy uzupełniającej. W03-W05 MEK02
1 TK03 Procesy projektowania zabudowy uzupełniającej: analiza sytuacji i uwarunkowań urbanistycznych, planistycznych, przestrzenno-funkcjonalnych i kulturowych oraz proceduralno-prawnych, założenia programowo-przestrzenne. W06-W08 MEK04 MEK09
1 TK04 Światowe i krajowe tendencje w kształtowaniu zabudowy uzupełniającej w miastach. Stosowane rozwiązania techniczne i zabiegi formalne. Światowe tendencje w kontekście polskich uwarunkowań. W09-W13 MEK03 MEK09
1 TK05 Aspekty prawne w projektowaniu zabudowy uzupełniającej. W14, W15 MEK06 MEK09
1 TK06 Prace przedprojektowe: wieloaspektowe analizy kontekstu. P01-P12 MEK04
1 TK07 Program funkcjonalno użytkowy budynku wielofunkcyjnego. P13-P24 MEK05
1 TK08 Projekt koncepcyjny architektoniczny budynku wielofunkcyjnego w zabudowie śródmiejskiej. P25-P60 MEK07 MEK08

Nakład pracy studenta

Forma zajęć Praca przed zajęciami Udział w zajęciach Praca po zajęciach
Wykład (sem. 1) Godziny kontaktowe: 15.00 godz./sem.
Uzupełnienie/studiowanie notatek: 5.00 godz./sem.
Studiowanie zalecanej literatury: 15.00 godz./sem.
Projekt/Seminarium (sem. 1) Przygotowanie do zajęć projektowych/seminaryjnych: 15.00 godz./sem.
Godziny kontaktowe: 60.00 godz./sem..
Wykonanie projektu/dokumentacji/raportu: 45.00 godz./sem.
Przygotowanie do prezentacji: 2.00 godz./sem.
Inne: 1.00 godz./sem.
Konsultacje (sem. 1) Przygotowanie do konsultacji: 5.00 godz./sem.
Udział w konsultacjach: 5.00 godz./sem.
Egzamin (sem. 1) Przygotowanie do egzaminu: 10.00 godz./sem.
Egzamin pisemny: 2.00 godz./sem.

Sposób wystawiania ocen składowych zajęć i oceny końcowej

Forma zajęć Sposób wystawiania oceny podsumowującej
Wykład Egzamin pisemny w formie testu z zakresu objętego wykładami.
Projekt/Seminarium Ocena z projektu na podstawie złożonego projektu i końcowej prezentacji oraz aktywności na zajęciach.
Ocena końcowa Ocena sumująca jako średnia ważona oceny z egzaminu (0,3 oceny końcowej) i projektu (0,7 oceny końcowej).

Przykładowe zadania

Wymagane podczas egzaminu/zaliczenia
Przykładowe pytania egzaminacyjne.pdf

Realizowane podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/projektowych
Przykładowy temat projektu.pdf
przykladowa plansza1.jpg

Inne
przykladowa plansza2.jpg
przykladowa plansza3.jpg

Czy podczas egzaminu/zaliczenia student ma możliwość korzystania z materiałów pomocniczych : nie

Treści zajęć powiazane są z prowadzonymi badaniami naukowymi: tak

1 A. Mikrut-Kusy; K. Sikorski Selected aspects of monuments protection in Poland in the inter war period 2023
2 D. Bryl; M. Gosztyła; T. Gosztyła; S. Leś; K. Sikorski Problematyka konserwatorska murów Podziemnej Trasy Turystycznej w Rzeszowie w świetle ostatnich badań stopnia zawilgocenia i zasolenia ścian piwnic 2023
3 K. Gołąbek; M. Gosztyła; A. Mikrut-Kusy Rzeszow Castle: History and Contemporaneity - proposal for a new interior adaptation 2023
4 A. Mikrut-Kusy Historical, non-existing synagogue in Przeworsk 2021
5 M. Gosztyła; B. Motyl Historyczne centra logistyczne Podkarpacia od XVI do XVII wieku 2021
6 M. Gosztyła; K. Sikorski Rotunda św. Mikołaja w Przemyślu — badanie struktur materiału budowli 2021
7 M. Gosztyła; T. Gosztyła; S. Łukasik Therapeutic Facility for Individuals with Autism Spectrum Disorder 2021
8 M. Gosztyła; K. Sikorski Badania i renowacja murów kościoła i klasztoru Karmelitów Bosych w Przemyślu 2020
9 M. Gosztyła; P. Pásztor; K. Sikorski Problematika zachovávania konzervátorskej substancie na príklade obnovy múrov ZÁMKU LIGĘZOVCOV V PRZECŁAWI 2020
10 M. Gosztyła; A. Mikrut Badania dawnej dzielnicy żydowskiej w Przemyślu 2019
11 M. Gosztyła; B. Motyl Architektura, infrastruktura kolejnictwa Przemyśla i okolic 2019
12 M. Gosztyła; M. Janda Problematyka budowy średniowiecznych miast Podkarpacia – ze stanu badań (State of research on the construction of medieval cities in the Podkarpacie region) 2019
13 M. Gosztyła; M. Janda; E. Jaracz; T. Jaworski; J. Malczewska; A. Martyka; A. Mikrut; M. Szarata; Z. Zuziak Węzły i Korytarze Rozwoju Funkcji Metropolitalnych Rzeszowa 2019
14 M. Gosztyła; P. Pásztor; K. Sikorski Obnova priečeli paláca Jablonowských v Podhorciach na Ukrajine 2019
15 M. Gosztyła; T. Gosztyła Parish church as an element of cultural heritage, social identity and landmark of local space 2019