Cykl kształcenia: 2016/2017
Nazwa jednostki prowadzącej studia: Wydział Budownictwa, Inżynierii środowiska i Architektury
Nazwa kierunku studiów: Architektura
Obszar kształcenia: nauki techniczne
Profil studiów: ogólnoakademicki
Poziom studiów: drugiego stopnia
Forma studiów: stacjonarne
Specjalności na kierunku: ARCHITEKTURA: ARCHITEKTURA, ARCHITEKTURA: KONSERWACJA ZABYTKÓW ARCHITEKTURY, ARCHITEKTURA: URBANISTYKA I PLANOWANIE PRZESTRZENNE
Tytuł otrzymywany po ukończeniu studiów: magister architekt
Nazwa jednostki prowadzącej zajęcia: Katedra Konserwacji Zabytków
Kod zajęć: 6575
Status zajęć: obowiązkowy dla programu
Układ zajęć w planie studiów: sem: 1 / W15 P60 / 6 ECTS / E
Język wykładowy: polski
Imię i nazwisko koordynatora 1: prof. dr hab. inż. Marek Gosztyła
Imię i nazwisko koordynatora 2: mgr inż. arch. Tomasz Kozłowski
Imię i nazwisko koordynatora 3: dr inż. arch. Agata Mikrut-Kusy
Główny cel kształcenia: Wyposażenie studentów w wiedzę i umiejętności umożliwiające samodzielne wykonanie projektu budynku wielofunkcyjnego w formie zabudowy uzupełniającej w tkance śródmiejskiej.
Ogólne informacje o zajęciach: Zajęcia w ramach modułu "TIPA-ZU" mają na celu: Zapoznanie ze złożonością relacji między projektowaną tkanką współczesną a historycznym kontekstem. Pogłębienie i rozwinięcie wiedzy i umiejętności związanych z wykonywaniem zawodu architekta, poprzez rozwijanie umiejętności samodzielnego dochodzenia do rozwiązań projektowych uzależnionych od szerokiego spektrum uwarunkowań miejscowych, w tym funkcjonalnych, urbanistycznych, technicznych, prawnych. Wykształcenie postawy szacunku dla kontekstu historycznego. Przygotowanie studenta do samodzielnej, kreatywnej pracy w zawodzie architekta poprzez rozwinięcie umiejętności kształtowania współczesnych struktur architektonicznych w środowisku śródmiejskim.
Materiały dydaktyczne: Dostępne do pobrania na stronie Katedry Konserwacji Zabytków
1 | A. Kadłuczka | Ochrona zabytków architektury. Zarys doktryn i teorii | Wydawnictwo SKZ i IHAiKZ WAPK, Kraków. | 2000 |
2 | E. Małachowicz | Konserwacja i rewaloryzacja architektury w środowisku kulturowym | Oficyna Wydawnicza Politechniki Wrocławskie, Wrocław. | 2007 |
3 | Gosztyła M., Pasztor P. | Konserwacja i ochrona zabytków architektury | Oficyna Wydawnicza Politechniki Rzeszowskiej, Rzeszów . | 2011 |
4 | A. Kadłuczka | Konserwacja zabytków i architektoniczne projektowanie konserwatorskie, Podręcznik dla studentów wyżs | Wydawnictwo PK, Kraków. | 1999 |
5 | Ustawa z 23. 07. 2003 o ochronie zabytków i opiece nad zabytkami z dnia 23 lipca 2003 r., Dz. U. z d | . | ||
6 | Rozporządzenie ministra kultury z dnia 9 czerwca 2004 r. w sprawie prowadzenia prac konserwatorskich | . |
1 | E. Neufert | Poradnik projektowania architektoniczno-budowlanego | Arkady, Warszawa. | 2000 |
2 | (Dz. U. z dnia 15 czerwca 2002 r.) Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 12 kwietnia 2002 r. | . | ||
3 | Korzeniewski W. | Poradnik projektowania budownictwa mieszkaniowego. | Arkady, Warszawa. | 1989 |
4 | Biles A., Mornement A. | Infill: New Houses for Urban Site | Laurence King Publishing, Londyn. | 2009 |
1 | Literatura wykorzystywana w czasie wykładów i ćwiczeń | . | ||
2 | M. Twarowski | Słońce w architekturze. | Arkady, Warszawa. | 1996 |
3 | Ch. Aleksander | Język wzorców. Miasta, budynki, konstrukcja | Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk . | 2008 |
Wymagania formalne: Zaliczenie pozytywne modułów TiPA, KiMOZ, OiKZ.
Wymagania wstępne w kategorii Wiedzy: Posiada wiedzę z zakresu teorii i projektowania architektonicznego, historii architektury i budownictwa ogólnego.
Wymagania wstępne w kategorii Umiejętności: Biegle posługuje się budowlanym rysunkiem technicznym.
Wymagania wstępne w kategorii Kompetencji społecznych: Pracuje samodzielnie i w zespole.
MEK | Student, który zaliczył zajęcia | Formy zajęć/metody dydaktyczne prowadzące do osiągnięcia danego efektu kształcenia | Metody weryfikacji każdego z wymienionych efektów kształcenia | Związki z KEK | Związki z OEK |
---|---|---|---|---|---|
01 | Rozpoznaje doktryny i teorie konserwatorskie oraz metody i procedury postępowania konserwatorskiego-biegle w 60%. | wykład | egzamin cz. pisemna |
K_W15++ K_K11+ |
T2A_W04++ T2A_K02++ |
02 | Opisuje różne podejścia do kwestii kontekstu historycznego - biegle w 60%. | wykład | egzamin cz. pisemna |
K_W15++ K_W16++ |
T2A_W03+ T2A_W04+++ |
03 | Formułuje opinie nt. znanych realizacji podobnego typu w Polsce i na świecie - biegle w 60%. | wykład, projekt indywidualny | egzamin cz. pisemna, prezentacja projektu |
K_W16+++ |
T2A_W03+++ T2A_W04+ |
04 | Analizuje wielotorowo kontekst lokalizacji i formułuje wnioski - biegle w 60%. | wykład, projekt indywidualny | egzamin cz. pisemna, prezentacja projektu |
K_U09+++ K_U16+++ |
T2A_U10+++ T2A_U11++ T2A_U12++ T2A_U15++ T2A_U16+ T2A_U17+++ T2A_U18++ T2A_U19+++ |
05 | Przygotowuje program funkcjonalno-użytkowy obiektu wielofunkcyjnego - biegle w 60%. | projekt indywidualny | prezentacja projektu |
K_U15++ |
T2A_U10++ T2A_U15++ T2A_U17+ |
06 | Używa podstawowych przepisów prawa budowlanego, warunków technicznych i norm mających zastosowanie w projektowaniu architektonicznym - biegle w 60%. | wykład, projekt indywidualny | egzamin cz. pisemna, prezentacja projektu |
K_U15++ K_K03+ |
T2A_U10++ T2A_U15+++ T2A_U17+ T2A_K06++ |
07 | Opracowuje projekt koncepcyjny wdrażając współczesne rozwiązania konstrukcyjno-materiałowe i technologiczne - biegle w 60%. | projekt indywidualny | prezentacja projektu |
K_U15+++ K_U18+++ |
T2A_U10+++ T2A_U12++ T2A_U15++ T2A_U17+++ |
08 | Prezentuje w sposób czytelny i wizualnie atrakcyjny wyniki prac projektowych (w formie plansz konkursowych i prezentacji multimedialnej). Broni przyjętych rozwiązań w dyskusji w czasie obrony projektu - biegle w 60%. | projekt indywidualny | prezentacja projektu |
K_U15++ K_K11+ |
T2A_U10+ T2A_U15+ T2A_U17+++ T2A_K02++ |
09 | Ocenia ograniczenia i szanse wynikających z projektowania w gęstej zabudowie śródmiejskiej - biegle w 60%. | wykład, projekt indywidualny | prezentacja projektu |
K_K11+++ |
T2A_K02++ |
Uwaga: W zależności od sytuacji epidemicznej, jeżeli nie będzie możliwości weryfikacji osiągniętych efektów uczenia się określonych w programie studiów w sposób stacjonarny w szczególności zaliczenia i egzaminy kończące określone zajęcia będą mogły się odbywać przy użyciu środków komunikacji elektronicznej (w sposób zdalny).
Sem. | TK | Treści kształcenia | Realizowane na | MEK |
---|---|---|---|---|
1 | TK01 | W01-W02 | MEK01 | |
1 | TK02 | W03-W05 | MEK02 | |
1 | TK03 | W06-W08 | MEK04 MEK09 | |
1 | TK04 | W09-W13 | MEK03 MEK09 | |
1 | TK05 | W14, W15 | MEK06 MEK09 | |
1 | TK06 | P01-P12 | MEK04 | |
1 | TK07 | P13-P24 | MEK05 | |
1 | TK08 | P25-P60 | MEK07 MEK08 |
Forma zajęć | Praca przed zajęciami | Udział w zajęciach | Praca po zajęciach |
---|---|---|---|
Wykład (sem. 1) | Godziny kontaktowe:
15.00 godz./sem. |
Uzupełnienie/studiowanie notatek:
5.00 godz./sem. Studiowanie zalecanej literatury: 15.00 godz./sem. |
|
Projekt/Seminarium (sem. 1) | Przygotowanie do zajęć projektowych/seminaryjnych:
15.00 godz./sem. |
Godziny kontaktowe:
60.00 godz./sem.. |
Wykonanie projektu/dokumentacji/raportu:
45.00 godz./sem. Przygotowanie do prezentacji: 2.00 godz./sem. Inne: 1.00 godz./sem. |
Konsultacje (sem. 1) | Przygotowanie do konsultacji:
5.00 godz./sem. |
Udział w konsultacjach:
5.00 godz./sem. |
|
Egzamin (sem. 1) | Przygotowanie do egzaminu:
10.00 godz./sem. |
Egzamin pisemny:
2.00 godz./sem. |
Forma zajęć | Sposób wystawiania oceny podsumowującej |
---|---|
Wykład | Egzamin pisemny w formie testu z zakresu objętego wykładami. |
Projekt/Seminarium | Ocena z projektu na podstawie złożonego projektu i końcowej prezentacji oraz aktywności na zajęciach. |
Ocena końcowa | Ocena sumująca jako średnia ważona oceny z egzaminu (0,3 oceny końcowej) i projektu (0,7 oceny końcowej). |
Wymagane podczas egzaminu/zaliczenia
Przykładowe pytania egzaminacyjne.pdf
Realizowane podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/projektowych
Przykładowy temat projektu.pdf
przykladowa plansza1.jpg
Inne
przykladowa plansza2.jpg
przykladowa plansza3.jpg
Czy podczas egzaminu/zaliczenia student ma możliwość korzystania z materiałów pomocniczych : nie