Główny cel kształcenia:
Zdobycie umiejętności projektowania budynków przemysłowych ze skomplikowanym programem funkcjonalno-użytkowym oraz ich otoczenia.
Ogólne informacje o zajęciach:
Moduł obejmuje zagadnienia związane z projektowaniem budynków przemysłowych wraz z otoczeniem.
Kształcenie bazuje na analizie rozwiązań architektonicznych zastosowanych w istniejących obiektach tego typu ze szczególnym uwzględnieniem technologii produkcji i skomplikowanych powiązań funkcjonalno-przestrzennych.
W trakcie zajęć polegających na opracowywaniu własnych projektów budynków przemysłowych studenci poznają aktualnie obowiązujące normy, warunki techniczne i procedury związane z projektowaniem.
Ważnym aspektem kształcenia jest nauka metodycznego podejścia do procesu projektowego.
Materiały dydaktyczne:
Dostępne na stonie internetowej Zakładu Projektowania Architektonicznego
Inne:
Czasopisma: Architektura i Biznes, Architektura Murator
1 | Giedion S. | Czas, przestrzeń, architektura. | Arkady, Warszawa. | 1972 |
2 | Niezabitowska E. | Architektura i przemysł. Nowe spojrzenie | "Śląsk", Katowice. | 1997 |
3 | Gasidło K., Gorgoń J. | Modelowe przekształcenia terenów poprzemysłowych i zdegradowanych | UNDP POL, Katowice. | 1999 |
4 | Prokopska A. | Analiza metodologiczna wybranych brył architektonicznych | Zeszyty Naukowe Politechniki Rzeszowskiej Nr 236, Budownictwo i Inżynieria Środowiska, z. 41. | 2007 |
5 | Prokopska A. | Uwarunkowania architektoniczne w projektowaniu form, przemysłowych urządzeń technologicznych | na przykładzie huty cynku, Politechnika Gdańska, Gdańsk. | 1988 |
6 | Prokopska A. | Projektowanie Architektoniczne. Procesy Wstępne | Oficyna Wydawnicza Politechniki Rzeszowskiej, Rzeszów. | 2012 |
7 | Mazur K. | Specjalne strefy ekonomiczne jako nowe obszary przemysłowe | Wydawnictwo Politechniki Śląskiej. | 2004 |
8 | Szparkowski Z. | Architektura współczesnej fabryki | Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszawskiej. | 1999 |
1 | Neufert E. | Podręcznik projektowania architektoniczno-budowlanego | Arkady, Warszawa. | 2000 |
Wymagania formalne:
Status studenta Politechniki Rzeszowskiej
Wymagania wstępne w kategorii Wiedzy:
Posiada wiedzę z zakresu teorii projektowania architektonicznego budynków mieszkalnych i usługowych o niskim stopniu skomplikowania funkcjonalno-przestrzennego.
Wymagania wstępne w kategorii Umiejętności:
Posiada umiejętności z zakresu projektowania architektonicznego budynków mieszkalnych i usługowych o niskim stopniu skomplikowania funkcjonalno-przestrzennego.
Wymagania wstępne w kategorii Kompetencji społecznych:
Komunikatywność, samodzielność i umiejętność pracy w zespole.
MEK | Student, który zaliczył zajęcia | Formy zajęć/metody dydaktyczne prowadzące do osiągnięcia danego efektu kształcenia | Metody weryfikacji każdego z wymienionych efektów kształcenia | Związki z KEK | Związki z PRK |
---|---|---|---|---|---|
MEK01 | A.W1. zna i rozumie projektowanie architektoniczne w zakresie realizacji prostych zadań, w szczególności: prostych obiektów uwzględniających podstawowe potrzeby użytkowników, zabudowy mieszkaniowej jedno- i wielorodzinnej, obiektów usługowych w zespołach zabudowy mieszkaniowej, obiektów użyteczności publicznej w otwartym krajobrazie lub w środowisku miejskim | wykład | egzamin cz. pisemna |
K-W02+++ K-W03+++ K-W07+++ K-W09+++ K-W12++ K-W13+++ |
P6S-WG P6S-WK |
MEK02 | A.W4. zna i rozumie zasady projektowania uniwersalnego, w tym ideę projektowania przestrzeni i budynków dostępnych dla wszystkich użytkowników, w szczególności dla osób z niepełnosprawnościami, w arch., urb. i planowaniu przestrzennym, oraz zasady ergonomii, w tym parametry ergonomiczne niezbędne do zapewnienia pełnej funkcjonalności projektowanej przestrzeni i obiektów dla wszystkich użytkowników | wykład | egzamin cz. pisemna |
K-W02+++ K-W03+++ K-W05+++ K-W13+++ K-W14+++ |
P6S-WG P6S-WK |
MEK03 | A.U1. potrafi zaprojektować obiekt architektoniczny, kreując i przekształcając przestrzeń tak, aby nadać jej nowe wartości – zgodnie z zadanym programem uwzględniającym wymagania i potrzeby wszystkich użytkowników | projekt | prezentacja projektu, obserwacja wykonawstwa |
K-U02+++ K-U04+++ |
P6S-UK P6S-UO P6S-UU P6S-UW |
MEK04 | A.U4. potrafi dokonać krytycznej analizy uwarunkowań, w tym waloryzacji stanu zagospodarowania terenu i zabudowy | projekt | prezentacja projektu, obserwacja wykonawstwa |
K-U01+++ K-U04+++ |
P6S-UK P6S-UO P6S-UU P6S-UW |
MEK05 | A.U5. potrafi myśleć i działać w sposób twórczy, wykorzystując umiejętności warsztatowe niezbędne do utrzymania i poszerzania zdolności realizowania koncepcji artystycznych w projektowaniu architektonicznym i urbanistycznym | projekt | prezentacja projektu, obserwacja wykonawstwa |
K-U03+++ |
P6S-UK P6S-UO P6S-UU P6S-UW |
MEK06 | A.U6. potrafi integrować informacje pozyskane z różnych źródeł, dokonywać ich interpretacji i krytycznej analizy | projekt | prezentacja projektu, obserwacja wykonawstwa |
K-U01+++ K-U04+++ |
P6S-UK P6S-UO P6S-UU P6S-UW |
MEK07 | A.U7. potrafi porozumieć się przy użyciu różnych technik i narzędzi w środowisku zawodowym właściwym dla projektowania architektonicznego i urbanistycznego | projekt | prezentacja projektu, obserwacja wykonawstwa |
K-U03+++ |
P6S-UK P6S-UO P6S-UU P6S-UW |
MEK08 | A.U9. potrafi wdrażać zasady i wytyczne projektowania uniwersalnego w architekturze, urbanistyce i planowaniu przestrzennym | projekt | prezentacja projektu, obserwacja wykonawstwa |
K-U01+++ K-U02+++ |
P6S-UK P6S-UO P6S-UU P6S-UW |
MEK09 | A.S1. jest gotów do samodzielnego myślenia w celu rozwiązywania prostych problemów projektowych | projekt | obserwacja wykonawstwa |
K-K01++ K-K04++ |
P6S-KK P6S-KO P6S-KR |
MEK10 | A.S2. jest gotów do brania odpowiedzialności za kształtowanie środowiska przyrodniczego i krajobrazu kulturowego, w tym za zachowanie dziedzictwa regionu, kraju i Europy | projekt | obserwacja wykonawstwa |
K-K02+++ K-K03+++ |
P6S-KK P6S-KO |
Sem. | TK | Treści kształcenia | Realizowane na | MEK |
---|---|---|---|---|
6 | TK01 | P01-P02 | MEK04 MEK06 | |
6 | TK02 | P03-P28 | MEK03 MEK05 MEK06 MEK07 MEK08 MEK09 MEK10 | |
6 | TK03 | P29-P30 | MEK06 MEK07 MEK09 | |
6 | TK04 | W01 | MEK01 | |
6 | TK05 | W02 | MEK01 | |
6 | TK06 | W03-04 | MEK01 MEK02 | |
6 | TK07 | W04 | MEK01 MEK03 | |
6 | TK08 | W05 | MEK01 | |
6 | TK09 | W06 | MEK01 | |
6 | TK10 | W08 | MEK01 |
Forma zajęć | Praca przed zajęciami | Udział w zajęciach | Praca po zajęciach |
---|---|---|---|
Wykład (sem. 6) | Godziny kontaktowe:
15.00 godz./sem. |
Uzupełnienie/studiowanie notatek:
5.00 godz./sem. Studiowanie zalecanej literatury: 10.00 godz./sem. |
|
Projekt/Seminarium (sem. 6) | Przygotowanie do zajęć projektowych/seminaryjnych:
5.00 godz./sem. |
Godziny kontaktowe:
60.00 godz./sem.. |
Wykonanie projektu/dokumentacji/raportu:
60.00 godz./sem. Przygotowanie do prezentacji: 5.00 godz./sem. |
Konsultacje (sem. 6) | Przygotowanie do konsultacji:
2.00 godz./sem. |
Udział w konsultacjach:
2.00 godz./sem. |
|
Egzamin (sem. 6) | Przygotowanie do egzaminu:
10.00 godz./sem. |
Egzamin pisemny:
1.00 godz./sem. |
Forma zajęć | Sposób wystawiania oceny podsumowującej |
---|---|
Wykład | Ocena z egzaminu pisemnego. |
Projekt/Seminarium | Ocena na podstawie złożonego projektu, klauzur, końcowej prezentacji oraz aktywności na zajęciach. |
Ocena końcowa | Ocena sumująca jako średnia ważona oceny z egzaminu (0,5 oceny końcowej) i oceny z projektu (0,5 oceny końcowej). |
Wymagane podczas egzaminu/zaliczenia
(-)
Realizowane podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/projektowych
Program_POP_sem_VI.pdf
Inne
(-)
Czy podczas egzaminu/zaliczenia student ma możliwość korzystania z materiałów pomocniczych : nie
1 | A. Gajdek; I. Kasprzyk; A. Martyka; B. Ortyl | Why don\'t children study outside? Limitation of Polish schools to use green spaces in the educational process before and during COVID-19 | 2025 |
2 | M. Jagiełło; A. Martyka; E. Stachura | Urban Quality in Growing Cities. The Case of Rzeszów in Poland | 2025 |
3 | R. Lichołai; A. Martyka; A. Sikorska; K. Sikorski; I. Skrzypczak | Powódź w gospodarstwie domowym - postępowanie w przypadku nieprawidłowości rozwiązań prac remontowych budynku przedstawionych przez ubezpieczyciela; prawa ubezpieczonego | 2025 |
4 | R. Lichołai; A. Martyka; K. Sikorski; I. Skrzypczak | Optymalizacja dostępności światła naturalnego z wykorzystaniem metodyki modelowania parametrycznego na przykładzie budynku mieszkalnego | 2025 |
5 | A. Martyka | A Model of Functional-Spatial Transformation of Medieval Urban Structure. The Example of Krosno in the Subcarpathia in Poland | 2024 |
6 | A. Martyka | Development Directions of Small Historic Cities in the Subcarpathia | 2024 |
7 | A. Martyka; A. Rościecha-Kanownik | Zielone miasta, zdrowe dzieci: wpływ miejskich parków i terenów zielonych na rozwój i dobrostan najmłodszego pokolenia | 2024 |
8 | A. Martyka; B. Stachurska-Oremus | Wybrane problemy rewitalizacji zabytkowych założeń dworsko-parkowych. Przykład Parku Duchackiego w Krakowie | 2024 |
9 | A. Martyka; G. Stojak | Parki publiczne miejskie, podworskie i przypałacowe jako przestrzenie wielofunkcyjne – perspektywa historyczna | 2024 |
10 | A. Martyka; G. Stojak | Parki publiczne miejskie, podworskie i przypałacowe jako przestrzenie wielofunkcyjne – perspektywa interdyscyplinarna | 2024 |
11 | A. Martyka; N. Przesmycka | Modelowanie i planowanie rozwoju miast: studium przypadku Lublina w kontekście wyzwań urbanistyki XXI wieku | 2024 |
12 | J. Figurska-Dudek; M. Kuśmierska; A. Martyka; J. Owsiak; P. Pásztor; N. Sorek | Enhancing the attractiveness of public library spaces a case study of selected branches in Rzeszów | 2024 |
13 | A. Martyka | Dziedzictwo urbanistyczne średniowiecznych małych miast Podkarpacia - morfologia, zrównoważenie, integracja | 2023 |
14 | A. Martyka | Modelowa interpretacja struktury przestrzennej miasta a polityka przestrzenna. Przykład Rzeszowa | 2023 |
15 | A. Martyka; A. Rościecha-Kanownik | Muzeum koloru czerwonego na przykładzie fresków w kościele w Czchowie i obrazów Rothko | 2023 |
16 | A. Martyka; A. Rościecha-Kanownik | Muzeum koloru niebieskiego w dziełach Giotta i Yves\'a Kleina | 2023 |
17 | A. Martyka; G. Stojak | Przestrzenie muzealne w strukturze miasta | 2023 |
18 | D. Jopek; A. Martyka | Importance of medieval urban tissue in the contemporary realities of a rural commune in the Polish Subcarpathia. Cases of Dębowiec, Jaśliska and Osiek Jasielski | 2023 |
19 | D. Jopek; A. Martyka | Potencjał średniowiecznego układu przestrzennego w rozwoju zdegradowanego miasta. Przykład Dębowca, Jaślisk i Osieku Jasielskiego | 2023 |
20 | J. Figurska-Dudek; A. Martyka | The forest as a key element for sustainable development and improved quality of life in cities – selected problems and examples | 2023 |
21 | W. Małek; A. Martyka | Architecture for autism: therapeutic and educational centre for children in Zamość, Poland | 2023 |
22 | Z. Chmura; A. Martyka | Bridging the gap between children and seniors: the architectural design of intergenerational spaces in Grodzisko Dolne, Poland | 2023 |
23 | A. Martyka | Problemy adaptacji budynków do współczesnych funkcji na przykładzie Muzeum Pamięci Mieszkańców Ziemi Oświęcimskiej | 2022 |
24 | A. Martyka | Spatial integration level of housing complex with the city structure. Case of Rzeszów | 2022 |
25 | A. Martyka; A. Tur | The \'Design Museum\' concept in Rzeszów: combining social expectations and Innovative design in the creation of an educational space | 2022 |
26 | D. Jopek; A. Martyka | Region, miasto, miasteczko: nowe impulsy rozwojowe | 2022 |
27 | D. Jopek; A. Martyka; I. Skrzypczak | Analysis of the Sustainable Development Index in the Communes of the Podkarpackie Voivodeship: A Polish Case Study | 2022 |
28 | A. Martyka | Dziecko w mieście w czasie wolnym: wybrane problemy | 2021 |
29 | A. Martyka | Initiatives of built environment education and the popularisation of architecture in Poland | 2020 |
30 | A. Martyka | Ruiny zamku w Czchowie – analiza prac konserwatorskich i budowlanych | 2020 |
31 | A. Martyka | The truth of architecture as an expression of courage | 2020 |
32 | A. Martyka; D. Wantuch-Matla | Powszechna edukacja architektoniczna: ewolucja idei i doświadczenia zagraniczne | 2020 |
33 | A. Martyka; D. Wantuch-Matla | Ulica i plac | 2020 |