logo
Karta przedmiotu
logo

Teoria i projektowanie obiektów przemysłowych

Podstawowe informacje o zajęciach

Cykl kształcenia: 2016/2017

Nazwa jednostki prowadzącej studia: Wydział Budownictwa, Inżynierii środowiska i Architektury

Nazwa kierunku studiów: Architektura

Obszar kształcenia: nauki techniczne

Profil studiów: ogólnoakademicki

Poziom studiów: pierwszego stopnia

Forma studiów: stacjonarne

Specjalności na kierunku:

Tytuł otrzymywany po ukończeniu studiów: inżynier architekt

Nazwa jednostki prowadzącej zajęcia: Zakład Projektowania Architektonicznego i Grafiki Inżynierskiej

Kod zajęć: 44

Status zajęć: obowiązkowy dla programu

Układ zajęć w planie studiów: sem: 6 / W15 P30 / 5 ECTS / E

Język wykładowy: polski

Imię i nazwisko koordynatora 1: dr inż. arch. Igor Labuda

Imię i nazwisko koordynatora 2: dr inż. arch. prof. PRz Anna Martyka

Terminy konsultacji koordynatora: Termin konsultacji według harmonogramu pracy jednostki

Cel kształcenia i wykaz literatury

Główny cel kształcenia: Zdobycie umiejętności projektowania budynków przemysłowych oraz ich otoczenia.

Ogólne informacje o zajęciach: Moduł obejmuje zagadnienia związane z projektowaniem budynków przemysłowych wraz z otoczeniem. Kształcenie bazuje na analizie rozwiązań architektonicznych zastosowanych w istniejących obiektach tego typu. W trakcie zajęć projektowych studenci opracują koncepcje architektoniczną budynku o głównej funkcji przemysłowej. W trakcie zajęć wykładowych studenci zapoznają się z aktualnie obowiązującymi normami i warunkami technicznymi oraz wybraną problematyką architektury przemysłowej, a także zagadnieniami związanymi z funkcją przemysłową w strukturze zurbanizowanej.

Materiały dydaktyczne: Program funkcjonalny i zakres projektu wydany na pierwszych zajęciach projektowych

Inne: Czasopisma: Architektura i Biznes, Architektura Murator

Wykaz literatury, wymaganej do zaliczenia zajęć
Literatura wykorzystywana podczas zajęć wykładowych
1 Niezabitowska E. Architektura i przemysł. Nowe spojrzenie "Śląsk", Katowice. 1997
2 Mazur K. Specjalne strefy ekonomiczne jako nowe obszary przemysłowe Wydawnictwo Politechniki Śląskiej. 2004
3 Szparkowski Z. Architektura współczesnej fabryki Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszawskiej. 1999
4 Rykwert, Joseph Pokusa miejsca. Przeszłość i przyszłość miast Międzynarodowe Centrum Kultury Kraków . 2013
Literatura wykorzystywana podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/innych
1 Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 12 kwietnia 2002 r. w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie .
2 Rozporządzenie Ministra Spraw Wewnętrznych I Administracji z 7 czerwca 2010 r. w sprawie ochrony przeciwpożarowej budynków, innych obiektów budowlanych i terenów .
3 Rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z dnia 26 września 1997 r. w sprawie ogólnych przepisów bezpieczeństwa i higieny pracy .
Literatura do samodzielnego studiowania
1 Neufert E. Podręcznik projektowania architektoniczno-budowlanego Arkady, Warszawa. 2000

Wymagania wstępne w kategorii wiedzy/umiejętności/kompetencji społecznych

Wymagania formalne: Status studenta Politechniki Rzeszowskiej

Wymagania wstępne w kategorii Wiedzy: Posiada wiedzę z zakresu teorii projektowania architektonicznego budynków mieszkalnych i usługowych o niskim stopniu skomplikowania funkcjonalno-przestrzennego.

Wymagania wstępne w kategorii Umiejętności: Posiada umiejętności z zakresu projektowania architektonicznego budynków mieszkalnych i usługowych o niskim stopniu skomplikowania funkcjonalno-przestrzennego.

Wymagania wstępne w kategorii Kompetencji społecznych: Komunikatywność, samodzielność i umiejętność pracy w zespole.

Efekty kształcenia dla zajęć

MEK Student, który zaliczył zajęcia Formy zajęć/metody dydaktyczne prowadzące do osiągnięcia danego efektu kształcenia Metody weryfikacji każdego z wymienionych efektów kształcenia Związki z KEK Związki z OEK
01 A.W1. zna i rozumie projektowanie architektoniczne w zakresie realizacji prostych zadań, w szczególności: prostych obiektów uwzględniających podstawowe potrzeby użytkowników, zabudowy mieszkaniowej jedno- i wielorodzinnej, obiektów usługowych w zespołach zabudowy mieszkaniowej, obiektów użyteczności publicznej w otwartym krajobrazie lub w środowisku miejskim wykład, projekt projekt, prezentacja projektu i egzamin w formie testu
02 A.W4. zna i rozumie zasady projektowania uniwersalnego, w tym ideę projektowania przestrzeni i budynków dostępnych dla wszystkich użytkowników, w szczególności dla osób z niepełnosprawnościami, w arch., urb. i planowaniu przestrzennym, oraz zasady ergonomii, w tym parametry ergonomiczne niezbędne do zapewnienia pełnej funkcjonalności projektowanej przestrzeni i obiektów dla wszystkich użytkowników wykład i projekt projekt, prezentacja projektu i egzamin w formie testu
03 A.U1. potrafi zaprojektować obiekt architektoniczny, kreując i przekształcając przestrzeń tak, aby nadać jej nowe wartości – zgodnie z zadanym programem uwzględniającym wymagania i potrzeby wszystkich użytkowników projekt prezentacja projektu, obserwacja wykonawstwa
04 A.U4. potrafi dokonać krytycznej analizy uwarunkowań, w tym waloryzacji stanu zagospodarowania terenu i zabudowy projekt prezentacja projektu, obserwacja wykonawstwa
05 A.U5. potrafi myśleć i działać w sposób twórczy, wykorzystując umiejętności warsztatowe niezbędne do utrzymania i poszerzania zdolności realizowania koncepcji artystycznych w projektowaniu architektonicznym i urbanistycznym projekt prezentacja projektu, obserwacja wykonawstwa
06 A.U6. potrafi integrować informacje pozyskane z różnych źródeł, dokonywać ich interpretacji i krytycznej analizy projekt prezentacja projektu, obserwacja wykonawstwa
07 A.U7. potrafi porozumieć się przy użyciu różnych technik i narzędzi w środowisku zawodowym właściwym dla projektowania architektonicznego i urbanistycznego projekt prezentacja projektu, obserwacja wykonawstwa
08 A.U9. potrafi wdrażać zasady i wytyczne projektowania uniwersalnego w architekturze, urbanistyce i planowaniu przestrzennym projekt prezentacja projektu, obserwacja wykonawstwa
09 A.S1. jest gotów do samodzielnego myślenia w celu rozwiązywania prostych problemów projektowych projekt obserwacja wykonawstwa, projekt, prezentacja projektu
10 A.S2. jest gotów do brania odpowiedzialności za kształtowanie środowiska przyrodniczego i krajobrazu kulturowego, w tym za zachowanie dziedzictwa regionu, kraju i Europy projekt projekt, prezentacja projektu K_K02+++
K_K03+++
T1A_K01
InzA1K02
T1A_K05
T1A_K07

Uwaga: W zależności od sytuacji epidemicznej, jeżeli nie będzie możliwości weryfikacji osiągniętych efektów uczenia się określonych w programie studiów w sposób stacjonarny w szczególności zaliczenia i egzaminy kończące określone zajęcia będą mogły się odbywać przy użyciu środków komunikacji elektronicznej (w sposób zdalny).

Treści kształcenia dla zajęć

Sem. TK Treści kształcenia Realizowane na MEK
6 TK01 Prace przedprojektowe ustalenie warunków i powiązań funkcjonalno-przestrzennych. P01-P04 MEK04 MEK06
6 TK02 Prace nad projektem - projekt architektoniczno-budowlany (faza koncepcji) budynku przemysłowego i funkcją towarzyszącą. P05-P28 MEK03 MEK05 MEK06 MEK07 MEK08 MEK09 MEK10
6 TK03 Prezentacja projektu przed grupą i dyskusja. P29-P30 MEK05 MEK06 MEK07 MEK09
6 TK04 Wpływ rewolucji przemysłowej na kształtowanie przestrzenno-funkcjonalnej struktury miasta. W01-W04 MEK01 MEK02
6 TK05 Gałęzie przemysłu. Technopolia – przestrzeń współczesnego przemysłu. W05-W06 MEK01 MEK02
6 TK06 Estetyka i technika w architekturze obiektów przemysłowych – wybrane aspekty. W07-08 MEK01 MEK02
6 TK07 Funkcje zieleni w przemyśle. W09 MEK01 MEK02 MEK03
6 TK08 Ochrona przeciwpożarowa — wymagania, zabezpieczenia, rozwiązania technologiczne. W10-W11 MEK01 MEK02 MEK03 MEK06
6 TK09 Rozwój infrastruktury kolejowej jako funkcji transportowej w przemyśle – na przykładzie High-Line na Manhattanie. W12 MEK01 MEK05
6 TK10 Regulacje prawne w projektowaniu obiektów przemysłowych. W13-W15 MEK01 MEK02

Nakład pracy studenta

Forma zajęć Praca przed zajęciami Udział w zajęciach Praca po zajęciach
Wykład (sem. 6) Godziny kontaktowe: 15.00 godz./sem.
Uzupełnienie/studiowanie notatek: 5.00 godz./sem.
Studiowanie zalecanej literatury: 5.00 godz./sem.
Projekt/Seminarium (sem. 6) Przygotowanie do zajęć projektowych/seminaryjnych: 5.00 godz./sem.
Godziny kontaktowe: 30.00 godz./sem..
Wykonanie projektu/dokumentacji/raportu: 60.00 godz./sem.
Przygotowanie do prezentacji: 5.00 godz./sem.
Konsultacje (sem. 6)
Egzamin (sem. 6) Przygotowanie do egzaminu: 10.00 godz./sem.

Sposób wystawiania ocen składowych zajęć i oceny końcowej

Forma zajęć Sposób wystawiania oceny podsumowującej
Wykład Ocena z egzaminu pisemnego.
Projekt/Seminarium Ocena na podstawie złożonego projektu, przeglądów, końcowej prezentacji oraz aktywności na zajęciach.
Ocena końcowa Ocena końcowa jest średnią arytmetyczną oceny z egzaminu i projektu. Brane pod uwagę są również obecności na zajęciach oraz postawa studenta.

Przykładowe zadania

Wymagane podczas egzaminu/zaliczenia
(-)

Realizowane podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/projektowych
Program_TiPOP_sem_VI.pdf
Program_POP_sem_VI.pdf

Inne
(-)

Czy podczas egzaminu/zaliczenia student ma możliwość korzystania z materiałów pomocniczych : nie

Treści zajęć powiazane są z prowadzonymi badaniami naukowymi: tak

1 A. Martyka A Model of Functional-Spatial Transformation of Medieval Urban Structure. The Example of Krosno in the Subcarpathia in Poland 2024
2 A. Martyka Development Directions of Small Historic Cities in the Subcarpathia 2024
3 A. Martyka; N. Przesmycka Modelowanie i planowanie rozwoju miast: studium przypadku Lublina w kontekście wyzwań urbanistyki XXI wieku 2024
4 J. Dźwierzyńska; I. Labuda; F. Pugliese An Innovative Concept for 3D Sand-Printed Sustainable Refugee Shelters in a Sandy Desert in a Hot and Dry Climate 2024
5 A. Martyka Dziedzictwo urbanistyczne średniowiecznych małych miast Podkarpacia - morfologia, zrównoważenie, integracja 2023
6 A. Martyka Modelowa interpretacja struktury przestrzennej miasta a polityka przestrzenna. Przykład Rzeszowa 2023
7 A. Martyka; A. Rościecha-Kanownik Muzeum koloru czerwonego na przykładzie fresków w kościele w Czchowie i obrazów Rothko 2023
8 A. Martyka; A. Rościecha-Kanownik Muzeum koloru niebieskiego w dziełach Giotta i Yves\'a Kleina 2023
9 A. Martyka; G. Stojak Przestrzenie muzealne w strukturze miasta 2023
10 D. Jopek; A. Martyka Potencjał średniowiecznego układu przestrzennego w rozwoju zdegradowanego miasta. Przykład Dębowca, Jaślisk i Osieku Jasielskiego 2023
11 J. Figurska-Dudek; A. Martyka The forest as a key element for sustainable development and improved quality of life in cities – selected problems and examples 2023
12 W. Małek; A. Martyka Architecture for autism: therapeutic and educational centre for children in Zamość, Poland 2023
13 Z. Chmura; A. Martyka Bridging the gap between children and seniors: the architectural design of intergenerational spaces in Grodzisko Dolne, Poland 2023
14 A. Martyka Problemy adaptacji budynków do współczesnych funkcji na przykładzie Muzeum Pamięci Mieszkańców Ziemi Oświęcimskiej 2022
15 A. Martyka Spatial integration level of housing complex with the city structure. Case of Rzeszów 2022
16 A. Martyka; A. Tur The \'Design Museum\' concept in Rzeszów: combining social expectations and Innovative design in the creation of an educational space 2022
17 D. Jopek; A. Martyka Region, miasto, miasteczko: nowe impulsy rozwojowe 2022
18 D. Jopek; A. Martyka; I. Skrzypczak Analysis of the Sustainable Development Index in the Communes of the Podkarpackie Voivodeship: A Polish Case Study 2022
19 I. Labuda Absorber automatyczny do dyssypacji energii kinetycznej 2022
20 I. Labuda Absorber energii kinetycznej 2022
21 A. Martyka Dziecko w mieście w czasie wolnym: wybrane problemy 2021
22 J. Dźwierzyńska; I. Labuda Modeling of Curvilinear Steel Rod Structures Based on Minimal Surfaces 2021
23 A. Martyka Initiatives of built environment education and the popularisation of architecture in Poland 2020
24 A. Martyka Ruiny zamku w Czchowie – analiza prac konserwatorskich i budowlanych 2020
25 A. Martyka The truth of architecture as an expression of courage 2020
26 A. Martyka; D. Wantuch-Matla Powszechna edukacja architektoniczna: ewolucja idei i doświadczenia zagraniczne 2020
27 A. Martyka; D. Wantuch-Matla Ulica i plac 2020
28 A. Martyka The second life of a shooting range-the conservation and adaptation of the historic shooting range at Wola Justowska in Krakow for its new function 2019
29 M. Gosztyła; M. Janda; E. Jaracz; T. Jaworski; J. Malczewska; A. Martyka; A. Mikrut; M. Szarata; Z. Zuziak Węzły i Korytarze Rozwoju Funkcji Metropolitalnych Rzeszowa 2019