Cykl kształcenia: 2018/2019
Nazwa jednostki prowadzącej studia: Wydział Matematyki i Fizyki Stosowanej
Nazwa kierunku studiów: Matematyka
Obszar kształcenia: nauki ścisłe
Profil studiów: ogólnoakademicki
Poziom studiów: drugiego stopnia
Forma studiów: stacjonarne
Specjalności na kierunku: zastosowania matematyki w ekonomii, Zastosowania matematyki w informatyce
Tytuł otrzymywany po ukończeniu studiów: magister
Nazwa jednostki prowadzącej zajęcia: Katedra Analizy Nieliniowej
Kod zajęć: 4062
Status zajęć: obowiązkowy dla programu zastosowania matematyki w ekonomii, Zastosowania matematyki w informatyce
Układ zajęć w planie studiów: sem: 2 / W30 C30 / 5 ECTS / E
Język wykładowy: polski
Imię i nazwisko koordynatora: prof. dr hab. Józef Banaś
Terminy konsultacji koordynatora: podane w harmonogramie pracy jednostki.
semestr 2: dr Agnieszka Chlebowicz
semestr 2: dr hab. Beata Rzepka, prof. PRz
Główny cel kształcenia: Zapoznanie studentów z całką Lebesgue'a i jej podstawowymi własnościami oraz z głębokimi twierdzeniami dotyczącymi różniczkowalności prawie wszędzie i bezwzględnej ciagłości.
Ogólne informacje o zajęciach: Moduł jest realizowany w drugim semestrze w formie wykładów (30 godzin) oraz ćwiczeń rachunkowych (30 godzin).
1 | E. DiBenedetto | Real Analysis | Birkhäuser, Springer, New York. | 2016 |
2 | S. Łojasiewicz | Wstęp do teorii funkcji rzeczywistych | PWN, Warszawa. | 1973 |
3 | W. Rudin | Analiza rzeczywista i zespolona | PWN, Warszawa. | 1986 |
4 | R. Sikorski | Funkcje rzeczywiste, tom I | PWN, Warszawa. | 1958 |
1 | W. Rudin | Analiza rzeczywista i zespolona | PWN, Warszawa. | 1986 |
2 | R. Sikorski | Funkcje rzeczywiste, tom I | PWN, Warszawa. | 1958 |
Wymagania formalne: Znajomość materiału zrealizowanego w ramach modułu Funkcje rzeczywiste I.
Wymagania wstępne w kategorii Wiedzy: Student ma wiedzę z zakresu matematyki pozwalającą zrozumieć wykładany materiał.
Wymagania wstępne w kategorii Umiejętności: Umiejętność posługiwania się podstawowym aparatem matematycznym oraz wiedzą uzyskaną podczas studiów pierwszego stopnia.
Wymagania wstępne w kategorii Kompetencji społecznych: Student jest przygotowany do podjęcia merytorycznie uzasadnionych działań matematycznych w celu rozwiązania postawionego zadania.
MEK | Student, który zaliczył zajęcia | Formy zajęć/metody dydaktyczne prowadzące do osiągnięcia danego efektu kształcenia | Metody weryfikacji każdego z wymienionych efektów kształcenia | Związki z KEK | Związki z OEK |
---|---|---|---|---|---|
01 | zna podstawowe pojęcia oraz definicje podawane w trakcie wykładów tj.: miara zewnętrzna, warunek Caratheodory'ego, miara Lebesgue'a, funkcja prosta, funkcja charakterystyczna zbioru, funkcja mierzalna, ciąg funkcji mierzalnych zbieżny prawie wszędzie, według miary i prawie jednostajnie, całka Lebesgue'a, związek całki Riemanna z całką Lebesgue'a | wykład, ćwiczenia | kolokwium, egzamin |
K_W01+ K_W02+ K_W03+ K_W04++ K_W05++ K_W07+ K_U15+ K_K01+ K_K02+ K_K04+ K_K07+ |
X2A_W02+ X2A_W03+ X2A_U06+ X2A_U07+ X2A_U08+ X2A_U09+ X2A_K01+ X2A_K02+ X2A_K03+ X2A_K04+ X2A_K06+ |
02 | umie sprawdzić, czy podana funkcja jest miarą zewnętrzną | wykład, ćwiczenia | kolokwium, egzamin |
K_W01+ K_W02+ K_W03+ K_U01+ K_U02+ K_U03+ K_U04+ K_U05+ K_U07+ K_U08+ K_U13+ |
X2A_W03+ X2A_U01+ X2A_U02+ X2A_U03+ X2A_U05+ |
03 | umie obliczyć lub oszacować miarę Lebesgue'a zbioru zawartego w R lub R2 | wykład, ćwiczenia | kolokwium, egzamin |
K_W01+ K_W02+ K_W03+ K_U02+ K_U05+ K_U07++ K_U08+ K_U09+ K_U13+ K_U14+ |
X2A_W03+ X2A_U01+ X2A_U02+ X2A_U03+ X2A_U05+ |
04 | umie sprawdzić, czy funkcja jest mierzalna w sensie Lebesgue’a | wykład, ćwiczenia | kolokwium, egzamin |
K_W01+ K_W02+ K_W03+ K_U02+ K_U07++ K_U13+ |
X2A_W03+ X2A_U01+ X2A_U02+ X2A_U03+ X2A_U05+ |
05 | umie sprawdzić, czy dany ciąg funkcji mierzalnych jest zbieżny prawie wszędzie lub zbieżny według miary oraz zbieżny prawie jednostajnie | wykład, ćwiczenia | kolokwium, egzamin |
K_W01+ K_W02+ K_W03+ K_U01+ K_U02+ K_U03+ K_U04+ K_U05+ K_U07+ K_U08+ K_U09+ K_U13+ K_U14+ |
X2A_W03+ X2A_U01+ X2A_U02+ X2A_U03+ X2A_U05+ |
06 | umie obliczyć całkę Lebesgue'a funkcji prostej oraz umie obliczyć całkę Lebesgue'a korzystając z własności całki Lebesgue'a | wykład, ćwiczenia | kolokwium, egzamin |
K_W01+ K_W02+ K_W03+ K_U02+ K_U07++ |
X2A_W03+ X2A_U01+ X2A_U03+ X2A_U05+ |
Uwaga: W zależności od sytuacji epidemicznej, jeżeli nie będzie możliwości weryfikacji osiągniętych efektów uczenia się określonych w programie studiów w sposób stacjonarny w szczególności zaliczenia i egzaminy kończące określone zajęcia będą mogły się odbywać przy użyciu środków komunikacji elektronicznej (w sposób zdalny).
Sem. | TK | Treści kształcenia | Realizowane na | MEK |
---|---|---|---|---|
2 | TK01 | W01-W02, C01-C08 | MEK01 MEK02 MEK03 | |
2 | TK02 | W03-W08, C09-C12 | MEK01 MEK04 | |
2 | TK03 | W09-W14, C13-C18 | MEK01 MEK04 MEK05 | |
2 | TK04 | W15-W20, C19-C24 | MEK01 MEK04 MEK06 | |
2 | TK05 | W21-W30, C25-C30 | MEK01 MEK04 MEK06 |
Forma zajęć | Praca przed zajęciami | Udział w zajęciach | Praca po zajęciach |
---|---|---|---|
Wykład (sem. 2) | Godziny kontaktowe:
30.00 godz./sem. |
Uzupełnienie/studiowanie notatek:
10.00 godz./sem. |
|
Ćwiczenia/Lektorat (sem. 2) | Przygotowanie do ćwiczeń:
30.00 godz./sem. Przygotowanie do kolokwium: 10.00 godz./sem. |
Godziny kontaktowe:
30.00 godz./sem. |
|
Konsultacje (sem. 2) | Przygotowanie do konsultacji:
4.00 godz./sem. |
Udział w konsultacjach:
4.00 godz./sem. |
|
Egzamin (sem. 2) | Przygotowanie do egzaminu:
10.00 godz./sem. |
Inne:
2.00 godz./sem. |
Forma zajęć | Sposób wystawiania oceny podsumowującej |
---|---|
Wykład | Zaliczenia wykładu dokonuje się na podstawie egzaminu pisemnego lub ustnego. Istnieje możliwość zwolnienia z egzaminu w oparciu o ocenę z ćwiczeń. |
Ćwiczenia/Lektorat | Zaliczenia ćwiczeń dokonuje się na podstawie wyników z kolokwiów oraz na podstawie odpowiedzi ustnych. |
Ocena końcowa | Ocena końcowa jest oceną z egzaminu oraz oceną z ćwiczeń (średnia arytmetyczna oceny z ćwiczeń oraz egzaminu). |
Wymagane podczas egzaminu/zaliczenia
(-)
Realizowane podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/projektowych
przykładowe zadania funkcje rz II.pdf
Inne
(-)
Czy podczas egzaminu/zaliczenia student ma możliwość korzystania z materiałów pomocniczych : nie