Cykl kształcenia: 2021/2022
Nazwa jednostki prowadzącej studia: Wydział Budownictwa, Inżynierii środowiska i Architektury
Nazwa kierunku studiów: Architektura
Obszar kształcenia: nauki techniczne
Profil studiów: ogólnoakademicki
Poziom studiów: pierwszego stopnia
Forma studiów: stacjonarne
Specjalności na kierunku:
Tytuł otrzymywany po ukończeniu studiów: inżynier architekt
Nazwa jednostki prowadzącej zajęcia: Katedra Konserwacji Zabytków
Kod zajęć: 23
Status zajęć: obowiązkowy dla programu
Układ zajęć w planie studiów: sem: 8 / W15 / 1 ECTS / Z
Język wykładowy: polski
Imię i nazwisko koordynatora: dr prof. PRz Tomasz Tomaszek
Główny cel kształcenia: Rozwijanie kultury artystycznej, kształtowanie wrażliwości i wyobraźni twórczej przez przyswojenie dzieł stanowiących kanon sztuki europejskiej. Wykształcenie umiejętności krytycznej interpretacji zjawisk artystycznych.
Ogólne informacje o zajęciach: Zakres programu obejmuje dzieje architektury i sztuk plastycznych od antyku po wiek XX oraz wybrane zagadnienia z zakresu historii kultury i sztuki polskiej z uwzględnieniem wielokulturowej specyfiki regionu. Omówienie zagadnień odnoszących się do dziejów sztuki europejskiej, różnorodności jej form i uwarunkowań. Analiza wzajemnych zależności i interakcji między różnymi gatunkami sztuk pięknych oraz szerokiego kontekstu wydarzeń artystycznych.
Materiały dydaktyczne: wykład z wykorzystaniem środków audiowizualnych
1 | Honour H., Fleming J. | Historia sztuki świata | Wydawnictwo Arkady, Warszawa . | 2002 |
2 | Janson H. | Historia sztuki | ALFA - PHILIP WILSON, Warszawa . | 1993 |
3 | Białostocki J. | Sztuka cenniejsza niż złoto | Wydawnictwo Naukowe PWN. | 2000 |
4 | Rzepińska M. | Siedem wieków malarstwa europejskiego | Ossolineum, Wrocław . | 1986 |
5 | (pr. zbior.) | Sztuka świata, t. I-IX | Arkady. | 1989- |
6 | Porębski M. | Dzieje sztuki w zarysie, t. 1-4 | Warszawa. | 1976 |
7 | (pr. zbiior.) | Historia sztuki, t. 1-20 | Biblioteka Gazety Wyborczej. | 2010- |
1 | N.Elias | Zarys obyczajów w cywilizacji Zachodu | PIW Warszawa. | 1980 |
2 | Z.Bauman | Globalizacja | PIW Warszawa . | 2000 |
3 | .J.Bocheński | Zarys historii filozofii | Philed Kraków. | 1993 |
4 | P.Chaunu | Cywilizacja wieku Oświecenia | PIW Warszawa. | 1993 |
5 | G.Duby | Czasy katedr. Sztuka i społeczeństwo 980-1420 | PIW Warszawa. | 1986 |
Wymagania formalne: Zaliczenie z historii architektury powszechnej i polskiej
Wymagania wstępne w kategorii Wiedzy: Student ma wiedzę z zakresu nauk humanistycznych oraz wiedzę z historii architektury
Wymagania wstępne w kategorii Umiejętności: Student potrafi rozpoznać style architektoniczne i powiązać je z tłem kulturowym
Wymagania wstępne w kategorii Kompetencji społecznych: Student wykazuje gotowość do samodzielnego pogłębiania wiedzy z zakresu zjawisk artystycznych, ma świadomość wpływu kultury na kształtowanie się historii architektury
MEK | Student, który zaliczył zajęcia | Formy zajęć/metody dydaktyczne prowadzące do osiągnięcia danego efektu kształcenia | Metody weryfikacji każdego z wymienionych efektów kształcenia | Związki z KEK | Związki z PRK |
---|---|---|---|---|---|
01 | C.W1. zna i rozumie style w sztuce i związane z nimi tradycje twórcze oraz proces realizacji prac artystycznych związanych z architekturą | wykład | zaliczenie cz. pisemna |
K_W09+++ |
P6S_WK |
02 | C.W2. zna i rozumie uwarunkowania projektowania architektonicznego i urbanistycznego wynikające z możliwości psychofizycznych człowieka | wykład | zaliczenie cz. pisemna |
K_W09++ |
P6S_WK |
03 | C.U1. potrafi pozyskiwać informacje z właściwie dobranych źródeł, także w języku obcym będącym językiem komunikacji międzynarodowej, w celu wykorzystania ich w procesie projektowym | wykład, dyskusja dydaktyczna | zaliczenie cz. pisemna |
K_U01++ |
P6S_UK P6S_UO P6S_UU P6S_UW |
Uwaga: W zależności od sytuacji epidemicznej, jeżeli nie będzie możliwości weryfikacji osiągniętych efektów uczenia się określonych w programie studiów w sposób stacjonarny w szczególności zaliczenia i egzaminy kończące określone zajęcia będą mogły się odbywać przy użyciu środków komunikacji elektronicznej (w sposób zdalny).
Sem. | TK | Treści kształcenia | Realizowane na | MEK |
---|---|---|---|---|
8 | TK01 | W01-W08 | MEK01 MEK02 MEK03 | |
8 | TK02 | W09-W14 | MEK01 MEK02 MEK03 | |
8 | TK03 | W15 | MEK01 MEK02 MEK03 |
Forma zajęć | Praca przed zajęciami | Udział w zajęciach | Praca po zajęciach |
---|---|---|---|
Wykład (sem. 8) | Przygotowanie do kolokwium:
1.00 godz./sem. |
Godziny kontaktowe:
15.00 godz./sem. |
Uzupełnienie/studiowanie notatek:
2.00 godz./sem. Studiowanie zalecanej literatury: 5.00 godz./sem. |
Konsultacje (sem. 8) | |||
Zaliczenie (sem. 8) | Przygotowanie do zaliczenia:
2.00 godz./sem. |
Zaliczenie pisemne:
1.00 godz./sem. |
Forma zajęć | Sposób wystawiania oceny podsumowującej |
---|---|
Wykład | |
Ocena końcowa | Kolokwium w formie pisemnej. Punktacja zróżnicowana w zależności od stopnia trudności i zakresu pytania. Suma punktów dostosowana do skali ocen, zgodnie z obowiązującym Regulaminem Studiów. Kryteria ocen: dostateczny E /10-12 / - dostateczny plus D /13-15/: znajomość dzieł sztuki w zakresie podstawowej identyfikacji,właściwe zdefiniowanie stylistyki dzieła, prawidłowe posługiwanie się terminologią dobry C/16-18/; umiejętność przeprowadzania analizy formalnej i porównawczej dzieła, znajomość podstawowych treści ikonograficznych. dobry plus B/19-20/ - bardzo dobry a/21-23/:wartościowanie , analiza i samodzielna ocena zjawisk artystycznych, umiejętność krytycznej interpretacji. -celujący A+ /24-25/:uzyskanie co najmniej 21 punktów oraz dodatkowo wykazanie się znajomością wybranej lektury dodatkowej |
Wymagane podczas egzaminu/zaliczenia
Zagadnienia wymagane podczas egzaminu.pdf
Realizowane podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/projektowych
Zagadnienia wymagane podczas egzaminu.pdf
Inne
(-)
Czy podczas egzaminu/zaliczenia student ma możliwość korzystania z materiałów pomocniczych : nie
1 | T. Tomaszek | Conservation of Wooden Built Heritage in Poland—The Current State and Future Challenges | 2024 |
2 | T. Tomaszek | A study of abandoned Ukrainian wooden churches in Poland. Current state and conservation recommendations | 2023 |
3 | T. Tomaszek | Authenticity and Wooden Architecture Preservation in Asia – a Chinese perspective | 2023 |
4 | C. Fry; T. Tomaszek | Preserving Australia’s Timber Heritage – Some Preliminary Guidelines for the Conservation of Slab Huts | 2022 |
5 | T. Tomaszek | Miasta Polski wschodniej - impresje historyczne i wyzwania przyszłości | 2021 |
6 | T. Tomaszek | Muzeum na wolnym powietrzu na terenie Parku Narodowego Great Smoky Mountains w USA. Kwestia autentyczności w ochronie krajobrazu kulturowo-przyrodniczego | 2021 |
7 | T. Tomaszek | The Issue of Authenticity in Reconstruction of Wooden Building as an Interpretation of the Historical Site - Case Studies of Log Cabins from Tennessee State, USA | 2021 |
8 | T. Tomaszek | The Role of the Kolbuszowa Folk Culture Open-Air Museum in Studies of Traditional Wooden Architecture of the Rzeszowiacy Ethnographic Group | 2021 |
9 | T. Tomaszek | Authenticity in preservation of historical wooden architecture - problems and challenges | 2020 |
10 | T. Tomaszek | Translokacja budynku drewnianego jako interpretacja miejsca historycznego – studium przypadku chat o konstrukcji zrębowej zlokalizowanych w stanie Tennessee, USA | 2020 |