logo
Karta przedmiotu
logo

Historia sztuki (przedmiot humanistyczny)

Podstawowe informacje o zajęciach

Cykl kształcenia: 2021/2022

Nazwa jednostki prowadzącej studia: Wydział Budownictwa, Inżynierii środowiska i Architektury

Nazwa kierunku studiów: Architektura

Obszar kształcenia: nauki techniczne

Profil studiów: ogólnoakademicki

Poziom studiów: pierwszego stopnia

Forma studiów: stacjonarne

Specjalności na kierunku:

Tytuł otrzymywany po ukończeniu studiów: inżynier architekt

Nazwa jednostki prowadzącej zajęcia: Katedra Konserwacji Zabytków

Kod zajęć: 23

Status zajęć: obowiązkowy dla programu

Układ zajęć w planie studiów: sem: 8 / W15 / 1 ECTS / Z

Język wykładowy: polski

Imię i nazwisko koordynatora: dr prof. PRz Tomasz Tomaszek

Cel kształcenia i wykaz literatury

Główny cel kształcenia: Rozwijanie kultury artystycznej, kształtowanie wrażliwości i wyobraźni twórczej przez przyswojenie dzieł stanowiących kanon sztuki europejskiej. Wykształcenie umiejętności krytycznej interpretacji zjawisk artystycznych.

Ogólne informacje o zajęciach: Zakres programu obejmuje dzieje architektury i sztuk plastycznych od antyku po wiek XX oraz wybrane zagadnienia z zakresu historii kultury i sztuki polskiej z uwzględnieniem wielokulturowej specyfiki regionu. Omówienie zagadnień odnoszących się do dziejów sztuki europejskiej, różnorodności jej form i uwarunkowań. Analiza wzajemnych zależności i interakcji między różnymi gatunkami sztuk pięknych oraz szerokiego kontekstu wydarzeń artystycznych.

Materiały dydaktyczne: wykład z wykorzystaniem środków audiowizualnych

Wykaz literatury, wymaganej do zaliczenia zajęć
Literatura wykorzystywana podczas zajęć wykładowych
1 Honour H., Fleming J. Historia sztuki świata Wydawnictwo Arkady, Warszawa . 2002
2 Janson H. Historia sztuki ALFA - PHILIP WILSON, Warszawa . 1993
3 Białostocki J. Sztuka cenniejsza niż złoto Wydawnictwo Naukowe PWN. 2000
4 Rzepińska M. Siedem wieków malarstwa europejskiego Ossolineum, Wrocław . 1986
5 (pr. zbior.) Sztuka świata, t. I-IX Arkady. 1989-
6 Porębski M. Dzieje sztuki w zarysie, t. 1-4 Warszawa. 1976
7 (pr. zbiior.) Historia sztuki, t. 1-20 Biblioteka Gazety Wyborczej. 2010-
Literatura do samodzielnego studiowania
1 N.Elias Zarys obyczajów w cywilizacji Zachodu PIW Warszawa. 1980
2 Z.Bauman Globalizacja PIW Warszawa . 2000
3 .J.Bocheński Zarys historii filozofii Philed Kraków. 1993
4 P.Chaunu Cywilizacja wieku Oświecenia PIW Warszawa. 1993
5 G.Duby Czasy katedr. Sztuka i społeczeństwo 980-1420 PIW Warszawa. 1986

Wymagania wstępne w kategorii wiedzy/umiejętności/kompetencji społecznych

Wymagania formalne: Zaliczenie z historii architektury powszechnej i polskiej

Wymagania wstępne w kategorii Wiedzy: Student ma wiedzę z zakresu nauk humanistycznych oraz wiedzę z historii architektury

Wymagania wstępne w kategorii Umiejętności: Student potrafi rozpoznać style architektoniczne i powiązać je z tłem kulturowym

Wymagania wstępne w kategorii Kompetencji społecznych: Student wykazuje gotowość do samodzielnego pogłębiania wiedzy z zakresu zjawisk artystycznych, ma świadomość wpływu kultury na kształtowanie się historii architektury

Efekty kształcenia dla zajęć

MEK Student, który zaliczył zajęcia Formy zajęć/metody dydaktyczne prowadzące do osiągnięcia danego efektu kształcenia Metody weryfikacji każdego z wymienionych efektów kształcenia Związki z KEK Związki z PRK
01 C.W1. zna i rozumie style w sztuce i związane z nimi tradycje twórcze oraz proces realizacji prac artystycznych związanych z architekturą wykład zaliczenie cz. pisemna K_W09+++
P6S_WK
02 C.W2. zna i rozumie uwarunkowania projektowania architektonicznego i urbanistycznego wynikające z możliwości psychofizycznych człowieka wykład zaliczenie cz. pisemna K_W09++
P6S_WK
03 C.U1. potrafi pozyskiwać informacje z właściwie dobranych źródeł, także w języku obcym będącym językiem komunikacji międzynarodowej, w celu wykorzystania ich w procesie projektowym wykład, dyskusja dydaktyczna zaliczenie cz. pisemna K_U01++
P6S_UK
P6S_UO
P6S_UU
P6S_UW

Uwaga: W zależności od sytuacji epidemicznej, jeżeli nie będzie możliwości weryfikacji osiągniętych efektów uczenia się określonych w programie studiów w sposób stacjonarny w szczególności zaliczenia i egzaminy kończące określone zajęcia będą mogły się odbywać przy użyciu środków komunikacji elektronicznej (w sposób zdalny).

Treści kształcenia dla zajęć

Sem. TK Treści kształcenia Realizowane na MEK
8 TK01 •Podstawowe informacje dotyczące technik artystycznych i ikonografii •Sztuka Starożytnych cywilizacji (Mezopotamia, Egipt) •Sztuka Starożytnej Grecji •Sztuka etruska i rzymska •Sztuka bizantyńska i wczesnochrześcijańska •Sztuka romańska •Sztuka gotycka •Sztuka Renesansu i Manieryzmu •Sztuka Baroku •Sztuka polska XVI – XVIII w. •Klasycyzm i Akademizm •Architektura i rzeźba XIX w. •Malarstwo I poł. XIX w. (romantyzm, realizm) •Malarstwo II poł. XIX w. •Sztuka XIX w. w Polsce W01-W08 MEK01 MEK02 MEK03
8 TK02 Kierunki sztuki awangardowej w I poł. XX w. (fowizm, ekspresjonizm, kubizm, futuryzm, neoplastycyzm, konstruktywizm, dadaizm, surrealizm) •Sztuka w II poł. XX w. (informel, pop art, happening, konceptualizm, hiperrealzim, nowa figuracja) •Architektura XX w. •Sztuka polska w XX w. W09-W14 MEK01 MEK02 MEK03
8 TK03 •Podstawowe informacje dotyczące technik artystycznych i ikonografii W15 MEK01 MEK02 MEK03

Nakład pracy studenta

Forma zajęć Praca przed zajęciami Udział w zajęciach Praca po zajęciach
Wykład (sem. 8) Przygotowanie do kolokwium: 1.00 godz./sem.
Godziny kontaktowe: 15.00 godz./sem.
Uzupełnienie/studiowanie notatek: 2.00 godz./sem.
Studiowanie zalecanej literatury: 5.00 godz./sem.
Konsultacje (sem. 8)
Zaliczenie (sem. 8) Przygotowanie do zaliczenia: 2.00 godz./sem.
Zaliczenie pisemne: 1.00 godz./sem.

Sposób wystawiania ocen składowych zajęć i oceny końcowej

Forma zajęć Sposób wystawiania oceny podsumowującej
Wykład
Ocena końcowa Kolokwium w formie pisemnej. Punktacja zróżnicowana w zależności od stopnia trudności i zakresu pytania. Suma punktów dostosowana do skali ocen, zgodnie z obowiązującym Regulaminem Studiów. Kryteria ocen: dostateczny E /10-12 / - dostateczny plus D /13-15/: znajomość dzieł sztuki w zakresie podstawowej identyfikacji,właściwe zdefiniowanie stylistyki dzieła, prawidłowe posługiwanie się terminologią dobry C/16-18/; umiejętność przeprowadzania analizy formalnej i porównawczej dzieła, znajomość podstawowych treści ikonograficznych. dobry plus B/19-20/ - bardzo dobry a/21-23/:wartościowanie , analiza i samodzielna ocena zjawisk artystycznych, umiejętność krytycznej interpretacji. -celujący A+ /24-25/:uzyskanie co najmniej 21 punktów oraz dodatkowo wykazanie się znajomością wybranej lektury dodatkowej

Przykładowe zadania

Wymagane podczas egzaminu/zaliczenia
Zagadnienia wymagane podczas egzaminu.pdf

Realizowane podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/projektowych
Zagadnienia wymagane podczas egzaminu.pdf

Inne
(-)

Czy podczas egzaminu/zaliczenia student ma możliwość korzystania z materiałów pomocniczych : nie

Treści zajęć powiazane są z prowadzonymi badaniami naukowymi: tak

1 T. Tomaszek Conservation of Wooden Built Heritage in Poland—The Current State and Future Challenges 2024
2 T. Tomaszek A study of abandoned Ukrainian wooden churches in Poland. Current state and conservation recommendations 2023
3 T. Tomaszek Authenticity and Wooden Architecture Preservation in Asia – a Chinese perspective 2023
4 C. Fry; T. Tomaszek Preserving Australia’s Timber Heritage – Some Preliminary Guidelines for the Conservation of Slab Huts 2022
5 T. Tomaszek Miasta Polski wschodniej - impresje historyczne i wyzwania przyszłości 2021
6 T. Tomaszek Muzeum na wolnym powietrzu na terenie Parku Narodowego Great Smoky Mountains w USA. Kwestia autentyczności w ochronie krajobrazu kulturowo-przyrodniczego 2021
7 T. Tomaszek The Issue of Authenticity in Reconstruction of Wooden Building as an Interpretation of the Historical Site - Case Studies of Log Cabins from Tennessee State, USA 2021
8 T. Tomaszek The Role of the Kolbuszowa Folk Culture Open-Air Museum in Studies of Traditional Wooden Architecture of the Rzeszowiacy Ethnographic Group 2021
9 T. Tomaszek Authenticity in preservation of historical wooden architecture - problems and challenges 2020
10 T. Tomaszek Translokacja budynku drewnianego jako interpretacja miejsca historycznego – studium przypadku chat o konstrukcji zrębowej zlokalizowanych w stanie Tennessee, USA 2020