logo
Karta przedmiotu
logo

Napęd elektryczny

Podstawowe informacje o zajęciach

Cykl kształcenia: 2024/2025

Nazwa jednostki prowadzącej studia: Wydział Elektrotechniki i Informatyki

Nazwa kierunku studiów: Elektrotechnika

Obszar kształcenia: nauki techniczne

Profil studiów: ogólnoakademicki

Poziom studiów: pierwszego stopnia

Forma studiów: niestacjonarne

Specjalności na kierunku: Napędy elektryczne w energetyce, motoryzacji i lotnictwie, Przetwarzanie i użytkowanie energii elektrycznej

Tytuł otrzymywany po ukończeniu studiów: inżynier

Nazwa jednostki prowadzącej zajęcia: Zakład Elektrodynamiki i Systemów Elektromaszynowych

Kod zajęć: 1758

Status zajęć: obowiązkowy dla programu

Układ zajęć w planie studiów: sem: 5 / W20 L20 P10 / 5 ECTS / E

Język wykładowy: polski

Imię i nazwisko koordynatora: dr inż. Adam Mazurkiewicz

Terminy konsultacji koordynatora: am.v.prz.edu.pl

semestr 5: dr inż. Danuta Pliś

Cel kształcenia i wykaz literatury

Główny cel kształcenia: Nabycie umiejętności projektowania nowoczesnych układów napędowych

Ogólne informacje o zajęciach:

Materiały dydaktyczne: am.v.prz.edu.pl

Wykaz literatury, wymaganej do zaliczenia zajęć
Literatura wykorzystywana podczas zajęć wykładowych
1 Gogolewski Z., Kuczewski Z. Napęd elektryczny WNT.
2 Bielawski S. Teoria napędu elektrycznego WNT.
3 Sidorowicz J. Napęd elektryczny i jego sterowanie WPW. 1994
4 Bisztyga K. Sterowanie i regulacja silników elektrycznych WNT.
5 Drozdowski P. Wprowadzenie do napędów elektrycznych Skrypt Politechniki Krakowskiej. 1998
6 Grunwald Z. Napęd elektryczny WNT.
Literatura wykorzystywana podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/innych
1 Szlachta A., Schab R. Napęd elektryczny Labolatorium Skrypt PRz.

Wymagania wstępne w kategorii wiedzy/umiejętności/kompetencji społecznych

Wymagania formalne: Ukończenie modułu Maszyny elektryczne

Wymagania wstępne w kategorii Wiedzy: Wiedza z zakresu maszyn elektrycznych, energoelektroniki, elektrotechniki

Wymagania wstępne w kategorii Umiejętności: Umiejętność posługiwania się programami narzędziowymi (np. matlab simulink), umiejętność wykonywania pomiarów i opracowywania wyników pomiarów.

Wymagania wstępne w kategorii Kompetencji społecznych:

Efekty kształcenia dla zajęć

MEK Student, który zaliczył zajęcia Formy zajęć/metody dydaktyczne prowadzące do osiągnięcia danego efektu kształcenia Metody weryfikacji każdego z wymienionych efektów kształcenia Związki z KEK Związki z PRK
01 Potrafi zdefiniować elementy składowe nowoczesnego układu napędowego. wykład, laboratorium, projekt indywidualny egzamin kolokwium, aktywność na zajęciach laboratoryjnych, sprawozdanie z projektu K_W03+
K_W09+
K_U01+
K_U05++
P6S_UU
P6S_UW
P6S_WG
02 Zna charakterystyki statyczne i dynamiczne silników elektrycznych i napędzanych mechanizmów wykład, laboratorium, projekt indywidualny egzamin kolokwium, aktywność na zajęciach laboratoryjnych, sprawozdanie z projektu K_W03+
K_U05+
P6S_UU
P6S_WG
03 Pozsiada wiedzę dotyczącą zjawisk cieplnych w silnikach elektrycznych, zna rodzaje pracy silników i metody doboru mocy silników dla różnych rodzajów pracy, praca silnika w temperaturze różnej od temperatury katalogowej. wykład, laboratorium, projekt indywidualny egzamin kolokwium, aktywność na zajęciach laboratoryjnych, sprawozdanie z projektu K_U31++
P6S_UW
04 Zna nowoczesne metody regulacji prędkości silników elektrycznych i możliwości kształtowania charakterystyk silników elektrycznych. wykład, laboratorium, projekt indywidualny egzamin kolokwium, aktywność na zajęciach laboratoryjnych, sprawozdanie z projektu K_U01+
P6S_UU
P6S_UW
05 Zna zasady sterowania wektorowego i skalarnego silników asynchronicznych. wykład, laboratorium, projekt indywidualny egzamin kolokwium, aktywność na zajęciach laboratoryjnych, sprawozdanie z projektu K_W03+
P6S_WG
06 Potrafi wykonać badania charakterystyk statycznych i dynamicznych nowoczesnych układów napędowych. laboratorium kolokwium, aktywność na zajęciach laboratoryjnych, K_W10+
K_U01+
P6S_UU
P6S_UW
P6S_WG
07 Potrafi dobrać moc silnika do danego mechanizmu, dobrać elementy regulacyjne i zabezpieczające. Potrafi przeprowadzić analiza stanów dynamicznych napędu. projekt sprawozdanie z projektu K_W10+
K_U31+
K_K01+
P6S_KK
P6S_UW
P6S_WG

Uwaga: W zależności od sytuacji epidemicznej, jeżeli nie będzie możliwości weryfikacji osiągniętych efektów uczenia się określonych w programie studiów w sposób stacjonarny w szczególności zaliczenia i egzaminy kończące określone zajęcia będą mogły się odbywać przy użyciu środków komunikacji elektronicznej (w sposób zdalny).

Treści kształcenia dla zajęć

Sem. TK Treści kształcenia Realizowane na MEK
5 TK01 Definicja i elementy składowe układu napędowego. Charakterystyki statyczne silników elektrycznych i napędzanych mechanizmów. Podstawy dynamiki napędu, wyznaczanie przebiegów dynamicznych w układach napędowych dla różnych przebiegów momentu dynamicznego w funkcji prędkości. Układy napędowe ze zmiennym momentem bezwładności. Zjawiska cieplne w silnikach elektrycznych, umowne rodzaje pracy silników i metody doboru mocy silników dla różnych rodzajów pracy, praca silnika w temperaturze różnej od temperatury katalogowej. Uwzględnianie momentu bezwładności układu napędowego przy doborze mocy silnika. Energetyka napędu - określanie strat i sprawności silników elektrycznych w nieustalonych stanach pracy. Nowoczesne metody regulacji prędkości silników elektrycznych. Możliwości kształtowania charakterystyk silników elektrycznych. Sterowanie wektorowe i skalarne silników asynchronicznych. W20 MEK01 MEK02 MEK03 MEK04 MEK05
5 TK02 Badanie właściwości napędowych silników prądu stałego, indukcyjnych i synchronicznych w różnych stanach pracy Metody regulacji prędkości silników elektrycznych. Badania charakterystyk dynamicznych wybranych układów napędowych. L20 MEK06
5 TK03 Wykonanie projektu obejmującego dobór mocy silnika do danego mechanizmu, zaprojektowanie układu pracy silnika, dobór elementów rozruchowych, regulacyjnych i zabezpieczających. Analiza stanów dynamicznych napędu, wyznaczanie przebiegów czasowych w stanach nieustalonych napędu. P10 MEK07

Nakład pracy studenta

Forma zajęć Praca przed zajęciami Udział w zajęciach Praca po zajęciach
Wykład (sem. 5) Przygotowanie do kolokwium: 10.00 godz./sem.
Godziny kontaktowe: 20.00 godz./sem.
Studiowanie zalecanej literatury: 10.00 godz./sem.
Laboratorium (sem. 5) Przygotowanie do laboratorium: 15.00 godz./sem.
Godziny kontaktowe: 20.00 godz./sem.
Dokończenia/wykonanie sprawozdania: 20.00 godz./sem.
Projekt/Seminarium (sem. 5) Godziny kontaktowe: 10.00 godz./sem..
Wykonanie projektu/dokumentacji/raportu: 10.00 godz./sem.
Przygotowanie do prezentacji: 2.00 godz./sem.
Konsultacje (sem. 5) Udział w konsultacjach: 2.00 godz./sem.
Egzamin (sem. 5) Przygotowanie do egzaminu: 15.00 godz./sem.
Egzamin ustny: 2.00 godz./sem.

Sposób wystawiania ocen składowych zajęć i oceny końcowej

Forma zajęć Sposób wystawiania oceny podsumowującej
Wykład Sprawdzian z wykładu
Laboratorium Aktywność na zajęciach, wykonanie przewidzianych planem ćwiczeń, pisemne zaliczenie każdego ćwiczenia.
Projekt/Seminarium Wykonanie i prezentacja indywidualnego projektu
Ocena końcowa Zaliczeni wykładu + zaliczenie projektu + zaliczenie laboratorium + egzamin

Przykładowe zadania

Wymagane podczas egzaminu/zaliczenia
Napęd elektryczny - przykład.pdf

Realizowane podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/projektowych
(-)

Inne
(-)

Czy podczas egzaminu/zaliczenia student ma możliwość korzystania z materiałów pomocniczych : nie

Treści zajęć powiazane są z prowadzonymi badaniami naukowymi: tak