Cykl kształcenia: 2021/2022
Nazwa jednostki prowadzącej studia: Wydział Budowy Maszyn i Lotnictwa
Nazwa kierunku studiów: Lotnictwo i kosmonautyka
Obszar kształcenia: nauki techniczne
Profil studiów: ogólnoakademicki
Poziom studiów: pierwszego stopnia
Forma studiów: stacjonarne
Specjalności na kierunku: Awionika, Pilotaż, Samoloty, Silniki lotnicze, Zarządzanie ruchem lotniczym
Tytuł otrzymywany po ukończeniu studiów: inżynier
Nazwa jednostki prowadzącej zajęcia: Katedra Awioniki i Sterowania
Kod zajęć: 12251
Status zajęć: obowiązkowy dla programu
Układ zajęć w planie studiów: sem: 4 / W30 L15 / 3 ECTS / Z
Język wykładowy: polski
Imię i nazwisko koordynatora: dr hab. inż. prof. PRz Grzegorz Kopecki
semestr 4: mgr inż. Jacek Prusik
Główny cel kształcenia: Celem kształcenia jest opanowanie przez studenta zagadnień związanych z zasadami działania i budową układów pomiarowych na pokładzie samolotu, urządzeń radionawigacyjnych, lotniczych systemów sterowania oraz instalacji pokładowych
Ogólne informacje o zajęciach: Opanowanie wiedzy i praktycznych umiejętności z zasad działaniaukładów pomiarowych na pokładzie samolotu, urządzeń radionawigacyjnych, lotniczych systemów sterowania oraz instalacji pokładowych
Materiały dydaktyczne: Instrukcje laboratoryjne
1 | Anna Stefanowicz | Pokładowe układy pomiarowe | Wydawnictwa Politechniki Warszawskiej. | 1984 |
2 | Mirosław Stola, Anna Stefanowicz | Wyposażenie samolotu | Wydawnictwa Politechniki Warszawskiej. | 1978 |
3 | Zbigniew Polak, Andrzej Rypulak | Awionika, przyrządy i systemy pokładowe | WSOSP Dęblin. | 2002 |
4 | Anthony Lawrence | Modern Inertial Technology. Navigation, Guidance, and Control | Springer-Verlag. | 1992 |
1 | Instrukcje laboratoryjne oraz literatura wykorzystywana podczas zajęć wykładowych. |
1 | materiały z internetu. | |||
2 | Literatura wykorzystywana podczas zajęć wykładowych. |
Wymagania formalne: Student posiada aktualny wpis na semestr piąty studiów stacjonarnych pierwszego stopnia na kierunku Lotnictwo i Kosmonautyka
Wymagania wstępne w kategorii Wiedzy: Wiedza w zakresie matematyki, fizyki, mechaniki, termodynamiki, elektrotechniki i elektroniki, mechaniki płynów
Wymagania wstępne w kategorii Umiejętności: Umiejętności w zakresie posługiwania się aparatem matematycznym: biegłość w operacjach arytmetycznych, umiejętność korzystania z rachunku różniczkowo-całkowego oraz rozwiązywania równań różniczkowych.
Wymagania wstępne w kategorii Kompetencji społecznych: Student zachowuje powszechnie przyjęte normy zachowania w społeczeństwie. Student potrafi współpracować w grupie.
MEK | Student, który zaliczył zajęcia | Formy zajęć/metody dydaktyczne prowadzące do osiągnięcia danego efektu kształcenia | Metody weryfikacji każdego z wymienionych efektów kształcenia | Związki z KEK | Związki z PRK |
---|---|---|---|---|---|
01 | rozumie zasadę działania lotniczych układów pomiarowych | Wykład | Egzamin |
K_W10+ K_W12+ |
P6S_WG P6S_WK |
02 | Potrafi przebadać właściwości elementów układów pomiarowych | Laboratorium | obserwacja wykonawstwa, sprawdzian pisemny, sprawozdanie z projektu |
K_W10+ K_W12+ |
P6S_WG P6S_WK |
03 | zna trendy rozwojowe współczesnej awioniki | wykład oraz laboratorium | egzamin |
K_W10+ K_W12+ K_U02+ K_K01+ K_K03+ |
P6S_KR P6S_UW P6S_WG P6S_WK |
Uwaga: W zależności od sytuacji epidemicznej, jeżeli nie będzie możliwości weryfikacji osiągniętych efektów uczenia się określonych w programie studiów w sposób stacjonarny w szczególności zaliczenia i egzaminy kończące określone zajęcia będą mogły się odbywać przy użyciu środków komunikacji elektronicznej (w sposób zdalny).
Sem. | TK | Treści kształcenia | Realizowane na | MEK |
---|---|---|---|---|
4 | TK01 | Wykład | MEK01 MEK02 MEK03 | |
4 | TK02 | Laboratorium | MEK02 |
Forma zajęć | Praca przed zajęciami | Udział w zajęciach | Praca po zajęciach |
---|---|---|---|
Wykład (sem. 4) | Godziny kontaktowe:
30.00 godz./sem. |
Uzupełnienie/studiowanie notatek:
5.00 godz./sem. Studiowanie zalecanej literatury: 15.00 godz./sem. |
|
Laboratorium (sem. 4) | Przygotowanie do laboratorium:
5.00 godz./sem. Przygotowanie do kolokwium: 10.00 godz./sem. |
Godziny kontaktowe:
15.00 godz./sem. |
Dokończenia/wykonanie sprawozdania:
10.00 godz./sem. |
Konsultacje (sem. 4) | |||
Zaliczenie (sem. 4) |
Forma zajęć | Sposób wystawiania oceny podsumowującej |
---|---|
Wykład | 1. Test ze znajomości budowy przyrządów (student ma obowiązkowo naszkicować bezbłędnie wszystkie przyrządy: wysokościomierz, wariometr, prędkościomierze IAS, TAS, machometr, zakrętomierz, sztuczny horyzont, girokompas oraz naszkicować wskazania dwóch systemów wskazań sztucznego horyzontu, pytanie z zakresu uszkodzenia instalacji ciśnieniowych). W wyjątkowych sytuacjach (np. sytuacja epidemiologiczna) test ze znajomości budowy przyrządów może być przeprowadzony w ramach laboratorium. 2. Po zaliczeniu testu ze znajomości przyrządów, student może przystąpić do dalszej części zaliczenia: kolokwium z treści realizowanych na wykładach. 3. Kolokwia na wykładach, obejmujące wskazane przez wykładowcę treści. |
Laboratorium | Przygotowanie do zajęć, sprawdzian przed każdymi zajęciami, |
Ocena końcowa | Ocena końcowa jest średnią ważoną laboratorium oraz wykładu: (0.5*ocena laboratorium + 0.5* ocena z egzaminu) |
Wymagane podczas egzaminu/zaliczenia
Przyrządy pokładowe egzamin - przykładowe pytania.pdf
Realizowane podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/projektowych
Przyrządy pokładowe - lab.pdf
Inne
(-)
Czy podczas egzaminu/zaliczenia student ma możliwość korzystania z materiałów pomocniczych : nie
1 | G. Kopecki; P. Rzucidło; P. Szczerba; P. Szwed | Analysis of Stochastic Properties of MEMS Accelerometers and Gyroscopes Used in the Miniature Flight Data Recorder | 2024 |
2 | M. Banicki; G. Kopecki | A proposal of AHRS yaw angle correction with the use of roll angle | 2023 |
3 | B. Dołęga; G. Kopecki; D. Kordos; P. Rzucidło | Układ spadochronowy | 2022 |
4 | F. Górski; D. Inglot; G. Kopecki; R. Wojnar | Low Cost Avionics System for Ultralight Aircraft | 2022 |
5 | G. Kopecki; D. Kordos; D. Nowak; T. Rogalski | The PAPI Lights-Based Vision System for Aircraft Automatic Control during Approach and Landing | 2022 |
6 | B. Dołęga; P. Grzybowski; G. Kopecki; D. Kordos; D. Nowak; P. Rzucidło; A. Tomczyk; Ł. Wałek | System redundantnego sterowania i nawigacji, zwłaszcza do samolotów bezzałogowych, ultralekkich załogowych i lekkich sportowych | 2021 |
7 | G. Kopecki | Aircraft control with the use of model reference adaptive control | 2021 |
8 | G. Kopecki | An Idea for an Autonomous Navigation Decision System | 2021 |