Cykl kształcenia: 2024/2025
Nazwa jednostki prowadzącej studia: Wydział Elektrotechniki i Informatyki
Nazwa kierunku studiów: Informatyka
Obszar kształcenia: nauki techniczne
Profil studiów: ogólnoakademicki
Poziom studiów: pierwszego stopnia
Forma studiów: niestacjonarne
Specjalności na kierunku: AA - inżynieria systemów informatycznych, AI - Sztuczna inteligencja, TT - informatyka w przedsiębiorstwie, Z - inżynieria systemów złożonych
Tytuł otrzymywany po ukończeniu studiów: inżynier
Nazwa jednostki prowadzącej zajęcia: Zakład Systemów Złożonych
Kod zajęć: 11158
Status zajęć: obowiazkowy dla programu z możliwością wyboru AI - Sztuczna inteligencja
Układ zajęć w planie studiów: sem: 8 / W20 / 1 ECTS / Z
Język wykładowy: polski
Imię i nazwisko koordynatora: dr Michał Piętal
Główny cel kształcenia: Zapoznanie studentów z: - aktualnymi trendami programistycznymi, webowymi, architektury procesorów i komputerów; - nowoczesnymi technikami przetwarzania i analizy obrazów, poszerzając ich wiedzę odnośnie metod opisu obiektów na obrazach, a także klasyfikacji i interpretacji informacji wizualnej; - zastosowania technologii informatycznych w Przemyśle 4.0 oraz hurtownie danych i analitykę biznesową; z aspektami cyberbezpieczeństwa i cyberodporności.
Ogólne informacje o zajęciach: Platforma iOS i język Objective-C, Przemysł 4.0, dedykowane procesory dla serwerów x86 Intel, oraz Power i System z (IBM), systemy webowe. Rozpoznawanie obiektów na obrazach, segmentacja i opis obiektów, punkty charakterystyczne i deskryptory, duże bazy obrazów, wyszukiwanie informacji wizualnej. Rozumienie obrazów.
1 | Wysocki M., Marnik J., Kapuściński T. | Wizja komputerowa. Materiały pomocnicze | Oficyna Wydawnicza Politechniki Rzeszowskiej, Rzeszów. | 2004 |
2 | Tadeusiewicz R., Korohoda P. | Algorytmy i metody komputerowej analizy i przetwarzania obrazów | Wyd. Fund. Post. Telekom., Kraków. | 1997 |
3 | Wysocki Marian, Kapuściński Tomasz | Wizja komputerowa | Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego. | 2013 |
4 | M. Wysocki, T. Kapuściński, J. Marnik, M. Oszust: | Rozpoznawanie gestów wykonywanych rękami w systemie wizyjnym | Oficyna Wydawnicza Politechniki Rzeszowskiej. | 2011 |
5 | Richard Szeliski | Computer Vision- Algorithms and Applications | Springer-Verlag London, doi: 10.1007/978-1-84882-935-0. | 2011 |
6 | Octavian Lascu, Frank Packheiser, John Troy, Esra Ufacik, BO Xu, Michal Kordyzon, Hervey Kamga, William G. White | IBM z14 Technical Guide | IBM, SG24-8451-00. | 2017 |
7 | IBM | IBM Power ISA™ Version 2.07 B - OpenPOWER | IBM. | 2015 |
8 | Intel | Intel 64 and IA-32 Architectures Software Developer's Manual | Intel, 325462-059US. | 2016 |
9 | Stephen G. Kochan | Programming in Objective-C | Addison-Wesley. | 2014 |
10 | T. Rak; K. Żydzik | C# 6.0 i MVC 5 : tworzenie nowoczesnych portali internetowych | Helion. | 2015 |
11 | L. Atencio | Programowanie funkcyjne z JavaScriptem. Sposoby na lepszy kod | Helion. | 2017 |
12 | R. Root, C. Mason | PRO SQL Server 2012 BI Solutions | Apress. | 2012 |
13 | IBM | Principles of Operation - z/Architecture | SA22-7832-11. | 2017 |
1 | Sonka M., Hlavac V., Boyle R. | Image Processing, Analysis, and Machine Vision | Thomson Engineering. | 2007 |
2 | Apple Developer Documentation | https://developer.apple.com/documentation/. | onlin | |
3 | IBM | IBM z14 Technical Guide | SG24-8451-00. | 2018 |
Wymagania formalne: Student wpisany na 8 semestr studiów inżynierskich.
Wymagania wstępne w kategorii Wiedzy: Podstawowa znajomość języka programowania ANSI C lub innego języka imperatywnego. Elementarna znajomość budowy komputerów i systemów serwerowych. Techniki programowania strukturalnego. Podstawy RBD.
Wymagania wstępne w kategorii Umiejętności: Umiejętność analizy fragmentów kodu tworzonego oprogramowania. Zdolność do uważnego słuchania i robienia notatek na bieżąco.
Wymagania wstępne w kategorii Kompetencji społecznych: Ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość ponoszenia odpowiedzialności za pracę w zespole.
MEK | Student, który zaliczył zajęcia | Formy zajęć/metody dydaktyczne prowadzące do osiągnięcia danego efektu kształcenia | Metody weryfikacji każdego z wymienionych efektów kształcenia | Związki z KEK | Związki z PRK |
---|---|---|---|---|---|
01 | stosuje podstawowe konstrukcje języka Objective-C i umie wykorzystać je w komponentach platformy iOS | wykład | krótki sprawdzian na końcu zajęć |
K_U08+++ |
P6S_UW |
02 | zna podstawy programowania webowego z wykorzystaniem języka skryptowego | Wykład | Sprawdzian na koniec zajęć lub opracowanie wybranego tematu |
K_W04++ K_U08++ |
P6S_UW P6S_WG |
03 | zna podstawowe zagadnienia związane z rozpoznawaniem obiektów na obrazach cyfrowych. | wykład | Opracowanie wybranego tematu |
K_W04++ |
P6S_WG |
04 | zna architekturę procesorów i komputerów serwerowych System z (mainframe), Power, Intel Xeon i rozumie odporność architektur w cyberprzestrzeni | Wykład | Opracowanie wybranego tematu |
K_W04++ K_W05++ K_W07+ K_U02+ K_U05+ K_K01++ |
P6S_KK P6S_UK P6S_UU P6S_UW P6S_WG P6S_WK |
05 | omawia podstawowe zastosowania technologii informatycznych w zagadnieniach Przemysłu 4.0 | wykład | Sprawdzian na koniec zajęć lub opracowanie wybranego tematu |
K_W04+ K_K01+ |
P6S_KK P6S_UU P6S_WG |
06 | zna podstawowe aspekty hurtowni danych i analityki biznesowej | Wykład | krótki test na końcu zajęć |
K_W04++ K_K01+ |
P6S_KK P6S_UU P6S_WG |
Uwaga: W zależności od sytuacji epidemicznej, jeżeli nie będzie możliwości weryfikacji osiągniętych efektów uczenia się określonych w programie studiów w sposób stacjonarny w szczególności zaliczenia i egzaminy kończące określone zajęcia będą mogły się odbywać przy użyciu środków komunikacji elektronicznej (w sposób zdalny).
Sem. | TK | Treści kształcenia | Realizowane na | MEK |
---|---|---|---|---|
8 | TK01 | W05-W06 | MEK01 | |
8 | TK02 | W09-W12 | MEK04 | |
8 | TK03 | W13-W16 | MEK03 | |
8 | TK04 | W7-W8 | MEK05 | |
8 | TK05 | W17-W20 | MEK02 | |
8 | TK06 | W01-W04 | MEK06 |
Forma zajęć | Praca przed zajęciami | Udział w zajęciach | Praca po zajęciach |
---|---|---|---|
Wykład (sem. 8) | Godziny kontaktowe:
20.00 godz./sem. |
Uzupełnienie/studiowanie notatek:
1.00 godz./sem. |
|
Konsultacje (sem. 8) | |||
Zaliczenie (sem. 8) | Inne:
4.00 godz./sem. |
Forma zajęć | Sposób wystawiania oceny podsumowującej |
---|---|
Wykład | Każdy prowadzący dostarcza współczynnik w zakresie od 0 do 100 określający stopień znajomości tematu przez studenta. Następnie wyznaczana jest średnia ważona oparta o liczbę wykładów prowadzącego, a jej wynik implikuje ocenę. |
Ocena końcowa | Gdy wynik średniej ważonej jest w zakresie (lewostronnie domkniętym, prawostronnie otwartym): 0-30 -> ndst (2,0) 30-50 -> dst (3,0) 50-65 -> +dst (3,5) 65-75 -> db (4,0) 75-90 -> +db (4,5) 90-100,00001 -> bdb (5,0). |
Wymagane podczas egzaminu/zaliczenia
Zadania-WM.pdf
Realizowane podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/projektowych
(-)
Inne
(-)
Czy podczas egzaminu/zaliczenia student ma możliwość korzystania z materiałów pomocniczych : nie
1 | M. Chiliński; S. Gadakh; J. Gawor; K. Jodkowska; M. Piętal; D. Plewczynski; K. Sengupta; N. Zawrotna | Consensus-Based Identification and Comparative Analysis of Structural Variants and Their Influence on 3D Genome Structure Using Long- and Short-Read Sequencing Technologies in Polish Families | 2023 |
2 | A. Czmil; S. Czmil; M. Ćmil; J. Gawor; M. Piętal; D. Plewczynski; M. Sochacka-Piętal; D. Strzałka; T. Wołkowicz; M. Wroński | NanoForms: an integrated server for processing, analysis and assembly of raw sequencing data of microbial genomes, from Oxford Nanopore technology | 2022 |
3 | M. Piętal | Brakujące wartości w danych: problematyka, wyzwania, metody | 2020 |