
Główny cel kształcenia:
Zdobycie umiejętności projektowania budynków przemysłowych ze skomplikowanym programem funkcjonalno-użytkowym oraz ich otoczenia.
Ogólne informacje o zajęciach:
Moduł obejmuje zagadnienia związane z projektowaniem budynków przemysłowych wraz z otoczeniem. Kształcenie bazuje na analizie rozwiązań architektonicznych zastosowanych w istniejących obiektach tego typu. W trakcie zajęć projektowych studenci opracują koncepcje architektoniczną budynku o głównej funkcji przemysłowej. W trakcie zajęć wykładowych studenci zapoznają się z aktualnie obowiązującymi normami i warunkami technicznymi oraz wybraną problematyką architektury przemysłowej, a także zagadnieniami związanymi z funkcją przemysłową w strukturze zurbanizowanej.
Materiały dydaktyczne:
Program funkcjonalny i zakres projektu wydany na pierwszych zajęciach projektowych
Inne:
Czasopisma: Architektura i Biznes, Architektura Murator
| 1 | Giedion S. | Czas, przestrzeń, architektura. | Arkady, Warszawa. | 1972 |
| 2 | Mazur K. | Specjalne strefy ekonomiczne jako nowe obszary przemysłowe | Wydawnictwo Politechniki Śląskiej. | 2004 |
| 3 | Szparkowski Z. | Architektura współczesnej fabryki | Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszawskiej. | 1999 |
| 4 | Niezabitowska Elżbieta, Gawłowski Tadeusz (red.) | Wybrane zagadnienia projektowania zakładów przemysłowych | Gliwice. | 1990 |
| 5 | - | Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 12 kwietnia 2002 r. w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie | -. | - |
| 6 | - | Rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z dnia 26 września 1997 r. w sprawie ogólnych przepisów bezpieczeństwa i higieny pracy | -. | - |
| 7 | Złowocki Maciej | O idei czwartej rewolucji przemysłowej w aspekcie kadry pracowniczej i wyrazu estetyczno-wrażeniowego | https://doi.org/10.25944/znmwse.2019.01.125141. | 2019 |
| 8 | Złowodzki Maciej | Funkcja miejsc pracy w rozwoju i dobrobycie miast okresu globalizacji | Przestrzeń Urbanistyka Architektura. | 2017 |
| 1 | - | Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 12 kwietnia 2002 r. w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie | -. | - |
| 2 | - | Rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z dnia 26 września 1997 r. w sprawie ogólnych przepisów bezpieczeństwa i higieny pracy | -. | - |
| 3 | - | Rozporządzenie Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z 7 czerwca 2010 r. w sprawie ochrony przeciwpożarowej budynków, innych obiektów budowlanych i terenów | -. | - |
| 1 | Neufert E. | Podręcznik projektowania architektoniczno-budowlanego | Arkady, Warszawa. | 2000 |
Wymagania formalne:
Status studenta Politechniki Rzeszowskiej
Wymagania wstępne w kategorii Wiedzy:
Posiada wiedzę z zakresu teorii projektowania architektonicznego budynków mieszkalnych i usługowych o niskim stopniu skomplikowania funkcjonalno-przestrzennego.
Wymagania wstępne w kategorii Umiejętności:
Posiada umiejętności z zakresu projektowania architektonicznego budynków mieszkalnych i usługowych o niskim stopniu skomplikowania funkcjonalno-przestrzennego.
Wymagania wstępne w kategorii Kompetencji społecznych:
Komunikatywność, samodzielność i umiejętność pracy w zespole.
| MEK | Student, który zaliczył zajęcia | Formy zajęć/metody dydaktyczne prowadzące do osiągnięcia danego efektu kształcenia | Metody weryfikacji każdego z wymienionych efektów kształcenia | Związki z KEK | Związki z PRK |
|---|---|---|---|---|---|
| MEK01 | A.W1. zna i rozumie projektowanie architektoniczne w zakresie realizacji prostych zadań, w szczególności: prostych obiektów uwzględniających podstawowe potrzeby użytkowników, zabudowy mieszkaniowej jedno- i wielorodzinnej, obiektów usługowych w zespołach zabudowy mieszkaniowej, obiektów użyteczności publicznej w otwartym krajobrazie lub w środowisku miejskim | wykład, projekt | projekt, prezentacja projektu i test |
K-W02+++ K-W03+++ K-W07+++ K-W09+++ K-W12++ K-W13+++ |
P6S-WG P6S-WK |
| MEK02 | A.W4. zna i rozumie zasady projektowania uniwersalnego, w tym ideę projektowania przestrzeni i budynków dostępnych dla wszystkich użytkowników, w szczególności dla osób z niepełnosprawnościami, w arch., urb. i planowaniu przestrzennym, oraz zasady ergonomii, w tym parametry ergonomiczne niezbędne do zapewnienia pełnej funkcjonalności projektowanej przestrzeni i obiektów dla wszystkich użytkowników | wykład, projekt | projekt, prezentacja projektu i test |
K-W02+++ K-W03+++ K-W05+++ K-W13+++ K-W14+++ |
P6S-WG P6S-WK |
| MEK03 | A.U1. potrafi zaprojektować obiekt architektoniczny, kreując i przekształcając przestrzeń tak, aby nadać jej nowe wartości – zgodnie z zadanym programem uwzględniającym wymagania i potrzeby wszystkich użytkowników | projekt | projekt, prezentacja projektu, obserwacja wykonawstwa |
K-W02+++ K-W03+++ K-W05+++ K-W09+++ K-U02+++ K-U04+++ |
P6S-UK P6S-UO P6S-UU P6S-UW P6S-WG P6S-WK |
| MEK04 | A.U4. potrafi dokonać krytycznej analizy uwarunkowań, w tym waloryzacji stanu zagospodarowania terenu i zabudowy | projekt | projekt, prezentacja projektu, obserwacja wykonawstwa |
K-U01+++ K-U04+++ K-K01+++ |
P6S-KO P6S-KR P6S-UK P6S-UO P6S-UU P6S-UW |
| MEK05 | A.U5. potrafi myśleć i działać w sposób twórczy, wykorzystując umiejętności warsztatowe niezbędne do utrzymania i poszerzania zdolności realizowania koncepcji artystycznych w projektowaniu architektonicznym i urbanistycznym | projekt | projekt, prezentacja projektu, obserwacja wykonawstwa |
K-W13+++ K-U03+++ K-K04+ |
P6S-KK P6S-UK P6S-UO P6S-UU P6S-UW P6S-WK |
| MEK06 | A.U6. potrafi integrować informacje pozyskane z różnych źródeł, dokonywać ich interpretacji i krytycznej analizy | projekt | projekt, prezentacja projektu, obserwacja wykonawstwa |
K-U01+++ K-U04+++ |
P6S-UK P6S-UO P6S-UU P6S-UW |
| MEK07 | A.U7. potrafi porozumieć się przy użyciu różnych technik i narzędzi w środowisku zawodowym właściwym dla projektowania architektonicznego i urbanistycznego | projekt | prezentacja projektu |
K-W12+++ K-U03+++ |
P6S-UK P6S-UO P6S-UU P6S-UW P6S-WK |
| MEK08 | A.U9. potrafi wdrażać zasady i wytyczne projektowania uniwersalnego w architekturze, urbanistyce i planowaniu przestrzennym | projekt | projekt |
K-U01+++ K-U02+++ K-U04+++ |
P6S-UK P6S-UO P6S-UU P6S-UW |
| MEK09 | A.S1. jest gotów do samodzielnego myślenia w celu rozwiązywania prostych problemów projektowych | projekt | projekt |
K-K01++ K-K04++ |
P6S-KK P6S-KO P6S-KR |
| MEK10 | A.S2. jest gotów do brania odpowiedzialności za kształtowanie środowiska przyrodniczego i krajobrazu kulturowego, w tym za zachowanie dziedzictwa regionu, kraju i Europy | projekt | projekt, obserwacja wykonawstwa |
K-K02+++ K-K03+++ |
P6S-KK P6S-KO |
| Sem. | TK | Treści kształcenia | Realizowane na | MEK |
|---|---|---|---|---|
| 6 | TK01 | P01-P08 | MEK01 MEK02 MEK04 MEK06 MEK09 | |
| 6 | TK02 | P09-P25 | MEK01 MEK02 MEK03 MEK05 MEK06 MEK07 MEK08 MEK09 MEK10 | |
| 6 | TK03 | P26-P30 | MEK06 MEK07 MEK09 | |
| 6 | TK04 | W01-W04 | MEK01 MEK06 | |
| 6 | TK05 | W05-W06 | MEK01 MEK06 | |
| 6 | TK06 | W07-08 | MEK01 MEK02 | |
| 6 | TK07 | W09 | MEK01 MEK03 | |
| 6 | TK08 | W10 | MEK01 MEK04 | |
| 6 | TK09 | W11-W12 | MEK01 MEK04 | |
| 6 | TK10 | W13-W15 | MEK01 MEK04 MEK06 |
| Forma zajęć | Praca przed zajęciami | Udział w zajęciach | Praca po zajęciach |
|---|---|---|---|
| Wykład (sem. 6) | Godziny kontaktowe:
15.00 godz./sem. |
Uzupełnienie/studiowanie notatek:
5.00 godz./sem. Studiowanie zalecanej literatury: 10.00 godz./sem. |
|
| Projekt/Seminarium (sem. 6) | Przygotowanie do zajęć projektowych/seminaryjnych:
5.00 godz./sem. |
Godziny kontaktowe:
60.00 godz./sem.. |
Wykonanie projektu/dokumentacji/raportu:
60.00 godz./sem. Przygotowanie do prezentacji: 5.00 godz./sem. |
| Konsultacje (sem. 6) | Udział w konsultacjach:
2.00 godz./sem. |
||
| Egzamin (sem. 6) | Przygotowanie do egzaminu:
10.00 godz./sem. |
Egzamin pisemny:
2.00 godz./sem. |
| Forma zajęć | Sposób wystawiania oceny podsumowującej |
|---|---|
| Wykład | Ocena z egzaminu w formie testu |
| Projekt/Seminarium | Ocena na podstawie złożonego projektu, przeglądów i końcowej prezentacji, a także aktywności na zajęciach. |
| Ocena końcowa | Ocena końcowa jest średnią arytmetyczną oceny z egzaminu i projektu. Brane pod uwagę są również obecności na zajęciach oraz postawa studenta. |
Wymagane podczas egzaminu/zaliczenia
(-)
Realizowane podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/projektowych
Program_POP_sem_VI.pdf
Inne
(-)
Czy podczas egzaminu/zaliczenia student ma możliwość korzystania z materiałów pomocniczych : nie
| 1 | M. Szopińska-Mularz | Architectural Investigation of the Adaptive Reuse Potential of the Multi-Storey Car Parking Structure for Urban Food Production: A Case Study | 2025 |
| 2 | M. Szopińska-Mularz | Planning design value-driven scenarios for innovation: A case study of adaptive reuse for food production based on the design management model | 2025 |
| 3 | W. Bukowy; F. Forsman; A. Prokop; M. Szopińska-Mularz; S. Vikström; M. Wikiera | Adaptive Reuse of Urban Structures as a Driver of Sustainable Development Goals: A Systematic Literature Review | 2025 |
| 4 | S. Lehmann; M. Szopińska-Mularz | Balancing Increased Urban Density with Green Spaces: The Marketing of New Housing Estates in Poland | 2023 |
| 5 | M. Szopińska-Mularz | Adaptive Reuse for Urban Food Provision: repurposing inner-city car parking structures for controlled environment agriculture | 2022 |
| 6 | M. Szopińska-Mularz | Adaptive reuse of modern movement car parking structures for controlled environment agriculture: Results from an interview study for the innovative design process in cities | 2022 |