logo PRZ
Karta przedmiotu
logo WYDZ

Projektowanie obiektów przemysłowych


Podstawowe informacje o zajęciach

Cykl kształcenia:
2025/2026
Nazwa jednostki prowadzącej studia:
Wydział Budownictwa, Inżynierii środowiska i Architektury
Nazwa kierunku studiów:
Architektura
Obszar kształcenia:
nauki techniczne
Profil studiów:
ogólnoakademicki
Poziom studiów:
pierwszego stopnia
Forma studiów:
stacjonarne
Specjalności na kierunku:
Tytuł otrzymywany po ukończeniu studiów:
inżynier architekt
Nazwa jednostki prowadzącej zajęcia:
Zakład Projektowania Architektonicznego i Grafiki Inżynierskiej
Kod zajęć:
44
Status zajęć:
wybierany dla programu
Układ zajęć w planie studiów:
sem: 6 / W15 P60 / 6 ECTS / E
Język wykładowy:
polski
Imię i nazwisko koordynatora:
dr inż. arch. Monika Szopińska-Mularz
semestr 6:
dr inż. arch. Igor Labuda , termin konsultacji Termin konsultacji według harmonogramu pracy jednostki
semestr 6:
mgr inż. arch. Beata Raś-Grabowy

Cel kształcenia i wykaz literatury

Główny cel kształcenia:
Zdobycie umiejętności projektowania budynków przemysłowych ze skomplikowanym programem funkcjonalno-użytkowym oraz ich otoczenia.

Ogólne informacje o zajęciach:
Moduł obejmuje zagadnienia związane z projektowaniem budynków przemysłowych wraz z otoczeniem. Kształcenie bazuje na analizie rozwiązań architektonicznych zastosowanych w istniejących obiektach tego typu. W trakcie zajęć projektowych studenci opracują koncepcje architektoniczną budynku o głównej funkcji przemysłowej. W trakcie zajęć wykładowych studenci zapoznają się z aktualnie obowiązującymi normami i warunkami technicznymi oraz wybraną problematyką architektury przemysłowej, a także zagadnieniami związanymi z funkcją przemysłową w strukturze zurbanizowanej.

Materiały dydaktyczne:
Program funkcjonalny i zakres projektu wydany na pierwszych zajęciach projektowych

Inne:
Czasopisma: Architektura i Biznes, Architektura Murator

Wykaz literatury, wymaganej do zaliczenia zajęć
Literatura wykorzystywana podczas zajęć wykładowych
1 Giedion S. Czas, przestrzeń, architektura. Arkady, Warszawa. 1972
2 Mazur K. Specjalne strefy ekonomiczne jako nowe obszary przemysłowe Wydawnictwo Politechniki Śląskiej. 2004
3 Szparkowski Z. Architektura współczesnej fabryki Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszawskiej. 1999
4 Niezabitowska Elżbieta, Gawłowski Tadeusz (red.) Wybrane zagadnienia projektowania zakładów przemysłowych Gliwice. 1990
5 - Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 12 kwietnia 2002 r. w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie -. -
6 - Rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z dnia 26 września 1997 r. w sprawie ogólnych przepisów bezpieczeństwa i higieny pracy -. -
7 Złowocki Maciej O idei czwartej rewolucji przemysłowej w aspekcie kadry pracowniczej i wyrazu estetyczno-wrażeniowego https://doi.org/10.25944/znmwse.2019.01.125141. 2019
8 Złowodzki Maciej Funkcja miejsc pracy w rozwoju i dobrobycie miast okresu globalizacji Przestrzeń Urbanistyka Architektura. 2017
Literatura wykorzystywana podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/innych
1 - Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 12 kwietnia 2002 r. w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie -. -
2 - Rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z dnia 26 września 1997 r. w sprawie ogólnych przepisów bezpieczeństwa i higieny pracy -. -
3 - Rozporządzenie Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z 7 czerwca 2010 r. w sprawie ochrony przeciwpożarowej budynków, innych obiektów budowlanych i terenów -. -
Literatura do samodzielnego studiowania
1 Neufert E. Podręcznik projektowania architektoniczno-budowlanego Arkady, Warszawa. 2000

Wymagania wstępne w kategorii wiedzy / umiejętności / kompetencji społecznych

Wymagania formalne:
Status studenta Politechniki Rzeszowskiej

Wymagania wstępne w kategorii Wiedzy:
Posiada wiedzę z zakresu teorii projektowania architektonicznego budynków mieszkalnych i usługowych o niskim stopniu skomplikowania funkcjonalno-przestrzennego.

Wymagania wstępne w kategorii Umiejętności:
Posiada umiejętności z zakresu projektowania architektonicznego budynków mieszkalnych i usługowych o niskim stopniu skomplikowania funkcjonalno-przestrzennego.

Wymagania wstępne w kategorii Kompetencji społecznych:
Komunikatywność, samodzielność i umiejętność pracy w zespole.

Efekty kształcenia dla zajęć

MEK Student, który zaliczył zajęcia Formy zajęć/metody dydaktyczne prowadzące do osiągnięcia danego efektu kształcenia Metody weryfikacji każdego z wymienionych efektów kształcenia Związki z KEK Związki z PRK
MEK01 A.W1. zna i rozumie projektowanie architektoniczne w zakresie realizacji prostych zadań, w szczególności: prostych obiektów uwzględniających podstawowe potrzeby użytkowników, zabudowy mieszkaniowej jedno- i wielorodzinnej, obiektów usługowych w zespołach zabudowy mieszkaniowej, obiektów użyteczności publicznej w otwartym krajobrazie lub w środowisku miejskim wykład, projekt projekt, prezentacja projektu i test K-W02+++
K-W03+++
K-W07+++
K-W09+++
K-W12++
K-W13+++
P6S-WG
P6S-WK
MEK02 A.W4. zna i rozumie zasady projektowania uniwersalnego, w tym ideę projektowania przestrzeni i budynków dostępnych dla wszystkich użytkowników, w szczególności dla osób z niepełnosprawnościami, w arch., urb. i planowaniu przestrzennym, oraz zasady ergonomii, w tym parametry ergonomiczne niezbędne do zapewnienia pełnej funkcjonalności projektowanej przestrzeni i obiektów dla wszystkich użytkowników wykład, projekt projekt, prezentacja projektu i test K-W02+++
K-W03+++
K-W05+++
K-W13+++
K-W14+++
P6S-WG
P6S-WK
MEK03 A.U1. potrafi zaprojektować obiekt architektoniczny, kreując i przekształcając przestrzeń tak, aby nadać jej nowe wartości – zgodnie z zadanym programem uwzględniającym wymagania i potrzeby wszystkich użytkowników projekt projekt, prezentacja projektu, obserwacja wykonawstwa K-W02+++
K-W03+++
K-W05+++
K-W09+++
K-U02+++
K-U04+++
P6S-UK
P6S-UO
P6S-UU
P6S-UW
P6S-WG
P6S-WK
MEK04 A.U4. potrafi dokonać krytycznej analizy uwarunkowań, w tym waloryzacji stanu zagospodarowania terenu i zabudowy projekt projekt, prezentacja projektu, obserwacja wykonawstwa K-U01+++
K-U04+++
K-K01+++
P6S-KO
P6S-KR
P6S-UK
P6S-UO
P6S-UU
P6S-UW
MEK05 A.U5. potrafi myśleć i działać w sposób twórczy, wykorzystując umiejętności warsztatowe niezbędne do utrzymania i poszerzania zdolności realizowania koncepcji artystycznych w projektowaniu architektonicznym i urbanistycznym projekt projekt, prezentacja projektu, obserwacja wykonawstwa K-W13+++
K-U03+++
K-K04+
P6S-KK
P6S-UK
P6S-UO
P6S-UU
P6S-UW
P6S-WK
MEK06 A.U6. potrafi integrować informacje pozyskane z różnych źródeł, dokonywać ich interpretacji i krytycznej analizy projekt projekt, prezentacja projektu, obserwacja wykonawstwa K-U01+++
K-U04+++
P6S-UK
P6S-UO
P6S-UU
P6S-UW
MEK07 A.U7. potrafi porozumieć się przy użyciu różnych technik i narzędzi w środowisku zawodowym właściwym dla projektowania architektonicznego i urbanistycznego projekt prezentacja projektu K-W12+++
K-U03+++
P6S-UK
P6S-UO
P6S-UU
P6S-UW
P6S-WK
MEK08 A.U9. potrafi wdrażać zasady i wytyczne projektowania uniwersalnego w architekturze, urbanistyce i planowaniu przestrzennym projekt projekt K-U01+++
K-U02+++
K-U04+++
P6S-UK
P6S-UO
P6S-UU
P6S-UW
MEK09 A.S1. jest gotów do samodzielnego myślenia w celu rozwiązywania prostych problemów projektowych projekt projekt K-K01++
K-K04++
P6S-KK
P6S-KO
P6S-KR
MEK10 A.S2. jest gotów do brania odpowiedzialności za kształtowanie środowiska przyrodniczego i krajobrazu kulturowego, w tym za zachowanie dziedzictwa regionu, kraju i Europy projekt projekt, obserwacja wykonawstwa K-K02+++
K-K03+++
P6S-KK
P6S-KO

Treści kształcenia dla zajęć

Sem. TK Treści kształcenia Realizowane na MEK
6 TK01 Projekt budynku produkcji materialnej ze szczególnym uwzględnieniem funkcji administracyjnej, zaplecza socjalnego i strefy produkcji. Prace przedprojektowe ustalenie warunków i powiązań funkcjonalno-przestrzennych. P01-P08 MEK01 MEK02 MEK04 MEK06 MEK09
6 TK02 Projekt budynku produkcji materialnej ze szczególnym uwzględnieniem funkcji administracyjnej, zaplecza socjalnego i strefy produkcji. Prace nad projektem koncepcyjnym. P09-P25 MEK01 MEK02 MEK03 MEK05 MEK06 MEK07 MEK08 MEK09 MEK10
6 TK03 Prezentacja projektu przed grupą i dyskusja. P26-P30 MEK06 MEK07 MEK09
6 TK04 Wpływ rewolucji przemysłowej na kształtowanie przestrzenno-funkcjonalnej struktury miasta. W01-W04 MEK01 MEK06
6 TK05 Gałęzie przemysłu. Technopolia – przestrzeń współczesnego przemysłu. W05-W06 MEK01 MEK06
6 TK06 Estetyka i technika w architekturze obiektów przemysłowych – wybrane aspekty. W07-08 MEK01 MEK02
6 TK07 Funkcje zieleni w przemyśle. W09 MEK01 MEK03
6 TK08 Rozwój infrastruktury kolejowej jako funkcji transportowej w przemyśle – na przykładzie High-Line na Manhattanie. W10 MEK01 MEK04
6 TK09 Ochrona przeciwpożarowa w halach przemysłowych — wymagania, zabezpieczenia, rozwiązania technologiczne. W11-W12 MEK01 MEK04
6 TK10 Regulacje prawne w projektowaniu obiektów przemysłowych. W13-W15 MEK01 MEK04 MEK06

Nakład pracy studenta

Forma zajęć Praca przed zajęciami Udział w zajęciach Praca po zajęciach
Wykład (sem. 6) Godziny kontaktowe: 15.00 godz./sem.
Uzupełnienie/studiowanie notatek: 5.00 godz./sem.
Studiowanie zalecanej literatury: 10.00 godz./sem.
Projekt/Seminarium (sem. 6) Przygotowanie do zajęć projektowych/seminaryjnych: 5.00 godz./sem.
Godziny kontaktowe: 60.00 godz./sem..
Wykonanie projektu/dokumentacji/raportu: 60.00 godz./sem.
Przygotowanie do prezentacji: 5.00 godz./sem.
Konsultacje (sem. 6) Udział w konsultacjach: 2.00 godz./sem.
Egzamin (sem. 6) Przygotowanie do egzaminu: 10.00 godz./sem.
Egzamin pisemny: 2.00 godz./sem.

Sposób wystawiania ocen składowych zajęć i oceny końcowej

Forma zajęć Sposób wystawiania oceny podsumowującej
Wykład Ocena z egzaminu w formie testu
Projekt/Seminarium Ocena na podstawie złożonego projektu, przeglądów i końcowej prezentacji, a także aktywności na zajęciach.
Ocena końcowa Ocena końcowa jest średnią arytmetyczną oceny z egzaminu i projektu. Brane pod uwagę są również obecności na zajęciach oraz postawa studenta.

Przykładowe zadania

Wymagane podczas egzaminu/zaliczenia
(-)

Realizowane podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/projektowych
Program_POP_sem_VI.pdf

Inne
(-)

Czy podczas egzaminu/zaliczenia student ma możliwość korzystania z materiałów pomocniczych : nie

Treści zajęć powiazane są z prowadzonymi badaniami naukowymi tak

1 M. Szopińska-Mularz Architectural Investigation of the Adaptive Reuse Potential of the Multi-Storey Car Parking Structure for Urban Food Production: A Case Study 2025
2 M. Szopińska-Mularz Planning design value-driven scenarios for innovation: A case study of adaptive reuse for food production based on the design management model 2025
3 W. Bukowy; F. Forsman; A. Prokop; M. Szopińska-Mularz; S. Vikström; M. Wikiera Adaptive Reuse of Urban Structures as a Driver of Sustainable Development Goals: A Systematic Literature Review 2025
4 S. Lehmann; M. Szopińska-Mularz Balancing Increased Urban Density with Green Spaces: The Marketing of New Housing Estates in Poland 2023
5 M. Szopińska-Mularz Adaptive Reuse for Urban Food Provision: repurposing inner-city car parking structures for controlled environment agriculture 2022
6 M. Szopińska-Mularz Adaptive reuse of modern movement car parking structures for controlled environment agriculture: Results from an interview study for the innovative design process in cities 2022