
Główny cel kształcenia:
Poznanie historii i właściwości konstrukcji sprężonych, ich analogii i różnic w stosunku do innych konstrukcji z betonu. Zdobycie umiejętność zaprojektowania i obliczenia konkretnych elementów konstrukcyjnych, określenia ich technologii i specyfikacji wykonawczych w realizacji.
Ogólne informacje o zajęciach:
Przedmiot "Konstrukcje sprężone" obejmuje zagadnienia teoretyczne i praktyczne (projektowanie i realizację) dotyczące konstrukcji sprężonych, których istotą jest dodanie do istniejących obciążeń racjonalnie dobranego obciążenia dodatkowego, które superponując z efektami programowych obciążeń poprawia stan naprężenia likwidując niebezpieczne rozciągania w betonie. Zwykle, ale nie tylko, to dodatkowe obciążenie jest wywołane wstępnie napiętymi prętami zbrojenia stalowego stając się w konsekwencji normalnym zbrojeniem żelbetu. Jest to najbardziej nowoczesna i rozwinięta gałąź konstrukcji z betonu, umożliwiająca wykorzystanie najbardziej wytrzymałych materiałów dla uzyskiwania efektów użytkowych o szczególnym znaczeniu (mosty, reaktory atomowe, zbiorniki, podkłady kolejowe itp). Zastosowanie konstrukcji sprężonych stale rośnie.
Materiały dydaktyczne:
Z. Plewako: Materiały pomocnicze
| 1 | - | Normy konstrukcyjne: PN-EN-1992 - konstrukcje z betonu | -. | - | 
| 2 | - | Komentarz naukowy do PN-B-03264:2002 Konstrukcje betonowe, żelbetowe i sprężone ITB i sama norma pom | -. | - | 
| 3 | Kuś, Żórawski | Poradnik inżyniera i technika budowlanego tom 5, rozdział 5 "Betonowe Konstrukcje Sprężone" | -. | - | 
| 4 | Ajdukiewicz a., Mames J., | Konstrukcje z betonu sprężonego | Polski Cement. | 2004 | 
| 1 | - | Literatura wykorzystywana podczas zajęć wykładowych | -. | - | 
| 2 | Ajdukiewicz A., Mames J. | Konstrukcje z betonu sprężonego | Polski Cement. | 2004 | 
Wymagania formalne:
Ukończone studia I stopnia na kierunku budownictwo, tytuł zawodowy inżyniera.
Wymagania wstępne w kategorii Wiedzy:
Ma wiedzę z wybranych działów matematyki, fizyki, mechaniki ogólnej i mechaniki budowli, wytrzymałości materiałów, technologii betonu oraz konstrukcji betonowych. 
Wymagania wstępne w kategorii Umiejętności:
Potrafi wykorzystać posiadaną wiedzę z mechaniki ogólnej, mechaniki budowli, wytrzymałości materiałów i konstrukcji betonowych, do rozwiązywania prostych zadań inżynierskich.
Wymagania wstępne w kategorii Kompetencji społecznych:
Twórcza wyobraźnia i zdolność do pracy samodzielnej i w zespole. Jest odpowiedzialny za rzetelność uzyskanych wyników swoich prac i ich interpretację.
| MEK | Student, który zaliczył zajęcia | Formy zajęć/metody dydaktyczne prowadzące do osiągnięcia danego efektu kształcenia | Metody weryfikacji każdego z wymienionych efektów kształcenia | Związki z KEK | Związki z PRK | 
|---|---|---|---|---|---|
| MEK01 | Zna normy, przepisy i wytyczne projektowania konstrukcji sprężonych. | Wykład, projekt indywidualny. Wspólne z grupą studentów omawianie konkretnych tematów projektowych. | Bezpośrednia rozmowa przy oddawaniu projektu. Doświadczenie pedagogiczne. Pośrednie pisane kolokwium. Ustny egzamin końcowy. | 
K-W02++ K-W05++ K-W14++ K-U01++ K-U02++ K-U10++ K-U15++ K-K02++  | 
P7S-KR P7S-UW P7S-WG  | 
| MEK02 | Potrafi samodzielnie zaprojektować sprężony element konstrukcyjny z betonu. | Wykłady na podstawowe tematy wspólne dla całej grupy zgodnie z treścią. Konsultacje, korekty i omawianie konkretnych zrealizowanych projektów, wzory matematyczne i rysunki, szkice. | Obrona i prezentacja konkretnego projektu wybranego przez studenta z zestawienia tematów projektowych. Komputerowe sprawdzenie obliczeń, wstępnie przeprowadzonych "ręcznie" | 
K-W02++ K-W03++ K-W05++ K-W08++ K-W14++ K-U01++ K-U05++ K-U06++ K-U10++ K-U15++ K-K02++  | 
P7S-KR P7S-UW P7S-WG  | 
| MEK03 | Zna technologiczne zagadnienia konstrukcji sprężonych (technologie i systemy sprężania). | Wykład w zakresie prezencji i omówienia zagadnień technologicznych | Test i egzamin z treści wykładów w tym zakresie | 
K-W07++ K-U12++ K-K02++  | 
P7S-KR P7S-UW P7S-WG  | 
| Sem. | TK | Treści kształcenia | Realizowane na | MEK | 
|---|---|---|---|---|
| 2 | TK01 | Wykładach - 30 godzin. | MEK01 MEK02 MEK03 | |
| 2 | TK02 | Projektach - 15 godzin. | MEK01 MEK02 MEK03 | 
| Forma zajęć | Praca przed zajęciami | Udział w zajęciach | Praca po zajęciach | 
|---|---|---|---|
| Wykład (sem. 2) | Przygotowanie do kolokwium:
                        3.00 godz./sem. | 
Godziny kontaktowe:
                        30.00 godz./sem. | 
Uzupełnienie/studiowanie notatek:
                          5.00 godz./sem. Studiowanie zalecanej literatury: 5.00 godz./sem.  | 
| Projekt/Seminarium (sem. 2) | Przygotowanie do zajęć projektowych/seminaryjnych:
                        7.00 godz./sem. | 
Godziny kontaktowe:
                        30.00 godz./sem.. | 
Wykonanie projektu/dokumentacji/raportu:
                          40.00 godz./sem. | 
| Konsultacje (sem. 2) | Przygotowanie do konsultacji:
                        2.00 godz./sem. | 
Udział w konsultacjach:
                        10.00 godz./sem. | 
|
| Egzamin (sem. 2) | Przygotowanie do egzaminu:
                        10.00 godz./sem. | 
Egzamin pisemny:
                        1.00 godz./sem. Egzamin ustny: 1.00 godz./sem.  | 
| Forma zajęć | Sposób wystawiania oceny podsumowującej | 
|---|---|
| Wykład | Test 100% | 
| Projekt/Seminarium | Aktywny udział w zajęciach i terminowe korekty 10%, wykonanie i obrona projektu 90%. | 
| Ocena końcowa | Średnia ważona ocen z wykładu, projektu, laboratorium i egzaminu: 0,2W + 0,2P + 0,10L+0,5E. | 
Wymagane podczas egzaminu/zaliczenia
ZAGADNIENIA DO EGZAMINU.pdf
Realizowane podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/projektowych
Wyciąg z PN dot obl stst-KS.pdf
Inne
(-)
			
Czy podczas egzaminu/zaliczenia student ma możliwość korzystania z materiałów pomocniczych : nie
| 1 | Z. Pisarek; Z. Plewako | Kształtowanie trybun na przykładzie przebudowy Stadionu Miejskiego w Rzeszowie | 2025 | 
| 2 | G. Bajorek; R. Budziński; Ł. Duda; P. Durlej; D. Nykiel; Z. Plewako; K. Ślusarczyk | Funkcjonalność technologiczna i środowiskowa betonów wysokowartościowych (BWW) | 2023 | 
| 3 | G. Bajorek; Z. Plewako | Współdziałanie betonu i zbrojenia | 2021 | 
| 4 | G. Bajorek; Z. Kamel; Z. Plewako | Comments on Eurocode 2 Crack Control Reinforcement for T-Beams Under Flexure | 2020 | 
| 5 | Z. Kamel; Z. Plewako; K. Szylak | Projektowanie żelbetowych obiektów sportowych na przykładzie ośrodka sportowego w Aleppo | 2020 | 
| 6 | Z. Plewako | Wzmocnienie zbiornika żelbetowego po awarii | 2020 |