logo PRZ
Karta przedmiotu
logo WYDZ

Konstrukcje sprężone


Podstawowe informacje o zajęciach

Cykl kształcenia:
2025/2026
Nazwa jednostki prowadzącej studia:
Wydział Budownictwa, Inżynierii środowiska i Architektury
Nazwa kierunku studiów:
Budownictwo
Obszar kształcenia:
nauki techniczne
Profil studiów:
ogólnoakademicki
Poziom studiów:
drugiego stopnia
Forma studiów:
stacjonarne
Specjalności na kierunku:
Drogi i Mosty BUD, Drogi i Mosty BUM, Konstrukcje Budowlane Inżynierskie BZ, Konstrukcje Budowlane Inżynierskie KBI
Tytuł otrzymywany po ukończeniu studiów:
magister inżynier
Nazwa jednostki prowadzącej zajęcia:
Katedra Konstrukcji Budowlanych
Kod zajęć:
1287
Status zajęć:
wybierany dla specjalności Konstrukcje Budowlane Inżynierskie KBI
Układ zajęć w planie studiów:
sem: 2 / W30 P30 / 4 ECTS / E
Język wykładowy:
polski
Imię i nazwisko koordynatora:
dr inż. Zbigniew Plewako
Terminy konsultacji koordynatora:
zgodnie z aktualnym rozkładem zajęć
semestr 2:
mgr inż. Rafał Budziński

Cel kształcenia i wykaz literatury

Główny cel kształcenia:
Poznanie historii i właściwości konstrukcji sprężonych, ich analogii i różnic w stosunku do innych konstrukcji z betonu. Zdobycie umiejętność zaprojektowania i obliczenia konkretnych elementów konstrukcyjnych, określenia ich technologii i specyfikacji wykonawczych w realizacji.

Ogólne informacje o zajęciach:
Przedmiot "Konstrukcje sprężone" obejmuje zagadnienia teoretyczne i praktyczne (projektowanie i realizację) dotyczące konstrukcji sprężonych, których istotą jest dodanie do istniejących obciążeń racjonalnie dobranego obciążenia dodatkowego, które superponując z efektami programowych obciążeń poprawia stan naprężenia likwidując niebezpieczne rozciągania w betonie. Zwykle, ale nie tylko, to dodatkowe obciążenie jest wywołane wstępnie napiętymi prętami zbrojenia stalowego stając się w konsekwencji normalnym zbrojeniem żelbetu. Jest to najbardziej nowoczesna i rozwinięta gałąź konstrukcji z betonu, umożliwiająca wykorzystanie najbardziej wytrzymałych materiałów dla uzyskiwania efektów użytkowych o szczególnym znaczeniu (mosty, reaktory atomowe, zbiorniki, podkłady kolejowe itp). Zastosowanie konstrukcji sprężonych stale rośnie.

Materiały dydaktyczne:
Z. Plewako: Materiały pomocnicze

Wykaz literatury, wymaganej do zaliczenia zajęć
Literatura wykorzystywana podczas zajęć wykładowych
1 - Normy konstrukcyjne: PN-EN-1992 - konstrukcje z betonu -. -
2 - Komentarz naukowy do PN-B-03264:2002 Konstrukcje betonowe, żelbetowe i sprężone ITB i sama norma pom -. -
3 Kuś, Żórawski Poradnik inżyniera i technika budowlanego tom 5, rozdział 5 "Betonowe Konstrukcje Sprężone" -. -
4 Ajdukiewicz a., Mames J., Konstrukcje z betonu sprężonego Polski Cement. 2004
Literatura wykorzystywana podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/innych
1 - Literatura wykorzystywana podczas zajęć wykładowych -. -
2 Ajdukiewicz A., Mames J. Konstrukcje z betonu sprężonego Polski Cement. 2004

Wymagania wstępne w kategorii wiedzy / umiejętności / kompetencji społecznych

Wymagania formalne:
Ukończone studia I stopnia na kierunku budownictwo, tytuł zawodowy inżyniera.

Wymagania wstępne w kategorii Wiedzy:
Ma wiedzę z wybranych działów matematyki, fizyki, mechaniki ogólnej i mechaniki budowli, wytrzymałości materiałów, technologii betonu oraz konstrukcji betonowych.

Wymagania wstępne w kategorii Umiejętności:
Potrafi wykorzystać posiadaną wiedzę z mechaniki ogólnej, mechaniki budowli, wytrzymałości materiałów i konstrukcji betonowych, do rozwiązywania prostych zadań inżynierskich.

Wymagania wstępne w kategorii Kompetencji społecznych:
Twórcza wyobraźnia i zdolność do pracy samodzielnej i w zespole. Jest odpowiedzialny za rzetelność uzyskanych wyników swoich prac i ich interpretację.

Efekty kształcenia dla zajęć

MEK Student, który zaliczył zajęcia Formy zajęć/metody dydaktyczne prowadzące do osiągnięcia danego efektu kształcenia Metody weryfikacji każdego z wymienionych efektów kształcenia Związki z KEK Związki z PRK
MEK01 Zna normy, przepisy i wytyczne projektowania konstrukcji sprężonych. Wykład, projekt indywidualny. Wspólne z grupą studentów omawianie konkretnych tematów projektowych. Bezpośrednia rozmowa przy oddawaniu projektu. Doświadczenie pedagogiczne. Pośrednie pisane kolokwium. Ustny egzamin końcowy. K-W02++
K-W05++
K-W14++
K-U01++
K-U02++
K-U10++
K-U15++
K-K02++
P7S-KR
P7S-UW
P7S-WG
MEK02 Potrafi samodzielnie zaprojektować sprężony element konstrukcyjny z betonu. Wykłady na podstawowe tematy wspólne dla całej grupy zgodnie z treścią. Konsultacje, korekty i omawianie konkretnych zrealizowanych projektów, wzory matematyczne i rysunki, szkice. Obrona i prezentacja konkretnego projektu wybranego przez studenta z zestawienia tematów projektowych. Komputerowe sprawdzenie obliczeń, wstępnie przeprowadzonych "ręcznie" K-W02++
K-W03++
K-W05++
K-W08++
K-W14++
K-U01++
K-U05++
K-U06++
K-U10++
K-U15++
K-K02++
P7S-KR
P7S-UW
P7S-WG
MEK03 Zna technologiczne zagadnienia konstrukcji sprężonych (technologie i systemy sprężania). Wykład w zakresie prezencji i omówienia zagadnień technologicznych Test i egzamin z treści wykładów w tym zakresie K-W07++
K-U12++
K-K02++
P7S-KR
P7S-UW
P7S-WG

Treści kształcenia dla zajęć

Sem. TK Treści kształcenia Realizowane na MEK
2 TK01 Wykłady: Podwójny charakter sprężania: obciążenie i nośność, organizacje międzynarodowe FP, CEB, fib, rozwój kryteriów analizy konstrukcji od naprężeń dopuszczalnych do stanów granicznych, rodzaje konstrukcji sprężonych, normy, technologie, ilustracje przykładów zrealizowanych zastosowań, materiały stosowane w konstrukcjach: betony, stale: druty, pręty, sploty, stan graniczny nośności, odkształcenia betonów i stali, wpływ sprężania na nośność, siły poprzeczne i naprężenia główne, dobieranie i kształtowanie przekroju, straty doraźne i reologiczne. Stan graniczny użytkowalności: odkształcenia, ugięcia, rysy, fazy pracy konstrukcji, badania, prefabrykacja, strefa zakotwienia w kablobetonie i strunobetonie. Konstrukcje sprężone wewnętrznie i zewnętrznie statycznie niewyznaczalne. Wykładach - 30 godzin. MEK01 MEK02 MEK03
2 TK02 Projekty elementów sprężonych z wykorzystaniem wspomagania programami komputerowymi: Belki, płyty Projektach - 15 godzin. MEK01 MEK02 MEK03

Nakład pracy studenta

Forma zajęć Praca przed zajęciami Udział w zajęciach Praca po zajęciach
Wykład (sem. 2) Przygotowanie do kolokwium: 3.00 godz./sem.
Godziny kontaktowe: 30.00 godz./sem.
Uzupełnienie/studiowanie notatek: 5.00 godz./sem.
Studiowanie zalecanej literatury: 5.00 godz./sem.
Projekt/Seminarium (sem. 2) Przygotowanie do zajęć projektowych/seminaryjnych: 7.00 godz./sem.
Godziny kontaktowe: 30.00 godz./sem..
Wykonanie projektu/dokumentacji/raportu: 40.00 godz./sem.
Konsultacje (sem. 2) Przygotowanie do konsultacji: 2.00 godz./sem.
Udział w konsultacjach: 10.00 godz./sem.
Egzamin (sem. 2) Przygotowanie do egzaminu: 10.00 godz./sem.
Egzamin pisemny: 1.00 godz./sem.
Egzamin ustny: 1.00 godz./sem.

Sposób wystawiania ocen składowych zajęć i oceny końcowej

Forma zajęć Sposób wystawiania oceny podsumowującej
Wykład Test 100%
Projekt/Seminarium Aktywny udział w zajęciach i terminowe korekty 10%, wykonanie i obrona projektu 90%.
Ocena końcowa Średnia ważona ocen z wykładu, projektu, laboratorium i egzaminu: 0,2W + 0,2P + 0,10L+0,5E.

Przykładowe zadania

Wymagane podczas egzaminu/zaliczenia
ZAGADNIENIA DO EGZAMINU.pdf

Realizowane podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/projektowych
Wyciąg z PN dot obl stst-KS.pdf

Inne
(-)

Czy podczas egzaminu/zaliczenia student ma możliwość korzystania z materiałów pomocniczych : nie

Treści zajęć powiazane są z prowadzonymi badaniami naukowymi tak

1 Z. Pisarek; Z. Plewako Kształtowanie trybun na przykładzie przebudowy Stadionu Miejskiego w Rzeszowie 2025
2 G. Bajorek; R. Budziński; Ł. Duda; P. Durlej; D. Nykiel; Z. Plewako; K. Ślusarczyk Funkcjonalność technologiczna i środowiskowa betonów wysokowartościowych (BWW) 2023
3 G. Bajorek; Z. Plewako Współdziałanie betonu i zbrojenia 2021
4 G. Bajorek; Z. Kamel; Z. Plewako Comments on Eurocode 2 Crack Control Reinforcement for T-Beams Under Flexure 2020
5 Z. Kamel; Z. Plewako; K. Szylak Projektowanie żelbetowych obiektów sportowych na przykładzie ośrodka sportowego w Aleppo 2020
6 Z. Plewako Wzmocnienie zbiornika żelbetowego po awarii 2020