logo
Karta przedmiotu
logo

Planowanie przestrzenne

Podstawowe informacje o zajęciach

Cykl kształcenia: 2024/2025

Nazwa jednostki prowadzącej studia: Wydział Budownictwa, Inżynierii środowiska i Architektury

Nazwa kierunku studiów: Architektura

Obszar kształcenia: nauki techniczne

Profil studiów: ogólnoakademicki

Poziom studiów: drugiego stopnia

Forma studiów: stacjonarne

Specjalności na kierunku: nopub: BLOK 1, nopub: BLOK 2, nopub: BLOK 3

Tytuł otrzymywany po ukończeniu studiów: magister inżynier architekt

Nazwa jednostki prowadzącej zajęcia: Zakład Urbanistyki i Architektury

Kod zajęć: 6583

Status zajęć: obowiązkowy dla programu

Układ zajęć w planie studiów: sem: 3 / W15 P60 / 5 ECTS / E

Język wykładowy: polski

Imię i nazwisko koordynatora: dr inż. arch. prof. PRz Anna Sikora

semestr 3: mgr inż. arch. Dorota Bober

Cel kształcenia i wykaz literatury

Główny cel kształcenia: Znajomość problematyki związanej z tworzeniem kierunków rozwoju jednostki osadniczej

Ogólne informacje o zajęciach: Moduł dotyczy planowania przestrzennego

Wykaz literatury, wymaganej do zaliczenia zajęć
Literatura wykorzystywana podczas zajęć wykładowych
1 Bohm A. Planowanie przestrzenne dla architektów krajobrazu, o czynniku kompozycji Kraków. 2006
2 Novak Z. Planowanie regionalne i udział w nim architekta Kraków. 1997
3 Chmielewski J.M. Teoria urbanistyki w projektowaniu i planowaniu miast Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszawskiej. 2005
4 Wejchert K. Elementy kompozycji urbanistycznej Wydawnictwo Arkady Warszawa. 1984
5 Domański R. Gospodarka przestrzenna. Podstawy teoretyczne Warszawa. 2007
6 Jędraszko A. Zagospodarowanie przestrzenne w Polsce Warszawa . 2005
7 Ustawa z dnia 27 marca 2003r. o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym (Dz.U.2003.80.717 z późn .

Wymagania wstępne w kategorii wiedzy/umiejętności/kompetencji społecznych

Wymagania formalne: Student musi znać zasady sporządzania i procedowania dokumentów planistycznych o charakterze studialnym

Wymagania wstępne w kategorii Wiedzy: Student musi wiedzieć jakie są podstawowe definicje i modele gospodarki przestrzennej oraz zasady sporządzania dokumentów planistycznych.

Wymagania wstępne w kategorii Umiejętności: Student musi umieć wykonać projekt koncepcji studium gminy, ze szczególnym uwzględnieniem prognoz i strategii dotyczących ochrony środowiska, związków funkcjonalno - przestrzennych z sąsiednimi obszar

Wymagania wstępne w kategorii Kompetencji społecznych: Student musi rozumieć potrzebę planowania przestrzennego, mającego wpływ na jakość życia i rozwój danej społeczności.

Efekty kształcenia dla zajęć

MEK Student, który zaliczył zajęcia Formy zajęć/metody dydaktyczne prowadzące do osiągnięcia danego efektu kształcenia Metody weryfikacji każdego z wymienionych efektów kształcenia Związki z KEK Związki z PRK
01 A.W2. Zna i rozumie projektowanie urbanistyczne w zakresie opracowywania zadań o różnej skali i stopniu złożoności, w szczególności: zespołów zabudowy, miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego z uwzględnieniem lokalnych uwarunkowań i powiązań wykład egzamin cz. pisemna, esej K_W03+++
K_W06+++
K_W07+++
K_W11++
P7S_WG
P7S_WK
02 A.W3. Zna i rozumie planowanie przestrzenne oraz narzędzia polityki przestrzennej wykład egzamin cz. pisemna, esej K_W03+++
K_W06+++
K_W07+++
K_W11+++
P7S_WG
P7S_WK
03 A.W4. Zna i rozumie zapisy miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego w zakresie koniecznym do projektowania architektonicznego wykład egzamin cz. pisemna, esej K_W06+++
K_W11++
P7S_WG
P7S_WK
04 A.W7. Zna i rozumie podstawowe metody i techniki konserwacji, modernizacji i uzupełniania zabytkowych struktur wykład egzamin cz. pisemna, esej K_W03+++
P7S_WG
P7S_WK
05 A.W8. Zna i rozumie interdyscyplinarny charakter projektowania architektonicznego i urbanistycznego oraz potrzebę integracji wiedzy z innych dziedzin, a także jej zastosowania w procesie projektowania we współpracy ze specjalistami z tych dziedzin wykład egzamin cz. pisemna, esej K_W10+++
K_W11+++
P7S_WG
P7S_WK
06 A.U2. Potrafi zaprojektować prosty i złożony zespół urbanistyczny projekt zespołowy prezentacja projektu K_U01+++
K_U02+++
K_U03+++
K_K03++
P7S_KO
P7S_KR
P7S_UK
P7S_UW
07 A.U3. Potrafi sporządzać opracowania planistyczne dotyczące zagospodarowania przestrzennego i interpretować je w zakresie koniecznym do projektowania w skali urbanistycznej i architektonicznej projekt zespołowy prezentacja projektu K_U01+++
K_U02+++
K_U03+++
K_K03+++
P7S_KO
P7S_KR
P7S_UK
P7S_UW
08 A.U4. Potrafi dokonać krytycznej analizy uwarunkowań, w tym waloryzacji stanu zagospodarowania terenu i zabudowy; formułować wnioski do projektowania i planowania przestrzennego, prognozować procesy przekształceń struktury osadniczej miast i wsi, oraz przewidywać skutki społeczne tych przekształceń projekt zespołowy prezentacja projektu K_U01+++
K_U02+++
K_U03+++
K_K03+++
K_K05+++
P7S_KK
P7S_KO
P7S_KR
P7S_UK
P7S_UW
09 A.U8. Potrafi myśleć w sposób twórczy i działać, uwzględniając złożone i wieloaspektowe uwarunkowania działalności projektowej, a także wyrażać własne koncepcje artystyczne w projektowaniu architektonicznym i urbanistycznym projekt zespołowy prezentacja projektu K_U01+++
K_U02+++
K_U03+++
K_K03+++
P7S_KO
P7S_KR
P7S_UK
P7S_UW
10 A.U10. Potrafi porozumiewać się przy użyciu różnych technik i narzędzi w środowisku zawodowym i interdyscyplinarnym w zakresie właściwym dla projektowania architektonicznego i urbanistycznego oraz planowania przestrzennego projekt zespołowy prezentacja projektu K_U03+++
K_K05+++
P7S_KK
P7S_KO
P7S_UK
11 A.U13. Potrafi formułować nowe pomysły i hipotezy, analizować i testować nowości związane z problemami inżynierskimi i problemami badawczymi w zakresie projektowania architektonicznego i urbanistycznego oraz planowania przestrzennego projekt zespołowy prezentacja projektu K_U01+++
K_U02+++
K_K03+++
K_K05+++
P7S_KK
P7S_KO
P7S_KR
P7S_UK
P7S_UW
12 A.U15. Potrafi wdrażać zasady i wytyczne projektowania uniwersalnego w architekturze, urbanistyce i planowaniu przestrzennym projekt zespołowy prezentacja projektu K_U02+++
P7S_UW
13 A.S1. Jest gotów do efektywnego wykorzystania wyobraźni, intuicji, twórczej postawy i samodzielnego myślenia w celu rozwiązywania skomplikowanych problemów projektowych projekt zespołowy prezentacja projektu K_U01+++
K_U02+++
K_K05+++
P7S_KK
P7S_KO
P7S_UK
P7S_UW
14 A.S2. Jest gotów do publicznych wystąpień i prezentacji projekt zespołowy prezentacja projektu K_K05+++
P7S_KK
P7S_KO
15 A.S3. Jest gotów do podjęcia roli koordynatora działań w procesie projektowym, zarządzania pracą w zespole oraz wykorzystania umiejętności interpersonalnych (rozwiązywanie konfliktów, umiejętność negocjacji, delegowanie zadań), podporządkowania się zasadom pracy w zespole i brania odpowiedzialności za wspólne zadania i projekty projekt zespołowy prezentacja projektu K_K05+++
P7S_KK
P7S_KO
16 A.S4. Jest gotów do brania odpowiedzialności za kształtowanie środowiska przyrodniczego i krajobrazu kulturowego, w tym za zachowanie dziedzictwa regionu, kraju i Europy projekt zespołowy prezentacja projektu K_K03+++
P7S_KO
P7S_KR

Uwaga: W zależności od sytuacji epidemicznej, jeżeli nie będzie możliwości weryfikacji osiągniętych efektów uczenia się określonych w programie studiów w sposób stacjonarny w szczególności zaliczenia i egzaminy kończące określone zajęcia będą mogły się odbywać przy użyciu środków komunikacji elektronicznej (w sposób zdalny).

Treści kształcenia dla zajęć

Sem. TK Treści kształcenia Realizowane na MEK
3 TK01 Budowanie struktur urbanistycznych i krajobrazowych. Tereny zbudowane a otwarte. Metody waloryzacji przestrzeni: wywodzące się z teorii geograficznych i architektoniczno-urbanistycznych. Uaktualnione zapisy obowiązujących aktów prawnych. System planowania przestrzennego (różnice między wiadomościami przekazanymi na I stopniu). Zmiany w prawie, ich powody i konsekwencje. W01-15 MEK01 MEK02 MEK03 MEK04 MEK05
3 TK02 Analiza uwarunkowań rozwoju w przestrzeni urbanistycznej i krajobrazowej w skali miasta, wsi i gminy W01-15, P01-20 MEK08 MEK10 MEK11 MEK15 MEK16
3 TK03 Twórcza analiza obowiązujących dokumentów planistycznych. Studium funkcjonalno - przestrzenne wybranej jednostki osadniczej. Koncepcja programowo przestrzenne fragmentu miasta/wsi P21-60 MEK06 MEK07 MEK09 MEK10 MEK11 MEK12 MEK13 MEK14 MEK15 MEK16

Nakład pracy studenta

Forma zajęć Praca przed zajęciami Udział w zajęciach Praca po zajęciach
Wykład (sem. 3) Godziny kontaktowe: 15.00 godz./sem.
Studiowanie zalecanej literatury: 5.00 godz./sem.
Projekt/Seminarium (sem. 3) Przygotowanie do zajęć projektowych/seminaryjnych: 10.00 godz./sem.
Godziny kontaktowe: 60.00 godz./sem..
Wykonanie projektu/dokumentacji/raportu: 40.00 godz./sem.
Przygotowanie do prezentacji: 5.00 godz./sem.
Konsultacje (sem. 3) Przygotowanie do konsultacji: 3.00 godz./sem.
Udział w konsultacjach: 2.00 godz./sem.
Egzamin (sem. 3) Przygotowanie do egzaminu: 5.00 godz./sem.
Egzamin pisemny: 2.00 godz./sem.

Sposób wystawiania ocen składowych zajęć i oceny końcowej

Forma zajęć Sposób wystawiania oceny podsumowującej
Wykład Ocena z egzaminu pisemnego w formie eseju
Projekt/Seminarium Ocena z projektu
Ocena końcowa Ocena końcowa jest to średnia arytmetyczna ocen z projektu końcowego i eseju

Przykładowe zadania

Wymagane podczas egzaminu/zaliczenia
(-)

Realizowane podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/projektowych
(-)

Inne
(-)

Czy podczas egzaminu/zaliczenia student ma możliwość korzystania z materiałów pomocniczych : nie

Treści zajęć powiazane są z prowadzonymi badaniami naukowymi: tak

1 T. Bajwoluk; P. Langer; A. Sikora; I. Skrzypczak Spatial transitions of areas near highway interchanges of the eastern A4 highway section in Poland 2024
2 A. Sikora Małe miasta uzdrowiskowe w strukturze funkcjonalno-przestrzennej województwa podkarpackiego 2023
3 C. Moreira; E. Natividade-Jesus; K. Noga; M. Siejka; A. Sikora; I. Skrzypczak Identification of land system transformations in the Rzeszów city square 2023
4 E. Błazik-Borowa; A. Duda; A. Lal; K. Nepelski; P. Ochab; A. Sikora; I. Skrzypczak; M. Sulewska Zastosowanie indeksowej metody statystycznej do analizy podatności osuwiskowej wybranego obszaru z terenu województwa podkarpackiego 2023
5 R. Blazy; J. Błachut; A. Ciepiela; B. Dendura; J. Dudek; D. Guzik; H. Hehorowicz-Gaber; A. Hrehorowicz-Nowak; D. Hyła; M. Łukasik; M. Łysień; L. Olma; A. Porębska; I. Sandu; A. Sikora Functional and Spatial Transformations of Educational Units in the Area of the Carpathian Foothills 2023
6 W. Gosk; W. Kokoszka; G. Oleniacz; D. Ożóg; N. Przesmycka; A. Sikora; M. Słowik Geośrodowiskowa ocena przydatności terenu do celów budowlanych 2023
7 A. Sikora Natural light in public spaces. The example of the city centre of Rzeszów 2022
8 A. Sikora Uszkodzenia substancji zabytkowej budynków stacyjnych kolejki wąskotorowej w Kańczudze 2022
9 A. Sikora Rzeszów as an example of a ‘new town’ tailored for the modern era 2021
10 J. Figurska-Dudek; A. Martyka; A. Sikora Architektura i urbanistyka jako czynnik mobilizujacy mieszkańców do aktywności fizycznej - wybrane problemy 2021
11 J. Figurska-Dudek; A. Martyka; A. Sikora Jedno miasto - dwa modele rozwoju przestrzennego. Przypadek Rzeszowa 2021
12 M. Górka; W. Kokoszka; A. Leśniak; P. Ochab; A. Sikora; I. Skrzypczak Interlaboratory Comparative Tests in Ready-Mixed Concrete Quality Assessment 2021
13 M. Piekarski; A. Rybka; A. Sikora Miasto 2.0: człowiek, przestrzeń, transformacja 2021
14 A. Sikora Dom w \"mieście-osiedlu\" 2019
15 A. Sikora Heritage of the Polish Central Industrial District - New Cities 2019
16 A. Sikora Multi-family residential development in the landscape of the small city 2019
17 A. Sikora Possibilities for Creating Public Spaces in a Small Town: Case Study 2019
18 P. Deroń; A. Sikora Post-Mining Land Use for the Function of Geotourism and Spa 2019