logo
Karta przedmiotu
logo

Information technology

Podstawowe informacje o zajęciach

Cykl kształcenia: 2024/2025

Nazwa jednostki prowadzącej studia: Wydział Budownictwa, Inżynierii środowiska i Architektury

Nazwa kierunku studiów: Civil engineering

Obszar kształcenia: nauki ścisłe/techniczne

Profil studiów: ogólnoakademicki

Poziom studiów: pierwszego stopnia

Forma studiów: stacjonarne

Specjalności na kierunku: Civil and bridge engineering, Civil and road engineering

Tytuł otrzymywany po ukończeniu studiów: inżynier

Nazwa jednostki prowadzącej zajęcia: Katedra Mechaniki Konstrukcji

Kod zajęć: 17816

Status zajęć: obowiązkowy dla programu Civil and bridge engineering, Civil and road engineering

Układ zajęć w planie studiów: sem: 1 / W15 L30 / 4 ECTS / Z

Język wykładowy: angielski

Imię i nazwisko koordynatora: dr inż. Dominika Ziaja

Terminy konsultacji koordynatora: zgodnie z rozkładem na stronie domowej dziaja.v.prz.edu.pl

Cel kształcenia i wykaz literatury

Główny cel kształcenia: Znajomość podstawowych i zaawansowanych pojęć i technik związanych z technologiami informacyjnymi w zakresie użytkowania pakietów biurowych w praktyce inżynierskiej. Umiejętności: przygotowanie opisu technicznego i innego typu dokumentów tekstowych, wykonywania obliczeń inżynierskich, wizualizacji danych oraz tworzenia grafiki inżynierskiej.

Ogólne informacje o zajęciach: Jest to obowiązkowy moduł kształcenia realizowany na I semestrze. Obejmuje 15 godzin wykładu i 30 godzin laboratorium.

Materiały dydaktyczne: Materials available at http://e-learning.prz.edu.pl/

Wykaz literatury, wymaganej do zaliczenia zajęć
Literatura wykorzystywana podczas zajęć wykładowych
1 Mirosław Dziewoński OpenOffice 3.x PL. Oficjalny podręcznik Helion. 2009
2 Aleksander Bremer, Mirosław Sławik ECDL 7 modułów: kompletny kurs PTI. 2011
3 Robin Williams Jak składać tekst. PC nie jest maszyną do pisania Helion. 1994
Literatura wykorzystywana podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/innych
1 OOo LibreOffice 5.x User Guides (PDF) http://www.libreoffice.org/get-help/documentation/. 2017
2 Alicja Żarowska, Waldemar Węglarz. ECDL na skróty WN PWN. 2010
3 Mirosława Kopertowska-Tomczak Książka ECDL. Arkusze kalkulacyjne WN PWN. 2009
4 Mirosława Kopertowska-Tomczak Książka ECDL. Bazy danych. WN PWN. 2009
5 Mirosława Kopertowska-Tomczak Książka ECDL. Przetwarzanie tekstów WN PWN. 2009
6 Komputer Świat Biblioteczka LibreOffice. Krok po kroku Ringier Axel Springer Polska. 2017
7 Komputer Świat Biblioteczka GIMP. Naucz się tworzenia grafiki i obróbki zdjęć Ringier Axel Springer Polska. 2017

Wymagania wstępne w kategorii wiedzy/umiejętności/kompetencji społecznych

Wymagania formalne: Rejestracja na pierwszy semestr studiów.

Wymagania wstępne w kategorii Wiedzy: Podstawowa znajomość obsługi komputera z systemem operacyjnym z graficznym interfejsem użytkownika. Znajomość podstawowych funkcji pakietu biurowego.

Wymagania wstępne w kategorii Umiejętności: Umiejętność pracy z myszką, pisania na klawiaturze, uruchamiania i zamykania programów.

Wymagania wstępne w kategorii Kompetencji społecznych: Świadomość konieczności samokształcenia. Odpowiedzialność za powierzony na czas zajęć sprzęt. Przestrzeganie przepisów BHP i Ppoż w laboratorium komputerowym.

Efekty kształcenia dla zajęć

MEK Student, który zaliczył zajęcia Formy zajęć/metody dydaktyczne prowadzące do osiągnięcia danego efektu kształcenia Metody weryfikacji każdego z wymienionych efektów kształcenia Związki z KEK Związki z PRK
01 Ma podstawową i rozszerzoną wiedzę dotyczącą bezpieczeństwa pracy w sieci, wykorzystania oprogramowania biurowego, grafiki wektorowej, grafiki bitmapowej, oprogramowania matematycznego oraz z zakresu publicznego występowania. wykład test pisemny K_W21++
K_K03+
P6S_KK
P6S_WG
02 Ma podstawowe i rozszerzone umiejętności dotyczące wykorzystania w praktyce inżynierskiej oprogramowania biurowego, tworzenia grafiki inżynierskiej, obsługi baz danych, wykonywania obliczeń w programach matematycznych oraz z zakresu publicznego występowania. laboratorium obserwacja wykonawstwa, referat pisemny, prez, prezentacja projektu K_U15++
K_U21++
K_K01++
P6S_KK
P6S_UU
P6S_UW
03 Rozumie konieczność stałego dokształcania się i pogłębiania wiedzy z zakresu technologii informacyjnych. wykład, laboratorium obserwacja wykonawstwa K_K02++
K_K03+
K_K04++
K_K05+
P6S_KK
P6S_KR

Uwaga: W zależności od sytuacji epidemicznej, jeżeli nie będzie możliwości weryfikacji osiągniętych efektów uczenia się określonych w programie studiów w sposób stacjonarny w szczególności zaliczenia i egzaminy kończące określone zajęcia będą mogły się odbywać przy użyciu środków komunikacji elektronicznej (w sposób zdalny).

Treści kształcenia dla zajęć

Sem. TK Treści kształcenia Realizowane na MEK
1 TK01 Zasady pracy w środowisku sieciowym Intranet i Internet. Poczta elektroniczna. Praca i bezpieczeństwo w sieci rozległej. Narzędzia do pracy zdalnej. W01, L01-L02 MEK01 MEK03
1 TK02 Programy matematyczne do obliczeń inżynierskich W07 - W09, L17-L30 MEK01 MEK02 MEK03
1 TK03 Arkusz kalkulacyjny w obliczeniach inżynierskich W07-W08, L17-L20 MEK01 MEK02 MEK03
1 TK04 Edytor tekstu w zastosowaniach inżynierskich W03 - W05, L05 - L10 MEK01 MEK02 MEK03
1 TK05 Zasady tworzenia i wygłaszania prezentacji publicznych W06, L11-L16 MEK01 MEK02 MEK03
1 TK06 Grafika bitmapowa i wektorowa w zastosowaniach inżynierskich W02, L03-L04 MEK01 MEK02 MEK03
1 TK07 MATLAB W10-W13, L23-L30 MEK01 MEK02 MEK03
1 TK08 Kolokwia obowiązkowe W14 MEK01 MEK02 MEK03
1 TK09 Kolokwia dodatkowe W14 MEK01 MEK02 MEK03
1 TK10 Kolokwia poprawkowe W15 MEK01 MEK02 MEK03

Nakład pracy studenta

Forma zajęć Praca przed zajęciami Udział w zajęciach Praca po zajęciach
Wykład (sem. 1) Godziny kontaktowe: 15.00 godz./sem.
Uzupełnienie/studiowanie notatek: 8.00 godz./sem.
Studiowanie zalecanej literatury: 5.00 godz./sem.
Laboratorium (sem. 1) Przygotowanie do laboratorium: 4.00 godz./sem.
Przygotowanie do kolokwium: 5.00 godz./sem.
Godziny kontaktowe: 30.00 godz./sem.
Inne: 25.00 godz./sem.
Konsultacje (sem. 1) Przygotowanie do konsultacji: 1.00 godz./sem.
Udział w konsultacjach: 1.00 godz./sem.
Zaliczenie (sem. 1) Przygotowanie do zaliczenia: 4.00 godz./sem.
Zaliczenie pisemne: 2.00 godz./sem.

Sposób wystawiania ocen składowych zajęć i oceny końcowej

Forma zajęć Sposób wystawiania oceny podsumowującej
Wykład Ocena z wykładu jest tożsama z oceną końcową. Żeby zaliczyć wykład student musi zaliczyć obowiązkowy test z treści przedstawianych na wykładzie. Student może również przystąpić do dodatkowego testu, którego zaliczenie może podnieść ocenę końcową z modułu.
Laboratorium Ocena z laboratoriów jest tożsama z oceną końcową. Żeby zaliczyć laboratoria student musi wykonać dwa obowiązkowe zadania (edytor tekstu, prezentacja multimedialna). Student może wykonać zadanie dodatkowe, którego zaliczenie może podnieść ocenę końcową z modułu.
Ocena końcowa Ocena końcowa wyznaczana jest na podstawie punktów uzyskanych z poszczególnych zadań. Obowiązkowo student musi wykonać zadanie z edytora tekstu, przygotować prezentację multimedialną i ją wygłosić, a także zaliczyć test obowiązkowy. Wykonanie każdej z tych aktywności oznacza zdobycie jednego punktu. Aby zaliczyć przedmiot z oceną 3,0 student musi zdobyć trzy punkty. Po otrzymaniu zaliczenia ocena może zostać podwyższona na podstawie wykonania dodatkowego zadania i/lub testu. Za wykonanie tych form aktywności studentowi przysługuje co najwyżej po 2 punkty za każde z zadań. Punkty dodawane są do puli zgromadzonej przez studenta. Student otrzymuje ocenę: 3,0 -> tylko wymagane zadania (3 punkty), suma punktów za zadania dodatkowe wynosi 0; 3,5 -> zadania wymagane na 3,0 i suma punktów za zadania dodatkowe równa 1; 4,0 -> zadania wymagane na 3,0 i suma punktów za zadania dodatkowe równa 2; 4,5 -> zadania wymagane na 3,0 i suma punktów za zadania dodatkowe równa 3; 5,0 -> zadania wymagane na 3,0 i suma punktów za zadania dodatkowe równa 4;

Przykładowe zadania

Wymagane podczas egzaminu/zaliczenia
(-)

Realizowane podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/projektowych
(-)

Inne
(-)

Czy podczas egzaminu/zaliczenia student ma możliwość korzystania z materiałów pomocniczych : nie

Treści zajęć powiazane są z prowadzonymi badaniami naukowymi: nie