logo PRZ
Karta przedmiotu
logo WYDZ

Komputerowe systemy diagnozowania pojazdów samochodowych


Podstawowe informacje o zajęciach

Cykl kształcenia:
2023/2024
Nazwa jednostki prowadzącej studia:
Wydział Budowy Maszyn i Lotnictwa
Nazwa kierunku studiów:
Inżynieria mechaniczna
Obszar kształcenia:
nauki ścisłe/techniczne
Profil studiów:
ogólnoakademicki
Poziom studiów:
pierwszego stopnia
Forma studiów:
stacjonarne
Specjalności na kierunku:
Komputerowo zintegrowane wytwarzanie, Materiały konstrukcyjne, Pojazdy samochodowe, Programowanie maszyn CNC
Tytuł otrzymywany po ukończeniu studiów:
inżynier
Nazwa jednostki prowadzącej zajęcia:
Katedra Pojazdów Samochodowych i Inżynierii Transportu
Kod zajęć:
16515
Status zajęć:
wybierany dla programu
Układ zajęć w planie studiów:
sem: 5 / W15 L15 / 2 ECTS / Z
Język wykładowy:
polski
Imię i nazwisko koordynatora:
dr inż. Adam Ustrzycki
Terminy konsultacji koordynatora:
https://austrzycki.v.prz.edu.pl/konsultacje

Cel kształcenia i wykaz literatury

Główny cel kształcenia:
poznanie funkcji, budowy i zasad działania układów elektromechatroniki stosowanych w pojazdach samochodowych oraz komputerowych systemów i metod ich diagnozowania.

Ogólne informacje o zajęciach:
moduł kształcenia obejmuje zagadnienia z zakresu funkcjonowania układów elektro-mechatronicznych pojazdów samochodowych oraz komputerowych systemów ich diagnozowania.

Wykaz literatury, wymaganej do zaliczenia zajęć
Literatura wykorzystywana podczas zajęć wykładowych
1 Fryśkowski B., Grzeszczyk E. Systemy transmisji danych. Mechatronika Samochodowa WKiŁ, Warszawa. 2010
2 Herner A., Riehl H. Elektrotechnika i elektronika w pojazdach samochodowych WKŁ, Warszawa. 2017
3 Günther H. Układy wtryskowe Common Rail w praktyce warsztatowej: budowa sprawdzanie, diagnostyka WKŁ Warszawa. 2019
4 Jaśkiewicz M., Jurecki R. Diagnostyka samochodowa: badania laboratoryjne Wydaw. Politechiki Świętokrzyskiej, Kielce. 2017
Literatura wykorzystywana podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/innych
1 Boruta G. Mechatronika samochodu: układy bezpieczeństwa czynnego i biernego Wydaw.Uniwer.Warmińsko-Mazurskiego, Olsztyn. 2012
2 Dziubiński Badania elektronicznych urządzeń w pojazdach samochodowych Wydawnictwo Naukowe Gabriel Borowski, Lublin. 2004
3 Kneba K, Makowski S. Zasilanie i sterowanie silników. Pojazdy samochodowe WKŁ, Warszawa. 2004
Literatura do samodzielnego studiowania
1 Praca zbiorowa ABS. Układy zapobiegające blokowaniu kół Wydaw. Auto, Warszawa. 2004
2 Praca zbiorowa Układ stabilizacji toru jazdy ESP Informatory techniczne Bosch. WKŁ, Warszawa. 2003

Wymagania wstępne w kategorii wiedzy / umiejętności / kompetencji społecznych

Wymagania formalne:
rejestracja co najmniej na 5 semestr studiów.

Wymagania wstępne w kategorii Wiedzy:
podstawowe wiadomości z elektrotechniki i elektroniki.

Wymagania wstępne w kategorii Umiejętności:
umiejętność opracowania wyników pomiarów.

Wymagania wstępne w kategorii Kompetencji społecznych:
student rozumie potrzebę samokształcenia

Efekty kształcenia dla zajęć

MEK Student, który zaliczył zajęcia Formy zajęć/metody dydaktyczne prowadzące do osiągnięcia danego efektu kształcenia Metody weryfikacji każdego z wymienionych efektów kształcenia Związki z KEK Związki z PRK
MEK01 Zna i rozumie funkcje, budowę i zasadę działania układów elektro-mechatronicznych stosowanych w pojazdach samochodowych oraz komputerowych systemów i metod ich diagnozowania. wykład, laboratorium sprawozdania z wykonanych ćwiczeń, odpowiedź ustna, sprawdzian pisemny K-W04+
K-K01+
P6S-KO
P6S-WG
MEK02 Posiada umiejętność pomiaru i analizy parametrów systemów elektro-mechatronicznych pojazdu oraz obsługi komputerowych systemów ich diagnozowania. laboratorium sprawozdania z wykonanych ćwiczeń, odpowiedź ustna, sprawdzian pisemny, K-U08+
K-U12+
K-U15+
P6S-UK
P6S-UO
P6S-UW

Treści kształcenia dla zajęć

Sem. TK Treści kształcenia Realizowane na MEK
5 TK01 Rozwój samochodowych systemów elektromechatronicznych. Instalacja elektryczna samochodu. Struktura systemów elektro-mechatronicznych pojazdów. Wymiana danych. Magistrala CAN. Standardy OBD. Charakterystyka komputerowych systemów diagnostycznych samochodu. Budowa, zasada działania i diagnozowanie układu sterowania silnika samochodu. Charakterystyka skomputeryzowanych stanowisk do diagnostyki układów wtryskowych pojazdu. Budowa zasada działania i diagnostyka komputerowa układów bezpieczeństwa czynnego pojazdu. Budowa, zasada działania i diagnostyka układów bezpieczeństwa biernego pojazdu Wykład MEK01
5 TK02 Organizacja laboratorium oraz stanowiskowe szkolenie BHP. Badania komunikacji w systemach z magistralą CAN. Diagnostyka silnika za pomocą komputera diagnostycznego. Diagnostyka silnika za pomocą interfejsu diagnostycznego. Diagnostyka i ocena benzynowego wtryskiwacza piezo na komputerowym stanowisku probierczym. Diagnostyka i ocena pompy wysokiego ciśnienia na skomputeryzowanym stanowisku probierczym. Diagnozowanie systemu bezpieczeństwa biernego (SRS). Zaliczenie laboratorium. Laboratorium MEK01 MEK02

Nakład pracy studenta

Forma zajęć Praca przed zajęciami Udział w zajęciach Praca po zajęciach
Wykład (sem. 5) Godziny kontaktowe: 15.00 godz./sem.
Uzupełnienie/studiowanie notatek: 2.00 godz./sem.
Studiowanie zalecanej literatury: 5.00 godz./sem.
Laboratorium (sem. 5) Przygotowanie do laboratorium: 5.00 godz./sem.
Przygotowanie do kolokwium: 2.00 godz./sem.
Godziny kontaktowe: 15.00 godz./sem.
Dokończenia/wykonanie sprawozdania: 6.00 godz./sem.
Konsultacje (sem. 5) Udział w konsultacjach: 1.00 godz./sem.
Zaliczenie (sem. 5)

Sposób wystawiania ocen składowych zajęć i oceny końcowej

Forma zajęć Sposób wystawiania oceny podsumowującej
Wykład Warunkiem zaliczenia jest pozytywne zaliczenie zajęć laboratoryjnych.
Laboratorium Zaliczenie laboratorium weryfikuje osiągnięcie efektu modułowego MEK01 i MEK02 i następuje na podstawie pozytywnych ocen z odpowiedzi i sprawdzianu oraz przyjętych sprawozdań. Sprawdzian dotyczy jednego tematu i obejmuje 2 pytania punktowane od 0 do 1,0. Ocena ze sprawdzianu wynika z uzyskanej punktacji: - od 1,9 do 2,0 - bdb (5,0); - od 1,7 do 1,8 - +db (4,5); - od 1,5 do 1,6 - db (4,0); - od 1,3 do 1,4 - db (3,5); - od 1,0 do 1,2 - dst (3,0); - od 0,0 do 0,9 - ndst (2,0). Ocena końcowa wynika ze średniej arytmetycznej z uzyskanych na laboratorium ocen, przy wszystkich zaliczonych sprawozdaniach. Sprawozdanie z danego tematu jest zaliczone, jeżeli nie zawiera istotnych błędów merytorycznych i formalnych. Przyjmuje się następujące przeliczenie uzyskanej średniej na ocenę końcową: 3,000 ÷ 3,399 - dst(3,0); 3,400 ÷ 3,799 - +dst(3,5); 3,800 ÷ 4,199 - db(4,0) ; 4,200 ÷ 4,599 - +db(4,5); 4,600 ÷ 5,000 - bdb(5,0).
Ocena końcowa Ocena końcowa jest oceną z zajęć laboratoryjnych.

Przykładowe zadania

Wymagane podczas egzaminu/zaliczenia
(-)

Realizowane podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/projektowych
(-)

Inne
(-)

Czy podczas egzaminu/zaliczenia student ma możliwość korzystania z materiałów pomocniczych : nie

Treści zajęć powiazane są z prowadzonymi badaniami naukowymi tak

1 A. Ustrzycki Analiza zmian stanu bezpieczeństwa ruchu drogowego w Polsce po akcesji do UE 2025
2 K. Balawender; A. Borawski; M. Gęca; M. Jakubowski; A. Jaworski; A. Krzemiński; H. Kuszewski; G. Mieczkowski; A. Rybak; D. Szpica; A. Ustrzycki; P. Woś Comparative Study on the Effects of Diesel Fuel, Hydrotreated Vegetable Oil, and Its Blends with Pyrolytic Oils on Pollutant Emissions and Fuel Consumption of a Diesel Engine Under WLTC Dynamic Test Conditions 2025
3 A. Krzemiński; A. Ustrzycki Visualisation Testing of the Vertex Angle of the Spray Formed by Injected Diesel–Ethanol Fuel Blends 2024
4 A. Krzemiński; A. Ustrzycki Effect of Ethanol Added to Diesel Fuel on the Range of Fuel Spray 2023
5 A. Ustrzycki Analiza zmian suprastruktury samochodowej po przystąpieniu Polski do Unii Europejskiej 2022
6 K. Balawender; T. Campisi ; M. Jakubowski; A. Jaworski; H. Kuszewski; K. Lew; M. Mądziel; A. Ustrzycki; P. Wojewoda; P. Woś Evaluation of the Effect of Chassis Dynamometer Load Setting on CO2 Emissions and Energy Demand of a Full Hybrid Vehicle 2022
7 K. Balawender; A. Jaworski; K. Lejda; M. Mądziel; D. Savostin-Kosiak; A. Ustrzycki Assessment of Petrol and Natural Gas Vehicle Carbon Oxides Emissions in the Laboratory and On-Road Tests 2021
8 A. Krzemiński; K. Lejda; A. Ustrzycki Metodyka badań wizyjnych rozwoju strugi paliwa generowanej przez wysokociśnieniowy układ wtryskowy 2020
9 A. Ustrzycki Wpływ ciśnienia w zasobnikowym układzie wtryskowym na prędkość rozchodzenia się dźwięku w oleju napędowym 2020
10 K. Balawender; M. Jakubowski; A. Jaworski; H. Kuszewski; K. Lejda; S. Siedlecka; A. Ustrzycki; E. Zielińska Modeling of Unburned Hydrocarbon Emission in a Di Diesel Engine Using Neural Networks 2020
11 K. Balawender; M. Jakubowski; A. Jaworski; P. Szymczuk; A. Ustrzycki; P. Woś Application of Variable Compression Ratio VCR Technology in Heavy-Duty Diesel Engine 2020
12 K. Balawender; M. Jakubowski; M. Jaremcio; A. Jaworski; H. Kuszewski; K. Lejda; K. Lew; M. Mądziel; A. Ustrzycki; P. Wojewoda Analysis of Cold Start Emission from Light Duty Vehicles Fueled with Gasoline and LPG for Selected Ambient Temperatures 2020