logo
Karta przedmiotu
logo

Narzędzia wspomagania obliczeń symbolicznych (CAS)

Podstawowe informacje o zajęciach

Cykl kształcenia: 2018/2019

Nazwa jednostki prowadzącej studia: Wydział Matematyki i Fizyki Stosowanej (p.prakt)

Nazwa kierunku studiów: Inżynieria medyczna - p. praktyczny

Obszar kształcenia: nauki techniczne

Profil studiów: praktyczny

Poziom studiów: pierwszego stopnia

Forma studiów: stacjonarne

Specjalności na kierunku:

Tytuł otrzymywany po ukończeniu studiów:

Nazwa jednostki prowadzącej zajęcia: Katedra Fizyki i Inżynierii Medycznej

Kod zajęć: 9738

Status zajęć: wybierany dla programu

Układ zajęć w planie studiów: sem: 2 / L30 / 2 ECTS / Z

Język wykładowy: polski

Imię i nazwisko koordynatora: dr inż. prof. PRz Mariusz Trybus

Cel kształcenia i wykaz literatury

Główny cel kształcenia: Zapoznanie z oprogramowaniem do wspomagania obliczeń inżynierskich na przykładzie pakietu CAS MAXIMA

Ogólne informacje o zajęciach: Kurs obejmuje wykłady i laboratoria komputerowe. W trakcie laboratoriów studenci poznają praktyczne zastosowania wybranego pakietu obliczeń symbolicznych jako narzędzia wspomagającego pracę inżyniera.

Materiały dydaktyczne: fizmoodle.prz.edu.pl --> laboratorium - kurs MAXIMA

Wykaz literatury, wymaganej do zaliczenia zajęć
Literatura wykorzystywana podczas zajęć wykładowych
1 Koza Z. Maxima, Algebra symboliczna na komputerze (0) Uniwersytet Wrocławski. 2006
2 Dałek K., Rudak L. Nowe technologie w nauczaniu matematyki (0) Wydz. Mat. Inf. i Mechaniki UW. 2000
Literatura wykorzystywana podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/innych
1 http://maxima.sourceforge.net źródło - sieć internet. 2013
Literatura do samodzielnego studiowania
1 Lachowicz C. T. Matlab, Scilab, Maxima ? opis i przykłady zastosowań (1) Politechnika Opolska. 2005

Wymagania wstępne w kategorii wiedzy/umiejętności/kompetencji społecznych

Wymagania formalne: Student spełnia wymagania określone w regulaminie studiów

Wymagania wstępne w kategorii Wiedzy: Ogólna wiedza matematyczna (funkcje, pochodne, pochodne cząstkowe, liczby zespolone, macierze, równania i układy równań różniczkowych, całki...)

Wymagania wstępne w kategorii Umiejętności: Znajomość obsługi komputera i systemu MS Windows

Wymagania wstępne w kategorii Kompetencji społecznych: brak

Efekty kształcenia dla zajęć

MEK Student, który zaliczył zajęcia Formy zajęć/metody dydaktyczne prowadzące do osiągnięcia danego efektu kształcenia Metody weryfikacji każdego z wymienionych efektów kształcenia Związki z KEK Związki z OEK
01 Potrafi stosować pakiet MAXIMA w działaniach na liczbach rzeczywistych i zespolonych, macierzach w stopniu podstawowym. posiada podstawowe umiejętności stosowania poznanego pakietu do rozwiązywania równań i układów równań, działań na wielomianach, rozwiązywania równań i układów równań różniczkowych i całkowych. laboratorium sprawozdanie w formie elektronicznej K_W09+
K_U02+
T1P_W01++
InzP_W02++
T1P_W02++
InzP_W03+
T1P_W04++
T1P_W06++
InzP_U01++
T1P_U08++
02 Posiada podstawowe umiejętności sporządzania graficznych prezentacji wyników obliczeń (2D i 3D) z wykorzystaniem aplikacji Gnuplot. Potrafi zamodelować prosty proces opisany równaniami różniczkowymi, określić warunki początkowe i brzegowe oraz przedstawić graficzne rozwiązanie. laboratorium sprawozdanie w formie elektronicznej K_U03+
K_K01+
InzP_U02++
T1P_U09++
T1P_K01++
03 Potrafi napisać prosty skrypt i wykonać go w trybie wsadowym. Rozumie zagadnienia związane z próbkowaniem i kwantyzacją funkcji ciągłych. Potrafi zapisać dane do pliku oraz pobrać z pliku dane do dalszych obliczeń. laboratorium sprawozdanie w formie elektronicznej K_U03+
K_U09+
K_K04+
K_K05+
InzP_U02++
T1P_U05++
T1P_U09++
T1P_K03++
T1P_K04++

Uwaga: W zależności od sytuacji epidemicznej, jeżeli nie będzie możliwości weryfikacji osiągniętych efektów uczenia się określonych w programie studiów w sposób stacjonarny w szczególności zaliczenia i egzaminy kończące określone zajęcia będą mogły się odbywać przy użyciu środków komunikacji elektronicznej (w sposób zdalny).

Treści kształcenia dla zajęć

Sem. TK Treści kształcenia Realizowane na MEK
2 TK01 MAXIMA jako zaawansowany kalkulator, Funkcje, obliczanie granic funkcji, pochodnych, rysowanie prostych wykresów L01 MEK01 MEK02
2 TK02 Badanie funkcji L02 MEK01 MEK02
2 TK03 Równania różniczkowe i układy równań różniczkowych -symulacje (oscylator harmoniczny) L03 MEK01 MEK02
2 TK04 Dzialania na wielomianach, rownania i uklady rownan L04 MEK01 MEK02
2 TK05 Operacje na listach, tablicach. Rachunek macierzowy - zastosowania, wykresy dyskretne. L05 MEK01 MEK02
2 TK06 Metody Monte-Carlo, skrypty w MAXIMIE L06 MEK02 MEK03
2 TK07 Operacje na plikach, szybka transformata Fouriera. Zastosowania FFT, skrypty w MAXIMIE L07 MEK01 MEK02 MEK03

Nakład pracy studenta

Forma zajęć Praca przed zajęciami Udział w zajęciach Praca po zajęciach
Laboratorium (sem. 2) Przygotowanie do laboratorium: 10.00 godz./sem.
Przygotowanie do kolokwium: 10.00 godz./sem.
Godziny kontaktowe: 30.00 godz./sem.
Dokończenia/wykonanie sprawozdania: 10.00 godz./sem.
Konsultacje (sem. 2)
Zaliczenie (sem. 2)

Sposób wystawiania ocen składowych zajęć i oceny końcowej

Forma zajęć Sposób wystawiania oceny podsumowującej
Laboratorium Na każdych ćwiczenia laboratoryjnych studenci realizują 2 części. Część I-wsza jest częścią ćwiczeniową podczas której realizowane są proste zadania na bazie wiedzy uzyskanej na wykładzie. Część II jest częścią sprawdzającą. Poziom zadań jest trudniejszy, studenci pracują samodzielnie a ich prace są oceniane. Prace są wysyłane w formie elektronicznej. Zaliczenie modułu odbywa się w formie zaliczenia w formie praktycznej - quiz online, rozwiązywanie problemów inżynierskich z wykorzystaniem wiedzy uzyskanej w trakcie kursu.
Ocena końcowa Ocena końcowa jest średnią arytmetyczną z ocen uzyskanych zaliczeń cząstkowych.

Przykładowe zadania

Wymagane podczas egzaminu/zaliczenia
(-)

Realizowane podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/projektowych
(-)

Inne
(-)

Czy podczas egzaminu/zaliczenia student ma możliwość korzystania z materiałów pomocniczych : nie

Treści zajęć powiazane są z prowadzonymi badaniami naukowymi: nie