Cykl kształcenia: 2017/2018
Nazwa jednostki prowadzącej studia: Wydział Budownictwa, Inżynierii środowiska i Architektury (OS)
Nazwa kierunku studiów: Ochrona środowiska
Obszar kształcenia: nauki techniczne/przyrodnicze
Profil studiów: ogólnoakademicki
Poziom studiów: pierwszego stopnia
Forma studiów: stacjonarne
Specjalności na kierunku: Ścieżka Kształcenia HEP 1 BW 1, Ścieżka Kształcenia HEP 1 BW 2, Ścieżka Kształcenia HEP 2 BW 1, Ścieżka Kształcenia HEP 2 BW 2
Tytuł otrzymywany po ukończeniu studiów: inżynier
Nazwa jednostki prowadzącej zajęcia: Zakład Matematyki Dyskretnej
Kod zajęć: 97
Status zajęć: obowiązkowy dla programu
Układ zajęć w planie studiów: sem: 1, 2 / W45 C45 / 9 ECTS / E,Z
Język wykładowy: polski
Imię i nazwisko koordynatora: dr Dorota Bród
Terminy konsultacji koordynatora: wtorek 13.45-15.15 czwartek 10.40-12.10
Główny cel kształcenia: zapoznanie studentów z podstawowymi metodami matematycznymi z zakresu analizy matematycznej, algebry i geometrii analitycznej oraz przestrzennej, właściwymi dla kierunku ochrona środowiska, które wykorzystywane są w obliczeniach inżynierskich oraz pozwalają na interpretację zjawisk przyrodniczych.
Ogólne informacje o zajęciach: zapoznanie studentów z metodami rozwiązywania równań związanych z funkcjami elementarnymi oraz układów równań liniowych, jak również obliczaniem pochodnych i całek. Omówienie własności funkcji jednej zmiennej, zagadnienia zbieżności ciągów. Przedstawienie wybranych zagadnień z zakresu geometrii analitycznej i przestrzennej.
1 | M. Gewert, Z. Skoczylas | Analiza matematyczna 1, Definicje, twierdzenia, wzory | Oficyna Wydawnicza GiS, Wrocław. | 2006 |
2 | T. Jurlewicz, Z. Skoczylas | Algebra i geometria analityczna,Definicje, twierdzenia, wzory | Oficyna Wydawnicza GiS, Wrocław. | 2008 |
3 | D. Bród | Matematyka dla studentów kierunków: architektura i urbanistyka, ochrona środowiska | Oficyna Wydawnicza PRz, Rzeszów. | 2013 |
1 | M. Gewert, Z. Skoczylas | Analiza matematyczna 1, Przykłady i zadania | Oficyna Wydawnicza GiS, Wrocław. | 2006 |
2 | T. Jurlewicz, Z. Skoczylas | Algebra i geometria analityczna, Przykłady i zadania | Oficyna Wydawnicza GiS, Wrocław. | 2008 |
3 | D. Bród | Matematyka dla studentów kierunków: architektura i urbanistyka, ochrona środowiska | Oficyna Wydawnicza PRz, Rzeszów. | 2013 |
1 | W. Krysicki, L. Włodarski | Analiza matematyczna w zadaniach, cz. I | PWN, Warszawa. | 2001 |
Wymagania formalne: ukończona szkoła średnia
Wymagania wstępne w kategorii Wiedzy: wiedza z zakresu matematyki na poziomie szkół średnich
Wymagania wstępne w kategorii Umiejętności: umiejętność posługiwania się aparatem matematycznym w zakresie szkoły średniej
Wymagania wstępne w kategorii Kompetencji społecznych: student rozumie potrzebę systematycznego uczenia się i zgłębiania wiedzy.
MEK | Student, który zaliczył zajęcia | Formy zajęć/metody dydaktyczne prowadzące do osiągnięcia danego efektu kształcenia | Metody weryfikacji każdego z wymienionych efektów kształcenia | Związki z KEK | Związki z OEK |
---|---|---|---|---|---|
01 | umiejętność: potrafi rozwiązywać równania wielomianowe, wymierne, wykładnicze i logarytmiczne | ćwiczenia | kolokwium, egzamin cz. pisemna |
K_U11++ |
T1A_U09++ InzA_U02++ |
02 | umiejętność: potrafi obliczać granice ciągów i granice funkcji w punkcie | ćwiczenia | egzamin cz. pisemna, kolokwium |
K_U11++ |
T1A_U09++ InzA_U02++ |
03 | umiejętność: potrafi obliczać pochodne i wykorzystywać je do badania monotoniczności i wyznaczania ekstremów lokalnych funkcji | ćwiczenia | egzamin cz. pisemna, kolokwium |
K_U11++ |
T1A_U09+ InzA_U02+ |
04 | umiejętność: potrafi obliczać całki metodami: przez części i przez podstawienie | ćwiczenia | egzamin cz. pisemna, kolokwium |
K_U11++ |
T1A_U09++ InzA_U02++ |
05 | umiejętność: potrafi wykonywać podstawowe działania na macierzach i rozwiązywać układy równań liniowych, stosując wzory Cramera | ćwiczenia | sprawdzian pisemny |
K_U11++ |
T1A_U09++ InzA_U02++ |
06 | umiejętność: potrafi wykonywać podstawowe działania na wektorach na płaszczyźnie i w przestrzeni, umie napisać równanie prostej na płaszczyźnie i w przestrzeni | ćwiczenia | sprawdzian pisemny |
K_U11++ |
T1A_U09++ InzA_U02++ |
07 | wiedza: zna podstawowe funkcje elementarne i główne metody obliczania granic ciągów i funkcji | wykład | egzamin cz. pisemna, kolokwium |
K_W01++ |
T1A_W01++ P1A_W03++ |
08 | wiedza: zna podstawowe własności pochodnych i ich zastosowania, zna podstawowe metody obliczania całek nieoznaczonych | wykład | egzamin cz. pisemna, kolokwium |
K_W01++ |
T1A_W01++ P1A_W03++ |
09 | wiedza: zna podstawowe działania na macierzach i ich zastosowanie do rozwiązywania układów równań liniowych | wykład | sprawdzian pisemny |
K_W01++ |
T1A_W01++ P1A_W03++ |
10 | wiedza: zna podstawowe działania na wektorach na płaszczyźnie i w przestrzeni | wykład | sprawdzian pisemny |
K_W01++ |
T1A_W01++ P1A_W03++ |
11 | kompetencje: potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role | ćwiczenia | obserwacja wykonawstwa |
K_K01+ |
T1A_K01+ |
Uwaga: W zależności od sytuacji epidemicznej, jeżeli nie będzie możliwości weryfikacji osiągniętych efektów uczenia się określonych w programie studiów w sposób stacjonarny w szczególności zaliczenia i egzaminy kończące określone zajęcia będą mogły się odbywać przy użyciu środków komunikacji elektronicznej (w sposób zdalny).
Sem. | TK | Treści kształcenia | Realizowane na | MEK |
---|---|---|---|---|
1 | TK01 | W01, W02 | MEK07 | |
1 | TK02 | W03, W04 | MEK07 | |
1 | TK03 | W05 | MEK07 | |
1 | TK04 | W06, W07 | MEK07 | |
1 | TK05 | W08, W09, W10, W11 | MEK08 | |
1 | TK06 | W12, W13, W14, W15 | MEK08 | |
1 | TK07 | C01, C02 | MEK01 | |
1 | TK08 | C03,C04 | MEK01 MEK11 | |
1 | TK09 | C05, C06 | MEK02 | |
1 | TK10 | C07 | MEK02 | |
1 | TK11 | C08 | MEK01 MEK02 | |
1 | TK12 | C09, C10, C11 | MEK03 | |
1 | TK13 | C12, C13 | MEK04 MEK11 | |
1 | TK14 | C14 | MEK03 MEK04 | |
1 | TK15 | C15 | MEK04 | |
2 | TK01 | W01, W02 | MEK09 | |
2 | TK02 | W03 | MEK09 | |
2 | TK03 | W04, W05 | MEK10 | |
2 | TK04 | W06, W07, W08 | MEK10 | |
2 | TK05 | C01,C02 | MEK05 MEK11 | |
2 | TK06 | C03, C04 | MEK05 | |
2 | TK07 | C05 | MEK05 MEK06 | |
2 | TK08 | C06, C07 | MEK06 MEK11 | |
2 | TK09 | C08 | MEK06 |
Forma zajęć | Praca przed zajęciami | Udział w zajęciach | Praca po zajęciach |
---|---|---|---|
Wykład (sem. 1) | Godziny kontaktowe:
30.00 godz./sem. |
Uzupełnienie/studiowanie notatek:
15.00 godz./sem. Studiowanie zalecanej literatury: 10.00 godz./sem. |
|
Ćwiczenia/Lektorat (sem. 1) | Przygotowanie do ćwiczeń:
15.00 godz./sem. Przygotowanie do kolokwium: 30.00 godz./sem. |
Godziny kontaktowe:
30.00 godz./sem. |
Dokończenia/studiowanie zadań:
10.00 godz./sem. |
Konsultacje (sem. 1) | Udział w konsultacjach:
2.00 godz./sem. |
||
Egzamin (sem. 1) | Przygotowanie do egzaminu:
30.00 godz./sem. |
Egzamin pisemny:
2.00 godz./sem. |
|
Wykład (sem. 2) | Godziny kontaktowe:
15.00 godz./sem. |
Uzupełnienie/studiowanie notatek:
5.00 godz./sem. Studiowanie zalecanej literatury: 5.00 godz./sem. |
|
Ćwiczenia/Lektorat (sem. 2) | Przygotowanie do ćwiczeń:
15.00 godz./sem. Przygotowanie do kolokwium: 15.00 godz./sem. |
Godziny kontaktowe:
15.00 godz./sem. |
Dokończenia/studiowanie zadań:
10.00 godz./sem. |
Konsultacje (sem. 2) | Udział w konsultacjach:
1.00 godz./sem. |
||
Zaliczenie (sem. 2) |
Forma zajęć | Sposób wystawiania oceny podsumowującej |
---|---|
Wykład | Ocena z wykładu jest oceną z egzaminu. Istnieje możliwość zwolnienia z egzaminu pod warunkiem uzyskania oceny z zaliczenia z ćwiczeń wyższej niż +dst. |
Ćwiczenia/Lektorat | Ocena z ćwiczeń jest średnią arytmetyczną ocen z dwóch kolokwiów. |
Ocena końcowa | Ocena końcowa jest średnią arytmetyczną pozytywnych ocen z ćwiczeń i z egzaminu. |
Wykład | Ocena z wykładu jest wystawiana na podstawie frekwencji studenta. |
Ćwiczenia/Lektorat | Ocena z ćwiczeń jest oceną ze sprawdzianu pisemnego przeprowadzonego na koniec semestru. |
Ocena końcowa | Ocena końcowa jest średnią arytmetyczną pozytywnych ocen z ćwiczeń i z egzaminu. |
Wymagane podczas egzaminu/zaliczenia
(-)
Realizowane podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/projektowych
(-)
Inne
(-)
Czy podczas egzaminu/zaliczenia student ma możliwość korzystania z materiałów pomocniczych : nie
1 | D. Bród | On Some Combinatorial Properties of Balancing Split Quaternions | 2024 |
2 | D. Bród; A. Szynal-Liana | On generalized bihyperbolic Mersenne numbers | 2024 |
3 | D. Bród; A. Szynal-Liana | A new hybrid generalization of Fibonacci and Fibonacci-Narayana polynomials | 2023 |
4 | D. Bród; A. Szynal-Liana | Generalized commutative Jacobsthal quaternions and some matrices | 2023 |
5 | D. Bród; A. Szynal-Liana | Jacobsthal numbers, Pell numbers, their generalizations and applications | 2023 |
6 | D. Bród; A. Szynal-Liana | On Bihypernomials Related to Balancing and Chebyshev Polynomials | 2023 |
7 | D. Bród; A. Szynal-Liana; I. Włoch | One-Parameter Generalization of Dual-Hyperbolic Jacobsthal Numbers | 2023 |
8 | D. Bród; A. Szynal-Liana; I. Włoch | One-parameter generalization of the bihyperbolic Jacobsthal numbers | 2023 |
9 | G. Bilgici; D. Bród | On r-Jacobsthal and r-Jacobsthal-Lucas Numbers | 2023 |
10 | D. Bród; A. Michalski | On Generalized Jacobsthal and Jacobsthal–Lucas Numbers | 2022 |
11 | D. Bród; A. Szynal-Liana | On a New Generalization of Jacobsthal Hybrid Numbers | 2022 |
12 | D. Bród; A. Szynal-Liana; I. Włoch | On some combinatorial properties of generalized commutative Jacobsthal quaternions and generalized commutative Jacobsthal-Lucas quaternions | 2022 |
13 | D. Bród; A. Szynal-Liana; I. Włoch | One-parameter generalization of dual-hyperbolic Pell numbers | 2022 |
14 | D. Bród; A. Szynal-Liana; I. Włoch | Two generalizations of dual-complex Lucas-balancing numbers | 2022 |
15 | D. Bród; A. Szynal-Liana; I. Włoch | Two-parameter generalization of bihyperbolic Jacobsthal numbers | 2022 |
16 | D. Bród | On balancing quaternions and Lucas-balancing quaternions | 2021 |
17 | D. Bród | On trees with unique locating kernels | 2021 |
18 | D. Bród; A. Szynal-Liana; I. Włoch | Balancing hybrid numbers, their properties and some identities | 2021 |
19 | D. Bród; A. Szynal-Liana; I. Włoch | Bihyperbolic numbers of the Fibonacci type and their idempotent representation | 2021 |
20 | D. Bród; A. Szynal-Liana; I. Włoch | On a new generalization of bihyperbolic Pell numbers | 2021 |
21 | D. Bród; A. Szynal-Liana; I. Włoch | On a new one-parameter generalization of dual-complex Jacobsthal numbers | 2021 |
22 | D. Bród; A. Szynal-Liana; I. Włoch | On a new two-parameter generalization of dual-hyperbolic Jacobsthal numbers | 2021 |
23 | D. Bród; A. Szynal-Liana; I. Włoch | On some combinatorial properties of bihyperbolic numbers of the Fibonacci type | 2021 |
24 | D. Bród; A. Włoch | (2,k)-Distance Fibonacci Polynomials | 2021 |
25 | D. Bród | On a new Jacobsthal-type sequence | 2020 |
26 | D. Bród | On distance (k, t)-Fibonacci numbers and their applications | 2020 |
27 | D. Bród | On some properties of split Horadam quaternions | 2020 |
28 | D. Bród | On split r-Jacobsthal quaternions | 2020 |
29 | D. Bród; A. Szynal-Liana | On J(r,n)-Jacobsthal Hybrid Numbers | 2020 |
30 | D. Bród; A. Szynal-Liana | On some combinatorial properties of P(r,n)-Pell quaternions | 2020 |
31 | D. Bród; A. Szynal-Liana; I. Włoch | On the combinatorial properties of bihyperbolic balancing numbers | 2020 |
32 | D. Bród; A. Szynal-Liana; I. Włoch | Two Generalizations of Dual-Hyperbolic Balancing Numbers | 2020 |
33 | D. Bród | On a new generalization of split Pell quaternions | 2019 |
34 | D. Bród | On a new one parameter generalization of Pell numbers | 2019 |
35 | D. Bród; A. Szynal-Liana | On a new generalization of Jacobsthal quaternions and several identities involving these numbers | 2019 |