logo
Karta przedmiotu
logo

Bezpieczeństwo żywności

Podstawowe informacje o zajęciach

Cykl kształcenia: 2018/2019

Nazwa jednostki prowadzącej studia: Wydział Zarządzanie (bezp. wew., fin. rach.,Sport p.p.)

Nazwa kierunku studiów: Bezpieczeństwo wewnętrzne - profil praktyczny

Obszar kształcenia: nauki społeczne

Profil studiów: praktyczny

Poziom studiów: pierwszego stopnia

Forma studiów: stacjonarne

Specjalności na kierunku: 1. Zarządzanie kryzysowe, 2. Transport i komunikacja , 3. Bezpieczeństwo ekonomiczne

Tytuł otrzymywany po ukończeniu studiów: licencjat

Nazwa jednostki prowadzącej zajęcia: Katedra Prawa i Administracji

Kod zajęć: 9630

Status zajęć: obowiązkowy dla programu

Układ zajęć w planie studiów: sem: 5 / W15 C15 / 2 ECTS / Z

Język wykładowy: polski

Imię i nazwisko koordynatora 1: dr inż. Karolina Kowalczyk

Imię i nazwisko koordynatora 2: dr hab. prof. PRz Marta Pomykała

Imię i nazwisko koordynatora 3: dr Justyna Stecko

semestr 5: dr Piotr Antos

Cel kształcenia i wykaz literatury

Główny cel kształcenia: Kształcenie umiejętności z zakresu zarządzania jakością w aspekcie bezpieczeństwa żywności oraz metodologii zarządzania jakością.

Ogólne informacje o zajęciach: Umiejętność identyfikacji zagrożeń bezpieczeństwa żywności, opanowanie zasad urzędowej kontroli żywności. Uzyskanie wiedzy z zakresu zarzadzania jakością, zarzadzanie przez jakość, wyrobienie umiejętności stosowania narzędzi jakości.

Materiały dydaktyczne: Instrukcje do ćwiczeń oraz wykłady w postaci prezentacji

Wykaz literatury, wymaganej do zaliczenia zajęć
Literatura wykorzystywana podczas zajęć wykładowych
1 Stanisław Kowalczyk Bezpieczeństwo i jakość żywności PWN. 2016
2 prof. dr hab. Danuta Kołożyn-Krajewska, prof. dr hab. Tadeusz Sikora Zarządzanie bezpieczeństwem żywności. Teoria i praktyka Wydawnictwo C.H.Beck. 2010
3 FAO/WHO Codex Alimentarius. Food Hygiene Basic Texts. Hazard Analysis and Critical Control Point (HACCP) System and Guidelines for its Application . 2001
4 Kołożyn – Krajewska D., Sikora T.: HACCP. Koncepcja i system zapewnienia bezpieczeństwa zdrowotnego żywności Warszawa, SITSpoż. . 1999
Literatura wykorzystywana podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/innych
1 Stanisław Kowalczyk Bezpieczeństwo żywności PWN. 2016
2 Zalewski R.I. Zarządzanie jakością w produkcji żywności. Poznań, Wyd. AE. 2002
3 Kijowski J., Cegielska – Radziejewska R. HACCP, ISO 22000. Zagrożenia żywności, funkcjonowanie, auditowanie i certyfikowanie systemu. Wyd. AR w Poznaniu. 2006

Wymagania wstępne w kategorii wiedzy/umiejętności/kompetencji społecznych

Wymagania formalne: Podstawowa wiedza na temat bezpieczeństwa i jakości żywności

Wymagania wstępne w kategorii Wiedzy: Student posiada podstawową wiedzę i znajomość terminów z zakresu prawa, towaroznawstwa żywności oraz organizacji i zarządzania.

Wymagania wstępne w kategorii Umiejętności: Umiejętność wyszukiwania, przetwarzania oraz analizowania informacji.

Wymagania wstępne w kategorii Kompetencji społecznych: Umiejętność rozpowszechniania wiedzy praktycznej. Umiejętność tworzenia przestrzeni dyskusyjnych.

Efekty kształcenia dla zajęć

MEK Student, który zaliczył zajęcia Formy zajęć/metody dydaktyczne prowadzące do osiągnięcia danego efektu kształcenia Metody weryfikacji każdego z wymienionych efektów kształcenia Związki z KEK Związki z OEK
01 Rozumie podstawowe terminy związane z bezpieczeństwem żywności oraz systemów zapewniania jakości. wykład, ćwiczenia problemowe zaliczenie cz. pisemna K_W08+
K_K04+
S1P_W07
S1P_K04
02 Zna i rozumie systemy zapewnienia jakości i zarządzania jakością w sektorze żywnościowym: obligatoryjne i dobrowolne wykład, ćwiczenia problemowe zaliczenie cz. pisemna, prezentacja projektu K_W08+
K_U05+
K_K04+
S1P_W07
S1P_U03
S1P_U07
S1P_K04
03 Potrafi dokonać Identyfikacji produktów żywnościowych. Zna i rozumie pojęcia jakości w całościowym ujęci w żywności. wykład zaliczenie cz. pisemna K_W08+
S1P_W07
04 Zna i rozumie problem bezpieczeństwa i jakości żywności w Polsce wykład zaliczenie cz. pisemna K_W08+
K_U05+
S1P_W07
S1P_U03
S1P_U07
05 Potrafi zaprojektować Księgę HACCP dla dowolnego przedsiębiorstwa spożywczego. ćwiczenia problemowe, dyskusja dydaktyczna, projekt zespołowy sprawozdanie z projektu, prezentacja projektu K_K04+
S1P_K04

Uwaga: W zależności od sytuacji epidemicznej, jeżeli nie będzie możliwości weryfikacji osiągniętych efektów uczenia się określonych w programie studiów w sposób stacjonarny w szczególności zaliczenia i egzaminy kończące określone zajęcia będą mogły się odbywać przy użyciu środków komunikacji elektronicznej (w sposób zdalny).

Treści kształcenia dla zajęć

Sem. TK Treści kształcenia Realizowane na MEK
5 TK01 Wprowadzenie do tematyki bezpieczeństwa żywności oraz systemów zapewniania jakości. W01-W02 MEK01
5 TK02 Systemy zapewnienia jakości i zarządzania jakością w sektorze żywnościowym: obligatoryjne (GMP/GHP, HACCP) dobrowolne (np. ISO 22000, ISO 22005) W03-W06 MEK02
5 TK03 Identyfikowalność produktów żywnościowych. jakość w całościowym ujęci w żywności. W07-W010 MEK03
5 TK04 Bezpieczeństwo i jakość żywności w Polsce W011-W013 MEK04
5 TK05 Inicjatywy w zakresie bezpieczeństwa żywnościowego i żywności na świecie. W014-W015 MEK01
5 TK06 Wykonanie projektu w postaci Księgi HACCP dla określonej branży spożywczej dla konkretnego produktu żywnościowego. C01 - C07 MEK05

Nakład pracy studenta

Forma zajęć Praca przed zajęciami Udział w zajęciach Praca po zajęciach
Wykład (sem. 5) Przygotowanie do kolokwium: 5.00 godz./sem.
Godziny kontaktowe: 15.00 godz./sem.
Uzupełnienie/studiowanie notatek: 5.00 godz./sem.
Ćwiczenia/Lektorat (sem. 5) Przygotowanie do ćwiczeń: 5.00 godz./sem.
Godziny kontaktowe: 15.00 godz./sem.
Dokończenia/studiowanie zadań: 5.00 godz./sem.
Konsultacje (sem. 5)
Zaliczenie (sem. 5) Przygotowanie do zaliczenia: 5.00 godz./sem.

Sposób wystawiania ocen składowych zajęć i oceny końcowej

Forma zajęć Sposób wystawiania oceny podsumowującej
Wykład Zaliczenie pisemne na ostatnim wykładzie
Ćwiczenia/Lektorat Projekt księgi HACCP
Ocena końcowa 60% W + 40% ĆW

Przykładowe zadania

Wymagane podczas egzaminu/zaliczenia
(-)

Realizowane podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/projektowych
(-)

Inne
(-)

Czy podczas egzaminu/zaliczenia student ma możliwość korzystania z materiałów pomocniczych : nie

Treści zajęć powiazane są z prowadzonymi badaniami naukowymi: nie