Cykl kształcenia: 2018/2019
Nazwa jednostki prowadzącej studia: Wydział Zarządzanie (bezp. wew., fin. rach.,Sport p.p.)
Nazwa kierunku studiów: Bezpieczeństwo wewnętrzne - profil praktyczny
Obszar kształcenia: nauki społeczne
Profil studiów: praktyczny
Poziom studiów: pierwszego stopnia
Forma studiów: stacjonarne
Specjalności na kierunku: 1. Zarządzanie kryzysowe, 2. Transport i komunikacja , 3. Bezpieczeństwo ekonomiczne
Tytuł otrzymywany po ukończeniu studiów: licencjat
Nazwa jednostki prowadzącej zajęcia: Zakład Przedsiębiorczości, Zarządzania i Ekoinnowacyjności
Kod zajęć: 9532
Status zajęć: obowiązkowy dla specjalności 2. Transport i komunikacja
Układ zajęć w planie studiów: sem: 5 / C15 / 3 ECTS / Z
Język wykładowy: polski
Imię i nazwisko koordynatora 1: prof. dr hab. inż. Leszek Woźniak
Imię i nazwisko koordynatora 2: dr inż. Bożydar Ziółkowski
Główny cel kształcenia: Nabycie wiedzy, umiejętności i kompetencji w zakresie gospodarki i środowiska.
Ogólne informacje o zajęciach: Rozumienie i umiejętność rozwinięcia prezentowanych na zajęciach pojęć i zagadnień z zakresu gospodarki i środowiska, a także wnioskowanie o potencjalnych konsekwencjach działań gospodarczych dla zrównoważonego rozwoju. Uzyskanie wiedzy z zakresu analizy bieżących zagadnień ochrony środowiska, a także nabycie zdolności dokonywania oceny zdarzeń i procesów zachodzących w gospodarce, dotyczących polityki ochrony środowiska. Znajomość dokumentów umożliwiających kształtowanie polityki ochrony środowiska i umiejętność posługiwania się nimi, zgodnie z zasadami zrównoważonego rozwoju, w kontekście krajowym i międzynarodowym.
Materiały dydaktyczne: http://isap.sejm.gov.pl/isap.nsf/home.xsp
Inne: https://www.gov.pl/web/klimat
1 | Kryński A., Kramer M., Caekelbergh A.F. (red.) | Zintegrowane zarządzanie środowiskiem: systemowe zależności między polityką, prawem, zarządzaniem i techniką | Warszawa : Wolters Kluwer Polska. | 2013 |
2 | Ziebik A., Szega M., Stanek W., | Systemy energetyczne a środowisko | Gliwice : Wydaw.Politech.Śl.. | 2015 |
3 | Ciecińska B., Pacana A. | Podstawy zarządzania środowiskowego | Oficyna Wydawnicza Politechniki Rzeszowskiej, Rzeszów. | 2012 |
4 | Szymonik A. | Ekologistyka | Warszawa : Difin. | 2018 |
1 | Żylicz T. | Ekonomia środowiska i zasobów naturalnych | PWE, Warszawa. | 2004 |
2 | Michaliszyn B. | Strategie zrównoważonej konsumpcji w Unii Europejskiej | Białystok : Wydaw.Ekonomia i Środowisko. | 2012 |
3 | Kowal E., Kucińska-Landwójtowicz A., Misiołek A. | Zarządzanie środowiskowe | Warszawa : Polskie Wydaw.Ekonom.. | 2013 |
4 | Małachowski K. | Gospodarka a środowisko i ekologia | Warszawa : CeDeWu. | 2019 |
1 | Barański [i in.] | Ochrona środowiska w firmie : kompendium wiedzy dla przedsiębiorcy | Warszawa : Wydaw.Wiedza i Praktyka. | 2016 |
2 | Rup K. | Procesy przenoszenia zanieczyszczeń w środowisku naturalnym | WNT, Warszawa. | 2015 |
3 | Tundys B. | Zielony łańcuch dostaw : zarządzanie, pomiar, ocena | CeDeWu, Warszawa. | 2018 |
Wymagania formalne: Studenci zaliczyli przedmiot zarządzanie strategiczne. Studenci wszystkie ćwiczenia wykonują tylko w trakcie zajęć. Obecność na ćwiczeniach jest obowiązkowa.
Wymagania wstępne w kategorii Wiedzy: Elementarna wiedza w zakresie elementów środowiska i wpływu człowieka na środowisko.
Wymagania wstępne w kategorii Umiejętności: Elementarne umiejętności w zakresie wykorzystania narzędzi oceny, analizy i wnioskowania odnośnie ochrony środowiska.
Wymagania wstępne w kategorii Kompetencji społecznych: Student potrafi współdziałać w grupie.
MEK | Student, który zaliczył zajęcia | Formy zajęć/metody dydaktyczne prowadzące do osiągnięcia danego efektu kształcenia | Metody weryfikacji każdego z wymienionych efektów kształcenia | Związki z KEK | Związki z OEK |
---|---|---|---|---|---|
01 | zna i stosuje zakres pojęciowy dotyczący ochrony środowiska, ekologii oraz miejsca i roli człowieka w ekosystemie. | wykład/wykład informacyjny, ćwiczenia/ćwiczenia problemowe/konwersacja | kolokwium, sprawozdanie z projektu |
K_W05+ K_U10+++ |
S1P_W07+ S1P_U06++ S1P_U07+ |
02 | zna i analizuje przyczyny stwierdzanej degradacji środowiska: ekonomiczne, technologiczne, społeczne itd. oraz skutki degradacji środowiska: biologiczne, zdrowotne, społeczne, ekonomiczne itd. | wykład/wykład informacyjny, ćwiczenia/ćwiczenia problemowe/konwersacja | kolokwium, sprawozdanie z projektu |
K_U10+++ |
S1P_U06+ S1P_U07+++ |
03 | zna i określa ewolucję poglądów na temat wykorzystania środowiska i zarządzania środowiskiem oraz bariery środowiskowe (jak np. ograniczona podaż i wyczerpywalność surowców, ograniczona pojemność środowiska na odpady). | wykład/wykład informacyjny, ćwiczenia/ćwiczenia problemowe/konwersacja | kolokwium, sprawozdanie z projektu |
K_W08++ |
S1P_W09++ |
04 | zna i wykorzystuje ekonomikę odnawialnych i nieodnawialnych zasobów naturalnych, pojęcie zrównoważonego rozwoju, kapitału środowiskowego i zasady ekorozwoju. | wykład/wykład informacyjny, ćwiczenia/ćwiczenia problemowe/konwersacja | kolokwium, sprawozdanie z projektu |
K_U10++ |
S1P_U06+ S1P_U07++ |
05 | zna i określa ewolucję prawa (krajowego i międzynarodowego) dotyczącego ochrony środowiska, próby wykorzystania pozytywnych motywacji ekonomicznych w kształtowaniu prawa i w zarządzaniu środowiskiem. | wykład/wykład informacyjny, ćwiczenia/ćwiczenia problemowe/konwersacja | kolokwium, sprawozdanie z projektu |
K_U10+ K_K05+ |
S1P_U06++ S1P_U07++ S1P_K05+ |
06 | zna i interpretuje ekologiczne zarządzanie w makroskali (programy kształtowania i podziału przestrzeni ekologicznej) i w mikroskali (zarządzanie środowiskowe w przedsiębiorstwach i innych organizacjach, reengineering, benchmarking, lean management, metody myślenia systemowego, koncepcję czystych technologii), założenia wyceny ekonomicznej środowiska w kształtowaniu teorii i praktyki zarządzania śr | wykład/wykład informacyjny, ćwiczenia/ćwiczenia problemowe | kolokwium, sprawozdanie z projektu |
K_W08++ |
S1P_W09+ |
Uwaga: W zależności od sytuacji epidemicznej, jeżeli nie będzie możliwości weryfikacji osiągniętych efektów uczenia się określonych w programie studiów w sposób stacjonarny w szczególności zaliczenia i egzaminy kończące określone zajęcia będą mogły się odbywać przy użyciu środków komunikacji elektronicznej (w sposób zdalny).
Sem. | TK | Treści kształcenia | Realizowane na | MEK |
---|---|---|---|---|
5 | TK01 | W01,C01, C15 | MEK01 | |
5 | TK02 | W02,W03,W04,W05,C02,C03,C04,C05 | MEK02 MEK03 | |
5 | TK03 | W06,W07,C06,C07 | MEK04 | |
5 | TK04 | W08,W09,W10,C08,C09,C10 | MEK05 | |
5 | TK05 | W11,W12,C11,C12 | MEK06 | |
5 | TK06 | W13,C13 | MEK06 | |
5 | TK07 | W14,W15,C14,C15 | MEK06 |
Forma zajęć | Praca przed zajęciami | Udział w zajęciach | Praca po zajęciach |
---|---|---|---|
Ćwiczenia/Lektorat (sem. 5) | Przygotowanie do ćwiczeń:
5.00 godz./sem. |
Godziny kontaktowe:
15.00 godz./sem. |
Dokończenia/studiowanie zadań:
15.00 godz./sem. Inne: 20.00 godz./sem. |
Konsultacje (sem. 5) | Przygotowanie do konsultacji:
1.00 godz./sem. |
Udział w konsultacjach:
1.00 godz./sem. |
|
Zaliczenie (sem. 5) | Przygotowanie do zaliczenia:
20.00 godz./sem. |
Zaliczenie pisemne:
1.00 godz./sem. |
Forma zajęć | Sposób wystawiania oceny podsumowującej |
---|---|
Ćwiczenia/Lektorat | Uzyskanie pozytywnej oceny z zajęć i kolokwium zaliczeniowego obejmującego podstawowe zagadnienia ćwiczeń. |
Ocena końcowa | Uzyskanie pozytywnej oceny z zajęć i kolokwium zaliczeniowego obejmującego podstawowe zagadnienia ćwiczeń. |
Wymagane podczas egzaminu/zaliczenia
(-)
Realizowane podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/projektowych
(-)
Inne
(-)
Czy podczas egzaminu/zaliczenia student ma możliwość korzystania z materiałów pomocniczych : nie
1 | O. Buckiūnienė; A. Karwatka; A. Molter; T. Piecuch; J. Stec-Rusiecka; A. Warmińska; B. Ziółkowski | Gamification in management education | 2023 |
2 | P. Babiarz; A. Migała-Warchoł; B. Ziółkowski | The circular economy vs the sustainable development approach to production and consumption: the case of the European Union countrie | 2023 |
3 | A. Badora; K. Kud; L. Woźniak; M. Woźniak | Electricity Production and Consumption Perspectives in the Opinion of the Youth of South-Eastern Poland | 2022 |
4 | A. Badora; K. Kud; L. Woźniak; M. Woźniak | Renewable Energy Sources as the Future of the Energy Sector and Climate in Poland—Truth or Myth in the Opinion of the Society | 2022 |
5 | B. Agarski; J. Šebo; B. Ziółkowski | Innovations in circular economy – environmental labels and declarations | 2021 |
6 | B. Ziółkowski | Challenges for Circular Economy Strategies in Polish Enterprises during the Pandemic Crisis | 2021 |
7 | B. Ziółkowski | Cradle to Cradle Certified™ | 2021 |
8 | D. Wyrwa; B. Ziółkowski | Postrzeganie produktów z etykietami środowiskowymi wobec możliwości formułowania strategii biznesowych | 2021 |
9 | D. Wyrwa; B. Ziółkowski | The model of circular economy | 2021 |
10 | G. Woźniak; L. Woźniak | Eco-innovations as a factor of sustainable development of agriculture and food processing | 2021 |
11 | J. Strojny; B. Ziółkowski | ISO type I environmental labelling | 2021 |
12 | L. Woźniak | Eco-innovation management as an instrument of sustainable development | 2021 |
13 | L. Woźniak | Współczesne zagrożenia życia lub jakości życia na Ziemi. Suwerenność i bezpieczeństwo żywnościowe | 2021 |
14 | M. Hajduk-Stelmachowicz; M. Jankowska-Mihułowicz; D. Wyrwa; B. Ziółkowski | Gospodarka o obiegu zamkniętym | 2021 |
15 | M. Jankowska-Mihułowicz; M. Moravec; D. Wyrwa; B. Ziółkowski | Etykiety i deklaracje środowiskowe – aspekty normatywne | 2021 |
16 | B. Ziółkowski | Environmental labels and declarations in public policies of Poland | 2020 |
17 | A. Badora; L. Woźniak | Produkty nowej generacji. Wybrane zagadnienia | 2019 |
18 | A. Badora; S. Dziedzic; G. Ostasz; L. Woźniak | Biogospodarka wspomagająca ekoinnowacje | 2019 |
19 | A. Badora; S. Dziedzic; G. Ostasz; L. Woźniak | Gospodarka obiegu zamkniętego wspomagająca ekoinnowacje | 2019 |
20 | A. Badora; S. Dziedzic; G. Ostasz; L. Woźniak | Inteligentne miasta wspomagające ekoinnowacje | 2019 |
21 | A. Badora; S. Dziedzic; G. Ostasz; L. Woźniak | Nowoczesne koncepcje zarządzania wspomagające ekoinnowacje | 2019 |
22 | J. Brzoskowska-Czerepiuk; K. Dziedzic; E. Woźniak; L. Woźniak | Inteligentna specjalizacja wspomagająca ekoinnowacje | 2019 |