logo
Karta przedmiotu
logo

Ochrona środowiska w transporcie

Podstawowe informacje o zajęciach

Cykl kształcenia: 2018/2019

Nazwa jednostki prowadzącej studia: Wydział Zarządzanie (bezp. wew., fin. rach.,Sport p.p.)

Nazwa kierunku studiów: Bezpieczeństwo wewnętrzne - profil praktyczny

Obszar kształcenia: nauki społeczne

Profil studiów: praktyczny

Poziom studiów: pierwszego stopnia

Forma studiów: stacjonarne

Specjalności na kierunku: 1. Zarządzanie kryzysowe, 2. Transport i komunikacja , 3. Bezpieczeństwo ekonomiczne

Tytuł otrzymywany po ukończeniu studiów: licencjat

Nazwa jednostki prowadzącej zajęcia: Zakład Przedsiębiorczości, Zarządzania i Ekoinnowacyjności

Kod zajęć: 9532

Status zajęć: obowiązkowy dla specjalności 2. Transport i komunikacja

Układ zajęć w planie studiów: sem: 5 / C15 / 3 ECTS / Z

Język wykładowy: polski

Imię i nazwisko koordynatora 1: prof. dr hab. inż. Leszek Woźniak

Imię i nazwisko koordynatora 2: dr inż. Bożydar Ziółkowski

Cel kształcenia i wykaz literatury

Główny cel kształcenia: Nabycie wiedzy, umiejętności i kompetencji w zakresie gospodarki i środowiska.

Ogólne informacje o zajęciach: Rozumienie i umiejętność rozwinięcia prezentowanych na zajęciach pojęć i zagadnień z zakresu gospodarki i środowiska, a także wnioskowanie o potencjalnych konsekwencjach działań gospodarczych dla zrównoważonego rozwoju. Uzyskanie wiedzy z zakresu analizy bieżących zagadnień ochrony środowiska, a także nabycie zdolności dokonywania oceny zdarzeń i procesów zachodzących w gospodarce, dotyczących polityki ochrony środowiska. Znajomość dokumentów umożliwiających kształtowanie polityki ochrony środowiska i umiejętność posługiwania się nimi, zgodnie z zasadami zrównoważonego rozwoju, w kontekście krajowym i międzynarodowym.

Materiały dydaktyczne: http://isap.sejm.gov.pl/isap.nsf/home.xsp

Inne: https://www.gov.pl/web/klimat

Wykaz literatury, wymaganej do zaliczenia zajęć
Literatura wykorzystywana podczas zajęć wykładowych
1 Kryński A., Kramer M., Caekelbergh A.F. (red.) Zintegrowane zarządzanie środowiskiem: systemowe zależności między polityką, prawem, zarządzaniem i techniką Warszawa : Wolters Kluwer Polska. 2013
2 Ziebik A., Szega M., Stanek W., Systemy energetyczne a środowisko Gliwice : Wydaw.Politech.Śl.. 2015
3 Ciecińska B., Pacana A. Podstawy zarządzania środowiskowego Oficyna Wydawnicza Politechniki Rzeszowskiej, Rzeszów. 2012
4 Szymonik A. Ekologistyka Warszawa : Difin. 2018
Literatura wykorzystywana podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/innych
1 Żylicz T. Ekonomia środowiska i zasobów naturalnych PWE, Warszawa. 2004
2 Michaliszyn B. Strategie zrównoważonej konsumpcji w Unii Europejskiej Białystok : Wydaw.Ekonomia i Środowisko. 2012
3 Kowal E., Kucińska-Landwójtowicz A., Misiołek A. Zarządzanie środowiskowe Warszawa : Polskie Wydaw.Ekonom.. 2013
4 Małachowski K. Gospodarka a środowisko i ekologia Warszawa : CeDeWu. 2019
Literatura do samodzielnego studiowania
1 Barański [i in.] Ochrona środowiska w firmie : kompendium wiedzy dla przedsiębiorcy Warszawa : Wydaw.Wiedza i Praktyka. 2016
2 Rup K. Procesy przenoszenia zanieczyszczeń w środowisku naturalnym WNT, Warszawa. 2015
3 Tundys B. Zielony łańcuch dostaw : zarządzanie, pomiar, ocena CeDeWu, Warszawa. 2018

Wymagania wstępne w kategorii wiedzy/umiejętności/kompetencji społecznych

Wymagania formalne: Studenci zaliczyli przedmiot zarządzanie strategiczne. Studenci wszystkie ćwiczenia wykonują tylko w trakcie zajęć. Obecność na ćwiczeniach jest obowiązkowa.

Wymagania wstępne w kategorii Wiedzy: Elementarna wiedza w zakresie elementów środowiska i wpływu człowieka na środowisko.

Wymagania wstępne w kategorii Umiejętności: Elementarne umiejętności w zakresie wykorzystania narzędzi oceny, analizy i wnioskowania odnośnie ochrony środowiska.

Wymagania wstępne w kategorii Kompetencji społecznych: Student potrafi współdziałać w grupie.

Efekty kształcenia dla zajęć

MEK Student, który zaliczył zajęcia Formy zajęć/metody dydaktyczne prowadzące do osiągnięcia danego efektu kształcenia Metody weryfikacji każdego z wymienionych efektów kształcenia Związki z KEK Związki z OEK
01 zna i stosuje zakres pojęciowy dotyczący ochrony środowiska, ekologii oraz miejsca i roli człowieka w ekosystemie. wykład/wykład informacyjny, ćwiczenia/ćwiczenia problemowe/konwersacja kolokwium, sprawozdanie z projektu K_W05+
K_U10+++
S1P_W07+
S1P_U06++
S1P_U07+
02 zna i analizuje przyczyny stwierdzanej degradacji środowiska: ekonomiczne, technologiczne, społeczne itd. oraz skutki degradacji środowiska: biologiczne, zdrowotne, społeczne, ekonomiczne itd. wykład/wykład informacyjny, ćwiczenia/ćwiczenia problemowe/konwersacja kolokwium, sprawozdanie z projektu K_U10+++
S1P_U06+
S1P_U07+++
03 zna i określa ewolucję poglądów na temat wykorzystania środowiska i zarządzania środowiskiem oraz bariery środowiskowe (jak np. ograniczona podaż i wyczerpywalność surowców, ograniczona pojemność środowiska na odpady). wykład/wykład informacyjny, ćwiczenia/ćwiczenia problemowe/konwersacja kolokwium, sprawozdanie z projektu K_W08++
S1P_W09++
04 zna i wykorzystuje ekonomikę odnawialnych i nieodnawialnych zasobów naturalnych, pojęcie zrównoważonego rozwoju, kapitału środowiskowego i zasady ekorozwoju. wykład/wykład informacyjny, ćwiczenia/ćwiczenia problemowe/konwersacja kolokwium, sprawozdanie z projektu K_U10++
S1P_U06+
S1P_U07++
05 zna i określa ewolucję prawa (krajowego i międzynarodowego) dotyczącego ochrony środowiska, próby wykorzystania pozytywnych motywacji ekonomicznych w kształtowaniu prawa i w zarządzaniu środowiskiem. wykład/wykład informacyjny, ćwiczenia/ćwiczenia problemowe/konwersacja kolokwium, sprawozdanie z projektu K_U10+
K_K05+
S1P_U06++
S1P_U07++
S1P_K05+
06 zna i interpretuje ekologiczne zarządzanie w makroskali (programy kształtowania i podziału przestrzeni ekologicznej) i w mikroskali (zarządzanie środowiskowe w przedsiębiorstwach i innych organizacjach, reengineering, benchmarking, lean management, metody myślenia systemowego, koncepcję czystych technologii), założenia wyceny ekonomicznej środowiska w kształtowaniu teorii i praktyki zarządzania śr wykład/wykład informacyjny, ćwiczenia/ćwiczenia problemowe kolokwium, sprawozdanie z projektu K_W08++
S1P_W09+

Uwaga: W zależności od sytuacji epidemicznej, jeżeli nie będzie możliwości weryfikacji osiągniętych efektów uczenia się określonych w programie studiów w sposób stacjonarny w szczególności zaliczenia i egzaminy kończące określone zajęcia będą mogły się odbywać przy użyciu środków komunikacji elektronicznej (w sposób zdalny).

Treści kształcenia dla zajęć

Sem. TK Treści kształcenia Realizowane na MEK
5 TK01 Zajęcia organizacyjne. Pojęcie środowiska. Pojęcie ekosystemu. Miejsce i rola człowieka w ekosystemie. Przyczyny stwierdzanej degradacji środowiska: ekonomiczne, technologiczne, społeczne itd. W01,C01, C15 MEK01
5 TK02 Skutki degradacji środowiska: biologiczne, zdrowotne, społeczne, ekonomiczne itd. Ewolucja poglądów na temat wykorzystania środowiska i zarządzania środowiskiem. W02,W03,W04,W05,C02,C03,C04,C05 MEK02 MEK03
5 TK03 Bariery środowiskowe: ograniczona podaż i wyczerpywalność surowców, ograniczona pojemność środowiska na odpady. Ekonomika nieodnawialnych i odnawialnych zasobów naturalnych. W06,W07,C06,C07 MEK04
5 TK04 Pojęcie zrównoważonego rozwoju i kapitału środowiskowego. Zasady ekorozwoju. Ewolucja prawa (krajowego i międzynarodowego) dotyczącego ochrony środowiska. Próba wykorzystania pozytywnych motywacji ekonomicznych w kształtowaniu prawa i w zarządzaniu środowiskiem. W08,W09,W10,C08,C09,C10 MEK05
5 TK05 Ekologiczne zarządzanie w makroskali (programy kształtowania i podziału przestrzeni ekologicznej) i w mikroskali (zarządzanie środowiskowe w przedsiębiorstwach i innych organizacjach). Znaczenie wyceny ekonomicznej środowiska w kształtowaniu teorii i praktyki zarządzania środowiskiem. W11,W12,C11,C12 MEK06
5 TK06 Ekologiczne elementy w wybranych współczesnych metodach zarządzania: reengineering, benchmarking, lean management (np. metodyka SCRUM, PRINCE2), metody myślenia systemowego (sieciowego) np. design thinking itd. W13,C13 MEK06
5 TK07 Wykorzystanie koncepcji zarządzania środowiskiem w procesie zarządzania zmianami. Koncepcja czystych technologii w miejsce technologii oczyszczania – nowa wizja zarządzania środowiskiem. W14,W15,C14,C15 MEK06

Nakład pracy studenta

Forma zajęć Praca przed zajęciami Udział w zajęciach Praca po zajęciach
Ćwiczenia/Lektorat (sem. 5) Przygotowanie do ćwiczeń: 5.00 godz./sem.
Godziny kontaktowe: 15.00 godz./sem.
Dokończenia/studiowanie zadań: 15.00 godz./sem.
Inne: 20.00 godz./sem.
Konsultacje (sem. 5) Przygotowanie do konsultacji: 1.00 godz./sem.
Udział w konsultacjach: 1.00 godz./sem.
Zaliczenie (sem. 5) Przygotowanie do zaliczenia: 20.00 godz./sem.
Zaliczenie pisemne: 1.00 godz./sem.

Sposób wystawiania ocen składowych zajęć i oceny końcowej

Forma zajęć Sposób wystawiania oceny podsumowującej
Ćwiczenia/Lektorat Uzyskanie pozytywnej oceny z zajęć i kolokwium zaliczeniowego obejmującego podstawowe zagadnienia ćwiczeń.
Ocena końcowa Uzyskanie pozytywnej oceny z zajęć i kolokwium zaliczeniowego obejmującego podstawowe zagadnienia ćwiczeń.

Przykładowe zadania

Wymagane podczas egzaminu/zaliczenia
(-)

Realizowane podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/projektowych
(-)

Inne
(-)

Czy podczas egzaminu/zaliczenia student ma możliwość korzystania z materiałów pomocniczych : nie

Treści zajęć powiazane są z prowadzonymi badaniami naukowymi: tak

1 O. Buckiūnienė; A. Karwatka; A. Molter; T. Piecuch; J. Stec-Rusiecka; A. Warmińska; B. Ziółkowski Gamification in management education 2023
2 P. Babiarz; A. Migała-Warchoł; B. Ziółkowski The circular economy vs the sustainable development approach to production and consumption: the case of the European Union countrie 2023
3 A. Badora; K. Kud; L. Woźniak; M. Woźniak Electricity Production and Consumption Perspectives in the Opinion of the Youth of South-Eastern Poland 2022
4 A. Badora; K. Kud; L. Woźniak; M. Woźniak Renewable Energy Sources as the Future of the Energy Sector and Climate in Poland—Truth or Myth in the Opinion of the Society 2022
5 B. Agarski; J. Šebo; B. Ziółkowski Innovations in circular economy – environmental labels and declarations 2021
6 B. Ziółkowski Challenges for Circular Economy Strategies in Polish Enterprises during the Pandemic Crisis 2021
7 B. Ziółkowski Cradle to Cradle Certified™ 2021
8 D. Wyrwa; B. Ziółkowski Postrzeganie produktów z etykietami środowiskowymi wobec możliwości formułowania strategii biznesowych 2021
9 D. Wyrwa; B. Ziółkowski The model of circular economy 2021
10 G. Woźniak; L. Woźniak Eco-innovations as a factor of sustainable development of agriculture and food processing 2021
11 J. Strojny; B. Ziółkowski ISO type I environmental labelling 2021
12 L. Woźniak Eco-innovation management as an instrument of sustainable development 2021
13 L. Woźniak Współczesne zagrożenia życia lub jakości życia na Ziemi. Suwerenność i bezpieczeństwo żywnościowe 2021
14 M. Hajduk-Stelmachowicz; M. Jankowska-Mihułowicz; D. Wyrwa; B. Ziółkowski Gospodarka o obiegu zamkniętym 2021
15 M. Jankowska-Mihułowicz; M. Moravec; D. Wyrwa; B. Ziółkowski Etykiety i deklaracje środowiskowe – aspekty normatywne 2021
16 B. Ziółkowski Environmental labels and declarations in public policies of Poland 2020
17 A. Badora; L. Woźniak Produkty nowej generacji. Wybrane zagadnienia 2019
18 A. Badora; S. Dziedzic; G. Ostasz; L. Woźniak Biogospodarka wspomagająca ekoinnowacje 2019
19 A. Badora; S. Dziedzic; G. Ostasz; L. Woźniak Gospodarka obiegu zamkniętego wspomagająca ekoinnowacje 2019
20 A. Badora; S. Dziedzic; G. Ostasz; L. Woźniak Inteligentne miasta wspomagające ekoinnowacje 2019
21 A. Badora; S. Dziedzic; G. Ostasz; L. Woźniak Nowoczesne koncepcje zarządzania wspomagające ekoinnowacje 2019
22 J. Brzoskowska-Czerepiuk; K. Dziedzic; E. Woźniak; L. Woźniak Inteligentna specjalizacja wspomagająca ekoinnowacje 2019