logo
Karta przedmiotu
logo

System ratownictwa w Polsce

Podstawowe informacje o zajęciach

Cykl kształcenia: 2018/2019

Nazwa jednostki prowadzącej studia: Wydział Zarządzanie (bezp. wew., fin. rach.,Sport p.p.)

Nazwa kierunku studiów: Bezpieczeństwo wewnętrzne - profil praktyczny

Obszar kształcenia: nauki społeczne

Profil studiów: praktyczny

Poziom studiów: pierwszego stopnia

Forma studiów: stacjonarne

Specjalności na kierunku: 1. Zarządzanie kryzysowe, 2. Transport i komunikacja , 3. Bezpieczeństwo ekonomiczne

Tytuł otrzymywany po ukończeniu studiów: licencjat

Nazwa jednostki prowadzącej zajęcia: Zakład Zarządzania Projektami

Kod zajęć: 9524

Status zajęć: obowiązkowy dla specjalności 2. Transport i komunikacja

Układ zajęć w planie studiów: sem: 5 / C30 / 3 ECTS / Z

Język wykładowy: polski

Imię i nazwisko koordynatora: dr hab. prof. PRz Artur Woźny

Terminy konsultacji koordynatora: poniedziałek 17-18 środa 10-12

Cel kształcenia i wykaz literatury

Główny cel kształcenia: Głównym celem jest zapoznanie słuchaczy z systemem współpracującym i wspomagającym, całościowe działania ratownicze prowadzone przez wszystkie jednostki ratownicze obecne podczas akcji ratunkowej. Podstawą zajęć jest zapoznanie słuchaczy z charakterystyką najważniejszych służb i systemów ratowniczych w naszym kraju, podejmowanych przez nie działań oraz obszaru wzajemnej współpracy i współdziałania.

Ogólne informacje o zajęciach: Podstawowe pojęcia z zakresu zarządzania kryzysowego. Rozwój zarządzania kryzysowego w Polsce po roku 1989. Zadania administracji rządowej w zakresie zarządzania kryzysowego. Administracja samorządowa wobec zadań z zakresu zarządzania kryzysowego. Narodowy System Pogotowia Kryzysowego. Stany nadzwyczajne. Przeciwdziałanie i zwalczanie terroryzmu i jego wpływ na bezpieczeństwo wewnętrzne RP. Systemy reagowania kryzysowego w doświadczeniach i praktyce wybranych państw. Rola organizacji pozarządowych w zarządzaniu bezpieczeństwem. Podstawowe pojęcia z zakresu ratownictwa, początki ratownictwa na świecie i w Polsce. Ratownictwo w Polsce - prawne regulacje ratownictwa, organizacja i zakres działań ratowniczych, zintegrowany system ratowniczy, organizacja obrony cywilnej RP. Charakterystyka najważniejszych sił ratowniczych w Polsce. Siły Zbrojne RP w kontekście ratownictwa. Zakładowe ratownictwo specjalistyczne, społeczne struktury ratownicze.

Wykaz literatury, wymaganej do zaliczenia zajęć

Wymagania wstępne w kategorii wiedzy/umiejętności/kompetencji społecznych

Wymagania formalne: Zna podstawowe zasady działania systemu ratownictwa zintegrowanego w Polsce

Wymagania wstępne w kategorii Wiedzy: Zna podstawowe akty prawne z zakresu ratownictwa medycznego

Wymagania wstępne w kategorii Umiejętności: Potrafi zastosować schematy rozwiązań obowiązujące w ratownictwie medycznym w Polsce

Wymagania wstępne w kategorii Kompetencji społecznych: Potrafi praktycznie zastosować procedury ratunkowe, bez względu na okoliczności zaistniałe w danej grupie społecznej

Efekty kształcenia dla zajęć

MEK Student, który zaliczył zajęcia Formy zajęć/metody dydaktyczne prowadzące do osiągnięcia danego efektu kształcenia Metody weryfikacji każdego z wymienionych efektów kształcenia Związki z KEK Związki z OEK

Uwaga: W zależności od sytuacji epidemicznej, jeżeli nie będzie możliwości weryfikacji osiągniętych efektów uczenia się określonych w programie studiów w sposób stacjonarny w szczególności zaliczenia i egzaminy kończące określone zajęcia będą mogły się odbywać przy użyciu środków komunikacji elektronicznej (w sposób zdalny).

Treści kształcenia dla zajęć

Sem. TK Treści kształcenia Realizowane na MEK

Nakład pracy studenta

Forma zajęć Praca przed zajęciami Udział w zajęciach Praca po zajęciach
Ćwiczenia/Lektorat (sem. 5) Godziny kontaktowe: 30.00 godz./sem.
Konsultacje (sem. 5)
Zaliczenie (sem. 5)

Sposób wystawiania ocen składowych zajęć i oceny końcowej

Forma zajęć Sposób wystawiania oceny podsumowującej
Ćwiczenia/Lektorat
Ocena końcowa

Przykładowe zadania

Wymagane podczas egzaminu/zaliczenia
(-)

Realizowane podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/projektowych
(-)

Inne
(-)

Czy podczas egzaminu/zaliczenia student ma możliwość korzystania z materiałów pomocniczych : nie

Treści zajęć powiazane są z prowadzonymi badaniami naukowymi: nie