Cykl kształcenia: 2018/2019
Nazwa jednostki prowadzącej studia: Wydział Zarządzanie (bezp. wew., fin. rach.,Sport p.p.)
Nazwa kierunku studiów: Bezpieczeństwo wewnętrzne - profil praktyczny
Obszar kształcenia: nauki społeczne
Profil studiów: praktyczny
Poziom studiów: pierwszego stopnia
Forma studiów: stacjonarne
Specjalności na kierunku: 1. Zarządzanie kryzysowe, 2. Transport i komunikacja , 3. Bezpieczeństwo ekonomiczne
Tytuł otrzymywany po ukończeniu studiów: licencjat
Nazwa jednostki prowadzącej zajęcia: Katedra Nauk Humanistycznych i Społecznych
Kod zajęć: 9500
Status zajęć: obowiązkowy dla programu
Układ zajęć w planie studiów: sem: 3 / W15 C15 / 3 ECTS / E
Język wykładowy: polski
Imię i nazwisko koordynatora 1: dr hab. prof. PRz Artur Woźny
Terminy konsultacji koordynatora: poniedziałek 17-18 środa 10-12
Imię i nazwisko koordynatora 2: dr inż. Fryderyk Czekaj
Główny cel kształcenia: Głównym celem nauczania jest umiejętność rozpoznawania systemu zarządzania kryzysowego w Polsce; rozumienia zasad organizacji i realizacji zadań przez podmioty odpowiedzialne za bezpieczeństwo w sytuacjach kryzysowych; wykorzystywania mechanizmów zapewniających bezpieczeństwo imprez, uroczystości i zgromadzeń publicznych.
Ogólne informacje o zajęciach: Koordynacja, zarządzanie i kierowanie w sytuacji kryzysu wewnętrznego na szczeblu krajowym, wojewódzkim, powiatowym i gminnym. Centrum Powiadamiania Ratunkowego jako element nowoczesnego zarządzania i koordynacji działań w sytuacjach kryzysowych. Organizacyjne i prawne aspekty działań w warunkach awarii technicznych i katastrof naturalnych. Wybrane aspekty organizacji i zabezpieczania imprez, uroczystości i zgromadzeń publicznych.
1 | K. Sienkiewicz - Małyjerek, F.R. Krynojewski | Zarządzanie kryzysowe w administracji publicznej | Defin. | 2010 |
2 | Leszek F. Korzeniowski | Podstawy nauk o bezpieczeństwie | wydanie II Defin. | 2017 |
3 | Eugeniusz Nowak | Logistyka w sytuacjach kryzysowych | Wydanie II AON. | 2009 |
1 | T. Olejarz | ZarząZarządzanie kryzysowe w przypadku wystąpienia powodzi, aspekt praktyczny | oficyna PRz Rzeszów. | 2017 |
Wymagania formalne: Powinien znać podstawowe zasady w zarządzaniu kryzysowym.
Wymagania wstępne w kategorii Wiedzy: Zna zasady bezpiecznych zachowań.
Wymagania wstępne w kategorii Umiejętności: Potrafi zastosować właściwe do okoliczności rozwiązania teoretyczne.
Wymagania wstępne w kategorii Kompetencji społecznych: Potrafi logistycznie zastosować rozwiązania adekwatne do zagrożeń, którymi objęta jest grupa.
MEK | Student, który zaliczył zajęcia | Formy zajęć/metody dydaktyczne prowadzące do osiągnięcia danego efektu kształcenia | Metody weryfikacji każdego z wymienionych efektów kształcenia | Związki z KEK | Związki z OEK |
---|---|---|---|---|---|
01 | Potrafi prawidłowo oceniać zagrożenia niemilitarne i ich wpływ na funkcjonowanie systemu zarządzania kryzysowego, administracji samorządowej i rządowej. | wykład, ćwiczenia problemowe, ćwiczenia terenowe | egzamin cz. ustna, prezentacja projektu |
K_W02+ K_U10+ |
S1P_W02 S1P_U07 |
02 | Student zna możliwości oraz przeznaczenie jednostek administracji zespalanej w realizacji zadań zwianych udziałem w likwidacji zagrożeń jak i usuwaniu skutów | wykład, ćwiczenia problemowe |
K_U04+ |
S1P_U04 |
|
03 | Student potrafi współdziałać z innymi osobami i jest gotowy do kierowania pracami zespołu | wykład, ćwiczenia problemowe |
K_W08+ K_K05+ |
S1P_W07 S1P_K05 |
Uwaga: W zależności od sytuacji epidemicznej, jeżeli nie będzie możliwości weryfikacji osiągniętych efektów uczenia się określonych w programie studiów w sposób stacjonarny w szczególności zaliczenia i egzaminy kończące określone zajęcia będą mogły się odbywać przy użyciu środków komunikacji elektronicznej (w sposób zdalny).
Sem. | TK | Treści kształcenia | Realizowane na | MEK |
---|---|---|---|---|
3 | TK01 | W01 | MEK01 | |
3 | TK02 | W02 | MEK02 MEK03 | |
3 | TK03 | W03, W04 | MEK03 | |
3 | TK04 | W05 | MEK02 | |
3 | TK05 | W05 | MEK02 MEK03 | |
3 | TK06 | W06, W07 | MEK01 | |
3 | TK07 | C01 | MEK02 | |
3 | TK08 | C02 | MEK02 | |
3 | TK09 | C03 C04 | MEK01 | |
3 | TK10 | C05 | MEK03 | |
3 | TK11 | C06 | MEK01 | |
3 | TK12 | C07 | MEK02 |
Forma zajęć | Praca przed zajęciami | Udział w zajęciach | Praca po zajęciach |
---|---|---|---|
Wykład (sem. 3) | Przygotowanie do kolokwium:
15.00 godz./sem. |
Godziny kontaktowe:
15.00 godz./sem. |
Studiowanie zalecanej literatury:
15.00 godz./sem. |
Ćwiczenia/Lektorat (sem. 3) | Przygotowanie do ćwiczeń:
5.00 godz./sem. Przygotowanie do kolokwium: 5.00 godz./sem. |
Godziny kontaktowe:
15.00 godz./sem. |
Dokończenia/studiowanie zadań:
5.00 godz./sem. |
Konsultacje (sem. 3) | Przygotowanie do konsultacji:
1.00 godz./sem. |
Udział w konsultacjach:
2.00 godz./sem. |
|
Egzamin (sem. 3) |
Forma zajęć | Sposób wystawiania oceny podsumowującej |
---|---|
Wykład | Sprawdziany pisemne z przerobionego materiału |
Ćwiczenia/Lektorat | Podstawą oceny jest opracowanie prezentacji w roli starosty wybranego powiatu, lub szefa administracji zespolonej biąrąch udział w reagowaniu kryzysowym |
Ocena końcowa | Średnia ocen z wyżej wymienionych część składowych oraz ustny egzamin z przrobionego materiału |
Wymagane podczas egzaminu/zaliczenia
(-)
Realizowane podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/projektowych
(-)
Inne
(-)
Czy podczas egzaminu/zaliczenia student ma możliwość korzystania z materiałów pomocniczych : nie
1 | F. Czekaj | Tatry w Bieszczadach : ćwiczenia taktyczne 21. Brygady Strzelców Podhalańskich pod kryptonimem \" TATRY-95\" i \" TATRY-98\" | 2023 |
2 | M. Jurgilewicz; A. Pacana; A. Woźny | Aspekty doskonalenia bezpieczeństwa środowiskowego w przedsiębiorstwach | 2022 |
3 | A. Pacana; D. Siwiec; A. Woźny | An Improving the Occupational Risk Assessment in Industrial Enterprises | 2021 |
4 | A. Woźny | Management of occupational risk analysis of employees recovered from covid-19 pandemic –an individual case analysis | 2021 |
5 | A. Woźny | Threat With Biological Factors in the Work Process in the Aspect of COVID-19 - Occupational Risk Management | 2021 |
6 | A. Woźny | Zarządzanie bezpieczeństwem imprez masowych - analiza ryzyka według metody FMEA | 2021 |
7 | F. Czekaj | 10. Brygada Kawalerii - w czasie wojny zdała egzamin celująco | 2021 |
8 | K. Czerwińska; A. Pacana; A. Woźny | Elementy zarządzania ryzykiem w produkcji tłoków aluminiowych | 2021 |
9 | M. Kościółek; A. Ostrowska-Dankiewicz; P. Saja; A. Woźny | The Impact of Accident Risk Management in an Enterprise Dealing With Scrap Processing and Collection With the Use of a Spaghetti Diagram | 2021 |
10 | R. Dwornicka; A. Woźny | Multidyscyplinarne aspekty zarządzania produkcją i usługami | 2021 |
11 | A. Pacana; D. Siwiec; A. Woźny | An analysis of a fracture in a mining excavator arm using quality management techniques | 2020 |
12 | A. Woźny | Bezpieczeństwo i higiena pracy w sytuacji \"stanu wyjątkowego\" (COVID-19) na przykładzie przedsiębiorstwa | 2020 |
13 | A. Woźny | Bezpieczeństwo w środowisku pracy jako dziedzina badań i zarządzania bezpieczeństwem | 2020 |
14 | A. Woźny | Selected problems of managing work safety - case study | 2020 |
15 | A. Woźny; M. Zawada | Occupational Health and Safety Influence on Work Quality and Efficiency from Management Perspective | 2020 |
16 | F. Czekaj | Climate changes and their impact on current and future threats to the Podkarpackie Province | 2020 |
17 | A. Woźny | Ewakuacja jako element zarządzania bezpieczeństwem w świetle badań nad organizacją próbnych ewakuacji w placówkach oświatowych i uczelniach wyższych | 2019 |
18 | A. Woźny | Zarządzanie informacją w procedurze powypadkowej | 2019 |
19 | F. Czekaj | Działania nocne w doktrynie i praktyce Wojska Polskiego w latach 1921-1939 | 2019 |
20 | M. Dobosz; P. Saja; A. Woźny | Zapobieganie błędom w procedurze powypadkowej z wykorzystaniem diagramu przyczynowo-skutkowego Ishikawy | 2019 |