logo
Karta przedmiotu
logo

Prawa człowieka

Podstawowe informacje o zajęciach

Cykl kształcenia: 2018/2019

Nazwa jednostki prowadzącej studia: Wydział Zarządzanie (bezp. wew., fin. rach.,Sport p.p.)

Nazwa kierunku studiów: Bezpieczeństwo wewnętrzne - profil praktyczny

Obszar kształcenia: nauki społeczne

Profil studiów: praktyczny

Poziom studiów: pierwszego stopnia

Forma studiów: stacjonarne

Specjalności na kierunku: 1. Zarządzanie kryzysowe, 2. Transport i komunikacja , 3. Bezpieczeństwo ekonomiczne

Tytuł otrzymywany po ukończeniu studiów: licencjat

Nazwa jednostki prowadzącej zajęcia: Katedra Nauk Humanistycznych i Społecznych

Kod zajęć: 9483

Status zajęć: obowiązkowy dla programu

Układ zajęć w planie studiów: sem: 2 / W15 / 2 ECTS / Z

Język wykładowy: polski

Imię i nazwisko koordynatora 1: dr Justyna Stecko

Imię i nazwisko koordynatora 2: dr Andrzej Sołtys

Cel kształcenia i wykaz literatury

Główny cel kształcenia: Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z podstawami zagadnieniami dotyczącymi ochrony praw człowieka (w Polsce i na arenie międzynarodowej) jak również zaznajomienie z elementarnymi koncepcjami dotyczącymi historycznego oraz współczesnego rozumienia praw i wolności człowieka.

Ogólne informacje o zajęciach: Wykorzystywanie przepisów w zakresie praw i wolności człowieka; rozumienie procedur roszczeniowych jednostki wobec państwa.

Wykaz literatury, wymaganej do zaliczenia zajęć
Literatura wykorzystywana podczas zajęć wykładowych
1 Michał Balcerzak, Sebastian Sykuna Leksykon ochrony praw człowieka : 100 podstawowych pojęć Wydawnictwo C.H.Beck, Warszawa. 2010
2 M. Jabłoński, S. Jarosz-Żukowska Prawa człowieka i systemy ich ochrony. Zarys wykładu Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego, Wrocław. 2010
3 Hanna Bajorek-Ziaja Skarga do Europejskiego Trybunału Praw Człowieka oraz skarga do Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej Wydawnictwo LexisNexis, Warszawa . 2010
4 Marek Piechowiak Filozofia praw człowieka : prawa człowieka w świetle ich międzynarodowej ochrony Wydawnictwo Tow.Nauk.KUL, Lublin. 1999

Wymagania wstępne w kategorii wiedzy/umiejętności/kompetencji społecznych

Wymagania formalne: Zgodnie z regulaminem studiów wyższych w Politechnice Rzeszowskiej

Wymagania wstępne w kategorii Wiedzy: Wiedza o społeczeństwie, zgodnie ze standardami wymagań egzaminu maturalnego na poziomie podstawowym.

Wymagania wstępne w kategorii Umiejętności: Umiejętność rozwiązywania podstawowych problemów życiowych w państwie prawa.

Wymagania wstępne w kategorii Kompetencji społecznych: Student rozumie, że trzeba się uczyć, umie samodzielnie zaplanować rozwiązywanie bardziej złożonych zadań.

Efekty kształcenia dla zajęć

MEK Student, który zaliczył zajęcia Formy zajęć/metody dydaktyczne prowadzące do osiągnięcia danego efektu kształcenia Metody weryfikacji każdego z wymienionych efektów kształcenia Związki z KEK Związki z OEK
01 Zna źródła praw człowieka oraz ewolucję pojęć i doktryn ochrony praw człowieka. wykład, wykład problemowy Rozwiązanie problemu dostatecznej ochrony praw człowieka K_W05++
K_W08++
K_K01+
S1P_W03++
S1P_W05++
S1P_K01+
02 Zna podstawowe instrumenty ochrony praw człowieka w wewnętrznym porządku prawnym RP. wykład test pisemny K_W07++
S1P_W07+++
03 Zna podstawowe instrumenty ochrony praw człowieka w ujęciu międzynarodowym. wykład test pisemny K_W07++
S1P_W07+++
04 Rozumie potrzebę stałego doskonalenia swojej wiedzy i umiejętności w kontekście zmieniającej się sytuacji na arenie międzynarodowej ochrony praw człowieka. wykład interaktywny Rozwiązanie zadania praktycznego K_U06+++
K_K06++
S1P_U05+
S1P_K06++

Uwaga: W zależności od sytuacji epidemicznej, jeżeli nie będzie możliwości weryfikacji osiągniętych efektów uczenia się określonych w programie studiów w sposób stacjonarny w szczególności zaliczenia i egzaminy kończące określone zajęcia będą mogły się odbywać przy użyciu środków komunikacji elektronicznej (w sposób zdalny).

Treści kształcenia dla zajęć

Sem. TK Treści kształcenia Realizowane na MEK
2 TK01 Geneza pojęcia praw człowieka W01;W02 MEK01 MEK04
2 TK02 Koncepcje ochrony praw człowieka W03;04 MEK01 MEK04
2 TK03 Rozwój liberalnej doktryny ochrony praw człowieka W05;W06 MEK01
2 TK04 Marksistowska doktryna ochrony praw człowieka W07 MEK01
2 TK05 Kościoła katolickiego doktryna ochrony praw człowieka W08 MEK01
2 TK06 Wątpliwe sposoby filozoficznego ugruntowania praw człowieka W09 MEK01
2 TK07 Właściwe filozoficzne ugruntowanie praw człowieka W10 MEK01
2 TK08 Źródła i klasyfikacja praw człowieka W11 MEK01
2 TK09 Prawa człowieka w systemie uniwersalnym W12 MEK03
2 TK10 Regionalne systemy ochrony praw człowieka W13 MEK03
2 TK11 Ochrona praw człowieka w europejskim prawie wspólnotowym W14 MEK03
2 TK12 Ochrona praw jednostki w Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej W15 MEK02

Nakład pracy studenta

Forma zajęć Praca przed zajęciami Udział w zajęciach Praca po zajęciach
Wykład (sem. 2) Godziny kontaktowe: 15.00 godz./sem.
Uzupełnienie/studiowanie notatek: 5.00 godz./sem.
Studiowanie zalecanej literatury: 3.00 godz./sem.
Konsultacje (sem. 2) Przygotowanie do konsultacji: 2.00 godz./sem.
Udział w konsultacjach: 2.00 godz./sem.
Zaliczenie (sem. 2) Przygotowanie do zaliczenia: 25.00 godz./sem.
Zaliczenie pisemne: 2.00 godz./sem.

Sposób wystawiania ocen składowych zajęć i oceny końcowej

Forma zajęć Sposób wystawiania oceny podsumowującej
Wykład Ocena jest wystawiana na podstawie ilości uzyskanych przez studenta punktów. Poszczególne pytania testowe sprawdzają wiedzę, jej rozumienie, a także umiejętność skorzystania z niej w określonej sytuacji życiowej. Nadto student może uzyskać do piętnastu procent punktów dodatkowych za frekwencję w stosunku do maksymalnej liczby punktów testu sprawdzającego.
Ocena końcowa Ocena końcowa jest wystawiana na podstawie zajmowanego miejsca w rankingu sumy punktów uzyskanych przez studenta w ocenianej grupie wykładowej.

Przykładowe zadania

Wymagane podczas egzaminu/zaliczenia
(-)

Realizowane podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/projektowych
(-)

Inne
(-)

Czy podczas egzaminu/zaliczenia student ma możliwość korzystania z materiałów pomocniczych : nie

Treści zajęć powiazane są z prowadzonymi badaniami naukowymi: nie