logo
Karta przedmiotu
logo

Komputerowe modelowanie struktur anatomicznych

Podstawowe informacje o zajęciach

Cykl kształcenia: 2018/2019

Nazwa jednostki prowadzącej studia: Wydział Matematyki i Fizyki Stosowanej (p.prakt)

Nazwa kierunku studiów: Inżynieria medyczna - p. praktyczny

Obszar kształcenia: nauki techniczne

Profil studiów: praktyczny

Poziom studiów: pierwszego stopnia

Forma studiów: stacjonarne

Specjalności na kierunku:

Tytuł otrzymywany po ukończeniu studiów:

Nazwa jednostki prowadzącej zajęcia: Katedra Konstrukcji Maszyn

Kod zajęć: 9468

Status zajęć: wybierany dla programu

Układ zajęć w planie studiów: sem: 6 / W15 L15 P15 / 4 ECTS / Z

Język wykładowy: polski

Imię i nazwisko koordynatora: dr inż. Tomasz Kudasik

semestr 6: dr hab. inż. Sławomir Miechowicz

Cel kształcenia i wykaz literatury

Główny cel kształcenia: Celem kształcenia jest przekazanie studentowi podstawowej wiedzy w zakresie modelowania struktur anatomicznych na wybranych przykładach.

Ogólne informacje o zajęciach: Moduł umożliwia studentowi zdobycie podstawowej wiedzy o metodach i narzędziach niezbędnych do modelowania struktur anatomicznych. Ponadto student nabywa umiejętności współpracy w zespole, w obrębie wykonywania zadania laboratoryjnego i projektowego, wykorzystując wiedzę własną oraz w oparciu o przedstawione na wykładzie informacje i przegląd literatury fachowej. Dodatkowo przygotowywany jest do zaproponowania własnych rozwiązań postawionego problemu w zakresie modelowania wybranych struktur anatomicznych.

Wykaz literatury, wymaganej do zaliczenia zajęć
Literatura wykorzystywana podczas zajęć wykładowych
1 Nałęcz M.(red.) Biocybernetyka i inżynieria biomedyczna 2000. Tom 5 Biomechanika i inżynieria rehabilitacyjna Akademicka Oficyna Wydawnicza EXIT. 2004
2 Będziński R. Biomechanika inżynierska Oficyna Wydawnicza Politechniki Wrocławskiej. 1997
3 Sławomir Miechowicz Synteza modelowania złożonych struktur geometrycznych w zastosowaniech medycznych Oficyna Wydawnicza Politechniki Rzeszowskiej. 2012
Literatura wykorzystywana podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/innych
1 Winkler T. Komputerowo wspomagane projektowanie systemów Wydawnictwa Naukowo Techniczne. 2005
Literatura do samodzielnego studiowania
1 Bochenek A., Reicher M. Anatomia człowieka tom I Wydawnictwo Lekarskie PZWL. 2010
2 Konturek S. J. Fizjologia człowieka. - podręcznik dla studentów medycyny ELSEVIER Urban&Partner. 2007

Wymagania wstępne w kategorii wiedzy/umiejętności/kompetencji społecznych

Wymagania formalne: Status studenta.

Wymagania wstępne w kategorii Wiedzy: Student posiada wiedzę z zakresu elementy inżynierii biomedycznej. Ponadto dysponuje podstawową wiedzą z zakresu anatomii i fizjologii człowieka.

Wymagania wstępne w kategorii Umiejętności: Potrafi ocenić i wyciągnąć wnioski w przypadku opracowywania standardowych metod możliwych do zastosowania dla rozwiązania postawionego problemu inżynierskiego z zakresu bioinżynierii.

Wymagania wstępne w kategorii Kompetencji społecznych: Umiejętność pracy w zespole.

Efekty kształcenia dla zajęć

MEK Student, który zaliczył zajęcia Formy zajęć/metody dydaktyczne prowadzące do osiągnięcia danego efektu kształcenia Metody weryfikacji każdego z wymienionych efektów kształcenia Związki z KEK Związki z OEK
01 ma wiedzę dotyczącą wybranych metod modelowania i analizy układów biomechanicznych Wykład, Laboratorium, Projekt kolokwium, sprawozdanie, projekt K_U17+++
K_U20+++
InzP_U09+++
InzP_U12+++
T1P_U18+++
02 posiada ogólną wiedzę z zakresu komputerowego modelowania struktur anatomicznych Wykład, Laboratorium, Projekt kolokwium, sprawozdanie, projekt K_U15+++
InzP_U08++
T1P_U16++
03 ma umiejętność samokształcenia się – pozyskiwania informacji z literatury, czasopism i innych źródeł Wykład, Laboratorium, Projekt kolokwium, sprawozdanie, projekt K_U09+++
T1P_U05+++
04 potrafi wykorzystać poznane metody i modele matematyczne – w razie potrzeby odpowiednio je modyfikując – do zaproponowania modelu struktury anatomicznej Wykład, Laboratorium, Projekt kolokwium, sprawozdanie, projekt K_U10++
InzP_U05++
T1P_U13++
05 potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją – zaproponować model systemu lub procesu, używając właściwych metod, technik i narzędzi Wykład, Laboratorium, Projekt kolokwium, sprawozdanie, projekt K_U12++
InzP_U06+++
T1P_U14+++
06 zdobywa umiejętność współdziałania i opracowania wybranych zagadnień dotyczących modelowania w grupie, przyjmując w niej różne role Wykład, Laboratorium, Projekt kolokwium, sprawozdanie, projekt K_K04+++
T1P_K03+++
07 potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego, przez siebie lub innych, zadania omawianego na zajęciach Wykład, Laboratorium, Projekt kolokwium, sprawozdanie, projekt K_K05+++
T1P_K04+++
08 rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie; potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych osób Wykład, Laboratorium, Projekt kolokwium, sprawozdanie, projekt K_K01+++
T1P_K01+++

Uwaga: W zależności od sytuacji epidemicznej, jeżeli nie będzie możliwości weryfikacji osiągniętych efektów uczenia się określonych w programie studiów w sposób stacjonarny w szczególności zaliczenia i egzaminy kończące określone zajęcia będą mogły się odbywać przy użyciu środków komunikacji elektronicznej (w sposób zdalny).

Treści kształcenia dla zajęć

Sem. TK Treści kształcenia Realizowane na MEK
6 TK01 Model medyczny i diagnostyczny - wprowadzenie do modelowania W01, W02 MEK01 MEK02 MEK08
6 TK02 Artefakty obrazowe - rodzaje, wpływ na dokładność modelowania, metody redukcji. W03, W04 MEK01 MEK02 MEK08
6 TK03 Metody modelowania złożonych struktur anatomicznych obszaru czaszki i twarzoczaszki. W05, W06, W07, W08, W09 MEK01 MEK03 MEK08
6 TK04 Modelowanie złożonych struktur anatomicznych dla potrzeb ortopedii oraz chirurgii narządów ruchu W10, W11 MEK01 MEK03 MEK08
6 TK05 Modele medyczne do badań doświadczalnych. W12, W13 MEK01 MEK03 MEK08
6 TK06 Rekonstrukcja obrazu 2D, 3D W14, W15 MEK01 MEK03 MEK08
6 TK07 Komputerowe modelowanie wybranych struktur anatomicznych z zakresu chirurgii narządów ruchu i implantoprotetyki z wykorzystaniem pakietu firmy Autodesk L01, L02, L03, L04, L05, L06, L07, L08, L09, L10, L11, L12, L13, L14, L15 MEK01 MEK02 MEK03 MEK04 MEK05 MEK08
6 TK08 Realizacja zagadnień związanych z modelowaniem anatomicznych struktur wewnętrznych z wykorzystaniem programów 3D Slicer i pakietu firmy Autodesk P01, P03, P05, P07, P09, P11, P13, P15 MEK01 MEK02 MEK03 MEK04 MEK05 MEK06 MEK07 MEK08
6 TK09 Realizacja zagadnień związanych z modelowaniem anatomicznych powierzchni zewnętrznych z wykorzystaniem programów pakietu firmy Autodesk P02, P04, P06, P08, P10, P12, P14 MEK01 MEK02 MEK03 MEK04 MEK05 MEK06 MEK07 MEK08

Nakład pracy studenta

Forma zajęć Praca przed zajęciami Udział w zajęciach Praca po zajęciach
Wykład (sem. 6) Godziny kontaktowe: 15.00 godz./sem.
Uzupełnienie/studiowanie notatek: 5.00 godz./sem.
Studiowanie zalecanej literatury: 10.00 godz./sem.
Laboratorium (sem. 6) Przygotowanie do laboratorium: 5.00 godz./sem.
Przygotowanie do kolokwium: 5.00 godz./sem.
Godziny kontaktowe: 15.00 godz./sem.
Dokończenia/wykonanie sprawozdania: 15.00 godz./sem.
Projekt/Seminarium (sem. 6) Przygotowanie do zajęć projektowych/seminaryjnych: 5.00 godz./sem.
Godziny kontaktowe: 15.00 godz./sem..
Wykonanie projektu/dokumentacji/raportu: 15.00 godz./sem.
Konsultacje (sem. 6) Przygotowanie do konsultacji: 2.00 godz./sem.
Udział w konsultacjach: 2.00 godz./sem.
Zaliczenie (sem. 6)

Sposób wystawiania ocen składowych zajęć i oceny końcowej

Forma zajęć Sposób wystawiania oceny podsumowującej
Wykład obecność na wykładach
Laboratorium Wykonanie i zaliczenie wszystkich zajęć laboratoryjnych w czasie semestru. Ocena z każdych zajęć laboratoryjnych uwzględnia także sprawozdanie i aktywność studenta w laboratorium.
Projekt/Seminarium Wykonanie i zaliczenie wszystkich zadanych projektów w czasie semestru. Ocena z zajęć projektowych uwzględnia również aktywność studenta w czasie zajęć oraz terminowość wykonania zadań projektowych
Ocena końcowa Warunkiem zaliczenia modułu jest osiągnięcie wszystkich efektów modułowych i zaliczenie wszystkich form zajęć. Oceną końcowa jest średnią arytmetyczną z ocen uzyskanych na zajęciach projektowych i laboratoryjnych.

Przykładowe zadania

Wymagane podczas egzaminu/zaliczenia
(-)

Realizowane podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/projektowych
(-)

Inne
(-)

Czy podczas egzaminu/zaliczenia student ma możliwość korzystania z materiałów pomocniczych : nie

Treści zajęć powiazane są z prowadzonymi badaniami naukowymi: nie