logo
Karta przedmiotu
logo

Podstawy akustyki i protezowanie słuchu

Podstawowe informacje o zajęciach

Cykl kształcenia: 2020/2021

Nazwa jednostki prowadzącej studia: Wydział Matematyki i Fizyki Stosowanej (p.prakt)

Nazwa kierunku studiów: Inżynieria medyczna -p.praktyczny

Obszar kształcenia: nauki techniczne

Profil studiów: praktyczny

Poziom studiów: pierwszego stopnia

Forma studiów: stacjonarne

Specjalności na kierunku:

Tytuł otrzymywany po ukończeniu studiów: inżynier

Nazwa jednostki prowadzącej zajęcia: Katedra Fizyki i Inżynierii Medycznej

Kod zajęć: 9409

Status zajęć: wybierany dla programu

Układ zajęć w planie studiów: sem: 5 / W15 C15 / 2 ECTS / Z

Język wykładowy: polski

Imię i nazwisko koordynatora: dr Tomasz Masłowski

Cel kształcenia i wykaz literatury

Główny cel kształcenia: Celem kształcenia jest zapoznanie studentów z działem fizyki i techniki obejmującym zjawiska związane z powstawaniem, propagacją i oddziaływaniem fal akustycznych. Ponadto - zaprezentowanie akustyki jako nauki interdyscyplinarnej obejmującej szereg działów akustyki stosowanej m.in. w medycynie: protezowanie słuchu.

Ogólne informacje o zajęciach: Moduł obejmuje zagadnienia powstawania hałasu, metod redukcji hałasu i protezowania słuchu.

Materiały dydaktyczne: Artykuły naukowe, konferencyjne.

Inne: Internet

Wykaz literatury, wymaganej do zaliczenia zajęć
Literatura wykorzystywana podczas zajęć wykładowych
1 Hojan E. Dopasowanie aparatów słuchowych Medito, Łódź. 2009
2 F. A. Everest Podręcznik akustyki Sonia Draga, Katowice. 2013
Literatura wykorzystywana podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/innych
1 Engel Z. Wibroakustyka - jedna z dziedzin XXI wieku Bezpieczeństwo Pracy - nauka i praktyka 4/2003, str. 10 -12. 2003

Wymagania wstępne w kategorii wiedzy/umiejętności/kompetencji społecznych

Wymagania formalne: Zaliczenie Mechaniki .

Wymagania wstępne w kategorii Wiedzy: Znajomość podstaw fizyki ogólnej.

Wymagania wstępne w kategorii Umiejętności: Wymagana umiejętność korzystania z literatury naukowej.

Wymagania wstępne w kategorii Kompetencji społecznych: Rozumienie konieczności ciągłego dokształcania się w związku z szybkim tempem rozwoju nauk przyrodniczych.

Efekty kształcenia dla zajęć

MEK Student, który zaliczył zajęcia Formy zajęć/metody dydaktyczne prowadzące do osiągnięcia danego efektu kształcenia Metody weryfikacji każdego z wymienionych efektów kształcenia Związki z KEK Związki z PRK
01 ma pogłębioną wiedzę z mechaniki teoretycznej i stosowanej. wykład egzamin część pisemna K_W02++
K_W05+
K_U01+
P6S_UU
P6S_UW
P6S_WG
P6S_WK
02 Student potrafi rozwiązywać proste zadania oraz analizować ich wyniki. wykład problemowy, ćwiczenia rachunkowe, ćwiczenia problemowe zaliczenie cz. pisemna K_W02++
K_W06+
P6S_WG
P6S_WK
03 potrafi rowiązać problem i dokonywać interpretacji otrzymanych wyników, a także wyciągać wnioski . ćwiczenia rachunkowe kolokwium K_W08++
K_U09+
P6S_UO
P6S_UU
P6S_WG
P6S_WK
04 docenia wartość pracy w zespole i potrafi organizować dokształcanie się. wykład problemowy, ćwiczenia kolokwium K_K01++
P6S_KO
P6S_UU

Uwaga: W zależności od sytuacji epidemicznej, jeżeli nie będzie możliwości weryfikacji osiągniętych efektów uczenia się określonych w programie studiów w sposób stacjonarny w szczególności zaliczenia i egzaminy kończące określone zajęcia będą mogły się odbywać przy użyciu środków komunikacji elektronicznej (w sposób zdalny).

Treści kształcenia dla zajęć

Sem. TK Treści kształcenia Realizowane na MEK
5 TK01 Pełny zakres częstotliwości fal sprężystych występujących w przyrodzie lub możliwych do wytworzenia technicznie, zakres i podział akustyki; infradźwięki, dźwięki, ultradźwięki, hiperdźwięki. Ogólne właściwości fal sprężystych, podstawowe zjawiska towarzyszące rozchodzeniu się fal w ośrodku. W01, W02, C01, C02 MEK01 MEK03
5 TK02 Fale głosowe, cechy fizyczne dźwięku, natężenie dźwięku , obszar słyszalności, poziom natężenia dźwięku i poziom ciśnienia akustycznego wyrażony w decybelach. Zjawisko Dopplera i wykorzystanie w technice i medycynie. W03, W04, C03, C04 MEK02 MEK03
5 TK03 Pole akustyczne, wielkości kinematyczne pola , wielkości energetyczne pola: moc akustyczna, gęstość energii, strumień energii, gęstość strumienia energii. Źródła fal akustycznych, charakterystyka kierunkowości źródła fal akustycznych, pole bliskie, pole dalekie. Tłumienie i rozpraszanie fal akustycznych w ośrodku rzeczywistym. W05, W06, C05,C06 MEK01 MEK03
5 TK04 Profilaktyka zagrożeń wibroakustycznych. Oceny słuchu pacjenta, w której należy uwzględnić: głębokość i charakter niedosłuchu, zakres dynamiki słuchu zawarty między progiem słyszenia i poziomem dyskomfortu lub bólu, przy bardzo głośnych dźwiękach; poziom najbardziej przyjemnego słyszenia. W07, W08, C07, MEK03 MEK04

Nakład pracy studenta

Forma zajęć Praca przed zajęciami Udział w zajęciach Praca po zajęciach
Wykład (sem. 5) Przygotowanie do kolokwium: 4.00 godz./sem.
Godziny kontaktowe: 15.00 godz./sem.
Uzupełnienie/studiowanie notatek: 2.00 godz./sem.
Studiowanie zalecanej literatury: 2.00 godz./sem.
Ćwiczenia/Lektorat (sem. 5) Przygotowanie do ćwiczeń: 4.00 godz./sem.
Przygotowanie do kolokwium: 4.00 godz./sem.
Godziny kontaktowe: 15.00 godz./sem.
Dokończenia/studiowanie zadań: 1.00 godz./sem.
Konsultacje (sem. 5) Przygotowanie do konsultacji: 2.00 godz./sem.
Udział w konsultacjach: 2.00 godz./sem.
Zaliczenie (sem. 5) Przygotowanie do zaliczenia: 2.00 godz./sem.
Zaliczenie pisemne: 2.00 godz./sem.

Sposób wystawiania ocen składowych zajęć i oceny końcowej

Forma zajęć Sposób wystawiania oceny podsumowującej
Wykład Pisemne zaliczenie kolokwium z treści wykładu na ocenę pozytywną.
Ćwiczenia/Lektorat Uzyskanie pozytywnej średniej oceny z kolokwiów i odpowiedzi ustnych na ćwiczeniach.
Ocena końcowa Ocenę końcową stanowi średnia ocen z zaliczenia wykładu, z wagą 70% oraz zaliczenia z ćwiczeń rachunkowych z wagą po 30 %.

Przykładowe zadania

Wymagane podczas egzaminu/zaliczenia
(-)

Realizowane podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/projektowych
(-)

Inne
(-)

Czy podczas egzaminu/zaliczenia student ma możliwość korzystania z materiałów pomocniczych : nie

Treści zajęć powiazane są z prowadzonymi badaniami naukowymi: nie