Cykl kształcenia: 2020/2021
Nazwa jednostki prowadzącej studia: Wydział Matematyki i Fizyki Stosowanej (p.prakt)
Nazwa kierunku studiów: Inżynieria medyczna -p.praktyczny
Obszar kształcenia: nauki techniczne
Profil studiów: praktyczny
Poziom studiów: pierwszego stopnia
Forma studiów: stacjonarne
Specjalności na kierunku:
Tytuł otrzymywany po ukończeniu studiów: inżynier
Nazwa jednostki prowadzącej zajęcia: Katedra Kompozytów Polimerowych
Kod zajęć: 9404
Status zajęć: obowiązkowy dla programu
Układ zajęć w planie studiów: sem: 3 / W15 L15 P15 / 3 ECTS / Z
Język wykładowy: polski
Imię i nazwisko koordynatora 1: prof. dr hab. inż. Mariusz Oleksy
Imię i nazwisko koordynatora 2: dr hab. inż. Rafał Oliwa
semestr 3: dr inż. Katarzyna Bulanda
Główny cel kształcenia: Zapoznanie studentów z materiałami stosowanymi we współczesnej medycynie oraz podstawowymi zagadnieniami inżynierii biomateriałowej.
Ogólne informacje o zajęciach: Nacisk zostanie położony na właściwości fizyczne i chemiczne materiałów stosowanych w medycynie oraz na fizyko-chemiczne aspekty inżynierii biomateriałów.
Materiały dydaktyczne: Wykłady w fomie elektronicznej
1 | Jurczyk M. | Bionanomateriały | Wydawnictwo Politechniki Poznańskiej, Poznań. | 2008 |
2 | Marciniak J | Biomateriały | Wydawnictwa Politechniki Śląskiej, Gliwice. | 2013 |
3 | Nałęcz M. | Biocybernetyka i Inżynieria Biomedyczna 2000. Biomateriały IV tom | Akademicka Oficyna Wydawnicza EXIT, Warszawa. | 2003 |
1 | Marciniak J. | Biomateriały | Wydawnictwa Politechniki Śląskiej, Gliwice. | 2013 |
2 | Kelsall W.R. (red. oryginału), Kurzydłowski K. (red. przekładu) | Nanotechnologie | PWN Warszawa . | 2008 |
1 | Wierzchoń T., Czarnowska E., Krupa D. | Inżynieria powierzchni w wytwarzaniu biomateriałów tytanowych | Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszawskiej, Warszawa. | 2004 |
2 | Święcicki Z. | Bioceramika dla ortopedii | Instytut Państwowych Problemów Techniki PAN. | 1993 |
Wymagania formalne: Status studenta.
Wymagania wstępne w kategorii Wiedzy: Student posiada podstawową wiedzę z nauk przyrodniczych z zakresu szkoły średniej oraz zna elementy anatomii i fizjologii człowieka.
Wymagania wstępne w kategorii Umiejętności: Umiejętność rozwiązywania prostych zadań problemowych i praktycznych z zakresu nauk biologiczno-chemiczno-fizycznych na poziomie drugiego roku studiów inżynierskich na kierunku inżynieria medyczna.
Wymagania wstępne w kategorii Kompetencji społecznych: Świadomość znaczenia biomateriałów stosowanych w szerokim spektrum medycznym oraz świadomość zagrożeń wynikających z ich stosowania.
MEK | Student, który zaliczył zajęcia | Formy zajęć/metody dydaktyczne prowadzące do osiągnięcia danego efektu kształcenia | Metody weryfikacji każdego z wymienionych efektów kształcenia | Związki z KEK | Związki z PRK |
---|---|---|---|---|---|
01 | posiada ogólną wiedzę w zakresie biomateriałów stosowanych w medycynie. Zna zasady klasyfikacji biomateriałów stosowanych w technikach medycznych. Wie jak zdefiniować rodzaj biomateriału w zależności od jego właściwości i przeznaczenia. Zna podstawowe metody badań biomateriałów. | wykład, laboratorium, projekt indywidualny | prezentacja projektu, raport pisemny, egzamin cz. pisemna |
K_W06++ K_U19+ |
P6S_UW P6S_WG |
02 | potrafi sklasyfikować biomateriały. Potrafi zdefiniować rodzaj biomateriału w zależności od jego właściwości i przeznaczenia. Potrafi omówić podstawowe metody badań biomateriałów. | wykład, laboratorium, projekt indywidualny | prezentacja projektu, raport pisemny, egzamin cz. pisemna |
K_U09+++ |
P6S_UO P6S_UU |
03 | ma świadomość znaczenia biomateriałów w inżynierii biomateriałówj oraz świadomość rosnącej roli inżynierii biomateriałowej w rozwoju inżynierii medycznej i technik medycznych. | wykład, laboratorium, projekt indywidualny | prezentacja projektu, raport pisemny, egzamin cz. pisemna |
K_K01+++ K_K04+++ K_K05++ |
P6S_KK P6S_KO P6S_UO P6S_UU |
Uwaga: W zależności od sytuacji epidemicznej, jeżeli nie będzie możliwości weryfikacji osiągniętych efektów uczenia się określonych w programie studiów w sposób stacjonarny w szczególności zaliczenia i egzaminy kończące określone zajęcia będą mogły się odbywać przy użyciu środków komunikacji elektronicznej (w sposób zdalny).
Sem. | TK | Treści kształcenia | Realizowane na | MEK |
---|---|---|---|---|
3 | TK01 | W01-W08, L01-L15, P01-P15 | MEK01 MEK02 MEK03 | |
3 | TK02 | W09-W15, L01-L15, P01-P15 | MEK01 MEK02 MEK03 |
Forma zajęć | Praca przed zajęciami | Udział w zajęciach | Praca po zajęciach |
---|---|---|---|
Wykład (sem. 3) | Godziny kontaktowe:
15.00 godz./sem. |
Uzupełnienie/studiowanie notatek:
1.00 godz./sem. Studiowanie zalecanej literatury: 2.00 godz./sem. |
|
Laboratorium (sem. 3) | Przygotowanie do laboratorium:
3.00 godz./sem. Przygotowanie do kolokwium: 6.00 godz./sem. |
Godziny kontaktowe:
15.00 godz./sem. |
Dokończenia/wykonanie sprawozdania:
10.00 godz./sem. |
Projekt/Seminarium (sem. 3) | Przygotowanie do zajęć projektowych/seminaryjnych:
2.00 godz./sem. |
Godziny kontaktowe:
15.00 godz./sem.. |
Wykonanie projektu/dokumentacji/raportu:
5.00 godz./sem. Przygotowanie do prezentacji: 5.00 godz./sem. |
Konsultacje (sem. 3) | |||
Zaliczenie (sem. 3) | Przygotowanie do zaliczenia:
10.00 godz./sem. |
Zaliczenie pisemne:
1.00 godz./sem. |
Forma zajęć | Sposób wystawiania oceny podsumowującej |
---|---|
Wykład | pisemna praca egzaminacyjna dotycząca właściwości i zastosowań biomateriałów na co najmniej 50% . |
Laboratorium | zaliczenie każdego ćwiczenia laboratoryjnego na co najmniej 50% - ocena z zaliczenia laboratorium jest średnią ocen cząstkowych: wykonanie ćwiczenia, raport pisemny oraz kolokwium. Ocena z kolokwium jest średnią ocen wszystkich kolokwiów. |
Projekt/Seminarium | zaliczenie samodzielnego projektu na co najmniej 50% |
Ocena końcowa | Ocena końcowa jest średnią ocen z zaliczenia laboratorium (L), z zaliczenia projektu (P) i z pisemnego egzaminu (E): Ocena końcowa = 0.3L + 0.3P + 0.4 Ocena z każdego kolejnego terminu zaliczenia/egzaminu jest średnią arytmetyczną z wszystkich odpowiednich ocen składowych. |
Wymagane podczas egzaminu/zaliczenia
(-)
Realizowane podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/projektowych
(-)
Inne
(-)
Czy podczas egzaminu/zaliczenia student ma możliwość korzystania z materiałów pomocniczych : nie