logo
Karta przedmiotu
logo

Metody kreatywne

Podstawowe informacje o zajęciach

Cykl kształcenia: 2019/2020

Nazwa jednostki prowadzącej studia: Wydział Zarządzania

Nazwa kierunku studiów: Zarządzanie

Obszar kształcenia: nauki społeczne

Profil studiów: ogólnoakademicki

Poziom studiów: drugiego stopnia

Forma studiów: niestacjonarne

Specjalności na kierunku: 1. Rachunkowość w zarządzaniu finansami przedsiębiorstw, 2. Start-up - kreowanie innowacyjnego biznesu, 3. Profesjonalny menedżer, 4. Zarządzanie zespołem projektowym, 5. Komunikacja w biznesie

Tytuł otrzymywany po ukończeniu studiów: magister

Nazwa jednostki prowadzącej zajęcia: Zakład Przedsiębiorczości, Zarządzania i Ekoinnowacyjności

Kod zajęć: 9202

Status zajęć: obowiązkowy dla specjalności 4. Zarządzanie zespołem projektowym

Układ zajęć w planie studiów: sem: 4 / C15 / 1 ECTS / Z

Język wykładowy: polski

Imię i nazwisko koordynatora 1: dr Maciej Chrzanowski

Imię i nazwisko koordynatora 2: dr hab. prof. PRz Bogusław Bembenek

Cel kształcenia i wykaz literatury

Główny cel kształcenia: Zdobycie wiedzy teoretycznej z zakresu heurystyki oraz praktycznych umiejętności twórczego rozwiązywania problemów.

Ogólne informacje o zajęciach: Moduł dostarcza informacji na temat istoty i znaczenia twórczego rozwiązywania problemów. Koncentruje się na podstawowych metodach heurystycznych oraz wskazuje na procedurę ich praktycznego zastosowania.

Materiały dydaktyczne: wybrane źródła internetowe, artykuły z czasopism naukowych

Wykaz literatury, wymaganej do zaliczenia zajęć
Literatura wykorzystywana podczas zajęć wykładowych
1 Biela A. Trening kreatywności. Jak pobudzić twórcze myślenie Wydawnictwo Edgard. 2015
2 Birkenbihl V.F. Techniki kreatywnego rozwiązywania problemów Wydawnictwo Stu­dio Astrop­sy­cho­lo­gii. 2004
3 Szmidt K. Trening kreatywności Wydawnictwo Helion. 2013
Literatura wykorzystywana podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/innych
1 Jerzyk E. Leszczyński G., Mruk H. Kreatywność w biznesie Wydawnictwo AE w Poznaniu. 2006
2 Proctor T. Twórcze rozwiązywanie problemów Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne. 2002
3 Bieniok H., Gruszczyńska - Malec G., Królik G. Elementarz twórczego myślenia Wydawnictwo AE w Katowicach. 2001
Literatura do samodzielnego studiowania
1 Szmidt K. ABC kreatywności. Kontynuacje Difin. 2019
2 Nęcka E. Psychologia twórczości Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne. 2003
3 de Bono E. Myślenie lateralne. Idee na przekór schematom Wydawnictwo Sensus. 2007

Wymagania wstępne w kategorii wiedzy/umiejętności/kompetencji społecznych

Wymagania formalne: Zgodnie z regulaminem studiów

Wymagania wstępne w kategorii Wiedzy: Wiedza z zakresu metod, technik i narzędzi kreatywnego myślenia i rozwiązywania problemów. Wiedza z zakresu tworzenia modeli biznesowych i desighn thinking

Wymagania wstępne w kategorii Umiejętności: Student potrafi w praktyce zastosować co najmniej kilka metod, technik i narzędzi kreatywnego rozwiązywania różnorakich problemów biznesowych.

Wymagania wstępne w kategorii Kompetencji społecznych: Student potrafi w grupie rozwiązywać problemy biznesowe przy pomocy poznanych metod kreatywnego myślenia.

Efekty kształcenia dla zajęć

MEK Student, który zaliczył zajęcia Formy zajęć/metody dydaktyczne prowadzące do osiągnięcia danego efektu kształcenia Metody weryfikacji każdego z wymienionych efektów kształcenia Związki z KEK Związki z PRK
01 Potrafi wymienić co najmniej kilka metod kreatywnego myślenia i/lub rozwiązywania problemów natury biznesowej ćwiczenia problemowe zaliczenie cz. pisemna K_W03+
K_K03+
P7S_KR
P7S_WG
02 Potrafi rozwiązać problem biznesowy z wykorzystaniem jednej bądź kilku metod kreatywnego rozwiązywania problemów dyskusja dydaktyczna, ćwiczenia problemowe obserwacja wykonawstwa, test pisemny K_U02+
K_U04+
K_K03+
P7S_KR
P7S_UW
03 Zna istotę kreatywności oraz metody kreatywnego rozwiązywania problemów ćwiczenia problemowe, dyskusja dydaktyczna obserwacja wykonawstwa, test pisemny K_W04+
P7S_WG
P7S_WK

Uwaga: W zależności od sytuacji epidemicznej, jeżeli nie będzie możliwości weryfikacji osiągniętych efektów uczenia się określonych w programie studiów w sposób stacjonarny w szczególności zaliczenia i egzaminy kończące określone zajęcia będą mogły się odbywać przy użyciu środków komunikacji elektronicznej (w sposób zdalny).

Treści kształcenia dla zajęć

Sem. TK Treści kształcenia Realizowane na MEK
4 TK01 Proces twórczego rozwiązywania problemów. C01-C02 MEK03
4 TK02 Metody, techniki i narzędzia w twórczym rozwiązywaniu problemów. C03-C10 MEK01
4 TK03 Problemowe studia przypadków z zastosowaniem metod heurystycznych. C11-C12 MEK02 MEK03

Nakład pracy studenta

Forma zajęć Praca przed zajęciami Udział w zajęciach Praca po zajęciach
Ćwiczenia/Lektorat (sem. 4) Przygotowanie do ćwiczeń: 5.00 godz./sem.
Przygotowanie do kolokwium: 2.00 godz./sem.
Godziny kontaktowe: 12.00 godz./sem.
Dokończenia/studiowanie zadań: 1.00 godz./sem.
Konsultacje (sem. 4) Udział w konsultacjach: 2.00 godz./sem.
Zaliczenie (sem. 4) Przygotowanie do zaliczenia: 5.00 godz./sem.
Zaliczenie pisemne: 1.00 godz./sem.

Sposób wystawiania ocen składowych zajęć i oceny końcowej

Forma zajęć Sposób wystawiania oceny podsumowującej
Ćwiczenia/Lektorat Ocena z ćwiczeń uwzględnia ocenę z pracy pisemnej, obecność i aktywność studenta.
Ocena końcowa Ocena końcowa uwzględnia ocenę z pracy pisemnej, obecność i aktywność w trakcie ćwiczeń.

Przykładowe zadania

Wymagane podczas egzaminu/zaliczenia
(-)

Realizowane podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/projektowych
(-)

Inne
(-)

Czy podczas egzaminu/zaliczenia student ma możliwość korzystania z materiałów pomocniczych : nie

Treści zajęć powiazane są z prowadzonymi badaniami naukowymi: tak

1 B. Bembenek Doskonalenie kompetencji cyfrowych wklastrach 2024
2 B. Bembenek Kształtowanie tożsamości zrównoważonych klastrów wodorowych w warunkach transformacji energetycznej 2023
3 B. Bembenek Marketing doświadczeń w kształtowaniu wizerunku pozytywnej organizacji klastrowej 2023
4 B. Bembenek Redundancja zasobów jako współczesne wyzwanie strategiczne w zarządzaniu klastrem 2023
5 M. Chrzanowski; J. Jurasz; P. Zawada Instalacja do transportowania i magazynowania wodoru i jego mieszanek jako odpowiedź na mobilność i miejską niezależność energetyczną 2023
6 M. Chrzanowski; P. Zawada Fraction Separation Potential in the Recycling Process of Photovoltaic Panels at the Installation Site—A Conceptual Framework from an Economic and Ecological Safety Perspective 2023
7 K. Banaś; M. Chrzanowski; P. Zawada Innowacje finansowe: teoretyczne podstawy i przykłady 2022
8 M. Baião; M. Chrzanowski; E. Coelho; I. Duarte Assesing socioeconomic variables in HRM individual academic performance 2022
9 M. Chrzanowski; P. Zawada Zarządzanie wspólnotami mieszkaniowymi – analiza zagadnienia z perspektywy społecznej 2022
10 B. Bembenek Edukacja dzieci w duchu myślenia technicznego jako przejaw społecznej odpowiedzialności klastra 2021
11 B. Bembenek; A. Surówka Użyteczność Portalu Geostatystycznego w regionalnych badaniach turystyki na obszarach wiejskich 2021
12 B. Bembenek Hackathon dla rozwoju otwartych innowacji w klastrze 2020
13 B. Bembenek; M. Frankowska; J. Myszak National Strategic Documents on Cluster Policy as a Source of Challenges for Cluster Management in Poland 2020
14 M. Chrzanowski; P. Zawada Social economy and social innovations - an impulse for further, wider discussion 2020
15 B. Bembenek Kompetencje menedżerskie w zarządzaniu klastrem. Perspektywa prakseologiczna 2019
16 M. Chrzanowska; M. Chrzanowski; P. Zawada Kapitał społeczny sieci : crowdsourcing jako instrument współczesnego zarządzania organizacjami 2019
17 M. Chrzanowski Tryb i styl pracy w start-upie przez pryzmat równowagi pomiędzy życiem zawodowym a osobistym 2019
18 M. Chrzanowski; A. Sobkowiak Współdziałanie przedsiębiorstw przez pryzmat zarządzania strategicznego : perspektywa firm działających w ramach parków naukowo-technologicznych 2019
19 M. Chrzanowski; P. Zawada Kształcenie dualne a wymagania współczesnego przemysłu – na przykładzie koncernu motoryzacyjnego BorgWarner, oddział w Polsce 2019
20 M. Chrzanowski; P. Zawada Oczekiwania start-upów względem instytucji wsparcia przedsiębiorczości wpływające na ilość i jakość kreowanych podmiotów 2019
21 M. Chrzanowski; P. Zawada Systemy sterowania we współczesnych przedsiębiorstwach – wymagania wobec absolwentów uczelni wyższych 2019