logo
Karta przedmiotu
logo

Coaching i Mentoring

Podstawowe informacje o zajęciach

Cykl kształcenia: 2019/2020

Nazwa jednostki prowadzącej studia: Wydział Zarządzania

Nazwa kierunku studiów: Zarządzanie

Obszar kształcenia: nauki społeczne

Profil studiów: ogólnoakademicki

Poziom studiów: drugiego stopnia

Forma studiów: niestacjonarne

Specjalności na kierunku: 1. Rachunkowość w zarządzaniu finansami przedsiębiorstw, 2. Start-up - kreowanie innowacyjnego biznesu, 3. Profesjonalny menedżer, 4. Zarządzanie zespołem projektowym, 5. Komunikacja w biznesie

Tytuł otrzymywany po ukończeniu studiów: magister

Nazwa jednostki prowadzącej zajęcia: Zakład Marketingu

Kod zajęć: 9190

Status zajęć: obowiązkowy dla specjalności 4. Zarządzanie zespołem projektowym

Układ zajęć w planie studiów: sem: 2 / C9 / 1 ECTS / Z

Język wykładowy: polski

Imię i nazwisko koordynatora 1: dr Agata Gierczak

Imię i nazwisko koordynatora 2: mgr Iwona Ślęzak-Gładzik

Imię i nazwisko koordynatora 3: dr hab. prof. PRz Krystyna Khorrami

Cel kształcenia i wykaz literatury

Główny cel kształcenia: Celem zajęć jest poznanie coachingu i mentoringu jako metod wspierających rozwój osobisty i zawodowy. Studenci zapoznani zostaną z podstawowymi zasadami coachingu oraz mentoringu, w tym z zasadami i standardami etycznymi. Nabędą wiedzę dotyczącą wdrażania tych metod rozwojowych w organizacjach oraz umiejętności stosowania wybranych narzędzi coachingowych i mentoringowych.

Ogólne informacje o zajęciach: Przedmiot należy do grupy modułów wybieralnych w semestrze 2.

Materiały dydaktyczne: prezentacje multimedialne, karty ćwiczeń, filmy dydaktyczne

Inne: Coaching Review - Rocznik Centrum Coachingu i Mentoringu Akademii L.Koźmińskiego

Wykaz literatury, wymaganej do zaliczenia zajęć
Literatura wykorzystywana podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/innych
1 Sidor-Rządkowska Małgorzata Coaching. Teoria, praktyka, studia przypadków Wolters Kluwer Polska. 2009
2 Sidor-Rządkowska Małgorzata Mentoring: teoria, praktyka, studia przypadków Wolters Kluwer. 2014
3 Megginson David, Clutterbuck David i inni Mentoring w działaniu REBIS. 2008
4 Whitmore John Coaching.Trening efektywności Wydawnictwo G+J. 2011
5 Scoular Anne Coaching biznesowy Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne. 2014
6 Parsloe Eric, Leedham Melville, Melville Diane Coaching i mentoring. strategie, taktyki, techniki Wydawnictwo Naukowe PWN. 2018
Literatura do samodzielnego studiowania
1 Bennewicz Maciej, Prelewicz Anna Coaching. Zestaw narzędzi Helion. 2018
2 Clutterbuck David Coaching zespołowy Rebis. 2008
3 Wageman Ruth Zarządzanie zespołami liderów: współpraca, coaching, osiąganie wyników Wolters Kluwer Polska. 2012
4 Timothy Ferriss Plemię mentorów: 11 pytań do najlepszych na świecie MT Biznes. 2018

Wymagania wstępne w kategorii wiedzy/umiejętności/kompetencji społecznych

Wymagania formalne: Zgodne z regulaminem studiów wyższych na PRz

Wymagania wstępne w kategorii Wiedzy: wiedza z zakresu zarządzania, psychologii zarządzania, etyki

Wymagania wstępne w kategorii Umiejętności: umiejętność rozpoznawania zjawisk społecznych

Wymagania wstępne w kategorii Kompetencji społecznych: umiejętność samokształcenia, rozumienie potrzeby rozwijania się przez całe życie

Efekty kształcenia dla zajęć

MEK Student, który zaliczył zajęcia Formy zajęć/metody dydaktyczne prowadzące do osiągnięcia danego efektu kształcenia Metody weryfikacji każdego z wymienionych efektów kształcenia Związki z KEK Związki z PRK
01 Rozumie istotę coachingu i mentoringu jako metod wspierających rozwój potencjału ludzkiego wykład interaktywny, dyskusja dydaktyczna, warsztat obserwacja wykonawstwa, zaliczenie cz. pisemna K_W04++
K_K01++
P7S_KK
P7S_WG
P7S_WK
02 Zna praktyczne aspekty wdrażania coachingu i mentoringu w organizacjach wykład interaktywny, dyskusja dydaktyczna, studium przypadku, praca w grupach przedstawienie wyników pracy w grupach, referat ustny K_W08++
K_K01++
P7S_KK
P7S_WK
03 Posiada umiejętność stosowania przykładowych technik i narzędzi coachingowych i mentoringowych warsztaty, praca w grupach, gra dydaktyczna, realizacja zleconego zadania obserwacja wykonawstwa, prezentacja dokonań K_U11++
K_U12++
K_K01++
P7S_KK
P7S_UO
P7S_UU

Uwaga: W zależności od sytuacji epidemicznej, jeżeli nie będzie możliwości weryfikacji osiągniętych efektów uczenia się określonych w programie studiów w sposób stacjonarny w szczególności zaliczenia i egzaminy kończące określone zajęcia będą mogły się odbywać przy użyciu środków komunikacji elektronicznej (w sposób zdalny).

Treści kształcenia dla zajęć

Sem. TK Treści kształcenia Realizowane na MEK
2 TK01 Coaching i mentoring jako metody wspierania rozwoju potencjału ludzkiego C 01 - C02 MEK01
2 TK02 Wdrażanie coachingu i mentoringu w organizacjach C 03- C05 MEK01 MEK02
2 TK03 Wybrane techniki i narzędzia stosowane w coachingu i mentoringu C 06 - C07 MEK01 MEK03
2 TK04 Wykonanie pracy zaliczeniowej (forma pisemna) C 08 MEK01 MEK02 MEK03
2 TK05 Podsumowanie zajęć C 09 MEK01 MEK02 MEK03

Nakład pracy studenta

Forma zajęć Praca przed zajęciami Udział w zajęciach Praca po zajęciach
Ćwiczenia/Lektorat (sem. 2) Przygotowanie do ćwiczeń: 2.00 godz./sem.
Inne: 6.00 godz./sem.
Godziny kontaktowe: 9.00 godz./sem.
Dokończenia/studiowanie zadań: 4.00 godz./sem.
Inne: 4.00 godz./sem.
Konsultacje (sem. 2) Udział w konsultacjach: 1.00 godz./sem.
Zaliczenie (sem. 2)

Sposób wystawiania ocen składowych zajęć i oceny końcowej

Forma zajęć Sposób wystawiania oceny podsumowującej
Ćwiczenia/Lektorat praca zaliczeniowa w formie pisemnej, aktywność podczas zajęć
Ocena końcowa praca zaliczeniowa w formie pisemnej, aktywność podczas zajęć

Przykładowe zadania

Wymagane podczas egzaminu/zaliczenia
(-)

Realizowane podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/projektowych
(-)

Inne
(-)

Czy podczas egzaminu/zaliczenia student ma możliwość korzystania z materiałów pomocniczych : nie

Treści zajęć powiazane są z prowadzonymi badaniami naukowymi: tak

1 A. Gierczak; K. Nagody-Mrozowicz; A. Żak-Łykus Self-compassion and the rationality of praxeological leadership 2023
2 A. Gierczak Braki w prawach człowieka: prawo do bycia niemanipulowalnym - głos krytyki akcydentalnej 2021
3 A. Gierczak Można wybrać status quo, można ruszyć z posad bryłę świata : o przywództwie z perspektywy psychosomatycznej i kompentencyjnej dla liderów sektora publicznego 2021
4 A. Gierczak Relationships between explicit and implicit self-esteem and the need for social approval and narcissism in persons holding managerial positions 2021
5 I. Ślęzak-Gładzik Wyzwania zarządzania rozwojem zawodowym pracowników w świecie VUCA 2021
6 A. Gierczak Psychological load of managers and destructive organizational processes 2019