logo
Karta przedmiotu
logo

Projektowanie architektoniczne - przekształcenia obiektów historycznych

Podstawowe informacje o zajęciach

Cykl kształcenia: 2021/2022

Nazwa jednostki prowadzącej studia: Wydział Budownictwa, Inżynierii środowiska i Architektury

Nazwa kierunku studiów: Architektura

Obszar kształcenia: nauki techniczne

Profil studiów: ogólnoakademicki

Poziom studiów: drugiego stopnia

Forma studiów: stacjonarne

Specjalności na kierunku: BLOK 1, BLOK 2, BLOK 3

Tytuł otrzymywany po ukończeniu studiów: magister inżynier architekt

Nazwa jednostki prowadzącej zajęcia: Katedra Konserwacji Zabytków

Kod zajęć: 9173

Status zajęć: wybierany dla programu

Układ zajęć w planie studiów: sem: 3 / C15 / 1 ECTS / Z

Język wykładowy: polski

Imię i nazwisko koordynatora 1: prof. dr hab. inż. Marek Gosztyła

Imię i nazwisko koordynatora 2: dr inż. arch. Rafał Lichołai

Imię i nazwisko koordynatora 3: dr inż. arch. Joanna Bartkiewicz

Cel kształcenia i wykaz literatury

Główny cel kształcenia: Celem kursu jest analiza problematyki konserwatorskiej związanej z historycznymi zmianami w obiektach architektonicznych oraz poszerzenie wiedzy na temat umiejętności rozpoznania przekształceń stylowych i ich wpływu na oryginalny zamysł architektoniczny

Ogólne informacje o zajęciach: Nabycie umiejętności projektowania nowych rozwiązań formalnych i przestrzennych uwzględniających i respektujących historyczne i estetyczne wartości wynikające z historycznych przemian w zabytkowych obiektach dziedzictwa kulturowego

Wykaz literatury, wymaganej do zaliczenia zajęć
Literatura wykorzystywana podczas zajęć wykładowych
1 Scott Francis On Altering Architecture Routledge: London, . 2008
2 Gorse, C. & Highfield, D. Refurbishment and Upgrading of Buildings Spon Press (Taylor and Francis): London & New York,. 2009
3 Highfield, D., The rehabilitation and re-use of old buildings, Spon Press(Taylor and Francis): London & New York,. 1987
Literatura wykorzystywana podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/innych
1 National Trust for Historic Preservation, Ed Old & New Architecture: Design Relationships Washington D.C.: The Preservation Press,. 1980
2 Cantacuzino, S., New uses for old buildings Architectural Review,. 1972
Literatura do samodzielnego studiowania
1 Pérez de Arce, R., Urban Transformations & The Architecture of Additions, Architectural Design,. 1978
2 Machado, R., Old buildings as palimpsest. Towards a theory of remodeling Progressive Architecture,. 1976

Wymagania wstępne w kategorii wiedzy/umiejętności/kompetencji społecznych

Wymagania formalne: Ukończenie kursu z zakresu historii architektury powszechnej, historii architektury polskiej, architektury i urbanistyki, historii urbanistyki, ochrona architektoniczna obiektów historycznych.

Wymagania wstępne w kategorii Wiedzy: Posiada podstawową wiedzę z zakresu metod działań konserwatorskich oraz projektowania konserwatorskiego.

Wymagania wstępne w kategorii Umiejętności: Projektuje strategię badawczą i programy konserwatorskie.

Wymagania wstępne w kategorii Kompetencji społecznych: Zachowuje ostrożność interpretując wyniki badań, pracuje w zespole badawczym.

Efekty kształcenia dla zajęć

MEK Student, który zaliczył zajęcia Formy zajęć/metody dydaktyczne prowadzące do osiągnięcia danego efektu kształcenia Metody weryfikacji każdego z wymienionych efektów kształcenia Związki z KEK Związki z PRK
01 Zna wartościowe współczesne przemian architektonicznych i umie wyselekcjonować poszczególne rozwiązania projektowe. studium przypadku referat ustny K_W08++
K_W11+
P7S_WG
P7S_WK
02 Rozumie celowość działań zmierzających do podniesienia walorów estetyczno-użytkowych obiektów architektury zabytkowej w przestrzeni publicznej w mieście. ćwiczenia problemowe referat ustny K_W07+
P7S_WG
P7S_WK
03 Potrafi analizować potencjał zabytku, dokonywać analizy możliwości jego przekształceń. studium przypadku referat ustny K_U01+
K_U02+
P7S_UK
P7S_UW
04 Posiada umiejętność projektowania konserwatorskiego przy użyciu podstawowych narzędzi kompozycyjnych i intuicyjno-wrażeniowych. dyskusja dydaktyczna esej K_K02+
K_K03+
P7S_KO
P7S_KR

Uwaga: W zależności od sytuacji epidemicznej, jeżeli nie będzie możliwości weryfikacji osiągniętych efektów uczenia się określonych w programie studiów w sposób stacjonarny w szczególności zaliczenia i egzaminy kończące określone zajęcia będą mogły się odbywać przy użyciu środków komunikacji elektronicznej (w sposób zdalny).

Treści kształcenia dla zajęć

Sem. TK Treści kształcenia Realizowane na MEK
3 TK01 Rozumie historyczna przemiany architektoniczne dziedzictwa kulturowego i ich wpływ na tzw. „tożsamość miejsca”; C01-C04 MEK03
3 TK02 Rozumie problematykę konserwacji i rewaloryzacji zabytkowych obiektów historycznych; rewitalizacji zdegradowanych obszarów historycznych; oraz badań architektonicznych C05-C07 MEK01 MEK02
3 TK03 Potrafi rozpoznać prawne uwarunkowania działań projektowych oraz konserwatorskich na obszarach architektury historycznej; a także zasad sporządzania dokumentacji konserwatorskiej oraz ochrony i kształtowania krajobrazu w planowaniu przestrzennym. C08-C09 MEK01 MEK02 MEK04
3 TK04 Posiada niezbędną wiedzę teoretyczną oraz podstawy praktyczne w projektowaniu konserwatorskim związanym z ochroną i rewitalizacją zabytków architektury C10-C15 MEK01 MEK02

Nakład pracy studenta

Forma zajęć Praca przed zajęciami Udział w zajęciach Praca po zajęciach
Ćwiczenia/Lektorat (sem. 3) Przygotowanie do ćwiczeń: 2.00 godz./sem.
Przygotowanie do kolokwium: 2.00 godz./sem.
Godziny kontaktowe: 15.00 godz./sem.
Dokończenia/studiowanie zadań: 3.00 godz./sem.
Konsultacje (sem. 3) Udział w konsultacjach: 3.00 godz./sem.
Zaliczenie (sem. 3) Przygotowanie do zaliczenia: 3.00 godz./sem.
Zaliczenie pisemne: 1.00 godz./sem.
Zaliczenie ustne: 1.00 godz./sem.

Sposób wystawiania ocen składowych zajęć i oceny końcowej

Forma zajęć Sposób wystawiania oceny podsumowującej
Ćwiczenia/Lektorat Ocena z projektu na podstawie złożonego projektu i końcowej prezentacji oraz aktywności na zajęciach.
Ocena końcowa z ćwiczeń

Przykładowe zadania

Wymagane podczas egzaminu/zaliczenia
(-)

Realizowane podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/projektowych
(-)

Inne
(-)

Czy podczas egzaminu/zaliczenia student ma możliwość korzystania z materiałów pomocniczych : nie

Treści zajęć powiazane są z prowadzonymi badaniami naukowymi: tak

1 D. Bryl; M. Gosztyła; T. Gosztyła; S. Leś; K. Sikorski Problematyka konserwatorska murów Podziemnej Trasy Turystycznej w Rzeszowie w świetle ostatnich badań stopnia zawilgocenia i zasolenia ścian piwnic 2023
2 K. Gołąbek; M. Gosztyła; A. Mikrut-Kusy Rzeszow Castle: History and Contemporaneity - proposal for a new interior adaptation 2023
3 M. Gosztyła; B. Motyl Historyczne centra logistyczne Podkarpacia od XVI do XVII wieku 2021
4 M. Gosztyła; K. Sikorski Rotunda św. Mikołaja w Przemyślu — badanie struktur materiału budowli 2021
5 M. Gosztyła; T. Gosztyła; S. Łukasik Therapeutic Facility for Individuals with Autism Spectrum Disorder 2021
6 R. Lichołai Efficiency of natural lighting in office buildings on the example of a building located in Poland 2021
7 R. Lichołai Strefy woonerf jako propozycja wzmocnienia przestrzeni publicznej w Rzeszowie 2021
8 M. Gosztyła; K. Sikorski Badania i renowacja murów kościoła i klasztoru Karmelitów Bosych w Przemyślu 2020
9 M. Gosztyła; P. Pásztor; K. Sikorski Problematika zachovávania konzervátorskej substancie na príklade obnovy múrov ZÁMKU LIGĘZOVCOV V PRZECŁAWI 2020
10 M. Gosztyła; A. Mikrut Badania dawnej dzielnicy żydowskiej w Przemyślu 2019
11 M. Gosztyła; B. Motyl Architektura, infrastruktura kolejnictwa Przemyśla i okolic 2019
12 M. Gosztyła; M. Janda Problematyka budowy średniowiecznych miast Podkarpacia – ze stanu badań (State of research on the construction of medieval cities in the Podkarpacie region) 2019
13 M. Gosztyła; M. Janda; E. Jaracz; T. Jaworski; J. Malczewska; A. Martyka; A. Mikrut; M. Szarata; Z. Zuziak Węzły i Korytarze Rozwoju Funkcji Metropolitalnych Rzeszowa 2019
14 M. Gosztyła; P. Pásztor; K. Sikorski Obnova priečeli paláca Jablonowských v Podhorciach na Ukrajine 2019
15 M. Gosztyła; T. Gosztyła Parish church as an element of cultural heritage, social identity and landmark of local space 2019