Cykl kształcenia: 2021/2022
Nazwa jednostki prowadzącej studia: Wydział Budownictwa, Inżynierii środowiska i Architektury
Nazwa kierunku studiów: Architektura
Obszar kształcenia: nauki techniczne
Profil studiów: ogólnoakademicki
Poziom studiów: drugiego stopnia
Forma studiów: stacjonarne
Specjalności na kierunku: BLOK 1, BLOK 2, BLOK 3
Tytuł otrzymywany po ukończeniu studiów: magister inżynier architekt
Nazwa jednostki prowadzącej zajęcia: Katedra Konserwacji Zabytków
Kod zajęć: 9173
Status zajęć: wybierany dla programu
Układ zajęć w planie studiów: sem: 3 / C15 / 1 ECTS / Z
Język wykładowy: polski
Imię i nazwisko koordynatora 1: prof. dr hab. inż. Marek Gosztyła
Imię i nazwisko koordynatora 2: dr inż. arch. Rafał Lichołai
Imię i nazwisko koordynatora 3: dr inż. arch. Joanna Bartkiewicz
Główny cel kształcenia: Celem kursu jest analiza problematyki konserwatorskiej związanej z historycznymi zmianami w obiektach architektonicznych oraz poszerzenie wiedzy na temat umiejętności rozpoznania przekształceń stylowych i ich wpływu na oryginalny zamysł architektoniczny
Ogólne informacje o zajęciach: Nabycie umiejętności projektowania nowych rozwiązań formalnych i przestrzennych uwzględniających i respektujących historyczne i estetyczne wartości wynikające z historycznych przemian w zabytkowych obiektach dziedzictwa kulturowego
1 | Scott Francis | On Altering Architecture | Routledge: London, . | 2008 |
2 | Gorse, C. & Highfield, D. | Refurbishment and Upgrading of Buildings | Spon Press (Taylor and Francis): London & New York,. | 2009 |
3 | Highfield, D., | The rehabilitation and re-use of old buildings, | Spon Press(Taylor and Francis): London & New York,. | 1987 |
1 | National Trust for Historic Preservation, Ed | Old & New Architecture: Design Relationships | Washington D.C.: The Preservation Press,. | 1980 |
2 | Cantacuzino, S., | New uses for old buildings | Architectural Review,. | 1972 |
1 | Pérez de Arce, R., | Urban Transformations & The Architecture of Additions, | Architectural Design,. | 1978 |
2 | Machado, R., | Old buildings as palimpsest. Towards a theory of remodeling | Progressive Architecture,. | 1976 |
Wymagania formalne: Ukończenie kursu z zakresu historii architektury powszechnej, historii architektury polskiej, architektury i urbanistyki, historii urbanistyki, ochrona architektoniczna obiektów historycznych.
Wymagania wstępne w kategorii Wiedzy: Posiada podstawową wiedzę z zakresu metod działań konserwatorskich oraz projektowania konserwatorskiego.
Wymagania wstępne w kategorii Umiejętności: Projektuje strategię badawczą i programy konserwatorskie.
Wymagania wstępne w kategorii Kompetencji społecznych: Zachowuje ostrożność interpretując wyniki badań, pracuje w zespole badawczym.
MEK | Student, który zaliczył zajęcia | Formy zajęć/metody dydaktyczne prowadzące do osiągnięcia danego efektu kształcenia | Metody weryfikacji każdego z wymienionych efektów kształcenia | Związki z KEK | Związki z PRK |
---|---|---|---|---|---|
01 | Zna wartościowe współczesne przemian architektonicznych i umie wyselekcjonować poszczególne rozwiązania projektowe. | studium przypadku | referat ustny |
K_W08++ K_W11+ |
P7S_WG P7S_WK |
02 | Rozumie celowość działań zmierzających do podniesienia walorów estetyczno-użytkowych obiektów architektury zabytkowej w przestrzeni publicznej w mieście. | ćwiczenia problemowe | referat ustny |
K_W07+ |
P7S_WG P7S_WK |
03 | Potrafi analizować potencjał zabytku, dokonywać analizy możliwości jego przekształceń. | studium przypadku | referat ustny |
K_U01+ K_U02+ |
P7S_UK P7S_UW |
04 | Posiada umiejętność projektowania konserwatorskiego przy użyciu podstawowych narzędzi kompozycyjnych i intuicyjno-wrażeniowych. | dyskusja dydaktyczna | esej |
K_K02+ K_K03+ |
P7S_KO P7S_KR |
Uwaga: W zależności od sytuacji epidemicznej, jeżeli nie będzie możliwości weryfikacji osiągniętych efektów uczenia się określonych w programie studiów w sposób stacjonarny w szczególności zaliczenia i egzaminy kończące określone zajęcia będą mogły się odbywać przy użyciu środków komunikacji elektronicznej (w sposób zdalny).
Sem. | TK | Treści kształcenia | Realizowane na | MEK |
---|---|---|---|---|
3 | TK01 | C01-C04 | MEK03 | |
3 | TK02 | C05-C07 | MEK01 MEK02 | |
3 | TK03 | C08-C09 | MEK01 MEK02 MEK04 | |
3 | TK04 | C10-C15 | MEK01 MEK02 |
Forma zajęć | Praca przed zajęciami | Udział w zajęciach | Praca po zajęciach |
---|---|---|---|
Ćwiczenia/Lektorat (sem. 3) | Przygotowanie do ćwiczeń:
2.00 godz./sem. Przygotowanie do kolokwium: 2.00 godz./sem. |
Godziny kontaktowe:
15.00 godz./sem. |
Dokończenia/studiowanie zadań:
3.00 godz./sem. |
Konsultacje (sem. 3) | Udział w konsultacjach:
3.00 godz./sem. |
||
Zaliczenie (sem. 3) | Przygotowanie do zaliczenia:
3.00 godz./sem. |
Zaliczenie pisemne:
1.00 godz./sem. Zaliczenie ustne: 1.00 godz./sem. |
Forma zajęć | Sposób wystawiania oceny podsumowującej |
---|---|
Ćwiczenia/Lektorat | Ocena z projektu na podstawie złożonego projektu i końcowej prezentacji oraz aktywności na zajęciach. |
Ocena końcowa | z ćwiczeń |
Wymagane podczas egzaminu/zaliczenia
(-)
Realizowane podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/projektowych
(-)
Inne
(-)
Czy podczas egzaminu/zaliczenia student ma możliwość korzystania z materiałów pomocniczych : nie
1 | D. Bryl; M. Gosztyła; T. Gosztyła; S. Leś; K. Sikorski | Problematyka konserwatorska murów Podziemnej Trasy Turystycznej w Rzeszowie w świetle ostatnich badań stopnia zawilgocenia i zasolenia ścian piwnic | 2023 |
2 | K. Gołąbek; M. Gosztyła; A. Mikrut-Kusy | Rzeszow Castle: History and Contemporaneity - proposal for a new interior adaptation | 2023 |
3 | M. Gosztyła; B. Motyl | Historyczne centra logistyczne Podkarpacia od XVI do XVII wieku | 2021 |
4 | M. Gosztyła; K. Sikorski | Rotunda św. Mikołaja w Przemyślu — badanie struktur materiału budowli | 2021 |
5 | M. Gosztyła; T. Gosztyła; S. Łukasik | Therapeutic Facility for Individuals with Autism Spectrum Disorder | 2021 |
6 | R. Lichołai | Efficiency of natural lighting in office buildings on the example of a building located in Poland | 2021 |
7 | R. Lichołai | Strefy woonerf jako propozycja wzmocnienia przestrzeni publicznej w Rzeszowie | 2021 |
8 | M. Gosztyła; K. Sikorski | Badania i renowacja murów kościoła i klasztoru Karmelitów Bosych w Przemyślu | 2020 |
9 | M. Gosztyła; P. Pásztor; K. Sikorski | Problematika zachovávania konzervátorskej substancie na príklade obnovy múrov ZÁMKU LIGĘZOVCOV V PRZECŁAWI | 2020 |
10 | M. Gosztyła; A. Mikrut | Badania dawnej dzielnicy żydowskiej w Przemyślu | 2019 |
11 | M. Gosztyła; B. Motyl | Architektura, infrastruktura kolejnictwa Przemyśla i okolic | 2019 |
12 | M. Gosztyła; M. Janda | Problematyka budowy średniowiecznych miast Podkarpacia – ze stanu badań (State of research on the construction of medieval cities in the Podkarpacie region) | 2019 |
13 | M. Gosztyła; M. Janda; E. Jaracz; T. Jaworski; J. Malczewska; A. Martyka; A. Mikrut; M. Szarata; Z. Zuziak | Węzły i Korytarze Rozwoju Funkcji Metropolitalnych Rzeszowa | 2019 |
14 | M. Gosztyła; P. Pásztor; K. Sikorski | Obnova priečeli paláca Jablonowských v Podhorciach na Ukrajine | 2019 |
15 | M. Gosztyła; T. Gosztyła | Parish church as an element of cultural heritage, social identity and landmark of local space | 2019 |