logo
Karta przedmiotu
logo

Pracownia projektowa - Ochrona historycznych zespołów urbanistycznych

Podstawowe informacje o zajęciach

Cykl kształcenia: 2021/2022

Nazwa jednostki prowadzącej studia: Wydział Budownictwa, Inżynierii środowiska i Architektury

Nazwa kierunku studiów: Architektura

Obszar kształcenia: nauki techniczne

Profil studiów: ogólnoakademicki

Poziom studiów: drugiego stopnia

Forma studiów: stacjonarne

Specjalności na kierunku: BLOK 1, BLOK 2, BLOK 3

Tytuł otrzymywany po ukończeniu studiów: magister inżynier architekt

Nazwa jednostki prowadzącej zajęcia: Katedra Konserwacji Zabytków

Kod zajęć: 9172

Status zajęć: wybierany dla programu

Układ zajęć w planie studiów: sem: 2 / W15 P30 / 3 ECTS / Z

Język wykładowy: polski

Imię i nazwisko koordynatora 1: prof. dr hab. inż. Marek Gosztyła

Imię i nazwisko koordynatora 2: dr inż. arch. Rafał Lichołai

Imię i nazwisko koordynatora 3: dr inż. arch. Agata Mikrut-Kusy

Cel kształcenia i wykaz literatury

Główny cel kształcenia: Zapoznanie z historią i rozwojem ochrony historycznych zespołów urbanistycznych, wykształcenie umiejętności prawidłowej interpretacji procesów konserwatorskich oraz kształtowania obiektów i układów przestrzennych znajdujących się w strefie ochrony konserwatorskiej.

Ogólne informacje o zajęciach: Zapoznanie z wybranymi zagadnieniami z zakresu przedmiotu. Wykładnia podstawowej terminologii. Scharakteryzowanie rozwoju ochrony zabytków od starożytności do współczesności. Poznanie metodologii prac konserwatorskich. Zapoznanie z historią ochrony zabytków w Polsce.

Materiały dydaktyczne: Prezentacje multimedialne

Inne: Wzorcowe dokumentacje

Wykaz literatury, wymaganej do zaliczenia zajęć
Literatura wykorzystywana podczas zajęć wykładowych
1 W. Borusiewicz Konserwacja zabytków budownictwa murowanego Warszawa . 1985
2 M. Brykowska Metody pomiarów i badań zabytków architektury. Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszawskiej, Warszawa. 2003
3 J. Frycz Restauracja i konserwacja zabytków architektury w Polsce w latach 1795 – 1918. Wyd. PWN, Warszawa. 1975
4 W. Jaskulski, S. Kocewiak, P. Ogrodzki, J. Rulewicz Vademecum ochrony obiektów sakralnych. Wyd. 2 zm, Ośrodek Ochrony i Konserwacji Zabytków, Warszawa. 1996
5 A. Kadłuczka Ochrona zabytków architektury. T.1, Rozwój doktryn i teorii: (vademecum). Politechnika Krakowska, Kraków . 2000
6 Gosztyła M. Przeminay idei i metod konserwatorskich w latach 1863 - 2003 na przykładzie zab. arch. woj. podkarpackiego Rzeszów. 2006
7 Gosztyła M., Pasztor P. Konserwacja i ochrona zabytków architektury wydanie II, Rzeszów. 2013
8 Gosztyła M., Jagieła B. Metodologia konserwacji zabytków architektury w praktyce Oficyna Wydawnicza Politechniki Rzeszowskiej, Rzeszów. 2015
9 Gosztyła M., Jagieła B. Konserwacja zabytków architektury. Oficyna Wydawnicza Politechniki Rzeszowskiej. 2015
10 Gosztyła M., Jagieła B., Dudzik I. Architektura Galicji w dobie autonomii na przykładzie Jarosławia Oficyna Wydawnicza Politechniki Rzeszowskiej. 2012
Literatura wykorzystywana podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/innych
1 L. Majdecki Ochrona i konserwacja zabytkowych założeń ogrodowych. Warszawa . 1993
2 E. Małachowicz Ochrona środowiska kulturowego, T. 1-2. wyd. 2, Warszawa . 1988
3 E. Małachowicz Konserwacja i rewaloryzacja architektury w zespołach i krajobrazie. Oficyna Wydawnicza Politechniki Wrocławskiej, Wrocław. 1994
4 B. M. Pawlicki Strategia konserwacji zabytków architektury w Polsce. Politechnika Krakowska, Kraków. 1993
Literatura do samodzielnego studiowania
1 J. Pruszyński Dziedzictwo kultury Polski. Jego straty i ochrona prawna, T. 1-2. wyd. Zakamycze, Kraków. 2001
2 M. Przyłęcki, pod red. J. Ważnego i J. Karysia Ochrona i rewaloryzacja obiektów zabytkowych [w:] Ochrona budynków przed korozją biologiczną. wyd. Arkady, Warszawa. 2001
3 B. Rymaszewski Klucze ochrony zabytków w Polsce. Warszawa. 1992
4 I. Skrzydło-Niżnik, P. Dobosz Prawne problemy procesu inwestycyjno-budowlanego i konserwatorskiego - Stan prawny na 1 stycznia 200 wyd. Zakamycze, Kraków. 2002

Wymagania wstępne w kategorii wiedzy/umiejętności/kompetencji społecznych

Wymagania formalne: Ukończenie kursu z zakresu historii architektury powszechnej, historii architektury polskiej, architektury i urbanistyki, historii urbanistyki.

Wymagania wstępne w kategorii Wiedzy: Posiada podstawową wiedzę z zakresu metod działań konserwatorskich oraz projektowania konserwatorskiego.

Wymagania wstępne w kategorii Umiejętności: Projektuje strategię badawczą i programy konserwatorskie.

Wymagania wstępne w kategorii Kompetencji społecznych: Zachowuje ostrożność interpretując wyniki badań, pracuje w zespole badawczym.

Efekty kształcenia dla zajęć

MEK Student, który zaliczył zajęcia Formy zajęć/metody dydaktyczne prowadzące do osiągnięcia danego efektu kształcenia Metody weryfikacji każdego z wymienionych efektów kształcenia Związki z KEK Związki z PRK
01 A.W1. Zna i rozumie projektowanie architektoniczne o różnych stopniach złożoności, od prostych zadań po obiekty o złożonej funkcji w skomplikowanym kontekście, w szczególności: prostych obiektów uwzględniających podstawowe potrzeby użytkowników, zabudowy mieszkaniowej jedno- i wielorodzinnej, obiektów usługowych w zespołach zabudowy mieszkaniowej, obiektów użyteczności publicznej i ich zespołów o różnej skali i złożoności w otwartym krajobrazie lub w środowisku miejskim wykład zaliczenie cz. pisemna K_W08+
P7S_WG
P7S_WK
02 A.W6. Zna i rozumie zaawansowane metody analiz, narzędzia, techniki i materiały niezbędne do przygotowania koncepcji projektowych w interdyscyplinarnym środowisku, ze szczególnym uwzględnieniem współpracy międzybranżowej wykład zaliczenie cz. pisemna K_W11++
P7S_WG
03 A.W7. Zna i rozumie podstawowe metody i techniki konserwacji, modernizacji i uzupełniania zabytkowych struktur wykład zaliczenie cz. pisemna K_W07+
P7S_WG
P7S_WK
04 A.U4. Potrafi dokonać krytycznej analizy uwarunkowań, w tym waloryzacji stanu zagospodarowania terenu i zabudowy; formułować wnioski do projektowania i planowania przestrzennego, prognozować procesy przekształceń struktury osadniczej miast i wsi, oraz przewidywać skutki społeczne tych przekształceń projekt indywidualny zaliczenie cz. ustna K_U01+
K_U04++
P7S_UK
P7S_UU
P7S_UW
05 A.U11. Potrafi pracować indywidualnie i w zespole, w tym ze specjalistami z innych branż, a także podejmować wiodącą rolę w takich zespołach dyskusja dydaktyczna, projekt indywidualny obserwacja wykonawstwa K_U05+
P7S_UO
P7S_UU
06 A.U14. Potrafi wykonać dokumentację architektoniczno-budowlaną w odpowiednich skalach w nawiązaniu do koncepcyjnego projektu architektonicznego projekt indywidualny prezentacja projektu K_U05+
P7S_UO
P7S_UU
07 A.S3. Jest gotów do podjęcia roli koordynatora działań w procesie projektowym, zarządzania pracą w zespole oraz wykorzystania umiejętności interpersonalnych (rozwiązywanie konfliktów, umiejętność negocjacji, delegowanie zadań), podporządkowania się zasadom pracy w zespole i brania odpowiedzialności za wspólne zadania i projekty projekt indywidualny prezentacja projektu K_K01++
P7S_KO
P7S_KR
08 A.S4. Jest gotów do brania odpowiedzialności za kształtowanie środowiska przyrodniczego i krajobrazu kulturowego, w tym za zachowanie dziedzictwa regionu, kraju i Europy projekt indywidualny prezentacja projektu K_K02+
K_K03+++
P7S_KO
P7S_KR

Uwaga: W zależności od sytuacji epidemicznej, jeżeli nie będzie możliwości weryfikacji osiągniętych efektów uczenia się określonych w programie studiów w sposób stacjonarny w szczególności zaliczenia i egzaminy kończące określone zajęcia będą mogły się odbywać przy użyciu środków komunikacji elektronicznej (w sposób zdalny).

Treści kształcenia dla zajęć

Sem. TK Treści kształcenia Realizowane na MEK
2 TK01 Problematyka współczesnej myśli konserwatorskiej. W01-W02, P01-P04 MEK01
2 TK02 Zagadnienia ochrony i rewaloryzacji zespołów urbanistycznych i architektonicznych oraz ochrony krajobrazu otwartego i zielonego. Funkcja i znaczenie zabytków w percepcji społecznej. Krajobraz pierwotny a krajobraz kulturowy. Zarys rozwoju pojęcia ochrony zabytków. W02-W04, P05-P09 MEK08
2 TK03 Adaptacja istniejących struktur oraz integracja ich z formami współczesnymi. W04-W06, P10-P14 MEK04 MEK06
2 TK04 Rewitalizacja zespołów zdegradowanych. Metodologia prac konserwatorskich w zespołach zabytkowych. Omówienie etapów prac projektowych i ich realizacji na poszczególnych etapach. W07-W08, P15-P19 MEK02
2 TK05 Problematyka konserwatorska zespołów urbanistycznych i architektonicznych (na przykładzie zespołów miejskich, wiejskich, architektoniczno-krajobrazowych). W09-W11, P20-P24 MEK03
2 TK06 Zagadnienie rewitalizacji na przykładach miast europejskich. W12-W14, P25-P29 MEK08
2 TK07 Zagadnienia integracji współczesnych form architektonicznych z historycznymi i tradycyjnymi formami otoczenia. Wykonawstwo konserwatorskie: kwalifikacje wykonawców; dokumentacja badań oraz prac konserwatorskich. W15, P30 MEK05 MEK07

Nakład pracy studenta

Forma zajęć Praca przed zajęciami Udział w zajęciach Praca po zajęciach
Wykład (sem. 2) Przygotowanie do kolokwium: 8.00 godz./sem.
Godziny kontaktowe: 15.00 godz./sem.
Uzupełnienie/studiowanie notatek: 2.00 godz./sem.
Studiowanie zalecanej literatury: 5.00 godz./sem.
Projekt/Seminarium (sem. 2) Przygotowanie do zajęć projektowych/seminaryjnych: 1.00 godz./sem.
Godziny kontaktowe: 30.00 godz./sem..
Wykonanie projektu/dokumentacji/raportu: 20.00 godz./sem.
Przygotowanie do prezentacji: 1.00 godz./sem.
Konsultacje (sem. 2) Przygotowanie do konsultacji: 1.00 godz./sem.
Udział w konsultacjach: 3.00 godz./sem.
Zaliczenie (sem. 2) Przygotowanie do zaliczenia: 3.00 godz./sem.
Zaliczenie pisemne: 1.00 godz./sem.

Sposób wystawiania ocen składowych zajęć i oceny końcowej

Forma zajęć Sposób wystawiania oceny podsumowującej
Wykład Zaliczenie pisemne w formie testu z zakresu objętego wykładami.
Projekt/Seminarium Ocena z projektu na podstawie złożonego projektu i końcowej prezentacji oraz aktywności na zajęciach.
Ocena końcowa Ocena sumująca jako średnia oceny z egzaminu (0,5 oceny końcowej) i projektu (0,5 oceny końcowej).

Przykładowe zadania

Wymagane podczas egzaminu/zaliczenia
(-)

Realizowane podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/projektowych
(-)

Inne
(-)

Czy podczas egzaminu/zaliczenia student ma możliwość korzystania z materiałów pomocniczych : nie

Treści zajęć powiazane są z prowadzonymi badaniami naukowymi: tak

1 D. Bryl; M. Gosztyła; T. Gosztyła; S. Leś; K. Sikorski Problematyka konserwatorska murów Podziemnej Trasy Turystycznej w Rzeszowie w świetle ostatnich badań stopnia zawilgocenia i zasolenia ścian piwnic 2023
2 K. Gołąbek; M. Gosztyła; A. Mikrut-Kusy Rzeszow Castle: History and Contemporaneity - proposal for a new interior adaptation 2023
3 A. Mikrut-Kusy Historical, non-existing synagogue in Przeworsk 2021
4 M. Gosztyła; B. Motyl Historyczne centra logistyczne Podkarpacia od XVI do XVII wieku 2021
5 M. Gosztyła; K. Sikorski Rotunda św. Mikołaja w Przemyślu — badanie struktur materiału budowli 2021
6 M. Gosztyła; T. Gosztyła; S. Łukasik Therapeutic Facility for Individuals with Autism Spectrum Disorder 2021
7 R. Lichołai Efficiency of natural lighting in office buildings on the example of a building located in Poland 2021
8 R. Lichołai Strefy woonerf jako propozycja wzmocnienia przestrzeni publicznej w Rzeszowie 2021
9 M. Gosztyła; K. Sikorski Badania i renowacja murów kościoła i klasztoru Karmelitów Bosych w Przemyślu 2020
10 M. Gosztyła; P. Pásztor; K. Sikorski Problematika zachovávania konzervátorskej substancie na príklade obnovy múrov ZÁMKU LIGĘZOVCOV V PRZECŁAWI 2020
11 M. Gosztyła; A. Mikrut Badania dawnej dzielnicy żydowskiej w Przemyślu 2019
12 M. Gosztyła; B. Motyl Architektura, infrastruktura kolejnictwa Przemyśla i okolic 2019
13 M. Gosztyła; M. Janda Problematyka budowy średniowiecznych miast Podkarpacia – ze stanu badań (State of research on the construction of medieval cities in the Podkarpacie region) 2019
14 M. Gosztyła; M. Janda; E. Jaracz; T. Jaworski; J. Malczewska; A. Martyka; A. Mikrut; M. Szarata; Z. Zuziak Węzły i Korytarze Rozwoju Funkcji Metropolitalnych Rzeszowa 2019
15 M. Gosztyła; P. Pásztor; K. Sikorski Obnova priečeli paláca Jablonowských v Podhorciach na Ukrajine 2019
16 M. Gosztyła; T. Gosztyła Parish church as an element of cultural heritage, social identity and landmark of local space 2019