Cykl kształcenia: 2021/2022
Nazwa jednostki prowadzącej studia: Wydział Budownictwa, Inżynierii środowiska i Architektury
Nazwa kierunku studiów: Architektura
Obszar kształcenia: nauki techniczne
Profil studiów: ogólnoakademicki
Poziom studiów: drugiego stopnia
Forma studiów: stacjonarne
Specjalności na kierunku: BLOK 1, BLOK 2, BLOK 3
Tytuł otrzymywany po ukończeniu studiów: magister inżynier architekt
Nazwa jednostki prowadzącej zajęcia: Katedra Konserwacji Zabytków
Kod zajęć: 9172
Status zajęć: wybierany dla programu
Układ zajęć w planie studiów: sem: 2 / W15 P30 / 3 ECTS / Z
Język wykładowy: polski
Imię i nazwisko koordynatora 1: prof. dr hab. inż. Marek Gosztyła
Imię i nazwisko koordynatora 2: dr inż. arch. Rafał Lichołai
Imię i nazwisko koordynatora 3: dr inż. arch. Agata Mikrut-Kusy
Główny cel kształcenia: Zapoznanie z historią i rozwojem ochrony historycznych zespołów urbanistycznych, wykształcenie umiejętności prawidłowej interpretacji procesów konserwatorskich oraz kształtowania obiektów i układów przestrzennych znajdujących się w strefie ochrony konserwatorskiej.
Ogólne informacje o zajęciach: Zapoznanie z wybranymi zagadnieniami z zakresu przedmiotu. Wykładnia podstawowej terminologii. Scharakteryzowanie rozwoju ochrony zabytków od starożytności do współczesności. Poznanie metodologii prac konserwatorskich. Zapoznanie z historią ochrony zabytków w Polsce.
Materiały dydaktyczne: Prezentacje multimedialne
Inne: Wzorcowe dokumentacje
1 | W. Borusiewicz | Konserwacja zabytków budownictwa murowanego | Warszawa . | 1985 |
2 | M. Brykowska | Metody pomiarów i badań zabytków architektury. | Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszawskiej, Warszawa. | 2003 |
3 | J. Frycz | Restauracja i konserwacja zabytków architektury w Polsce w latach 1795 – 1918. | Wyd. PWN, Warszawa. | 1975 |
4 | W. Jaskulski, S. Kocewiak, P. Ogrodzki, J. Rulewicz | Vademecum ochrony obiektów sakralnych. | Wyd. 2 zm, Ośrodek Ochrony i Konserwacji Zabytków, Warszawa. | 1996 |
5 | A. Kadłuczka | Ochrona zabytków architektury. T.1, Rozwój doktryn i teorii: (vademecum). | Politechnika Krakowska, Kraków . | 2000 |
6 | Gosztyła M. | Przeminay idei i metod konserwatorskich w latach 1863 - 2003 na przykładzie zab. arch. woj. podkarpackiego | Rzeszów. | 2006 |
7 | Gosztyła M., Pasztor P. | Konserwacja i ochrona zabytków architektury | wydanie II, Rzeszów. | 2013 |
8 | Gosztyła M., Jagieła B. | Metodologia konserwacji zabytków architektury w praktyce | Oficyna Wydawnicza Politechniki Rzeszowskiej, Rzeszów. | 2015 |
9 | Gosztyła M., Jagieła B. | Konserwacja zabytków architektury. | Oficyna Wydawnicza Politechniki Rzeszowskiej. | 2015 |
10 | Gosztyła M., Jagieła B., Dudzik I. | Architektura Galicji w dobie autonomii na przykładzie Jarosławia | Oficyna Wydawnicza Politechniki Rzeszowskiej. | 2012 |
1 | L. Majdecki | Ochrona i konserwacja zabytkowych założeń ogrodowych. | Warszawa . | 1993 |
2 | E. Małachowicz | Ochrona środowiska kulturowego, T. 1-2. | wyd. 2, Warszawa . | 1988 |
3 | E. Małachowicz | Konserwacja i rewaloryzacja architektury w zespołach i krajobrazie. | Oficyna Wydawnicza Politechniki Wrocławskiej, Wrocław. | 1994 |
4 | B. M. Pawlicki | Strategia konserwacji zabytków architektury w Polsce. | Politechnika Krakowska, Kraków. | 1993 |
1 | J. Pruszyński | Dziedzictwo kultury Polski. Jego straty i ochrona prawna, T. 1-2. | wyd. Zakamycze, Kraków. | 2001 |
2 | M. Przyłęcki, pod red. J. Ważnego i J. Karysia | Ochrona i rewaloryzacja obiektów zabytkowych [w:] Ochrona budynków przed korozją biologiczną. | wyd. Arkady, Warszawa. | 2001 |
3 | B. Rymaszewski | Klucze ochrony zabytków w Polsce. | Warszawa. | 1992 |
4 | I. Skrzydło-Niżnik, P. Dobosz | Prawne problemy procesu inwestycyjno-budowlanego i konserwatorskiego - Stan prawny na 1 stycznia 200 | wyd. Zakamycze, Kraków. | 2002 |
Wymagania formalne: Ukończenie kursu z zakresu historii architektury powszechnej, historii architektury polskiej, architektury i urbanistyki, historii urbanistyki.
Wymagania wstępne w kategorii Wiedzy: Posiada podstawową wiedzę z zakresu metod działań konserwatorskich oraz projektowania konserwatorskiego.
Wymagania wstępne w kategorii Umiejętności: Projektuje strategię badawczą i programy konserwatorskie.
Wymagania wstępne w kategorii Kompetencji społecznych: Zachowuje ostrożność interpretując wyniki badań, pracuje w zespole badawczym.
MEK | Student, który zaliczył zajęcia | Formy zajęć/metody dydaktyczne prowadzące do osiągnięcia danego efektu kształcenia | Metody weryfikacji każdego z wymienionych efektów kształcenia | Związki z KEK | Związki z PRK |
---|---|---|---|---|---|
01 | A.W1. Zna i rozumie projektowanie architektoniczne o różnych stopniach złożoności, od prostych zadań po obiekty o złożonej funkcji w skomplikowanym kontekście, w szczególności: prostych obiektów uwzględniających podstawowe potrzeby użytkowników, zabudowy mieszkaniowej jedno- i wielorodzinnej, obiektów usługowych w zespołach zabudowy mieszkaniowej, obiektów użyteczności publicznej i ich zespołów o różnej skali i złożoności w otwartym krajobrazie lub w środowisku miejskim | wykład | zaliczenie cz. pisemna |
K_W08+ |
P7S_WG P7S_WK |
02 | A.W6. Zna i rozumie zaawansowane metody analiz, narzędzia, techniki i materiały niezbędne do przygotowania koncepcji projektowych w interdyscyplinarnym środowisku, ze szczególnym uwzględnieniem współpracy międzybranżowej | wykład | zaliczenie cz. pisemna |
K_W11++ |
P7S_WG |
03 | A.W7. Zna i rozumie podstawowe metody i techniki konserwacji, modernizacji i uzupełniania zabytkowych struktur | wykład | zaliczenie cz. pisemna |
K_W07+ |
P7S_WG P7S_WK |
04 | A.U4. Potrafi dokonać krytycznej analizy uwarunkowań, w tym waloryzacji stanu zagospodarowania terenu i zabudowy; formułować wnioski do projektowania i planowania przestrzennego, prognozować procesy przekształceń struktury osadniczej miast i wsi, oraz przewidywać skutki społeczne tych przekształceń | projekt indywidualny | zaliczenie cz. ustna |
K_U01+ K_U04++ |
P7S_UK P7S_UU P7S_UW |
05 | A.U11. Potrafi pracować indywidualnie i w zespole, w tym ze specjalistami z innych branż, a także podejmować wiodącą rolę w takich zespołach | dyskusja dydaktyczna, projekt indywidualny | obserwacja wykonawstwa |
K_U05+ |
P7S_UO P7S_UU |
06 | A.U14. Potrafi wykonać dokumentację architektoniczno-budowlaną w odpowiednich skalach w nawiązaniu do koncepcyjnego projektu architektonicznego | projekt indywidualny | prezentacja projektu |
K_U05+ |
P7S_UO P7S_UU |
07 | A.S3. Jest gotów do podjęcia roli koordynatora działań w procesie projektowym, zarządzania pracą w zespole oraz wykorzystania umiejętności interpersonalnych (rozwiązywanie konfliktów, umiejętność negocjacji, delegowanie zadań), podporządkowania się zasadom pracy w zespole i brania odpowiedzialności za wspólne zadania i projekty | projekt indywidualny | prezentacja projektu |
K_K01++ |
P7S_KO P7S_KR |
08 | A.S4. Jest gotów do brania odpowiedzialności za kształtowanie środowiska przyrodniczego i krajobrazu kulturowego, w tym za zachowanie dziedzictwa regionu, kraju i Europy | projekt indywidualny | prezentacja projektu |
K_K02+ K_K03+++ |
P7S_KO P7S_KR |
Uwaga: W zależności od sytuacji epidemicznej, jeżeli nie będzie możliwości weryfikacji osiągniętych efektów uczenia się określonych w programie studiów w sposób stacjonarny w szczególności zaliczenia i egzaminy kończące określone zajęcia będą mogły się odbywać przy użyciu środków komunikacji elektronicznej (w sposób zdalny).
Sem. | TK | Treści kształcenia | Realizowane na | MEK |
---|---|---|---|---|
2 | TK01 | W01-W02, P01-P04 | MEK01 | |
2 | TK02 | W02-W04, P05-P09 | MEK08 | |
2 | TK03 | W04-W06, P10-P14 | MEK04 MEK06 | |
2 | TK04 | W07-W08, P15-P19 | MEK02 | |
2 | TK05 | W09-W11, P20-P24 | MEK03 | |
2 | TK06 | W12-W14, P25-P29 | MEK08 | |
2 | TK07 | W15, P30 | MEK05 MEK07 |
Forma zajęć | Praca przed zajęciami | Udział w zajęciach | Praca po zajęciach |
---|---|---|---|
Wykład (sem. 2) | Przygotowanie do kolokwium:
8.00 godz./sem. |
Godziny kontaktowe:
15.00 godz./sem. |
Uzupełnienie/studiowanie notatek:
2.00 godz./sem. Studiowanie zalecanej literatury: 5.00 godz./sem. |
Projekt/Seminarium (sem. 2) | Przygotowanie do zajęć projektowych/seminaryjnych:
1.00 godz./sem. |
Godziny kontaktowe:
30.00 godz./sem.. |
Wykonanie projektu/dokumentacji/raportu:
20.00 godz./sem. Przygotowanie do prezentacji: 1.00 godz./sem. |
Konsultacje (sem. 2) | Przygotowanie do konsultacji:
1.00 godz./sem. |
Udział w konsultacjach:
3.00 godz./sem. |
|
Zaliczenie (sem. 2) | Przygotowanie do zaliczenia:
3.00 godz./sem. |
Zaliczenie pisemne:
1.00 godz./sem. |
Forma zajęć | Sposób wystawiania oceny podsumowującej |
---|---|
Wykład | Zaliczenie pisemne w formie testu z zakresu objętego wykładami. |
Projekt/Seminarium | Ocena z projektu na podstawie złożonego projektu i końcowej prezentacji oraz aktywności na zajęciach. |
Ocena końcowa | Ocena sumująca jako średnia oceny z egzaminu (0,5 oceny końcowej) i projektu (0,5 oceny końcowej). |
Wymagane podczas egzaminu/zaliczenia
(-)
Realizowane podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/projektowych
(-)
Inne
(-)
Czy podczas egzaminu/zaliczenia student ma możliwość korzystania z materiałów pomocniczych : nie
1 | D. Bryl; M. Gosztyła; T. Gosztyła; S. Leś; K. Sikorski | Problematyka konserwatorska murów Podziemnej Trasy Turystycznej w Rzeszowie w świetle ostatnich badań stopnia zawilgocenia i zasolenia ścian piwnic | 2023 |
2 | K. Gołąbek; M. Gosztyła; A. Mikrut-Kusy | Rzeszow Castle: History and Contemporaneity - proposal for a new interior adaptation | 2023 |
3 | A. Mikrut-Kusy | Historical, non-existing synagogue in Przeworsk | 2021 |
4 | M. Gosztyła; B. Motyl | Historyczne centra logistyczne Podkarpacia od XVI do XVII wieku | 2021 |
5 | M. Gosztyła; K. Sikorski | Rotunda św. Mikołaja w Przemyślu — badanie struktur materiału budowli | 2021 |
6 | M. Gosztyła; T. Gosztyła; S. Łukasik | Therapeutic Facility for Individuals with Autism Spectrum Disorder | 2021 |
7 | R. Lichołai | Efficiency of natural lighting in office buildings on the example of a building located in Poland | 2021 |
8 | R. Lichołai | Strefy woonerf jako propozycja wzmocnienia przestrzeni publicznej w Rzeszowie | 2021 |
9 | M. Gosztyła; K. Sikorski | Badania i renowacja murów kościoła i klasztoru Karmelitów Bosych w Przemyślu | 2020 |
10 | M. Gosztyła; P. Pásztor; K. Sikorski | Problematika zachovávania konzervátorskej substancie na príklade obnovy múrov ZÁMKU LIGĘZOVCOV V PRZECŁAWI | 2020 |
11 | M. Gosztyła; A. Mikrut | Badania dawnej dzielnicy żydowskiej w Przemyślu | 2019 |
12 | M. Gosztyła; B. Motyl | Architektura, infrastruktura kolejnictwa Przemyśla i okolic | 2019 |
13 | M. Gosztyła; M. Janda | Problematyka budowy średniowiecznych miast Podkarpacia – ze stanu badań (State of research on the construction of medieval cities in the Podkarpacie region) | 2019 |
14 | M. Gosztyła; M. Janda; E. Jaracz; T. Jaworski; J. Malczewska; A. Martyka; A. Mikrut; M. Szarata; Z. Zuziak | Węzły i Korytarze Rozwoju Funkcji Metropolitalnych Rzeszowa | 2019 |
15 | M. Gosztyła; P. Pásztor; K. Sikorski | Obnova priečeli paláca Jablonowských v Podhorciach na Ukrajine | 2019 |
16 | M. Gosztyła; T. Gosztyła | Parish church as an element of cultural heritage, social identity and landmark of local space | 2019 |