Cykl kształcenia: 2023/2024
Nazwa jednostki prowadzącej studia: Wydział Budownictwa, Inżynierii środowiska i Architektury
Nazwa kierunku studiów: Architektura
Obszar kształcenia: nauki techniczne
Profil studiów: ogólnoakademicki
Poziom studiów: drugiego stopnia
Forma studiów: stacjonarne
Specjalności na kierunku: nopub: BLOK 1, nopub: BLOK 2, nopub: BLOK 3
Tytuł otrzymywany po ukończeniu studiów: magister inżynier architekt
Nazwa jednostki prowadzącej zajęcia: Zakład Projektowania Architektonicznego i Grafiki Inżynierskiej
Kod zajęć: 9171
Status zajęć: wybierany dla programu
Układ zajęć w planie studiów: sem: 3 / C15 / 1 ECTS / Z
Język wykładowy: polski
Imię i nazwisko koordynatora: dr inż. arch. prof. PRz Anna Martyka
Główny cel kształcenia: Student posiada wiedzę na temat rozwoju współczesnej architektury.
Ogólne informacje o zajęciach: Przedmiot koncentruje się na potrzebie rozwoju i przemian architektury jako jeden z ważniejszych wyzwań zarządzania rozwojem współczesnego miasta.
Materiały dydaktyczne: prezentacje multimedialne, książki, czasopisma architektoniczne, strony internetowe
Inne: możliwe wycieczki terenowe
1 | Sudjic Deyan | B jak Bauhaus. A jak autentyk, B jak Bauhaus, C jak cztery kółka. Alfabet współczesności | Wydawnictwo Karakter, Kraków. | 2014 |
2 | Rykwert Joseph | Pokusa miejsca. Przeszłość i przyszłość miast | Międzynarodowe Centrum Kultury, Kraków. | 2013 |
3 | Hansen O. | Zobaczyć świat | Zachęta Narodowa Galeria Sztuki. | 2005 |
4 | Architecture Today | Konemann. | 2016 |
1 | Czasopisma | MARK MAGAZINE, ARCHITECTURAL RECORD, LANDSCAPE ARCHITECTURE MAGAZINE | dostępne na stronach internetowych. | |
2 | Jencks Charles, Kropf Karl | Teorie i manifesty architektury współczesnej | Warszawa. | 2013 |
3 | Jędruch, Dorota | Blok jako dzieło sztuki | Universitas Kraków. | 2020 |
4 | Twardoch, Agata | Architektki | Wydawnictwo W.A.B. | 2022 |
5 | Christin Pierre, Balez Olivier | Robert Moses. Ukryty władca Nowego Jorku | Centrum Architektury. | 2020 |
Wymagania formalne: Bycie studentem Politechniki Rzeszowskiej
Wymagania wstępne w kategorii Wiedzy: Student posiada podstawową wiedzę z zakresu dotychczasowych kursów/modułów
Wymagania wstępne w kategorii Umiejętności: Student posiada umiejętność opracowywania we właściwej skali opracowań urbanistyczno-architektonicznych
Wymagania wstępne w kategorii Kompetencji społecznych: student posiada umiejętność pracy w grupie, potrafi w sposób komunikatywny zaprezentować swoje poglądy
MEK | Student, który zaliczył zajęcia | Formy zajęć/metody dydaktyczne prowadzące do osiągnięcia danego efektu kształcenia | Metody weryfikacji każdego z wymienionych efektów kształcenia | Związki z KEK | Związki z PRK |
---|---|---|---|---|---|
01 | A.W6. Zna i rozumie zaawansowane metody analiz, narzędzia, techniki i materiały niezbędne do przygotowania koncepcji projektowych w interdyscyplinarnym środowisku, ze szczególnym uwzględnieniem współpracy międzybranżowej | Wykład konwersatoryjny, studium przypadków, dyskusja, projekt | prezentacja projektu, jakość projektu |
K_W01+++ K_W04+ K_W06+++ |
P7S_WG P7S_WK |
02 | A.U1. Potrafi zaprojektować prosty i złożony obiekt architektoniczny, kreując i przekształcając przestrzeń tak, aby nadać jej nowe wartości – zgodnie z zadanym lub przyjętym programem, uwzględniającym wymagania i potrzeby wszystkich użytkowników, kontekst przestrzenny i kulturowy, aspekty techniczne i pozatechniczne | Wykład konwersatoryjny, studium przypadków, dyskusja, projekt | prezentacja projektu, jakość projektu |
K_W01+++ K_W03+++ K_W05+++ K_W06+++ K_U01+ K_U02+ K_U05+ |
P7S_UK P7S_UO P7S_UU P7S_UW P7S_WG P7S_WK |
03 | A.U8. Potrafi myśleć w sposób twórczy i działać, uwzględniając złożone i wieloaspektowe uwarunkowania działalności projektowej, a także wyrażać własne koncepcje artystyczne w projektowaniu architektonicznym i urbanistycznym | projekt | jakość projektu |
K_U02+ |
P7S_UW |
04 | A.S1. Jest gotów do efektywnego wykorzystania wyobraźni, intuicji, twórczej postawy i samodzielnego myślenia w celu rozwiązywania skomplikowanych problemów projektowych | projekt, prezentacja | prezentacja projektu |
K_K03+ |
P7S_KO P7S_KR |
05 | A.S2. Jest gotów do publicznych wystąpień i prezentacji | prezentacja | prezentacja |
K_W13+++ K_K05+ |
P7S_KK P7S_KO P7S_WK |
Uwaga: W zależności od sytuacji epidemicznej, jeżeli nie będzie możliwości weryfikacji osiągniętych efektów uczenia się określonych w programie studiów w sposób stacjonarny w szczególności zaliczenia i egzaminy kończące określone zajęcia będą mogły się odbywać przy użyciu środków komunikacji elektronicznej (w sposób zdalny).
Sem. | TK | Treści kształcenia | Realizowane na | MEK |
---|---|---|---|---|
3 | TK01 | C01-C02 | MEK03 MEK05 | |
3 | TK02 | C03-C04 | MEK01 MEK02 MEK03 MEK05 | |
3 | TK03 | C05-C15 | MEK01 MEK02 MEK03 MEK04 MEK05 |
Forma zajęć | Praca przed zajęciami | Udział w zajęciach | Praca po zajęciach |
---|---|---|---|
Ćwiczenia/Lektorat (sem. 3) | Przygotowanie do ćwiczeń:
1.00 godz./sem. |
Godziny kontaktowe:
15.00 godz./sem. |
Dokończenia/studiowanie zadań:
1.00 godz./sem. |
Konsultacje (sem. 3) | Udział w konsultacjach:
1.00 godz./sem. |
||
Zaliczenie (sem. 3) | Przygotowanie do zaliczenia:
1.00 godz./sem. |
Zaliczenie ustne:
1.00 godz./sem. Inne: 10.00 godz./sem. |
Forma zajęć | Sposób wystawiania oceny podsumowującej |
---|---|
Ćwiczenia/Lektorat | Na końcową ocenę składają się następujące elementy: prezentacja zadania, merytoryka zadania, udział w dyskusjach, obecności i terminowość |
Ocena końcowa | średnia arytmetyczna ocen cząstkowych |
Wymagane podczas egzaminu/zaliczenia
(-)
Realizowane podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/projektowych
(-)
Inne
(-)
Czy podczas egzaminu/zaliczenia student ma możliwość korzystania z materiałów pomocniczych : nie
1 | A. Martyka | A Model of Functional-Spatial Transformation of Medieval Urban Structure. The Example of Krosno in the Subcarpathia in Poland | 2024 |
2 | A. Martyka | Development Directions of Small Historic Cities in the Subcarpathia | 2024 |
3 | A. Martyka; N. Przesmycka | Modelowanie i planowanie rozwoju miast: studium przypadku Lublina w kontekście wyzwań urbanistyki XXI wieku | 2024 |
4 | A. Martyka | Dziedzictwo urbanistyczne średniowiecznych małych miast Podkarpacia - morfologia, zrównoważenie, integracja | 2023 |
5 | A. Martyka | Modelowa interpretacja struktury przestrzennej miasta a polityka przestrzenna. Przykład Rzeszowa | 2023 |
6 | A. Martyka; A. Rościecha-Kanownik | Muzeum koloru czerwonego na przykładzie fresków w kościele w Czchowie i obrazów Rothko | 2023 |
7 | A. Martyka; A. Rościecha-Kanownik | Muzeum koloru niebieskiego w dziełach Giotta i Yves\'a Kleina | 2023 |
8 | A. Martyka; G. Stojak | Przestrzenie muzealne w strukturze miasta | 2023 |
9 | D. Jopek; A. Martyka | Potencjał średniowiecznego układu przestrzennego w rozwoju zdegradowanego miasta. Przykład Dębowca, Jaślisk i Osieku Jasielskiego | 2023 |
10 | J. Figurska-Dudek; A. Martyka | The forest as a key element for sustainable development and improved quality of life in cities – selected problems and examples | 2023 |
11 | W. Małek; A. Martyka | Architecture for autism: therapeutic and educational centre for children in Zamość, Poland | 2023 |
12 | Z. Chmura; A. Martyka | Bridging the gap between children and seniors: the architectural design of intergenerational spaces in Grodzisko Dolne, Poland | 2023 |
13 | A. Martyka | Problemy adaptacji budynków do współczesnych funkcji na przykładzie Muzeum Pamięci Mieszkańców Ziemi Oświęcimskiej | 2022 |
14 | A. Martyka | Spatial integration level of housing complex with the city structure. Case of Rzeszów | 2022 |
15 | A. Martyka; A. Tur | The \'Design Museum\' concept in Rzeszów: combining social expectations and Innovative design in the creation of an educational space | 2022 |
16 | D. Jopek; A. Martyka | Region, miasto, miasteczko: nowe impulsy rozwojowe | 2022 |
17 | D. Jopek; A. Martyka; I. Skrzypczak | Analysis of the Sustainable Development Index in the Communes of the Podkarpackie Voivodeship: A Polish Case Study | 2022 |
18 | A. Martyka | Dziecko w mieście w czasie wolnym: wybrane problemy | 2021 |
19 | A. Martyka | Initiatives of built environment education and the popularisation of architecture in Poland | 2020 |
20 | A. Martyka | Ruiny zamku w Czchowie – analiza prac konserwatorskich i budowlanych | 2020 |
21 | A. Martyka | The truth of architecture as an expression of courage | 2020 |
22 | A. Martyka; D. Wantuch-Matla | Powszechna edukacja architektoniczna: ewolucja idei i doświadczenia zagraniczne | 2020 |
23 | A. Martyka; D. Wantuch-Matla | Ulica i plac | 2020 |
24 | A. Martyka | The second life of a shooting range-the conservation and adaptation of the historic shooting range at Wola Justowska in Krakow for its new function | 2019 |
25 | M. Gosztyła; M. Janda; E. Jaracz; T. Jaworski; J. Malczewska; A. Martyka; A. Mikrut; M. Szarata; Z. Zuziak | Węzły i Korytarze Rozwoju Funkcji Metropolitalnych Rzeszowa | 2019 |