logo
Karta przedmiotu
logo

Projektowanie architektoniczne - przekształcenia współczesnych obiektów architektury

Podstawowe informacje o zajęciach

Cykl kształcenia: 2023/2024

Nazwa jednostki prowadzącej studia: Wydział Budownictwa, Inżynierii środowiska i Architektury

Nazwa kierunku studiów: Architektura

Obszar kształcenia: nauki techniczne

Profil studiów: ogólnoakademicki

Poziom studiów: drugiego stopnia

Forma studiów: stacjonarne

Specjalności na kierunku: nopub: BLOK 1, nopub: BLOK 2, nopub: BLOK 3

Tytuł otrzymywany po ukończeniu studiów: magister inżynier architekt

Nazwa jednostki prowadzącej zajęcia: Zakład Projektowania Architektonicznego i Grafiki Inżynierskiej

Kod zajęć: 9171

Status zajęć: wybierany dla programu

Układ zajęć w planie studiów: sem: 3 / C15 / 1 ECTS / Z

Język wykładowy: polski

Imię i nazwisko koordynatora: dr inż. arch. prof. PRz Anna Martyka

Cel kształcenia i wykaz literatury

Główny cel kształcenia: Student posiada wiedzę na temat rozwoju współczesnej architektury.

Ogólne informacje o zajęciach: Przedmiot koncentruje się na potrzebie rozwoju i przemian architektury jako jeden z ważniejszych wyzwań zarządzania rozwojem współczesnego miasta.

Materiały dydaktyczne: prezentacje multimedialne, książki, czasopisma architektoniczne, strony internetowe

Inne: możliwe wycieczki terenowe

Wykaz literatury, wymaganej do zaliczenia zajęć
Literatura wykorzystywana podczas zajęć wykładowych
1 Sudjic Deyan B jak Bauhaus. A jak autentyk, B jak Bauhaus, C jak cztery kółka. Alfabet współczesności Wydawnictwo Karakter, Kraków. 2014
2 Rykwert Joseph Pokusa miejsca. Przeszłość i przyszłość miast Międzynarodowe Centrum Kultury, Kraków. 2013
3 Hansen O. Zobaczyć świat Zachęta Narodowa Galeria Sztuki. 2005
4 Architecture Today Konemann. 2016
Literatura do samodzielnego studiowania
1 Czasopisma MARK MAGAZINE, ARCHITECTURAL RECORD, LANDSCAPE ARCHITECTURE MAGAZINE dostępne na stronach internetowych.
2 Jencks Charles, Kropf Karl Teorie i manifesty architektury współczesnej Warszawa. 2013
3 Jędruch, Dorota Blok jako dzieło sztuki Universitas Kraków. 2020
4 Twardoch, Agata Architektki Wydawnictwo W.A.B. 2022
5 Christin Pierre, Balez Olivier Robert Moses. Ukryty władca Nowego Jorku Centrum Architektury. 2020

Wymagania wstępne w kategorii wiedzy/umiejętności/kompetencji społecznych

Wymagania formalne: Bycie studentem Politechniki Rzeszowskiej

Wymagania wstępne w kategorii Wiedzy: Student posiada podstawową wiedzę z zakresu dotychczasowych kursów/modułów

Wymagania wstępne w kategorii Umiejętności: Student posiada umiejętność opracowywania we właściwej skali opracowań urbanistyczno-architektonicznych

Wymagania wstępne w kategorii Kompetencji społecznych: student posiada umiejętność pracy w grupie, potrafi w sposób komunikatywny zaprezentować swoje poglądy

Efekty kształcenia dla zajęć

MEK Student, który zaliczył zajęcia Formy zajęć/metody dydaktyczne prowadzące do osiągnięcia danego efektu kształcenia Metody weryfikacji każdego z wymienionych efektów kształcenia Związki z KEK Związki z PRK
01 A.W6. Zna i rozumie zaawansowane metody analiz, narzędzia, techniki i materiały niezbędne do przygotowania koncepcji projektowych w interdyscyplinarnym środowisku, ze szczególnym uwzględnieniem współpracy międzybranżowej Wykład konwersatoryjny, studium przypadków, dyskusja, projekt prezentacja projektu, jakość projektu K_W01+++
K_W04+
K_W06+++
P7S_WG
P7S_WK
02 A.U1. Potrafi zaprojektować prosty i złożony obiekt architektoniczny, kreując i przekształcając przestrzeń tak, aby nadać jej nowe wartości – zgodnie z zadanym lub przyjętym programem, uwzględniającym wymagania i potrzeby wszystkich użytkowników, kontekst przestrzenny i kulturowy, aspekty techniczne i pozatechniczne Wykład konwersatoryjny, studium przypadków, dyskusja, projekt prezentacja projektu, jakość projektu K_W01+++
K_W03+++
K_W05+++
K_W06+++
K_U01+
K_U02+
K_U05+
P7S_UK
P7S_UO
P7S_UU
P7S_UW
P7S_WG
P7S_WK
03 A.U8. Potrafi myśleć w sposób twórczy i działać, uwzględniając złożone i wieloaspektowe uwarunkowania działalności projektowej, a także wyrażać własne koncepcje artystyczne w projektowaniu architektonicznym i urbanistycznym projekt jakość projektu K_U02+
P7S_UW
04 A.S1. Jest gotów do efektywnego wykorzystania wyobraźni, intuicji, twórczej postawy i samodzielnego myślenia w celu rozwiązywania skomplikowanych problemów projektowych projekt, prezentacja prezentacja projektu K_K03+
P7S_KO
P7S_KR
05 A.S2. Jest gotów do publicznych wystąpień i prezentacji prezentacja prezentacja K_W13+++
K_K05+
P7S_KK
P7S_KO
P7S_WK

Uwaga: W zależności od sytuacji epidemicznej, jeżeli nie będzie możliwości weryfikacji osiągniętych efektów uczenia się określonych w programie studiów w sposób stacjonarny w szczególności zaliczenia i egzaminy kończące określone zajęcia będą mogły się odbywać przy użyciu środków komunikacji elektronicznej (w sposób zdalny).

Treści kształcenia dla zajęć

Sem. TK Treści kształcenia Realizowane na MEK
3 TK01 Analiza przekształceń przestrzeni architektonicznej pod wpływem współczesnych procesów i zjawisk w tym np. globalizacji, cywilizacji informacyjnej, komercjalizacji, fascynacji przestrzeniami wirtualnymi, a także tendencje ekologiczne w architekturze, architektura w czasie kryzysu klimatycznego, ekonomicznego i politycznego. C01-C02 MEK03 MEK05
3 TK02 Analiza stylów architektonicznych wybranych współczesnych architektów. C03-C04 MEK01 MEK02 MEK03 MEK05
3 TK03 Przygotowanie koncepcji architektonicznej zadanego tematu ustalonego ze studentami C05-C15 MEK01 MEK02 MEK03 MEK04 MEK05

Nakład pracy studenta

Forma zajęć Praca przed zajęciami Udział w zajęciach Praca po zajęciach
Ćwiczenia/Lektorat (sem. 3) Przygotowanie do ćwiczeń: 1.00 godz./sem.
Godziny kontaktowe: 15.00 godz./sem.
Dokończenia/studiowanie zadań: 1.00 godz./sem.
Konsultacje (sem. 3) Udział w konsultacjach: 1.00 godz./sem.
Zaliczenie (sem. 3) Przygotowanie do zaliczenia: 1.00 godz./sem.
Zaliczenie ustne: 1.00 godz./sem.
Inne: 10.00 godz./sem.

Sposób wystawiania ocen składowych zajęć i oceny końcowej

Forma zajęć Sposób wystawiania oceny podsumowującej
Ćwiczenia/Lektorat Na końcową ocenę składają się następujące elementy: prezentacja zadania, merytoryka zadania, udział w dyskusjach, obecności i terminowość
Ocena końcowa średnia arytmetyczna ocen cząstkowych

Przykładowe zadania

Wymagane podczas egzaminu/zaliczenia
(-)

Realizowane podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/projektowych
(-)

Inne
(-)

Czy podczas egzaminu/zaliczenia student ma możliwość korzystania z materiałów pomocniczych : nie

Treści zajęć powiazane są z prowadzonymi badaniami naukowymi: tak

1 A. Martyka A Model of Functional-Spatial Transformation of Medieval Urban Structure. The Example of Krosno in the Subcarpathia in Poland 2024
2 A. Martyka Development Directions of Small Historic Cities in the Subcarpathia 2024
3 A. Martyka; N. Przesmycka Modelowanie i planowanie rozwoju miast: studium przypadku Lublina w kontekście wyzwań urbanistyki XXI wieku 2024
4 A. Martyka Dziedzictwo urbanistyczne średniowiecznych małych miast Podkarpacia - morfologia, zrównoważenie, integracja 2023
5 A. Martyka Modelowa interpretacja struktury przestrzennej miasta a polityka przestrzenna. Przykład Rzeszowa 2023
6 A. Martyka; A. Rościecha-Kanownik Muzeum koloru czerwonego na przykładzie fresków w kościele w Czchowie i obrazów Rothko 2023
7 A. Martyka; A. Rościecha-Kanownik Muzeum koloru niebieskiego w dziełach Giotta i Yves\'a Kleina 2023
8 A. Martyka; G. Stojak Przestrzenie muzealne w strukturze miasta 2023
9 D. Jopek; A. Martyka Potencjał średniowiecznego układu przestrzennego w rozwoju zdegradowanego miasta. Przykład Dębowca, Jaślisk i Osieku Jasielskiego 2023
10 J. Figurska-Dudek; A. Martyka The forest as a key element for sustainable development and improved quality of life in cities – selected problems and examples 2023
11 W. Małek; A. Martyka Architecture for autism: therapeutic and educational centre for children in Zamość, Poland 2023
12 Z. Chmura; A. Martyka Bridging the gap between children and seniors: the architectural design of intergenerational spaces in Grodzisko Dolne, Poland 2023
13 A. Martyka Problemy adaptacji budynków do współczesnych funkcji na przykładzie Muzeum Pamięci Mieszkańców Ziemi Oświęcimskiej 2022
14 A. Martyka Spatial integration level of housing complex with the city structure. Case of Rzeszów 2022
15 A. Martyka; A. Tur The \'Design Museum\' concept in Rzeszów: combining social expectations and Innovative design in the creation of an educational space 2022
16 D. Jopek; A. Martyka Region, miasto, miasteczko: nowe impulsy rozwojowe 2022
17 D. Jopek; A. Martyka; I. Skrzypczak Analysis of the Sustainable Development Index in the Communes of the Podkarpackie Voivodeship: A Polish Case Study 2022
18 A. Martyka Dziecko w mieście w czasie wolnym: wybrane problemy 2021
19 A. Martyka Initiatives of built environment education and the popularisation of architecture in Poland 2020
20 A. Martyka Ruiny zamku w Czchowie – analiza prac konserwatorskich i budowlanych 2020
21 A. Martyka The truth of architecture as an expression of courage 2020
22 A. Martyka; D. Wantuch-Matla Powszechna edukacja architektoniczna: ewolucja idei i doświadczenia zagraniczne 2020
23 A. Martyka; D. Wantuch-Matla Ulica i plac 2020
24 A. Martyka The second life of a shooting range-the conservation and adaptation of the historic shooting range at Wola Justowska in Krakow for its new function 2019
25 M. Gosztyła; M. Janda; E. Jaracz; T. Jaworski; J. Malczewska; A. Martyka; A. Mikrut; M. Szarata; Z. Zuziak Węzły i Korytarze Rozwoju Funkcji Metropolitalnych Rzeszowa 2019