logo
Karta przedmiotu
logo

Projektowanie architektoniczne - przekształcenia współczesnych obiektów architektury

Podstawowe informacje o zajęciach

Cykl kształcenia: 2021/2022

Nazwa jednostki prowadzącej studia: Wydział Budownictwa, Inżynierii środowiska i Architektury

Nazwa kierunku studiów: Architektura

Obszar kształcenia: nauki techniczne

Profil studiów: ogólnoakademicki

Poziom studiów: drugiego stopnia

Forma studiów: stacjonarne

Specjalności na kierunku: BLOK 1, BLOK 2, BLOK 3

Tytuł otrzymywany po ukończeniu studiów: magister inżynier architekt

Nazwa jednostki prowadzącej zajęcia: Zakład Projektowania Architektonicznego i Grafiki Inżynierskiej

Kod zajęć: 9171

Status zajęć: wybierany dla programu

Układ zajęć w planie studiów: sem: 3 / C15 / 1 ECTS / Z

Język wykładowy: polski

Imię i nazwisko koordynatora: dr inż. arch. prof. PRz Anna Martyka

Cel kształcenia i wykaz literatury

Główny cel kształcenia: Student posiada wiedzę na temat rozwoju współczesnej architektury.

Ogólne informacje o zajęciach: Przedmiot koncentruje się na potrzebie rozwoju i przemian architektury jako jeden z ważniejszych wyzwań zarządzania rozwojem współczesnego miasta.

Materiały dydaktyczne: prezentacje multimedialne, książki, czasopisma architektoniczne

Inne: możliwe wycieczki terenowe

Wykaz literatury, wymaganej do zaliczenia zajęć
Literatura wykorzystywana podczas zajęć wykładowych
1 Sudjic Deyan B jak Bauhaus. A jak autentyk, B jak Bauhaus, C jak cztery kółka. Alfabet współczesności Wydawnictwo Karakter, Kraków. 2014
2 Giedion Sigfried Przestrzeń, czas, architektura. Narodziny nowej tradycji PWN, Warszawa . 1968
3 Rykwert Joseph Pokusa miejsca. Przeszłość i przyszłość miast Międzynarodowe Centrum Kultury, Kraków. 2013
4 Hansen O. Zobaczyć świat Zachęta Narodowa Galeria Sztuki. 2005
5 Architecture Today Konemann. 2016
Literatura do samodzielnego studiowania
1 Czasopisma MARK MAGAZINE, ARCHITECTURAL RECORD, LANDSCAPE ARCHITECTURE MAGAZINE . itp.

Wymagania wstępne w kategorii wiedzy/umiejętności/kompetencji społecznych

Wymagania formalne: Bycie studentem Politechniki Rzeszowskiej

Wymagania wstępne w kategorii Wiedzy: Student posiada podstawową wiedzę z zakresu dotychczasowych kursów/modułów

Wymagania wstępne w kategorii Umiejętności: Student posiada umiejętność opracowywania we właściwej skali opracowań architektonicznych.

Wymagania wstępne w kategorii Kompetencji społecznych: student posiada umiejętność pracy w grupie, potrafi w sposób komunikatywny zaprezentować swoje poglądy na architekturę.

Efekty kształcenia dla zajęć

MEK Student, który zaliczył zajęcia Formy zajęć/metody dydaktyczne prowadzące do osiągnięcia danego efektu kształcenia Metody weryfikacji każdego z wymienionych efektów kształcenia Związki z KEK Związki z PRK
01 A.W1. Zna i rozumie projektowanie architektoniczne o różnych stopniach złożoności, od prostych zadań po obiekty o złożonej funkcji w skomplikowanym kontekście, w szczególności: prostych obiektów uwzględniających podstawowe potrzeby użytkowników, zabudowy mieszkaniowej jedno- i wielorodzinnej, obiektów usługowych w zespołach zabudowy mieszkaniowej, obiektów użyteczności publicznej i ich zespołów o różnej skali i złożoności w otwartym krajobrazie lub w środowisku miejskim ćwiczenia prezentacja zadania, dyskusja K_W01+++
K_W03+
K_W04+
K_W05+
K_W06+
K_K03+++
P7S_KO
P7S_KR
P7S_WG
P7S_WK
02 A.W5. Zna i rozumie zasady projektowania uniwersalnego, w tym ideę projektowania przestrzeni i budynków dostępnych dla wszystkich użytkowników, w szczególności dla osób z niepełnosprawnościami, w architekturze, urbanistyce i planowaniu przestrzennym, oraz zasady ergonomii, w tym parametry ergonomiczne niezbędne do zapewnienia pełnej funkcjonalności projektowanej przestrzeni i obiektów dla wszystkich użytkowników, w szczególności dla osób z niepełnosprawnościami ćwiczenia prezentacja zadania, dyskusja K_W04+
K_W13+++
K_U02+++
P7S_UW
P7S_WG
P7S_WK
03 A.W8. Zna i rozumie interdyscyplinarny charakter projektowania architektonicznego i urbanistycznego oraz potrzebę integracji wiedzy z innych dziedzin, a także jej zastosowania w procesie projektowania we współpracy ze specjalistami z tych dziedzin ćwiczenia prezentacja zadania, dyskusja K_W01+++
K_W05+
K_U01+++
P7S_UK
P7S_UW
P7S_WG
P7S_WK
04 A.U9. Potrafi integrować informacje pozyskane z różnych źródeł, dokonywać ich interpretacji i krytycznej, szczegółowej analizy oraz wyciągać z nich wnioski, a także formułować i uzasadniać opinie oraz wykazywać ich związek z procesem projektowym, opierając się na dostępnym dorobku naukowym w dyscyplinie ćwiczenia prezentacja zadania K_U02+++
K_U05+
K_K03+++
P7S_KO
P7S_KR
P7S_UO
P7S_UU
P7S_UW
05 A.S2. Jest gotów do publicznych wystąpień i prezentacji ćwiczenia prezentacja zadania K_U01+++
K_K03+++
K_K05+
P7S_KK
P7S_KO
P7S_KR
P7S_UK
P7S_UW

Uwaga: W zależności od sytuacji epidemicznej, jeżeli nie będzie możliwości weryfikacji osiągniętych efektów uczenia się określonych w programie studiów w sposób stacjonarny w szczególności zaliczenia i egzaminy kończące określone zajęcia będą mogły się odbywać przy użyciu środków komunikacji elektronicznej (w sposób zdalny).

Treści kształcenia dla zajęć

Sem. TK Treści kształcenia Realizowane na MEK
3 TK01 Analiza stylów architektonicznych wybranych współczesnych architektów. C01-C04 MEK01 MEK02 MEK03 MEK04 MEK05
3 TK02 Analiza przekształceń przestrzeni architektonicznej pod wpływem współczesnych procesów i zjawisk w tym np. globalizacji, cywilizacji informacyjnej, komercjalizacji, fascynacji przestrzeniami wirtualnymi, a także tendencje ekologiczne w architekturze, architektura w czasie kryzysu klimatycznego, ekonomicznego i politycznego. C05-C15 MEK01 MEK02 MEK03 MEK04 MEK05

Nakład pracy studenta

Forma zajęć Praca przed zajęciami Udział w zajęciach Praca po zajęciach
Ćwiczenia/Lektorat (sem. 3) Przygotowanie do ćwiczeń: 1.00 godz./sem.
Godziny kontaktowe: 15.00 godz./sem.
Dokończenia/studiowanie zadań: 1.00 godz./sem.
Konsultacje (sem. 3) Udział w konsultacjach: 1.00 godz./sem.
Zaliczenie (sem. 3) Przygotowanie do zaliczenia: 1.00 godz./sem.
Zaliczenie ustne: 1.00 godz./sem.
Inne: 10.00 godz./sem.

Sposób wystawiania ocen składowych zajęć i oceny końcowej

Forma zajęć Sposób wystawiania oceny podsumowującej
Ćwiczenia/Lektorat Prezentacja zadania, udział w dyskusjach, obecności, terminowość.
Ocena końcowa średnia arytmetyczna ocen cząstkowych

Przykładowe zadania

Wymagane podczas egzaminu/zaliczenia
(-)

Realizowane podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/projektowych
(-)

Inne
(-)

Czy podczas egzaminu/zaliczenia student ma możliwość korzystania z materiałów pomocniczych : nie

Treści zajęć powiazane są z prowadzonymi badaniami naukowymi: tak

1 A. Martyka A Model of Functional-Spatial Transformation of Medieval Urban Structure. The Example of Krosno in the Subcarpathia in Poland 2024
2 A. Martyka Development Directions of Small Historic Cities in the Subcarpathia 2024
3 A. Martyka Dziedzictwo urbanistyczne średniowiecznych małych miast Podkarpacia - morfologia, zrównoważenie, integracja 2023
4 A. Martyka Modelowa interpretacja struktury przestrzennej miasta a polityka przestrzenna. Przykład Rzeszowa 2023
5 A. Martyka; A. Rościecha-Kanownik Muzeum koloru czerwonego na przykładzie fresków w kościele w Czchowie i obrazów Rothko 2023
6 A. Martyka; A. Rościecha-Kanownik Muzeum koloru niebieskiego w dziełach Giotta i Yves\'a Kleina 2023
7 A. Martyka; G. Stojak Przestrzenie muzealne w strukturze miasta 2023
8 D. Jopek; A. Martyka Potencjał średniowiecznego układu przestrzennego w rozwoju zdegradowanego miasta. Przykład Dębowca, Jaślisk i Osieku Jasielskiego 2023
9 J. Figurska-Dudek; A. Martyka The forest as a key element for sustainable development and improved quality of life in cities – selected problems and examples 2023
10 W. Małek; A. Martyka Architecture for autism: therapeutic and educational centre for children in Zamość, Poland 2023
11 Z. Chmura; A. Martyka Bridging the gap between children and seniors: the architectural design of intergenerational spaces in Grodzisko Dolne, Poland 2023
12 A. Martyka Problemy adaptacji budynków do współczesnych funkcji na przykładzie Muzeum Pamięci Mieszkańców Ziemi Oświęcimskiej 2022
13 A. Martyka Spatial integration level of housing complex with the city structure. Case of Rzeszów 2022
14 A. Martyka; A. Tur The \'Design Museum\' concept in Rzeszów: combining social expectations and Innovative design in the creation of an educational space 2022
15 D. Jopek; A. Martyka Region, miasto, miasteczko: nowe impulsy rozwojowe 2022
16 D. Jopek; A. Martyka; I. Skrzypczak Analysis of the Sustainable Development Index in the Communes of the Podkarpackie Voivodeship: A Polish Case Study 2022
17 A. Martyka Dziecko w mieście w czasie wolnym: wybrane problemy 2021
18 A. Martyka Initiatives of built environment education and the popularisation of architecture in Poland 2020
19 A. Martyka Ruiny zamku w Czchowie – analiza prac konserwatorskich i budowlanych 2020
20 A. Martyka The truth of architecture as an expression of courage 2020
21 A. Martyka; D. Wantuch-Matla Powszechna edukacja architektoniczna: ewolucja idei i doświadczenia zagraniczne 2020
22 A. Martyka; D. Wantuch-Matla Ulica i plac 2020
23 A. Martyka The second life of a shooting range-the conservation and adaptation of the historic shooting range at Wola Justowska in Krakow for its new function 2019
24 M. Gosztyła; M. Janda; E. Jaracz; T. Jaworski; J. Malczewska; A. Martyka; A. Mikrut; M. Szarata; Z. Zuziak Węzły i Korytarze Rozwoju Funkcji Metropolitalnych Rzeszowa 2019