logo
Karta przedmiotu
logo

Teoria i projektowanie architektoniczne - przekształcenia współczesnych obiektów architektury

Podstawowe informacje o zajęciach

Cykl kształcenia: 2017/2018

Nazwa jednostki prowadzącej studia: Wydział Budownictwa, Inżynierii środowiska i Architektury

Nazwa kierunku studiów: Architektura

Obszar kształcenia: nauki techniczne

Profil studiów: ogólnoakademicki

Poziom studiów: drugiego stopnia

Forma studiów: stacjonarne

Specjalności na kierunku: ARCHITEKTURA: ARCHITEKTURA, ARCHITEKTURA: KONSERWACJA ZABYTKÓW ARCHITEKTURY, ARCHITEKTURA: URBANISTYKA I PLANOWANIE PRZESTRZENNE

Tytuł otrzymywany po ukończeniu studiów: magister architekt

Nazwa jednostki prowadzącej zajęcia: Zakład Projektowania Architektonicznego i Grafiki Inżynierskiej

Kod zajęć: 9171

Status zajęć: obowiązkowy dla specjalności ARCHITEKTURA: ARCHITEKTURA

Układ zajęć w planie studiów: sem: 3 / C15 / 2 ECTS / Z

Język wykładowy: polski

Imię i nazwisko koordynatora: dr inż. arch. prof. PRz Anna Martyka

Cel kształcenia i wykaz literatury

Główny cel kształcenia: Student posiada wiedzę na temat rozwoju współczesnej architektury od roku 1950 do chwili obecnej, ze szczególnym uwzględnieniem wpływu sztuk pięknych na wyraz architektoniczny

Ogólne informacje o zajęciach: Przedmiot koncentruje się na potrzebie rozwoju i przemian architektury jako jeden z ważniejszych wyzwań zarządzania rozwojem współczesnego miasta.

Materiały dydaktyczne: prezentacje multimedialne, program i harmonogram zajęć, książki, czasopisma architektoniczne

Inne: wycieczki terenowe

Wykaz literatury, wymaganej do zaliczenia zajęć
Literatura wykorzystywana podczas zajęć wykładowych
1 Sudjic Deyan B jak Bauhaus. A jak autentyk, B jak Bauhaus, C jak cztery kółka. Alfabet współczesności Wydawnictwo Karakter, Kraków. 2014
2 Giedion Sigfried Przestrzeń, czas, architektura. Narodziny nowej tradycji PWN, Warszawa . 1968
3 Jencks Charles The Language of Postmodern Architecture Rizzoli,6th edition, New York . 1991
4 Rykwert Joseph Pokusa miejsca. Przeszłość i przyszłość miast Międzynarodowe Centrum Kultury, Kraków. 2013
Literatura do samodzielnego studiowania
1 Czasopisma MARK MAGAZINE, ARCHITECTURAL RECORD, LANDSCAPE ARCHITECTURE MAGAZINE . itp.

Wymagania wstępne w kategorii wiedzy/umiejętności/kompetencji społecznych

Wymagania formalne: Bycie studentem Politechniki Rzeszowskiej

Wymagania wstępne w kategorii Wiedzy: Student posiada podstawową wiedzę z zakresu dotychczasowych kursów/modułów

Wymagania wstępne w kategorii Umiejętności: Student posiada umiejętność opracowywania analiz urbanistycznych i sporządzania we właściwej skali opracowań urbanistyczno-architektonicznych

Wymagania wstępne w kategorii Kompetencji społecznych: student posiada umiejętność pracy w grupie, potrafi w sposób komunikatywny zaprezentować swoje rozwiązania projektowe

Efekty kształcenia dla zajęć

MEK Student, który zaliczył zajęcia Formy zajęć/metody dydaktyczne prowadzące do osiągnięcia danego efektu kształcenia Metody weryfikacji każdego z wymienionych efektów kształcenia Związki z KEK Związki z OEK
01 Student rozumie uwarunkowania kulturowe wpływające na formę, styl i modę w architekturze od połowy lat 20. do chwili obecnej ćwiczenia problemowe, dyskusja dydaktyczna prezentacja projektu, projekt K_W11+
K_U03+++
K_U10+++
T2A_W02+
T2A_W03+
T2A_U01+++
T2A_U10++
T2A_U15+++
T2A_U18+
02 Student rozumie współczesne trendy w architekturze na świecie i w Polsce studium przypadku, projekt prezentacja projektu K_W20+
K_U16+++
K_K14++
T2A_W02+
T2A_W03+
T2A_W07++
T2A_W10+
T2A_U01+++
T2A_U15+++
T2A_U18+
T2A_K01+
T2A_K04+
T2A_K05+
T2A_K06+++
03 Student rozumie współczesne idee w filozofii wpływające na rozwiązania formalne w architekturze seminarium, projekt esej, prezentacja projketu K_W23+
K_U16+
K_K14+
K_K15+
T2A_W02+
T2A_W03+
T2A_W07+
T2A_W10++
T2A_U01+++
T2A_U15+++
T2A_U18+
T2A_K01+
T2A_K04+
T2A_K05+
T2A_K06+++
04 Student rozumie relacje pomiędzy architekturą historyczną a współczesną seminarium esej K_U03+++
K_K15+++
T2A_U01++
T2A_U10+
T2A_U15+
T2A_U18+
T2A_K01++
05 Student potrafi zaprojektować zgodnie z obowiązującym prawem budowlanym odpowiedni układ funkcjonalny i formalny budynku projekt indywidualny prezentacja projektu K_W21+
K_W22+
K_U03+++
K_U09+++
K_U16+++
K_U25+
T2A_W02+
T2A_W03+
T2A_W07+
T2A_W10+
T2A_U01++
T2A_U04+
T2A_U10+
T2A_U15+++
T2A_U18+++

Uwaga: W zależności od sytuacji epidemicznej, jeżeli nie będzie możliwości weryfikacji osiągniętych efektów uczenia się określonych w programie studiów w sposób stacjonarny w szczególności zaliczenia i egzaminy kończące określone zajęcia będą mogły się odbywać przy użyciu środków komunikacji elektronicznej (w sposób zdalny).

Treści kształcenia dla zajęć

Sem. TK Treści kształcenia Realizowane na MEK
3 TK01 Analiza koncepcji projektowych opracowanych przez wybitnych współczesnych architektów. C01-C02 MEK01 MEK02 MEK03 MEK05
3 TK02 Architektura high tech – ewolucja formalna i znaczeniowa C03-C04 MEK01 MEK03 MEK04
3 TK03 Wpływ globalizacji i komercjalizacji na architekturę oraz interwencje przestrzenne będące wyrazem oporu wobec tych zjawisk C05-C06 MEK01 MEK02 MEK03
3 TK04 Przemiany architektury pod wpływem cywilizacji informacyjnej, fascynacja przestrzeniami wirtualnymi, tendencje ekologiczne w architekturze, architektura w czasie kryzysu klimatycznego, ekonomicznego i politycznego C07-C14 MEK01 MEK02 MEK03 MEK04
3 TK05 Wizja lokalna i badanie wybranych obiektów in suitu C15 MEK02

Nakład pracy studenta

Forma zajęć Praca przed zajęciami Udział w zajęciach Praca po zajęciach
Ćwiczenia/Lektorat (sem. 3) Przygotowanie do ćwiczeń: 10.00 godz./sem.
Godziny kontaktowe: 15.00 godz./sem.
Dokończenia/studiowanie zadań: 10.00 godz./sem.
Konsultacje (sem. 3) Przygotowanie do konsultacji: 2.00 godz./sem.
Udział w konsultacjach: 2.00 godz./sem.
Zaliczenie (sem. 3) Przygotowanie do zaliczenia: 6.00 godz./sem.
Zaliczenie ustne: 5.00 godz./sem.

Sposób wystawiania ocen składowych zajęć i oceny końcowej

Forma zajęć Sposób wystawiania oceny podsumowującej
Ćwiczenia/Lektorat zaliczenie: odpowiedź ustna, esej, prezentacja projektu, projekt
Ocena końcowa średnia ważona ocen cząstkowych

Przykładowe zadania

Wymagane podczas egzaminu/zaliczenia
(-)

Realizowane podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/projektowych
(-)

Inne
(-)

Czy podczas egzaminu/zaliczenia student ma możliwość korzystania z materiałów pomocniczych : nie

Treści zajęć powiazane są z prowadzonymi badaniami naukowymi: tak

1 A. Martyka A Model of Functional-Spatial Transformation of Medieval Urban Structure. The Example of Krosno in the Subcarpathia in Poland 2024
2 A. Martyka Development Directions of Small Historic Cities in the Subcarpathia 2024
3 A. Martyka; N. Przesmycka Modelowanie i planowanie rozwoju miast: studium przypadku Lublina w kontekście wyzwań urbanistyki XXI wieku 2024
4 A. Martyka Dziedzictwo urbanistyczne średniowiecznych małych miast Podkarpacia - morfologia, zrównoważenie, integracja 2023
5 A. Martyka Modelowa interpretacja struktury przestrzennej miasta a polityka przestrzenna. Przykład Rzeszowa 2023
6 A. Martyka; A. Rościecha-Kanownik Muzeum koloru czerwonego na przykładzie fresków w kościele w Czchowie i obrazów Rothko 2023
7 A. Martyka; A. Rościecha-Kanownik Muzeum koloru niebieskiego w dziełach Giotta i Yves\'a Kleina 2023
8 A. Martyka; G. Stojak Przestrzenie muzealne w strukturze miasta 2023
9 D. Jopek; A. Martyka Potencjał średniowiecznego układu przestrzennego w rozwoju zdegradowanego miasta. Przykład Dębowca, Jaślisk i Osieku Jasielskiego 2023
10 J. Figurska-Dudek; A. Martyka The forest as a key element for sustainable development and improved quality of life in cities – selected problems and examples 2023
11 W. Małek; A. Martyka Architecture for autism: therapeutic and educational centre for children in Zamość, Poland 2023
12 Z. Chmura; A. Martyka Bridging the gap between children and seniors: the architectural design of intergenerational spaces in Grodzisko Dolne, Poland 2023
13 A. Martyka Problemy adaptacji budynków do współczesnych funkcji na przykładzie Muzeum Pamięci Mieszkańców Ziemi Oświęcimskiej 2022
14 A. Martyka Spatial integration level of housing complex with the city structure. Case of Rzeszów 2022
15 A. Martyka; A. Tur The \'Design Museum\' concept in Rzeszów: combining social expectations and Innovative design in the creation of an educational space 2022
16 D. Jopek; A. Martyka Region, miasto, miasteczko: nowe impulsy rozwojowe 2022
17 D. Jopek; A. Martyka; I. Skrzypczak Analysis of the Sustainable Development Index in the Communes of the Podkarpackie Voivodeship: A Polish Case Study 2022
18 A. Martyka Dziecko w mieście w czasie wolnym: wybrane problemy 2021
19 A. Martyka Initiatives of built environment education and the popularisation of architecture in Poland 2020
20 A. Martyka Ruiny zamku w Czchowie – analiza prac konserwatorskich i budowlanych 2020
21 A. Martyka The truth of architecture as an expression of courage 2020
22 A. Martyka; D. Wantuch-Matla Powszechna edukacja architektoniczna: ewolucja idei i doświadczenia zagraniczne 2020
23 A. Martyka; D. Wantuch-Matla Ulica i plac 2020
24 A. Martyka The second life of a shooting range-the conservation and adaptation of the historic shooting range at Wola Justowska in Krakow for its new function 2019
25 M. Gosztyła; M. Janda; E. Jaracz; T. Jaworski; J. Malczewska; A. Martyka; A. Mikrut; M. Szarata; Z. Zuziak Węzły i Korytarze Rozwoju Funkcji Metropolitalnych Rzeszowa 2019