logo
Karta przedmiotu
logo

Teoria i projektowanie architektoniczne - przekształcenia współczesnych obiektów architektury

Podstawowe informacje o zajęciach

Cykl kształcenia: 2016/2017

Nazwa jednostki prowadzącej studia: Wydział Budownictwa, Inżynierii środowiska i Architektury

Nazwa kierunku studiów: Architektura

Obszar kształcenia: nauki techniczne

Profil studiów: ogólnoakademicki

Poziom studiów: drugiego stopnia

Forma studiów: stacjonarne

Specjalności na kierunku: ARCHITEKTURA: ARCHITEKTURA, ARCHITEKTURA: KONSERWACJA ZABYTKÓW ARCHITEKTURY, ARCHITEKTURA: URBANISTYKA I PLANOWANIE PRZESTRZENNE

Tytuł otrzymywany po ukończeniu studiów: magister architekt

Nazwa jednostki prowadzącej zajęcia: Zakład Projektowania Architektonicznego i Grafiki Inżynierskiej

Kod zajęć: 9171

Status zajęć: obowiązkowy dla specjalności ARCHITEKTURA: ARCHITEKTURA

Układ zajęć w planie studiów: sem: 3 / C15 / 2 ECTS / Z

Język wykładowy: polski

Imię i nazwisko koordynatora: dr inż. arch. prof. PRz Anna Martyka

Cel kształcenia i wykaz literatury

Główny cel kształcenia: Student posiada wiedzę na temat rozwoju współczesnej architektury od roku 1950 do chwili obecnej, ze szczególnym uwzględnieniem wpływu sztuk pięknych na wyraz architektoniczny

Ogólne informacje o zajęciach: Przedmiot koncentruje się na potrzebie rozwoju i przemian architektury jako jeden z ważniejszych wyzwań zarządzania rozwojem współczesnego miasta.

Materiały dydaktyczne: prezentacje multimedialne, program i harmonogram zajęć, książki, czasopisma architektoniczne

Inne: wycieczki terenowe

Wykaz literatury, wymaganej do zaliczenia zajęć
Literatura wykorzystywana podczas zajęć wykładowych
1 Sudjic Deyan B jak Bauhaus. A jak autentyk, B jak Bauhaus, C jak cztery kółka. Alfabet współczesności Wydawnictwo Karakter, Kraków. 2014
2 Giedion Sigfried Przestrzeń, czas, architektura. Narodziny nowej tradycji PWN, Warszawa . 1968
3 Jencks Charles The Language of Postmodern Architecture Rizzoli,6th edition, New York . 1991
4 Rykwert Joseph Pokusa miejsca. Przeszłość i przyszłość miast Międzynarodowe Centrum Kultury, Kraków. 2013
Literatura do samodzielnego studiowania
1 Czasopisma MARK MAGAZINE, ARCHITECTURAL RECORD, LANDSCAPE ARCHITECTURE MAGAZINE . itp.

Wymagania wstępne w kategorii wiedzy/umiejętności/kompetencji społecznych

Wymagania formalne: Bycie studentem Politechniki Rzeszowskiej

Wymagania wstępne w kategorii Wiedzy: Student posiada podstawową wiedzę z zakresu dotychczasowych kursów/modułów

Wymagania wstępne w kategorii Umiejętności: Student posiada umiejętność opracowywania analiz urbanistycznych i sporządzania we właściwej skali opracowań urbanistyczno-architektonicznych

Wymagania wstępne w kategorii Kompetencji społecznych: student posiada umiejętność pracy w grupie, potrafi w sposób komunikatywny zaprezentować swoje rozwiązania projektowe

Efekty kształcenia dla zajęć

MEK Student, który zaliczył zajęcia Formy zajęć/metody dydaktyczne prowadzące do osiągnięcia danego efektu kształcenia Metody weryfikacji każdego z wymienionych efektów kształcenia Związki z KEK Związki z OEK
01 Student rozumie uwarunkowania kulturowe wpływające na formę, styl i modę w architekturze od połowy lat 20. do chwili obecnej ćwiczenia problemowe, dyskusja dydaktyczna prezentacja projektu, projekt K_W11+
K_U03+++
K_U10+++
T2A_W02+
T2A_W03+
T2A_U01+++
T2A_U10++
T2A_U15+++
T2A_U18+
02 Student rozumie współczesne trendy w architekturze na świecie i w Polsce studium przypadku, projekt prezentacja projektu K_W20+
K_U16+++
K_K14++
T2A_W02+
T2A_W03+
T2A_W07++
T2A_W10+
T2A_U01+++
T2A_U15+++
T2A_U18+
T2A_K01+
T2A_K04+
T2A_K05+
T2A_K06+++
03 Student rozumie współczesne idee w filozofii wpływające na rozwiązania formalne w architekturze seminarium, projekt esej, prezentacja projketu K_W23+
K_U16+
K_K14+
K_K15+
T2A_W02+
T2A_W03+
T2A_W07+
T2A_W10++
T2A_U01+++
T2A_U15+++
T2A_U18+
T2A_K01+
T2A_K04+
T2A_K05+
T2A_K06+++
04 Student rozumie relacje pomiędzy architekturą historyczną a współczesną seminarium esej K_U03+++
T2A_U01++
T2A_U10+
T2A_U15+
T2A_U18+
05 Student potrafi zaprojektować zgodnie z obowiązującym prawem budowlanym odpowiedni układ funkcjonalny i formalny budynku projekt indywidualny prezentacja projektu K_W21+
K_W22+
K_U03+++
K_U09+++
K_U16+++
K_U25+
T2A_W02+
T2A_W03+
T2A_W07+
T2A_W10+
T2A_U01++
T2A_U04+
T2A_U10+
T2A_U15+++
T2A_U18+++

Uwaga: W zależności od sytuacji epidemicznej, jeżeli nie będzie możliwości weryfikacji osiągniętych efektów uczenia się określonych w programie studiów w sposób stacjonarny w szczególności zaliczenia i egzaminy kończące określone zajęcia będą mogły się odbywać przy użyciu środków komunikacji elektronicznej (w sposób zdalny).

Treści kształcenia dla zajęć

Sem. TK Treści kształcenia Realizowane na MEK
3 TK01 Analiza koncepcji projektowych opracowanych przez Ch. Alexandra, J. Jacobs, J. Gehla, K. Lyncha, G. Cullena, L. Kriera C01-C02 MEK01 MEK02 MEK03 MEK05
3 TK02 Architektura high tech – ewolucja formalna i znaczeniowa C03-C04 MEK01 MEK03 MEK04
3 TK03 Wpływ globalizacji i komercjalizacji na architekturę oraz interwencje przestrzenne będące wyrazem oporu wobec tych zjawisk C05-C06 MEK01 MEK02 MEK03
3 TK04 Przemiany architektury pod wpływem cywilizacji informacyjnej, fascynacja przestrzeniami wirtualnymi, tendencje ekologiczne w architekturze, architektura w czasie kryzysu klimatycznego, ekonomicznego i politycznego C07-C14 MEK01 MEK02 MEK03 MEK04
3 TK05 Wizja lokalna i badanie wybranych obiektów in suitu C15 MEK02

Nakład pracy studenta

Forma zajęć Praca przed zajęciami Udział w zajęciach Praca po zajęciach
Ćwiczenia/Lektorat (sem. 3) Przygotowanie do ćwiczeń: 10.00 godz./sem.
Godziny kontaktowe: 15.00 godz./sem.
Dokończenia/studiowanie zadań: 10.00 godz./sem.
Konsultacje (sem. 3) Przygotowanie do konsultacji: 2.00 godz./sem.
Udział w konsultacjach: 2.00 godz./sem.
Zaliczenie (sem. 3) Przygotowanie do zaliczenia: 6.00 godz./sem.
Zaliczenie ustne: 5.00 godz./sem.

Sposób wystawiania ocen składowych zajęć i oceny końcowej

Forma zajęć Sposób wystawiania oceny podsumowującej
Ćwiczenia/Lektorat zaliczenie: odpowiedź ustna, esej, prezentacja projektu, projekt
Ocena końcowa średnia ważona ocen cząstkowych

Przykładowe zadania

Wymagane podczas egzaminu/zaliczenia
(-)

Realizowane podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/projektowych
(-)

Inne
(-)

Czy podczas egzaminu/zaliczenia student ma możliwość korzystania z materiałów pomocniczych : nie

Treści zajęć powiazane są z prowadzonymi badaniami naukowymi: nie