logo
Karta przedmiotu
logo

Pracownia projektowa - Miejsca pracy/Architektura monumentalna

Podstawowe informacje o zajęciach

Cykl kształcenia: 2021/2022

Nazwa jednostki prowadzącej studia: Wydział Budownictwa, Inżynierii środowiska i Architektury

Nazwa kierunku studiów: Architektura

Obszar kształcenia: nauki techniczne

Profil studiów: ogólnoakademicki

Poziom studiów: drugiego stopnia

Forma studiów: stacjonarne

Specjalności na kierunku: BLOK 1, BLOK 2, BLOK 3

Tytuł otrzymywany po ukończeniu studiów: magister inżynier architekt

Nazwa jednostki prowadzącej zajęcia: Zakład Projektowania Architektonicznego i Grafiki Inżynierskiej

Kod zajęć: 9170

Status zajęć: wybierany dla programu

Układ zajęć w planie studiów: sem: 2 / W15 P30 / 3 ECTS / Z

Język wykładowy: polski

Imię i nazwisko koordynatora: dr inż. arch. Monika Szopińska-Mularz

Terminy konsultacji koordynatora: Poniedziałek: 9.00-11.00 Wtorek: 10:30-12:30

semestr 2: dr inż. arch. Joanna Figurska-Dudek

Cel kształcenia i wykaz literatury

Główny cel kształcenia: Moduł kształcenia poszerza wiedzę i umiejętności studenta z zakresu projektowania miejsc pracy i architektury monumentalnej

Ogólne informacje o zajęciach: Moduł obejmuje zagadnienia związane z projektowaniem miejsc pracy a także budynków monumentalnych

Wykaz literatury, wymaganej do zaliczenia zajęć
Literatura wykorzystywana podczas zajęć wykładowych
1 Marzyński S. Podstawy projektowania architektonicznego Arkady. 1969
2 Prokopska A. Metodologia projektowania architektonicznego Oficyna Wydawnicza Politechniki Rzeszowskiej. 2015
3 Prokopska A. Morphology of the Architectural Achievement. A Methodological Analysis of Selected Morphological Systems of the Natural Architectural Environments, Oficyna Wydawnicza Politechniki Wrocławskiej. 2002
4 Prokopska A. Metodologia projektowania architektonicznego. Fazy wstępne procesu architektonicznego, s.165 Oficyna Wydawnicza Politechniki Rzeszowskiej. 2015
5 Prokopska A. Projektowanie Architektoniczne. Procesy wstępne, s.122 Oficyna Wydawnicza Politechniki Rzeszowskiej. 2012
6 Prokopska A. Morfologia dzieła architektonicznego, s.132 Oficyna Wydawnicza Politechniki Rzeszowskiej. 2001
7 Prokopska A. Zastosowanie metody analizy morfologicznej w projektowaniu architektonicznym na przykładzie twórczości Le Corbusiera, s. 166 Politechnika Warszawska, Oficyna Wydawnicza Politechniki Rzeszowskiej. 1997
8 Wise A.J Decyzje w projektowaniu, analiza i wspomaganie sztuki syntezy, Projektowanie i Systemy, t. XI Zakład Narodowy im. Ossolińskich, Wydawnictwo Polskiej Akademii Nauk, Wrocław-Kraków-Warszawa-Łódź . 1990
9 Lehmann S. The Principles of Green Urbanism: Regenerating the Post-Industrial City Earthscan Publications Ltd. 2010
10 Koolhaas R., AMO, Harvard Graduate School of Design Elements of Architecture Taschen. 2018
11 Yaldiz E., Asatekin N. DEFINITION OF A NEW DESIGN PROCESS FOR THE REUSE OF MONUMENTAL BUILDINGS Central Europe towards Sustainable Building . 2013
12 Hanson J. Morphology and Design Reconciling intellect, intuition, and ethics in the reflective practice of architecture Proceedings . 3rd International Space Syntax Symposium Atlanta . 2001
13 Kimbell L Rethinking Design Thinking: Part I Design and Culture 285-306, DOI:10.2752/175470811X13071166525216. 2011
14 Kimbell L. Rethinking design thinking: Part II Design and Culture 129-148, DOI: 2752/175470812X13281948975413. 2012
Literatura wykorzystywana podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/innych
1 Koolhaas R., AMO, Harvard Graduate School of Design Elements of Architecture Taschen. 2018
2 Alexander Ch. Język wzorców Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne. 2008
Literatura do samodzielnego studiowania
1 Neufert E. Podręcznik projektowania architektoniczno-budowlanego Arkady, Warszawa. 2000

Wymagania wstępne w kategorii wiedzy/umiejętności/kompetencji społecznych

Wymagania formalne: Ukończony I-szy stopień studiów na kierunku Architektura

Wymagania wstępne w kategorii Wiedzy: Student posiada podstawową wiedzę z zakresu dotychczasowych kursów/modułów

Wymagania wstępne w kategorii Umiejętności: Student posiada umiejętność opracowywania analiz urbanistycznych i sporządzania we właściwej skali opracowań urbanistyczno-architektonicznych

Wymagania wstępne w kategorii Kompetencji społecznych: student posiada umiejętność pracy w grupie, potrafi w sposób komunikatywny zaprezentować swoje rozwiązania projektowe

Efekty kształcenia dla zajęć

MEK Student, który zaliczył zajęcia Formy zajęć/metody dydaktyczne prowadzące do osiągnięcia danego efektu kształcenia Metody weryfikacji każdego z wymienionych efektów kształcenia Związki z KEK Związki z PRK
01 A.W1. Zna i rozumie projektowanie architektoniczne o różnych stopniach złożoności, od prostych zadań po obiekty o złożonej funkcji w skomplikowanym kontekście, w szczególności: prostych obiektów uwzględniających podstawowe potrzeby użytkowników, zabudowy mieszkaniowej jedno- i wielorodzinnej, obiektów usługowych w zespołach zabudowy mieszkaniowej, obiektów użyteczności publicznej i ich zespołów o różnej skali i złożoności w otwartym krajobrazie lub w środowisku miejskim wykład, projekt zespołowy prezentacja projektu K_W04+++
K_W05+++
K_W06+++
K_W10++
K_W11+++
P7S_WG
P7S_WK
02 A.W4. Zna i rozumie zapisy miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego w zakresie koniecznym do projektowania architektonicznego projekt zespołowy prezentacja projektu K_W03+++
K_W11+++
P7S_WG
P7S_WK
03 A.W5. Zna i rozumie zasady projektowania uniwersalnego, w tym ideę projektowania przestrzeni i budynków dostępnych dla wszystkich użytkowników, w szczególności dla osób z niepełnosprawnościami, w architekturze, urbanistyce i planowaniu przestrzennym, oraz zasady ergonomii, w tym parametry ergonomiczne niezbędne do zapewnienia pełnej funkcjonalności projektowanej przestrzeni i obiektów dla wszystkich użytkowników, w szczególności dla osób z niepełnosprawnościami wykład, projekt zespołowy prezentacja projektu K_W05+++
K_W06+++
P7S_WG
P7S_WK
04 A.W6. Zna i rozumie zaawansowane metody analiz, narzędzia, techniki i materiały niezbędne do przygotowania koncepcji projektowych w interdyscyplinarnym środowisku, ze szczególnym uwzględnieniem współpracy międzybranżowej wykład, projekt zespołowy prezentacja projektu K_W10+++
K_W11+
P7S_WG
P7S_WK
05 A.W7. Zna i rozumie podstawowe metody i techniki konserwacji, modernizacji i uzupełniania zabytkowych struktur wykład, projekt zespołowy prezentacja projektu K_W11++
P7S_WG
06 A.W8. Zna i rozumie interdyscyplinarny charakter projektowania architektonicznego i urbanistycznego oraz potrzebę integracji wiedzy z innych dziedzin, a także jej zastosowania w procesie projektowania we współpracy ze specjalistami z tych dziedzin projekt zespołowy prezentacja projektu K_W03+++
K_W04+++
K_W08++
P7S_WG
P7S_WK
07 A.U1. Potrafi zaprojektować prosty i złożony obiekt architektoniczny, kreując i przekształcając przestrzeń tak, aby nadać jej nowe wartości – zgodnie z zadanym lub przyjętym programem, uwzględniającym wymagania i potrzeby wszystkich użytkowników, kontekst przestrzenny i kulturowy, aspekty techniczne i pozatechniczne wykład, projekt zespołowy prezentacja projektu K_U01+++
K_U02+++
K_U05+++
P7S_UK
P7S_UO
P7S_UU
P7S_UW
08 A.U5. Potrafi ocenić przydatność zaawansowanych metod i narzędzi służących do rozwiązywania prostych i złożonych zadań inżynierskich, typowych dla architektury, urbanistyki i planowania przestrzennego oraz wybierać i stosować właściwe metody i narzędzia w projektowaniu wykład, projekt zespołowy prezentacja projektu K_U01+++
K_U02+++
P7S_UK
P7S_UW
09 A.U8. Potrafi myśleć w sposób twórczy i działać, uwzględniając złożone i wieloaspektowe uwarunkowania działalności projektowej, a także wyrażać własne koncepcje artystyczne w projektowaniu architektonicznym i urbanistycznym projekt zespołowy prezentacja projektu K_U01+++
K_U02+++
P7S_UK
P7S_UW
10 A.U9. Potrafi integrować informacje pozyskane z różnych źródeł, dokonywać ich interpretacji i krytycznej, szczegółowej analizy oraz wyciągać z nich wnioski, a także formułować i uzasadniać opinie oraz wykazywać ich związek z procesem projektowym, opierając się na dostępnym dorobku naukowym w dyscyplinie projekt zespołowy prezentacja projektu K_U01++
P7S_UK
P7S_UW
11 A.U10. Potrafi porozumiewać się przy użyciu różnych technik i narzędzi w środowisku zawodowym i interdyscyplinarnym w zakresie właściwym dla projektowania architektonicznego i urbanistycznego oraz planowania przestrzennego projekt zespołowy prezentacja projektu K_U01++
P7S_UK
P7S_UW
12 A.U11. Potrafi pracować indywidualnie i w zespole, w tym ze specjalistami z innych branż, a także podejmować wiodącą rolę w takich zespołach projekt zespołowy prezentacja projektu K_U01+++
P7S_UK
P7S_UW
13 A.U12. Potrafi oszacować czas potrzebny na realizację złożonego zadania projektowego projekt zespołowy prezentacja projektu K_U05+++
P7S_UO
P7S_UU
14 A.U13. Potrafi formułować nowe pomysły i hipotezy, analizować i testować nowości związane z problemami inżynierskimi i problemami badawczymi w zakresie projektowania architektonicznego i urbanistycznego oraz planowania przestrzennego projekt zespołowy prezentacja projektu K_U02++
P7S_UW
15 A.U14. Potrafi wykonać dokumentację architektoniczno-budowlaną w odpowiednich skalach w nawiązaniu do koncepcyjnego projektu architektonicznego projekt zespołowy prezentacja projektu K_U01+++
P7S_UK
P7S_UW
16 A.U15. Potrafi wdrażać zasady i wytyczne projektowania uniwersalnego w architekturze, urbanistyce i planowaniu przestrzennym wykład, projekt zespołowy prezentacja projektu K_U02++
P7S_UW
17 A.S1. Jest gotów do efektywnego wykorzystania wyobraźni, intuicji, twórczej postawy i samodzielnego myślenia w celu rozwiązywania skomplikowanych problemów projektowych projekt zespołowy prezentacja projektu K_K01+++
P7S_KO
P7S_KR
18 A.S3. Jest gotów do podjęcia roli koordynatora działań w procesie projektowym, zarządzania pracą w zespole oraz wykorzystania umiejętności interpersonalnych (rozwiązywanie konfliktów, umiejętność negocjacji, delegowanie zadań), podporządkowania się zasadom pracy w zespole i brania odpowiedzialności za wspólne zadania i projekty projekt zespołowy prezentacja projektu K_K01+++
K_K02++
P7S_KO
P7S_KR
19 A.S4. Jest gotów do brania odpowiedzialności za kształtowanie środowiska przyrodniczego i krajobrazu kulturowego, w tym za zachowanie dziedzictwa regionu, kraju i Europy wykład, projekt zespołowy prezentacja projektu K_K03+++
P7S_KO
P7S_KR

Uwaga: W zależności od sytuacji epidemicznej, jeżeli nie będzie możliwości weryfikacji osiągniętych efektów uczenia się określonych w programie studiów w sposób stacjonarny w szczególności zaliczenia i egzaminy kończące określone zajęcia będą mogły się odbywać przy użyciu środków komunikacji elektronicznej (w sposób zdalny).

Treści kształcenia dla zajęć

Sem. TK Treści kształcenia Realizowane na MEK
2 TK01 Identyfikacja potrzeb społecznych, ekonomicznych i środowiskowych obszaru objętego procesem projektowym jako podstawa pozytywnego wpływu projektowanego budynku na zrównoważony rozwój tego obszaru. W01-W03 MEK02 MEK07 MEK10 MEK14
2 TK02 Omówienie budynków monumentalnych jako typologii architektonicznej. W01-W03 MEK10 MEK16 MEK19
2 TK03 Adaptacja istniejących budynków monumentalnych jako istotny element strategii zrównoważonego rozwoju miast. W01-W03 MEK05 MEK09 MEK10 MEK14 MEK19
2 TK04 Omówienie metodycznych narzędzi architektonicznych prowadzących do racjonalnego współtworzenia przestrzeni o cechach monumentalnych. W02-W3 MEK01 MEK06
2 TK05 Analiza procesów projektowych charakterystycznych przy projektowaniu architektury monumentalnej o wielu funkcjach W02-W03 MEK03 MEK09 MEK10 MEK14
2 TK06 Analiza uwarunkowań architektonicznych, przestrzennych, organizacyjnych, ekologicznych, socjologicznych i technicznych podczas projektowania architektury monumentalnej z miejscami pracy. W04-W06 MEK02 MEK03 MEK04
2 TK07 Analiza wybranych przykładów współczesnej architektury monumentalnej w kontekście urbanistycznym, społecznym, ekonomicznym i ochrony środowiska. W06-W07 MEK01 MEK03 MEK10 MEK17
2 TK08 Współczesne zasady kształtowania architektury ekologicznej w kontekście miejskim. W7-W8 MEK04 MEK10 MEK12
2 TK09 Projekt architektoniczny w wybranym środowisku architektoniczno- urbanistycznym lub urbanistycznym budowli wielofunkcyjnej. Projekt obejmuje plan zagospodarowania przestrzennego wraz z kwartałami miejskimi. Możliwe skale do zastosowania w rzutach i przekrojach: 1:100, 1:200, 1:500, 1:20, 1:10. P01-P30 MEK07 MEK08 MEK09 MEK10 MEK11 MEK12 MEK13 MEK15 MEK17 MEK18

Nakład pracy studenta

Forma zajęć Praca przed zajęciami Udział w zajęciach Praca po zajęciach
Wykład (sem. 2) Przygotowanie do kolokwium: 4.00 godz./sem.
Godziny kontaktowe: 15.00 godz./sem.
Uzupełnienie/studiowanie notatek: 5.00 godz./sem.
Studiowanie zalecanej literatury: 5.00 godz./sem.
Projekt/Seminarium (sem. 2) Przygotowanie do zajęć projektowych/seminaryjnych: 6.00 godz./sem.
Godziny kontaktowe: 30.00 godz./sem..
Wykonanie projektu/dokumentacji/raportu: 15.00 godz./sem.
Przygotowanie do prezentacji: 4.00 godz./sem.
Konsultacje (sem. 2) Przygotowanie do konsultacji: 1.00 godz./sem.
Udział w konsultacjach: 4.00 godz./sem.
Zaliczenie (sem. 2) Zaliczenie ustne: 1.00 godz./sem.

Sposób wystawiania ocen składowych zajęć i oceny końcowej

Forma zajęć Sposób wystawiania oceny podsumowującej
Wykład Ocena podsumowująca wynika z oceny pracy projektowej na zajęciach projektowych oraz klauzury zadanej na wykładzie.
Projekt/Seminarium Ocena projektu następuje na podstawie analizy odpowiedzi na zadanie projektowe na określonym terenie, analizy projektu końcowego w kontekście architektury monumentalnej z miejscami pracy, analizy projektu końcowego w kontekście architektury ekologicznej, jakości pracy projektowej, nakładu pracy oraz integracji zagadnień omówawianych na wykładzie.
Ocena końcowa Projekt architektoniczny architektury monumentalnej z miejscami pracy na jeden z trzech zadanych tematów, skale możliwe do zastosowania: 1:2000, 1:500, 1:200, 1:100, 1:20, 1:10

Przykładowe zadania

Wymagane podczas egzaminu/zaliczenia
(-)

Realizowane podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/projektowych
(-)

Inne
(-)

Czy podczas egzaminu/zaliczenia student ma możliwość korzystania z materiałów pomocniczych : nie

Treści zajęć powiazane są z prowadzonymi badaniami naukowymi: tak

1 S. Lehmann; M. Szopińska-Mularz Balancing Increased Urban Density with Green Spaces: The Marketing of New Housing Estates in Poland 2023
2 M. Szopińska-Mularz Adaptive Reuse for Urban Food Provision: repurposing inner-city car parking structures for controlled environment agriculture 2022
3 M. Szopińska-Mularz Adaptive reuse of modern movement car parking structures for controlled environment agriculture: Results from an interview study for the innovative design process in cities 2022