Cykl kształcenia: 2021/2022
Nazwa jednostki prowadzącej studia: Wydział Budownictwa, Inżynierii środowiska i Architektury
Nazwa kierunku studiów: Architektura
Obszar kształcenia: nauki techniczne
Profil studiów: ogólnoakademicki
Poziom studiów: drugiego stopnia
Forma studiów: stacjonarne
Specjalności na kierunku: BLOK 1, BLOK 2, BLOK 3
Tytuł otrzymywany po ukończeniu studiów: magister inżynier architekt
Nazwa jednostki prowadzącej zajęcia: Zakład Projektowania Architektonicznego i Grafiki Inżynierskiej
Kod zajęć: 9170
Status zajęć: wybierany dla programu
Układ zajęć w planie studiów: sem: 2 / W15 P30 / 3 ECTS / Z
Język wykładowy: polski
Imię i nazwisko koordynatora: dr inż. arch. Monika Szopińska-Mularz
Terminy konsultacji koordynatora: Poniedziałek: 9.00-11.00 Wtorek: 10:30-12:30
semestr 2: dr inż. arch. Joanna Figurska-Dudek
Główny cel kształcenia: Moduł kształcenia poszerza wiedzę i umiejętności studenta z zakresu projektowania miejsc pracy i architektury monumentalnej
Ogólne informacje o zajęciach: Moduł obejmuje zagadnienia związane z projektowaniem miejsc pracy a także budynków monumentalnych
1 | Marzyński S. | Podstawy projektowania architektonicznego | Arkady. | 1969 |
2 | Prokopska A. | Metodologia projektowania architektonicznego | Oficyna Wydawnicza Politechniki Rzeszowskiej. | 2015 |
3 | Prokopska A. | Morphology of the Architectural Achievement. A Methodological Analysis of Selected Morphological Systems of the Natural Architectural Environments, | Oficyna Wydawnicza Politechniki Wrocławskiej. | 2002 |
4 | Prokopska A. | Metodologia projektowania architektonicznego. Fazy wstępne procesu architektonicznego, s.165 | Oficyna Wydawnicza Politechniki Rzeszowskiej. | 2015 |
5 | Prokopska A. | Projektowanie Architektoniczne. Procesy wstępne, s.122 | Oficyna Wydawnicza Politechniki Rzeszowskiej. | 2012 |
6 | Prokopska A. | Morfologia dzieła architektonicznego, s.132 | Oficyna Wydawnicza Politechniki Rzeszowskiej. | 2001 |
7 | Prokopska A. | Zastosowanie metody analizy morfologicznej w projektowaniu architektonicznym na przykładzie twórczości Le Corbusiera, s. 166 | Politechnika Warszawska, Oficyna Wydawnicza Politechniki Rzeszowskiej. | 1997 |
8 | Wise A.J | Decyzje w projektowaniu, analiza i wspomaganie sztuki syntezy, Projektowanie i Systemy, t. XI | Zakład Narodowy im. Ossolińskich, Wydawnictwo Polskiej Akademii Nauk, Wrocław-Kraków-Warszawa-Łódź . | 1990 |
9 | Lehmann S. | The Principles of Green Urbanism: Regenerating the Post-Industrial City | Earthscan Publications Ltd. | 2010 |
10 | Koolhaas R., AMO, Harvard Graduate School of Design | Elements of Architecture | Taschen. | 2018 |
11 | Yaldiz E., Asatekin N. | DEFINITION OF A NEW DESIGN PROCESS FOR THE REUSE OF MONUMENTAL BUILDINGS | Central Europe towards Sustainable Building . | 2013 |
12 | Hanson J. | Morphology and Design Reconciling intellect, intuition, and ethics in the reflective practice of architecture | Proceedings . 3rd International Space Syntax Symposium Atlanta . | 2001 |
13 | Kimbell L | Rethinking Design Thinking: Part I | Design and Culture 285-306, DOI:10.2752/175470811X13071166525216. | 2011 |
14 | Kimbell L. | Rethinking design thinking: Part II | Design and Culture 129-148, DOI: 2752/175470812X13281948975413. | 2012 |
1 | Koolhaas R., AMO, Harvard Graduate School of Design | Elements of Architecture | Taschen. | 2018 |
2 | Alexander Ch. | Język wzorców | Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne. | 2008 |
1 | Neufert E. | Podręcznik projektowania architektoniczno-budowlanego | Arkady, Warszawa. | 2000 |
Wymagania formalne: Ukończony I-szy stopień studiów na kierunku Architektura
Wymagania wstępne w kategorii Wiedzy: Student posiada podstawową wiedzę z zakresu dotychczasowych kursów/modułów
Wymagania wstępne w kategorii Umiejętności: Student posiada umiejętność opracowywania analiz urbanistycznych i sporządzania we właściwej skali opracowań urbanistyczno-architektonicznych
Wymagania wstępne w kategorii Kompetencji społecznych: student posiada umiejętność pracy w grupie, potrafi w sposób komunikatywny zaprezentować swoje rozwiązania projektowe
MEK | Student, który zaliczył zajęcia | Formy zajęć/metody dydaktyczne prowadzące do osiągnięcia danego efektu kształcenia | Metody weryfikacji każdego z wymienionych efektów kształcenia | Związki z KEK | Związki z PRK |
---|---|---|---|---|---|
01 | A.W1. Zna i rozumie projektowanie architektoniczne o różnych stopniach złożoności, od prostych zadań po obiekty o złożonej funkcji w skomplikowanym kontekście, w szczególności: prostych obiektów uwzględniających podstawowe potrzeby użytkowników, zabudowy mieszkaniowej jedno- i wielorodzinnej, obiektów usługowych w zespołach zabudowy mieszkaniowej, obiektów użyteczności publicznej i ich zespołów o różnej skali i złożoności w otwartym krajobrazie lub w środowisku miejskim | wykład, projekt zespołowy | prezentacja projektu |
K_W04+++ K_W05+++ K_W06+++ K_W10++ K_W11+++ |
P7S_WG P7S_WK |
02 | A.W4. Zna i rozumie zapisy miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego w zakresie koniecznym do projektowania architektonicznego | projekt zespołowy | prezentacja projektu |
K_W03+++ K_W11+++ |
P7S_WG P7S_WK |
03 | A.W5. Zna i rozumie zasady projektowania uniwersalnego, w tym ideę projektowania przestrzeni i budynków dostępnych dla wszystkich użytkowników, w szczególności dla osób z niepełnosprawnościami, w architekturze, urbanistyce i planowaniu przestrzennym, oraz zasady ergonomii, w tym parametry ergonomiczne niezbędne do zapewnienia pełnej funkcjonalności projektowanej przestrzeni i obiektów dla wszystkich użytkowników, w szczególności dla osób z niepełnosprawnościami | wykład, projekt zespołowy | prezentacja projektu |
K_W05+++ K_W06+++ |
P7S_WG P7S_WK |
04 | A.W6. Zna i rozumie zaawansowane metody analiz, narzędzia, techniki i materiały niezbędne do przygotowania koncepcji projektowych w interdyscyplinarnym środowisku, ze szczególnym uwzględnieniem współpracy międzybranżowej | wykład, projekt zespołowy | prezentacja projektu |
K_W10+++ K_W11+ |
P7S_WG P7S_WK |
05 | A.W7. Zna i rozumie podstawowe metody i techniki konserwacji, modernizacji i uzupełniania zabytkowych struktur | wykład, projekt zespołowy | prezentacja projektu |
K_W11++ |
P7S_WG |
06 | A.W8. Zna i rozumie interdyscyplinarny charakter projektowania architektonicznego i urbanistycznego oraz potrzebę integracji wiedzy z innych dziedzin, a także jej zastosowania w procesie projektowania we współpracy ze specjalistami z tych dziedzin | projekt zespołowy | prezentacja projektu |
K_W03+++ K_W04+++ K_W08++ |
P7S_WG P7S_WK |
07 | A.U1. Potrafi zaprojektować prosty i złożony obiekt architektoniczny, kreując i przekształcając przestrzeń tak, aby nadać jej nowe wartości – zgodnie z zadanym lub przyjętym programem, uwzględniającym wymagania i potrzeby wszystkich użytkowników, kontekst przestrzenny i kulturowy, aspekty techniczne i pozatechniczne | wykład, projekt zespołowy | prezentacja projektu |
K_U01+++ K_U02+++ K_U05+++ |
P7S_UK P7S_UO P7S_UU P7S_UW |
08 | A.U5. Potrafi ocenić przydatność zaawansowanych metod i narzędzi służących do rozwiązywania prostych i złożonych zadań inżynierskich, typowych dla architektury, urbanistyki i planowania przestrzennego oraz wybierać i stosować właściwe metody i narzędzia w projektowaniu | wykład, projekt zespołowy | prezentacja projektu |
K_U01+++ K_U02+++ |
P7S_UK P7S_UW |
09 | A.U8. Potrafi myśleć w sposób twórczy i działać, uwzględniając złożone i wieloaspektowe uwarunkowania działalności projektowej, a także wyrażać własne koncepcje artystyczne w projektowaniu architektonicznym i urbanistycznym | projekt zespołowy | prezentacja projektu |
K_U01+++ K_U02+++ |
P7S_UK P7S_UW |
10 | A.U9. Potrafi integrować informacje pozyskane z różnych źródeł, dokonywać ich interpretacji i krytycznej, szczegółowej analizy oraz wyciągać z nich wnioski, a także formułować i uzasadniać opinie oraz wykazywać ich związek z procesem projektowym, opierając się na dostępnym dorobku naukowym w dyscyplinie | projekt zespołowy | prezentacja projektu |
K_U01++ |
P7S_UK P7S_UW |
11 | A.U10. Potrafi porozumiewać się przy użyciu różnych technik i narzędzi w środowisku zawodowym i interdyscyplinarnym w zakresie właściwym dla projektowania architektonicznego i urbanistycznego oraz planowania przestrzennego | projekt zespołowy | prezentacja projektu |
K_U01++ |
P7S_UK P7S_UW |
12 | A.U11. Potrafi pracować indywidualnie i w zespole, w tym ze specjalistami z innych branż, a także podejmować wiodącą rolę w takich zespołach | projekt zespołowy | prezentacja projektu |
K_U01+++ |
P7S_UK P7S_UW |
13 | A.U12. Potrafi oszacować czas potrzebny na realizację złożonego zadania projektowego | projekt zespołowy | prezentacja projektu |
K_U05+++ |
P7S_UO P7S_UU |
14 | A.U13. Potrafi formułować nowe pomysły i hipotezy, analizować i testować nowości związane z problemami inżynierskimi i problemami badawczymi w zakresie projektowania architektonicznego i urbanistycznego oraz planowania przestrzennego | projekt zespołowy | prezentacja projektu |
K_U02++ |
P7S_UW |
15 | A.U14. Potrafi wykonać dokumentację architektoniczno-budowlaną w odpowiednich skalach w nawiązaniu do koncepcyjnego projektu architektonicznego | projekt zespołowy | prezentacja projektu |
K_U01+++ |
P7S_UK P7S_UW |
16 | A.U15. Potrafi wdrażać zasady i wytyczne projektowania uniwersalnego w architekturze, urbanistyce i planowaniu przestrzennym | wykład, projekt zespołowy | prezentacja projektu |
K_U02++ |
P7S_UW |
17 | A.S1. Jest gotów do efektywnego wykorzystania wyobraźni, intuicji, twórczej postawy i samodzielnego myślenia w celu rozwiązywania skomplikowanych problemów projektowych | projekt zespołowy | prezentacja projektu |
K_K01+++ |
P7S_KO P7S_KR |
18 | A.S3. Jest gotów do podjęcia roli koordynatora działań w procesie projektowym, zarządzania pracą w zespole oraz wykorzystania umiejętności interpersonalnych (rozwiązywanie konfliktów, umiejętność negocjacji, delegowanie zadań), podporządkowania się zasadom pracy w zespole i brania odpowiedzialności za wspólne zadania i projekty | projekt zespołowy | prezentacja projektu |
K_K01+++ K_K02++ |
P7S_KO P7S_KR |
19 | A.S4. Jest gotów do brania odpowiedzialności za kształtowanie środowiska przyrodniczego i krajobrazu kulturowego, w tym za zachowanie dziedzictwa regionu, kraju i Europy | wykład, projekt zespołowy | prezentacja projektu |
K_K03+++ |
P7S_KO P7S_KR |
Uwaga: W zależności od sytuacji epidemicznej, jeżeli nie będzie możliwości weryfikacji osiągniętych efektów uczenia się określonych w programie studiów w sposób stacjonarny w szczególności zaliczenia i egzaminy kończące określone zajęcia będą mogły się odbywać przy użyciu środków komunikacji elektronicznej (w sposób zdalny).
Sem. | TK | Treści kształcenia | Realizowane na | MEK |
---|---|---|---|---|
2 | TK01 | W01-W03 | MEK02 MEK07 MEK10 MEK14 | |
2 | TK02 | W01-W03 | MEK10 MEK16 MEK19 | |
2 | TK03 | W01-W03 | MEK05 MEK09 MEK10 MEK14 MEK19 | |
2 | TK04 | W02-W3 | MEK01 MEK06 | |
2 | TK05 | W02-W03 | MEK03 MEK09 MEK10 MEK14 | |
2 | TK06 | W04-W06 | MEK02 MEK03 MEK04 | |
2 | TK07 | W06-W07 | MEK01 MEK03 MEK10 MEK17 | |
2 | TK08 | W7-W8 | MEK04 MEK10 MEK12 | |
2 | TK09 | P01-P30 | MEK07 MEK08 MEK09 MEK10 MEK11 MEK12 MEK13 MEK15 MEK17 MEK18 |
Forma zajęć | Praca przed zajęciami | Udział w zajęciach | Praca po zajęciach |
---|---|---|---|
Wykład (sem. 2) | Przygotowanie do kolokwium:
4.00 godz./sem. |
Godziny kontaktowe:
15.00 godz./sem. |
Uzupełnienie/studiowanie notatek:
5.00 godz./sem. Studiowanie zalecanej literatury: 5.00 godz./sem. |
Projekt/Seminarium (sem. 2) | Przygotowanie do zajęć projektowych/seminaryjnych:
6.00 godz./sem. |
Godziny kontaktowe:
30.00 godz./sem.. |
Wykonanie projektu/dokumentacji/raportu:
15.00 godz./sem. Przygotowanie do prezentacji: 4.00 godz./sem. |
Konsultacje (sem. 2) | Przygotowanie do konsultacji:
1.00 godz./sem. |
Udział w konsultacjach:
4.00 godz./sem. |
|
Zaliczenie (sem. 2) | Zaliczenie ustne:
1.00 godz./sem. |
Forma zajęć | Sposób wystawiania oceny podsumowującej |
---|---|
Wykład | Ocena podsumowująca wynika z oceny pracy projektowej na zajęciach projektowych oraz klauzury zadanej na wykładzie. |
Projekt/Seminarium | Ocena projektu następuje na podstawie analizy odpowiedzi na zadanie projektowe na określonym terenie, analizy projektu końcowego w kontekście architektury monumentalnej z miejscami pracy, analizy projektu końcowego w kontekście architektury ekologicznej, jakości pracy projektowej, nakładu pracy oraz integracji zagadnień omówawianych na wykładzie. |
Ocena końcowa | Projekt architektoniczny architektury monumentalnej z miejscami pracy na jeden z trzech zadanych tematów, skale możliwe do zastosowania: 1:2000, 1:500, 1:200, 1:100, 1:20, 1:10 |
Wymagane podczas egzaminu/zaliczenia
(-)
Realizowane podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/projektowych
(-)
Inne
(-)
Czy podczas egzaminu/zaliczenia student ma możliwość korzystania z materiałów pomocniczych : nie
1 | S. Lehmann; M. Szopińska-Mularz | Balancing Increased Urban Density with Green Spaces: The Marketing of New Housing Estates in Poland | 2023 |
2 | M. Szopińska-Mularz | Adaptive Reuse for Urban Food Provision: repurposing inner-city car parking structures for controlled environment agriculture | 2022 |
3 | M. Szopińska-Mularz | Adaptive reuse of modern movement car parking structures for controlled environment agriculture: Results from an interview study for the innovative design process in cities | 2022 |