logo
Karta przedmiotu
logo

Teoria i projektowanie architektoniczne pracownia projektowa - miejsca pracy/architektura monumentalna

Podstawowe informacje o zajęciach

Cykl kształcenia: 2017/2018

Nazwa jednostki prowadzącej studia: Wydział Budownictwa, Inżynierii środowiska i Architektury

Nazwa kierunku studiów: Architektura

Obszar kształcenia: nauki techniczne

Profil studiów: ogólnoakademicki

Poziom studiów: drugiego stopnia

Forma studiów: stacjonarne

Specjalności na kierunku: ARCHITEKTURA: ARCHITEKTURA, ARCHITEKTURA: KONSERWACJA ZABYTKÓW ARCHITEKTURY, ARCHITEKTURA: URBANISTYKA I PLANOWANIE PRZESTRZENNE

Tytuł otrzymywany po ukończeniu studiów: magister architekt

Nazwa jednostki prowadzącej zajęcia: Zakład Projektowania Architektonicznego i Grafiki Inżynierskiej

Kod zajęć: 9170

Status zajęć: obowiązkowy dla specjalności ARCHITEKTURA: ARCHITEKTURA

Układ zajęć w planie studiów: sem: 2 / W15 P30 / 5 ECTS / Z

Język wykładowy: polski

Imię i nazwisko koordynatora 1: dr hab. inż. arch. prof. PRz Aleksandra Prokopska

Imię i nazwisko koordynatora 2: dr inż. arch. prof. PRz Anna Martyka

Cel kształcenia i wykaz literatury

Główny cel kształcenia: Moduł kształcenia poszerza wiedzę i umiejętności studenta z zakresu projektowania miejsc pracy i architektury monumentalnej

Ogólne informacje o zajęciach: Moduł obejmuje zagadnienia związane z projektowaniem miejsc pracy a także budynków monumentalnych

Wykaz literatury, wymaganej do zaliczenia zajęć
Literatura wykorzystywana podczas zajęć wykładowych
1 Marzyński S. Podstawy projektowania architektonicznego Arkady. 1969
2 Prokopska A. Metodologia projektowania architektonicznego Oficyna Wydawnicza Politechniki Rzeszowskiej. 2015
3 Prokopska A. Morphology of the Architectural Achievement. A Methodological Analysis of Selected Morphological Systems of the Natural Architectural Environments, Oficyna Wydawnicza Politechniki Wrocławskiej. 2002
4 Bać Z. Psychologia organizacji środowiska mieszkaniowego Habitaty, PAN, Wrocław. 2004
5 Prokopska A. Metodologia projektowania architektonicznego. Fazy wstępne procesu architektonicznego, s.165 Oficyna Wydawnicza Politechniki Rzeszowskiej. 2015
6 Prokopska A. Projektowanie Architektoniczne. Procesy wstępne, s.122 Oficyna Wydawnicza Politechniki Rzeszowskiej. 2012
7 Prokopska A. Morfologia dzieła architektonicznego, s.132 Oficyna Wydawnicza Politechniki Rzeszowskiej. 2001
8 Prokopska A. Zastosowanie metody analizy morfologicznej w projektowaniu architektonicznym na przykładzie twórczości Le Corbusiera, s. 166 Politechnika Warszawska, Oficyna Wydawnicza Politechniki Rzeszowskiej. 1997
9 Wise A.J Decyzje w projektowaniu, analiza i wspomaganie sztuki syntezy, Projektowanie i Systemy, t. XI Zakład Narodowy im. Ossolińskich, Wydawnictwo Polskiej Akademii Nauk, Wrocław-Kraków-Warszawa-Łódź . 1990
Literatura do samodzielnego studiowania
1 Neufert E. Podręcznik projektowania architektoniczno-budowlanego Arkady, Warszawa. 2000

Wymagania wstępne w kategorii wiedzy/umiejętności/kompetencji społecznych

Wymagania formalne: Ukończony I-szy stopień studiów na kierunku Architektura

Wymagania wstępne w kategorii Wiedzy: Student posiada podstawową wiedzę z zakresu dotychczasowych kursów/modułów

Wymagania wstępne w kategorii Umiejętności: Student posiada umiejętność opracowywania analiz urbanistycznych i sporządzania we właściwej skali opracowań urbanistyczno-architektonicznych

Wymagania wstępne w kategorii Kompetencji społecznych: student posiada umiejętność pracy w grupie, potrafi w sposób komunikatywny zaprezentować swoje rozwiązania projektowe

Efekty kształcenia dla zajęć

MEK Student, który zaliczył zajęcia Formy zajęć/metody dydaktyczne prowadzące do osiągnięcia danego efektu kształcenia Metody weryfikacji każdego z wymienionych efektów kształcenia Związki z KEK Związki z OEK
01 Student potrafi zaprojektować kompozycję urbanistyczną z uwzględnieniem kontekstu przestrzennego, uwarunkowań lokalizacyjnych, infrastrukturalnych i kulturowych, zgodnie z warunkami technicznymi i obowiązującymi przepisami prawa projekt, wykład projekt, prezentacja projektu K_W01+++
K_U18+++
K_U21+++
K_K14++
T2A_W02++
T2A_W03+
T2A_W05+++
T2A_W08+
T2A_U04+
T2A_U07+++
T2A_U14+
T2A_U15++
T2A_U19++
T2A_K02+
T2A_K05+
T2A_K06+++
T2A_K07+++
02 Student potrafi zaprojektować zagospodarowanie terenu – lokalizację obiektu, wejścia, dojścia, wjazdy, dojazdy, miejsca postojowe, zieleń urządzoną wykład, projekt projekt,prezentacja projketu K_W03+
K_W22+
K_U18+++
K_U21+++
K_K14++
T2A_W02+
T2A_W03+++
T2A_W05++
T2A_W08+
T2A_U04+
T2A_U07++
T2A_U14+
T2A_U15++
T2A_U19++
T2A_K02++
T2A_K05++
T2A_K06++
T2A_K07+
03 Student potrafi zaprojektować zgodnie z obowiązującym prawem budowlanym odpowiedni układ funkcjonalny budynku wykład, projekt prezentacja, projekt K_W15+
T2A_W02+
T2A_W03+++
T2A_W05++
04 Student potrafi prawidłowo rozwiązać pod względem użytkowym, relacje pomiędzy przestrzeniami na zewnątrz i wewnątrz budynku wykład, projekt prezentacja, projekt K_W20+
K_U18+++
T2A_W02+
T2A_W03+++
T2A_W05+++
T2A_W08+
T2A_U04+
T2A_U07+
T2A_U14+
T2A_U15++
T2A_U19+
05 W indywidualny sposób student potrafi wykorzystać stosownie do tematu odnalezione inspiracje projekt projekt K_U02+++
T2A_U04+++
T2A_U07+++
T2A_U14+
T2A_U15++
T2A_U19++
06 Student zna sposoby prezentacji idei oraz koncepcji architektonicznej i potrafi twórczo zastosować je we własnym projekcie projekt prezentacja K_U03+++
T2A_U04++
T2A_U07+++
T2A_U14+
T2A_U15++
T2A_U19++

Uwaga: W zależności od sytuacji epidemicznej, jeżeli nie będzie możliwości weryfikacji osiągniętych efektów uczenia się określonych w programie studiów w sposób stacjonarny w szczególności zaliczenia i egzaminy kończące określone zajęcia będą mogły się odbywać przy użyciu środków komunikacji elektronicznej (w sposób zdalny).

Treści kształcenia dla zajęć

Sem. TK Treści kształcenia Realizowane na MEK
2 TK01 Analiza procesów projektowych charakterystycznych przy projektowaniu architektury przemysłowej, usługowej, wielofunkcyjnej W01-W02 MEK01
2 TK02 Analiza uwarunkowań architektonicznych, przestrzennych, organizacyjnych, ekologicznych i socjologicznych technicznych. W03-W04 MEK01
2 TK03 Analiza wybranych przykładów współczesnych budowli architektonicznych wraz z kwartałami miejskimi W05-W06 MEK02
2 TK04 Analiza potrzeb środowiskowych W07-W08 MEK05
2 TK05 Metodyczne działania architektoniczne prowadzące do racjonalnego współtworzenia przestrzeni, w której żyjemy W09-W10 MEK04
2 TK06 Jedność formy i konstrukcji w architekturze mostów na wybranych przykładach W11-W12 MEK05
2 TK07 Problemy architektury i budownictwa energooszczędnego – domy pasywne W13 MEK03
2 TK08 Nowe technologie ekologiczne w architekturze współczesnej W14 MEK05
2 TK09 Podstawowe problemy kształtowania miast w architekturze i urbanistyce W15 MEK01
2 TK10 Projekt architektoniczny w wybranym środowisku architektoniczno- urbanistycznym lub urbanistycznym budowli wielofunkcyjnej. Projekt obejmuje plan zagospodarowania przestrzennego wraz z kwartałami miejskimi. Możliwe skale do zastosowania w rzutach i przekrojach: 1:100, 1:200, 1:500, 1:20, 1:10. P01-P30 MEK01 MEK02 MEK03 MEK04 MEK05 MEK06

Nakład pracy studenta

Forma zajęć Praca przed zajęciami Udział w zajęciach Praca po zajęciach
Wykład (sem. 2) Przygotowanie do kolokwium: 10.00 godz./sem.
Godziny kontaktowe: 15.00 godz./sem.
Uzupełnienie/studiowanie notatek: 5.00 godz./sem.
Studiowanie zalecanej literatury: 15.00 godz./sem.
Projekt/Seminarium (sem. 2) Przygotowanie do zajęć projektowych/seminaryjnych: 10.00 godz./sem.
Godziny kontaktowe: 30.00 godz./sem..
Wykonanie projektu/dokumentacji/raportu: 50.00 godz./sem.
Przygotowanie do prezentacji: 10.00 godz./sem.
Konsultacje (sem. 2) Przygotowanie do konsultacji: 1.00 godz./sem.
Udział w konsultacjach: 1.00 godz./sem.
Zaliczenie (sem. 2)

Sposób wystawiania ocen składowych zajęć i oceny końcowej

Forma zajęć Sposób wystawiania oceny podsumowującej
Wykład
Projekt/Seminarium
Ocena końcowa Projekt architektoniczny na wybrany temat, skale możliwe do zastosowania: 1:2000, 1:500, 1:200, 1:100, 1:20, 1:10

Przykładowe zadania

Wymagane podczas egzaminu/zaliczenia
(-)

Realizowane podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/projektowych
(-)

Inne
(-)

Czy podczas egzaminu/zaliczenia student ma możliwość korzystania z materiałów pomocniczych : nie

Treści zajęć powiazane są z prowadzonymi badaniami naukowymi: tak

1 A. Martyka A Model of Functional-Spatial Transformation of Medieval Urban Structure. The Example of Krosno in the Subcarpathia in Poland 2024
2 A. Martyka Development Directions of Small Historic Cities in the Subcarpathia 2024
3 A. Martyka; N. Przesmycka Modelowanie i planowanie rozwoju miast: studium przypadku Lublina w kontekście wyzwań urbanistyki XXI wieku 2024
4 A. Martyka Dziedzictwo urbanistyczne średniowiecznych małych miast Podkarpacia - morfologia, zrównoważenie, integracja 2023
5 A. Martyka Modelowa interpretacja struktury przestrzennej miasta a polityka przestrzenna. Przykład Rzeszowa 2023
6 A. Martyka; A. Rościecha-Kanownik Muzeum koloru czerwonego na przykładzie fresków w kościele w Czchowie i obrazów Rothko 2023
7 A. Martyka; A. Rościecha-Kanownik Muzeum koloru niebieskiego w dziełach Giotta i Yves\'a Kleina 2023
8 A. Martyka; G. Stojak Przestrzenie muzealne w strukturze miasta 2023
9 D. Jopek; A. Martyka Potencjał średniowiecznego układu przestrzennego w rozwoju zdegradowanego miasta. Przykład Dębowca, Jaślisk i Osieku Jasielskiego 2023
10 J. Figurska-Dudek; A. Martyka The forest as a key element for sustainable development and improved quality of life in cities – selected problems and examples 2023
11 W. Małek; A. Martyka Architecture for autism: therapeutic and educational centre for children in Zamość, Poland 2023
12 Z. Chmura; A. Martyka Bridging the gap between children and seniors: the architectural design of intergenerational spaces in Grodzisko Dolne, Poland 2023
13 A. Martyka Problemy adaptacji budynków do współczesnych funkcji na przykładzie Muzeum Pamięci Mieszkańców Ziemi Oświęcimskiej 2022
14 A. Martyka Spatial integration level of housing complex with the city structure. Case of Rzeszów 2022
15 A. Martyka; A. Tur The \'Design Museum\' concept in Rzeszów: combining social expectations and Innovative design in the creation of an educational space 2022
16 D. Jopek; A. Martyka Region, miasto, miasteczko: nowe impulsy rozwojowe 2022
17 D. Jopek; A. Martyka; I. Skrzypczak Analysis of the Sustainable Development Index in the Communes of the Podkarpackie Voivodeship: A Polish Case Study 2022
18 A. Martyka Dziecko w mieście w czasie wolnym: wybrane problemy 2021
19 A. Martyka Initiatives of built environment education and the popularisation of architecture in Poland 2020
20 A. Martyka Ruiny zamku w Czchowie – analiza prac konserwatorskich i budowlanych 2020
21 A. Martyka The truth of architecture as an expression of courage 2020
22 A. Martyka; D. Wantuch-Matla Powszechna edukacja architektoniczna: ewolucja idei i doświadczenia zagraniczne 2020
23 A. Martyka; D. Wantuch-Matla Ulica i plac 2020
24 J. Abramczyk; A. Prokopska Innovative Building Forms Determined by Orthotropic Properties of Folded Sheets Transformed Into Roof Shells 2020
25 A. Martyka The second life of a shooting range-the conservation and adaptation of the historic shooting range at Wola Justowska in Krakow for its new function 2019
26 J. Abramczyk; A. Prokopska Method for Parametric Shaping of Architectural Free Forms 2019
27 J. Abramczyk; A. Prokopska Parametric Creative Design of Building Free-Forms Roofed with Transformed Shells Introducing Architect’s and Civil Engineer’s Responsible Artistic Concepts 2019
28 J. Abramczyk; A. Prokopska Responsive Parametric Building Free Forms Determined by Their Elastically Transformed Steel Shell Roofs 2019
29 J. Abramczyk; A. Prokopska Shape Transformations of Plane Folded Sheets for Shell Roofing 2019
30 J. Abramczyk; A. Prokopska Symmetric Shape Transformations of Folded Shell Roofs Determining Creative and Rational Shaping of Building Free Forms 2019
31 M. Gosztyła; M. Janda; E. Jaracz; T. Jaworski; J. Malczewska; A. Martyka; A. Mikrut; M. Szarata; Z. Zuziak Węzły i Korytarze Rozwoju Funkcji Metropolitalnych Rzeszowa 2019