Cykl kształcenia: 2019/2020
Nazwa jednostki prowadzącej studia: Wydział Budownictwa, Inżynierii środowiska i Architektury
Nazwa kierunku studiów: Architektura
Obszar kształcenia: nauki techniczne
Profil studiów: ogólnoakademicki
Poziom studiów: drugiego stopnia
Forma studiów: stacjonarne
Specjalności na kierunku: BLOK 1, BLOK 2, BLOK 3
Tytuł otrzymywany po ukończeniu studiów: magister inżynier architekt
Nazwa jednostki prowadzącej zajęcia: Zakład Urbanistyki i Architektury
Kod zajęć: 9169
Status zajęć: wybierany dla programu
Układ zajęć w planie studiów: sem: 2 / C15 / 1 ECTS / Z
Język wykładowy: polski
Imię i nazwisko koordynatora: dr inż. arch. Rafał Mazur
Główny cel kształcenia: Kształtowanie umiejętności projektowania urbanistycznego w kontekście przemian, jakie zachodzą we współczesnych miastach. Kształtowanie umiejętności pracy w zespole.
Ogólne informacje o zajęciach: Przedmiotem nauczania jest metoda projektowania urbanistycznego na terenach zmieniających swoje przeznaczenie funkcjonalne. Podczas zajęć studenci będą grupowo wykonywali projekt wybranego fragmentu Rzeszowa. Projekt zostanie poprzedzony przygotowaniem szeregu analiz dotyczących problemów kompozycji przestrzeni, komunikacyjnych, historycznych, socjologicznych oraz dostępu do terenów zielonych. Głównym celem zajęć jest nabycie przez studenta wiedzy na temat realizowania koncepcji urbanistycznej, dotyczącej terenów zmieniających swoją dotychczasową funkcję. Kolejnym istotnym celem zajęć jest nabycie przez studenta umiejętności pracy w zespole projektowym. Brak tej umiejętności jest jednym z głównych problemów absolwentów studiów architektonicznych. Zajęcia będą odbywały się co 2 tygodnie (tydzień A) i zakończone będą wystawą wspólnego projektu. Zakres będzie prezentowany na planszach B1, makietach oraz w pracy badawczej przygotowanej w formie książki A4. Ocena z zajęć będzie przyznawana w oparciu o czynną pracę na zajęciach oraz zadane prace przygotowywane między zajęciami.
1 | Bańka, A | Architektura psychologicznej przestrzeni życia. Behawioralne Podstawy Projektowania | Poznań. | 1997 |
2 | Gehl, J | Miasta dla ludzi | Warszawa. | 2014 |
3 | Gehl, J. | Życie między budynkami | Kraków. | 2013 |
4 | Jacobs, J | Śmierć i życie wielkich miast Ameryk | Warszawa. | 2014 |
5 | Jencks, Ch., Kropf, K. | Theories and manifestos of contemporary architecture | West Sussex. | 1997 |
6 | Szmidt, B. | Ład przestrzeni | Warszawa. | 1998 |
7 | Wejchert, K. | Elementy kompozycji urbanistycznej | Warszawa. | 2008 |
8 | Żórawski, J. | Wybór pism estetycznych | Kraków. | 2008 |
Wymagania formalne: Student potrafi samodzielnie oraz w grupie tworzyć koncepcję urbanistyczną na terenach, których funkcja przechodzi transformację.
Wymagania wstępne w kategorii Wiedzy: Student posiada specjalistyczną wiedzę w zakresie projektowania urbanistycznego.
Wymagania wstępne w kategorii Umiejętności: Student posiada umiejętność kreatywnego tworzenia koncepcji na terenach zmieniających swoją funkcję na podstawie przygotowanych przez siebie analiz. Posiada umiejętność pracy w zespole projektowym.
Wymagania wstępne w kategorii Kompetencji społecznych: Umiejętność pracy w grupie. Świadomość etyczna zawodu architekta-urbanisty.
MEK | Student, który zaliczył zajęcia | Formy zajęć/metody dydaktyczne prowadzące do osiągnięcia danego efektu kształcenia | Metody weryfikacji każdego z wymienionych efektów kształcenia | Związki z KEK | Związki z PRK |
---|---|---|---|---|---|
01 | Projekt koncepcyjny terenów przechodzących transformację funkcjonalną. | laboratorium problemowe | zaliczenie cz. praktyczna |
K_W08+ K_W09+ K_W13+ K_W19+ K_W22+ K_W26+ K_U08+ K_U10+ K_U21+ K_K03+ K_K04+ K_K12+ |
P7S_KK P7S_KO P7S_UK P7S_UW P7S_WG P7S_WK |
Uwaga: W zależności od sytuacji epidemicznej, jeżeli nie będzie możliwości weryfikacji osiągniętych efektów uczenia się określonych w programie studiów w sposób stacjonarny w szczególności zaliczenia i egzaminy kończące określone zajęcia będą mogły się odbywać przy użyciu środków komunikacji elektronicznej (w sposób zdalny).
Sem. | TK | Treści kształcenia | Realizowane na | MEK |
---|---|---|---|---|
2 | TK01 | - | MEK01 |
Forma zajęć | Praca przed zajęciami | Udział w zajęciach | Praca po zajęciach |
---|---|---|---|
Ćwiczenia/Lektorat (sem. 2) | Przygotowanie do ćwiczeń:
10.00 godz./sem. |
Godziny kontaktowe:
15.00 godz./sem. |
Dokończenia/studiowanie zadań:
1.00 godz./sem. |
Konsultacje (sem. 2) | Udział w konsultacjach:
3.00 godz./sem. |
||
Zaliczenie (sem. 2) | Zaliczenie ustne:
1.00 godz./sem. |
Forma zajęć | Sposób wystawiania oceny podsumowującej |
---|---|
Ćwiczenia/Lektorat | praca na zajęciach |
Ocena końcowa | projekt oraz podsumowanie aktywności na zajęciach |
Wymagane podczas egzaminu/zaliczenia
(-)
Realizowane podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/projektowych
(-)
Inne
(-)
Czy podczas egzaminu/zaliczenia student ma możliwość korzystania z materiałów pomocniczych : tak
Dostępne materiały : Praca nad projektem wymaga korzystania z materiałów pomocniczych.
1 | R. Mazur | Plac Ofiar Getta i otoczenie synagog rzeszowskich jako miejsce pamięci życia i zagłady rzeszowskich Żydów | 2023 |
2 | R. Mazur | Polańczyk jako modernistyczna wizja wypoczynku | 2023 |
3 | R. Mazur | Uzdrowić uzdrowisko. Architektoniczna tożsamość miejscowości kuracyjnych w południowo-wschodniej Polsce | 2023 |
4 | R. Mazur; A. Rybka | Teoria i praktyka w działalności Zakładu Urbanistyki i Architektury na Wydziale Budownictwa, Inżynierii Środowiska i Architektury Politechniki Rzeszowskiej | 2022 |
5 | R. Mazur; P. Trębacz | Avant-Garde or Pragmatism? Polish Residential Architecture of the 1930s | 2022 |
6 | R. Mazur | The form of the floating house in the Czerniakowski Port in Warsaw | 2020 |
7 | R. Mazur; P. Trębacz | Typologia zabudowy mieszkaniowej wielorodzinnej w Polsce w latach 2010-2019 | 2020 |
8 | R. Mazur | Dobra kontynuacja | 2019 |
9 | R. Mazur | From Socialist Realism to Modernism: Józef Zbigniew Polak - a Forgotten Champion on Poland’s Architectural Post-War Map | 2019 |
10 | R. Mazur | Informacja wizualna jako forma kształtowania charakteru miasteczka galicyjskiego | 2019 |
11 | R. Mazur | Miasteczko galicyjskie: tożsamość i możliwości rozwoju na przykładzie Błażowej, Czudca, Głogowa Małopolskiego i Sokołowa Małopolskiego | 2019 |
12 | R. Mazur | Poszukiwanie nowej tożsamości miasteczka galicyjskiego | 2019 |
13 | R. Mazur | Proporcje. Jedność przeciwieństw w architekturze | 2019 |
14 | R. Mazur; A. Rybka | Podrzeszowskie miasteczka jako zalążek aglomeracji | 2019 |
15 | S. Filipowski; R. Mazur; M. Piekarski | Rzeczywistość rozszerzona jako element partycypacji w kształtowaniu przestrzeni architektonicznej | 2019 |