logo
Karta przedmiotu
logo

Teoria i projektowanie urbanistyczne - przekształcanie struktur urbanistycznych

Podstawowe informacje o zajęciach

Cykl kształcenia: 2019/2020

Nazwa jednostki prowadzącej studia: Wydział Budownictwa, Inżynierii środowiska i Architektury

Nazwa kierunku studiów: Architektura

Obszar kształcenia: nauki techniczne

Profil studiów: ogólnoakademicki

Poziom studiów: drugiego stopnia

Forma studiów: stacjonarne

Specjalności na kierunku: BLOK 1, BLOK 2, BLOK 3

Tytuł otrzymywany po ukończeniu studiów: magister inżynier architekt

Nazwa jednostki prowadzącej zajęcia: Zakład Urbanistyki i Architektury

Kod zajęć: 9169

Status zajęć: wybierany dla programu

Układ zajęć w planie studiów: sem: 2 / C15 / 1 ECTS / Z

Język wykładowy: polski

Imię i nazwisko koordynatora: dr inż. arch. Rafał Mazur

Cel kształcenia i wykaz literatury

Główny cel kształcenia: Kształtowanie umiejętności projektowania urbanistycznego w kontekście przemian, jakie zachodzą we współczesnych miastach. Kształtowanie umiejętności pracy w zespole.

Ogólne informacje o zajęciach: Przedmiotem nauczania jest metoda projektowania urbanistycznego na terenach zmieniających swoje przeznaczenie funkcjonalne. Podczas zajęć studenci będą grupowo wykonywali projekt wybranego fragmentu Rzeszowa. Projekt zostanie poprzedzony przygotowaniem szeregu analiz dotyczących problemów kompozycji przestrzeni, komunikacyjnych, historycznych, socjologicznych oraz dostępu do terenów zielonych. Głównym celem zajęć jest nabycie przez studenta wiedzy na temat realizowania koncepcji urbanistycznej, dotyczącej terenów zmieniających swoją dotychczasową funkcję. Kolejnym istotnym celem zajęć jest nabycie przez studenta umiejętności pracy w zespole projektowym. Brak tej umiejętności jest jednym z głównych problemów absolwentów studiów architektonicznych. Zajęcia będą odbywały się co 2 tygodnie (tydzień A) i zakończone będą wystawą wspólnego projektu. Zakres będzie prezentowany na planszach B1, makietach oraz w pracy badawczej przygotowanej w formie książki A4. Ocena z zajęć będzie przyznawana w oparciu o czynną pracę na zajęciach oraz zadane prace przygotowywane między zajęciami.

Wykaz literatury, wymaganej do zaliczenia zajęć
Literatura do samodzielnego studiowania
1 Bańka, A Architektura psychologicznej przestrzeni życia. Behawioralne Podstawy Projektowania Poznań. 1997
2 Gehl, J Miasta dla ludzi Warszawa. 2014
3 Gehl, J. Życie między budynkami Kraków. 2013
4 Jacobs, J Śmierć i życie wielkich miast Ameryk Warszawa. 2014
5 Jencks, Ch., Kropf, K. Theories and manifestos of contemporary architecture West Sussex. 1997
6 Szmidt, B. Ład przestrzeni Warszawa. 1998
7 Wejchert, K. Elementy kompozycji urbanistycznej Warszawa. 2008
8 Żórawski, J. Wybór pism estetycznych Kraków. 2008

Wymagania wstępne w kategorii wiedzy/umiejętności/kompetencji społecznych

Wymagania formalne: Student potrafi samodzielnie oraz w grupie tworzyć koncepcję urbanistyczną na terenach, których funkcja przechodzi transformację.

Wymagania wstępne w kategorii Wiedzy: Student posiada specjalistyczną wiedzę w zakresie projektowania urbanistycznego.

Wymagania wstępne w kategorii Umiejętności: Student posiada umiejętność kreatywnego tworzenia koncepcji na terenach zmieniających swoją funkcję na podstawie przygotowanych przez siebie analiz. Posiada umiejętność pracy w zespole projektowym.

Wymagania wstępne w kategorii Kompetencji społecznych: Umiejętność pracy w grupie. Świadomość etyczna zawodu architekta-urbanisty.

Efekty kształcenia dla zajęć

MEK Student, który zaliczył zajęcia Formy zajęć/metody dydaktyczne prowadzące do osiągnięcia danego efektu kształcenia Metody weryfikacji każdego z wymienionych efektów kształcenia Związki z KEK Związki z PRK
01 Projekt koncepcyjny terenów przechodzących transformację funkcjonalną. laboratorium problemowe zaliczenie cz. praktyczna K_W08+
K_W09+
K_W13+
K_W19+
K_W22+
K_W26+
K_U08+
K_U10+
K_U21+
K_K03+
K_K04+
K_K12+
P7S_KK
P7S_KO
P7S_UK
P7S_UW
P7S_WG
P7S_WK

Uwaga: W zależności od sytuacji epidemicznej, jeżeli nie będzie możliwości weryfikacji osiągniętych efektów uczenia się określonych w programie studiów w sposób stacjonarny w szczególności zaliczenia i egzaminy kończące określone zajęcia będą mogły się odbywać przy użyciu środków komunikacji elektronicznej (w sposób zdalny).

Treści kształcenia dla zajęć

Sem. TK Treści kształcenia Realizowane na MEK
2 TK01 Praca nad projektem na bazie analiz i literatury. - MEK01

Nakład pracy studenta

Forma zajęć Praca przed zajęciami Udział w zajęciach Praca po zajęciach
Ćwiczenia/Lektorat (sem. 2) Przygotowanie do ćwiczeń: 10.00 godz./sem.
Godziny kontaktowe: 15.00 godz./sem.
Dokończenia/studiowanie zadań: 1.00 godz./sem.
Konsultacje (sem. 2) Udział w konsultacjach: 3.00 godz./sem.
Zaliczenie (sem. 2) Zaliczenie ustne: 1.00 godz./sem.

Sposób wystawiania ocen składowych zajęć i oceny końcowej

Forma zajęć Sposób wystawiania oceny podsumowującej
Ćwiczenia/Lektorat praca na zajęciach
Ocena końcowa projekt oraz podsumowanie aktywności na zajęciach

Przykładowe zadania

Wymagane podczas egzaminu/zaliczenia
(-)

Realizowane podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/projektowych
(-)

Inne
(-)

Czy podczas egzaminu/zaliczenia student ma możliwość korzystania z materiałów pomocniczych : tak

Dostępne materiały : Praca nad projektem wymaga korzystania z materiałów pomocniczych.

Treści zajęć powiazane są z prowadzonymi badaniami naukowymi: tak

1 R. Mazur Plac Ofiar Getta i otoczenie synagog rzeszowskich jako miejsce pamięci życia i zagłady rzeszowskich Żydów 2023
2 R. Mazur Polańczyk jako modernistyczna wizja wypoczynku 2023
3 R. Mazur Uzdrowić uzdrowisko. Architektoniczna tożsamość miejscowości kuracyjnych w południowo-wschodniej Polsce 2023
4 R. Mazur; A. Rybka Teoria i praktyka w działalności Zakładu Urbanistyki i Architektury na Wydziale Budownictwa, Inżynierii Środowiska i Architektury Politechniki Rzeszowskiej 2022
5 R. Mazur; P. Trębacz Avant-Garde or Pragmatism? Polish Residential Architecture of the 1930s 2022
6 R. Mazur The form of the floating house in the Czerniakowski Port in Warsaw 2020
7 R. Mazur; P. Trębacz Typologia zabudowy mieszkaniowej wielorodzinnej w Polsce w latach 2010-2019 2020
8 R. Mazur Dobra kontynuacja 2019
9 R. Mazur From Socialist Realism to Modernism: Józef Zbigniew Polak - a Forgotten Champion on Poland’s Architectural Post-War Map 2019
10 R. Mazur Informacja wizualna jako forma kształtowania charakteru miasteczka galicyjskiego 2019
11 R. Mazur Miasteczko galicyjskie: tożsamość i możliwości rozwoju na przykładzie Błażowej, Czudca, Głogowa Małopolskiego i Sokołowa Małopolskiego 2019
12 R. Mazur Poszukiwanie nowej tożsamości miasteczka galicyjskiego 2019
13 R. Mazur Proporcje. Jedność przeciwieństw w architekturze 2019
14 R. Mazur; A. Rybka Podrzeszowskie miasteczka jako zalążek aglomeracji 2019
15 S. Filipowski; R. Mazur; M. Piekarski Rzeczywistość rozszerzona jako element partycypacji w kształtowaniu przestrzeni architektonicznej 2019