logo
Karta przedmiotu
logo

Naprawy i wzmocnienia konstrukcji w obiektach historycznych

Podstawowe informacje o zajęciach

Cykl kształcenia: 2021/2022

Nazwa jednostki prowadzącej studia: Wydział Budownictwa, Inżynierii środowiska i Architektury

Nazwa kierunku studiów: Architektura

Obszar kształcenia: nauki techniczne

Profil studiów: ogólnoakademicki

Poziom studiów: drugiego stopnia

Forma studiów: stacjonarne

Specjalności na kierunku: BLOK 1, BLOK 2, BLOK 3

Tytuł otrzymywany po ukończeniu studiów: magister inżynier architekt

Nazwa jednostki prowadzącej zajęcia: Katedra Konserwacji Zabytków

Kod zajęć: 9167

Status zajęć: wybierany dla programu

Układ zajęć w planie studiów: sem: 2 / W15 L15 / 2 ECTS / Z

Język wykładowy: polski

Imię i nazwisko koordynatora 1: dr inż. arch. Joanna Bartkiewicz

Terminy konsultacji koordynatora: Poniedziałek 11:00- 12:00 Wtorek 9:30- 11:30

Imię i nazwisko koordynatora 2: dr inż. Krystian Sikorski

Cel kształcenia i wykaz literatury

Główny cel kształcenia: Poznanie działań konserwatorskich związanych z naprawą i wzmacnianiem konstrukcji zabytkowych.

Ogólne informacje o zajęciach: kurs wybieralny

Wykaz literatury, wymaganej do zaliczenia zajęć
Literatura wykorzystywana podczas zajęć wykładowych
1 Jasieńko J. Naprawa, konserwacja i wzmacnianie wybranych, zabytkowych konstrukcji ceglanych Dolnośląskie Wydawnictwo Edukacyjne. 2006
2 Masłowski E., Spiżewska D. Wzmacnianie konstrukcji budowlanych Wyd. Arkady. 2000
3 Rudziński L. Konstrukcje drewniane. Naprawy, wzmocnienia, przykłady obliczeń Wyd. PŚ. 2002
4 Stawiski B. Konstrukcje murowe. Naprawy i wzmocnienia 2014.
Literatura wykorzystywana podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/innych
1 Rapp P. Metodyka i przykłady rewaloryzacji konstrukcji drewnianych w obiektach zabytkowych Wiadomości Konserwatorskie • Journal of Heritage Conservation • . 43/20
2 Materiały pokonfrencyjne i przykłady prowadzonych aktualnie prac konserwatorskich dostarczone przez prowadzącego .
Literatura do samodzielnego studiowania
1 Nowak T. Wzmacnianie drewnianych konstrukcji zabytkowych przy użyciu taśm węglowych Wiadomości Konserwatorskie . 14/20

Wymagania wstępne w kategorii wiedzy/umiejętności/kompetencji społecznych

Wymagania formalne: kurs dla studentów II stopnia

Wymagania wstępne w kategorii Wiedzy: Student posiada informacje o konstrukcjach budowlanych i zasadach statyki

Wymagania wstępne w kategorii Umiejętności: Student potrafi przygotować i wygłosić referat

Wymagania wstępne w kategorii Kompetencji społecznych: Student potrafi zaprezentować referat przed grupą

Efekty kształcenia dla zajęć

MEK Student, który zaliczył zajęcia Formy zajęć/metody dydaktyczne prowadzące do osiągnięcia danego efektu kształcenia Metody weryfikacji każdego z wymienionych efektów kształcenia Związki z KEK Związki z PRK
01 B.W2. Zna i rozumie historię architektury i urbanistyki, architekturę współczesną, ochronę dziedzictwa w zakresie niezbędnym w twórczości architektonicznej, urbanistycznej i planistycznej wykład, laboratorium zaliczenie cz. pisemna K_W08+++
P7S_WG
P7S_WK
02 B.W3. Zna i rozumie rolę i znaczenie środowiska przyrodniczego w projektowaniu architektonicznym, urbanistycznym i planowaniu przestrzennym oraz potrzebę kształtowania ładu przestrzennego, zrównoważonego rozwoju, oraz tematykę zagrożenia środowiska i krajobrazu kulturowego wykład zaliczenie cz. pisemna K_W07++
P7S_WG
P7S_WK
03 B.W4. Zna i rozumie zagadnienia powiązane z projektowaniem architektonicznym, urbanistycznym i planowaniem przestrzennym, takie jak infrastruktura techniczna, komunikacja, środowisko przyrodnicze, architektura krajobrazu, uwarunkowania ekonomiczne, prawne i społeczne – niezbędne do rozumienia społecznych, ekonomicznych, ekologicznych, przyrodniczych, historycznych, kulturowych, prawnych i innych pozatechnicznych uwarunkowań działalności inżynierskiej oraz dostrzega potrzebę ich uwzględniania w projektowaniu architektonicznym, urbanistycznym, ruralistycznym i planowaniu przestrzennym wykład, laboratorium zaliczenie cz. pisemna, referat ustny K_W09++
K_W11+
P7S_WG
04 B.W5. Zna i rozumie zaawansowaną problematykę budownictwa, technologii i instalacji budowlanych, konstrukcji i fizyki budowli, obejmującą kluczowe, złożone zagadnienia w projektowaniu architektonicznym, urbanistycznym i planistycznym wykład, laboratorium referat ustny K_W04++
P7S_WG
05 B.W7. Zna i rozumie teoretyczne podstawy rozumowania naukowego i prowadzenia badań w zakresie przydatnym do realizacji skomplikowanych zadań projektowych, a także interpretacji opracowań naukowych w dyscyplinie naukowej – architektura i urbanistyka wykład zaliczenie cz. pisemna K_W04+
K_W08++
P7S_WG
P7S_WK
06 B.U2. Potrafi dostrzegać znaczenie pozatechnicznych aspektów i skutków działalności projektowej architekta, w tym jej wpływu na środowisko kulturowe i przyrodnicze, oraz brać odpowiedzialność za podejmowane decyzje techniczne w środowisku i za przekazanie dziedzictwa kulturowego i przyrodniczego następnym pokoleniom wykład zaliczenie cz. pisemna K_U02+
P7S_UW
07 B.U3. Potrafi dostrzegać aspekty systemowe i pozatechniczne, w tym środowiskowe, kulturowe, plastyczne, ekonomiczne i prawne w procesie projektowania architektonicznego, urbanistycznego i planistycznego o dużym stopniu złożoności wykład zaliczenie cz. pisemna K_U01++
P7S_UK
P7S_UW
08 B.U4. Potrafi formułować wypowiedzi o charakterze analizy krytycznej z zakresu architektury, a także przedstawiać i syntetycznie opisywać podstawy ideowe projektu w oparciu o przyjęte założenia laboratorium referat ustny K_U02++
P7S_UW
09 B.U6. Potrafi przygotować i przedstawić prezentację poświęconą szczegółowym wynikom realizacji projektowego zadania inżynierskiego przy użyciu różnych technik komunikacji, w tym sformułowaną w sposób powszechnie zrozumiały laboratorium referat ustny K_U02++
P7S_UW
10 B.S1. Jest gotów do formułowania i przekazywania społeczeństwu informacji i opinii dotyczących osiągnięć architektury i urbanistyki, ich skomplikowanych uwarunkowań oraz innych aspektów działalności architekta laboratorium, wykład zaliczenie cz. pisemna, referat ustny K_K01++
P7S_KO
P7S_KR
11 B.S2. Jest gotów do rzetelnej samooceny, formułowania konstruktywnej krytyki dotyczącej działań architektonicznych i urbanistycznych, jak i przyjmowania krytyki prezentowanych przez siebie rozwiązań, ustosunkowywania się do krytyki w sposób jasny i rzeczowy, także przy użyciu argumentów odwołujących się do dostępnego dorobku w dyscyplinie naukowej, oraz twórczego i konstruktywnego wykorzystania krytyki laboratorium referat ustny K_K03+++
P7S_KO
P7S_KR

Uwaga: W zależności od sytuacji epidemicznej, jeżeli nie będzie możliwości weryfikacji osiągniętych efektów uczenia się określonych w programie studiów w sposób stacjonarny w szczególności zaliczenia i egzaminy kończące określone zajęcia będą mogły się odbywać przy użyciu środków komunikacji elektronicznej (w sposób zdalny).

Treści kształcenia dla zajęć

Sem. TK Treści kształcenia Realizowane na MEK
2 TK01 Wprowadzenie do przedmiotu. Zabytkowe budownictwo ceglane w Polsce: przykłady, stan. W01-W02 MEK01 MEK02 MEK06
2 TK02 Konwencjonalne metody wzmacniania i naprawy zabytkowych konstrukcji ceglanych. W03-W05 MEK01 MEK03
2 TK03 Diagnostyka stanu technicznego zabytkowych konstrukcji ceglanych. W06-W08 MEK05 MEK06
2 TK04 Zabytkowe konstrukcje drewniane: przykłady. W09 MEK03 MEK06
2 TK05 Metody napraw zabytkowych konstrukcji drewnianych. W10-W11 MEK06 MEK07
2 TK06 Diagnostyka stanu technicznego zabytkowych konstrukcji drewnianych. W12-W13 MEK05 MEK06
2 TK07 Wzmacnianie kamiennych murów warstwowych zaprawami iniekcyjnymi. W14-W15 MEK04 MEK06
2 TK08 Prezentacje i studiowanie wybranych przykładów wzmocnień i napraw konstrukcji w obiektach historycznych. L01-L15 MEK08 MEK09 MEK10 MEK11

Nakład pracy studenta

Forma zajęć Praca przed zajęciami Udział w zajęciach Praca po zajęciach
Wykład (sem. 2) Przygotowanie do kolokwium: 4.00 godz./sem.
Godziny kontaktowe: 15.00 godz./sem.
Uzupełnienie/studiowanie notatek: 5.00 godz./sem.
Studiowanie zalecanej literatury: 5.00 godz./sem.
Laboratorium (sem. 2) Przygotowanie do laboratorium: 11.00 godz./sem.
Godziny kontaktowe: 15.00 godz./sem.
Dokończenia/wykonanie sprawozdania: 2.00 godz./sem.
Konsultacje (sem. 2) Udział w konsultacjach: 2.00 godz./sem.
Zaliczenie (sem. 2) Zaliczenie ustne: 1.00 godz./sem.

Sposób wystawiania ocen składowych zajęć i oceny końcowej

Forma zajęć Sposób wystawiania oceny podsumowującej
Wykład Kolokwium zaliczeniowe
Laboratorium Ocena wygłoszonych referatów
Ocena końcowa średnia powyższych

Przykładowe zadania

Wymagane podczas egzaminu/zaliczenia
(-)

Realizowane podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/projektowych
(-)

Inne
(-)

Czy podczas egzaminu/zaliczenia student ma możliwość korzystania z materiałów pomocniczych : nie

Treści zajęć powiazane są z prowadzonymi badaniami naukowymi: nie