logo
Karta przedmiotu
logo

Naprawy i wzmocnienia konstrukcji w obiektach historycznych

Podstawowe informacje o zajęciach

Cykl kształcenia: 2019/2020

Nazwa jednostki prowadzącej studia: Wydział Budownictwa, Inżynierii środowiska i Architektury

Nazwa kierunku studiów: Architektura

Obszar kształcenia: nauki techniczne

Profil studiów: ogólnoakademicki

Poziom studiów: drugiego stopnia

Forma studiów: stacjonarne

Specjalności na kierunku: BLOK 1, BLOK 2, BLOK 3

Tytuł otrzymywany po ukończeniu studiów: magister inżynier architekt

Nazwa jednostki prowadzącej zajęcia: Katedra Konserwacji Zabytków

Kod zajęć: 9167

Status zajęć: wybierany dla programu

Układ zajęć w planie studiów: sem: 2 / W15 L15 / 2 ECTS / Z

Język wykładowy: polski

Imię i nazwisko koordynatora: dr inż. arch. Joanna Bartkiewicz

Terminy konsultacji koordynatora: czwartek 8.00-10.00

semestr 2: dr inż. arch. Rafał Lichołai

Cel kształcenia i wykaz literatury

Główny cel kształcenia: Poznanie działań konserwatorskich związanych z naprawą i wzmacnianiem konstrukcji zabytkowych.

Ogólne informacje o zajęciach: kurs wybieralny

Wykaz literatury, wymaganej do zaliczenia zajęć
Literatura wykorzystywana podczas zajęć wykładowych
1 Jasieńko J. Naprawa, konserwacja i wzmacnianie wybranych, zabytkowych konstrukcji ceglanych Dolnośląskie Wydawnictwo Edukacyjne. 2006
2 Masłowski E., Spiżewska D. Wzmacnianie konstrukcji budowlanych Wyd. Arkady. 2000
3 Rudziński L. Konstrukcje drewniane. Naprawy, wzmocnienia, przykłady obliczeń Wyd. PŚ. 2002
4 Stawiski B. Konstrukcje murowe. Naprawy i wzmocnienia 2014.
Literatura wykorzystywana podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/innych
1 Rapp P. Metodyka i przykłady rewaloryzacji konstrukcji drewnianych w obiektach zabytkowych Wiadomości Konserwatorskie • Journal of Heritage Conservation • . 43/20
2 Materiały pokonfrencyjne i przykłady prowadzonych aktualnie prac konserwatorskich dostarczone przez prowadzącego .
Literatura do samodzielnego studiowania
1 Nowak T. Wzmacnianie drewnianych konstrukcji zabytkowych przy użyciu taśm węglowych Wiadomości Konserwatorskie . 14/20

Wymagania wstępne w kategorii wiedzy/umiejętności/kompetencji społecznych

Wymagania formalne: kurs dla studentów II stopnia

Wymagania wstępne w kategorii Wiedzy: Student posiada informacje o konstrukcjach budowlanych i zasadach statyki

Wymagania wstępne w kategorii Umiejętności: Student potrafi przygotować i wygłosić referat

Wymagania wstępne w kategorii Kompetencji społecznych: Student potrafi zaprezentować referat przed grupą

Efekty kształcenia dla zajęć

MEK Student, który zaliczył zajęcia Formy zajęć/metody dydaktyczne prowadzące do osiągnięcia danego efektu kształcenia Metody weryfikacji każdego z wymienionych efektów kształcenia Związki z KEK Związki z PRK
01 Zna i rozumie ograniczenia w możliwościach ingerencji w zabytkową konstrukcję ćwiczenia/ wykład egzamin/ prezentacja K_W10+
K_K14+
P7S_KR
P7S_WG
02 Zna przykłady wykorzystania nowoczesnych materiałów w procesie wzmacniania zabytkowej konstrukcji ćwiczenia/ wykład egzamin/ prezentacja K_W20++
P7S_WK
03 Potrafi ocenić możliwość wykonania naprawy konstrukcji z wykorzystaniem technik tradycyjnych i nowoczesnych ćwiczenia/ wykład egzamin/ prezentacja K_U09++
K_U19+
P7S_UK
P7S_UW
04 Potrafi ocenić wartość zabytkowej konstrukcji ćwiczenia/ wykład egzamin/ prezentacja K_K05++
K_K14+
P7S_KK
P7S_KR

Uwaga: W zależności od sytuacji epidemicznej, jeżeli nie będzie możliwości weryfikacji osiągniętych efektów uczenia się określonych w programie studiów w sposób stacjonarny w szczególności zaliczenia i egzaminy kończące określone zajęcia będą mogły się odbywać przy użyciu środków komunikacji elektronicznej (w sposób zdalny).

Treści kształcenia dla zajęć

Sem. TK Treści kształcenia Realizowane na MEK
2 TK01 Wprowadzenie do przedmiotu. Zabytkowe budownictwo drewniane w Polsce: przykłady, stan. W01-W02 MEK04
2 TK02 Konwencjonalne metody wzmacniania i naprawy zabytkowych konstrukcji drewnianych. W03-W05 MEK01 MEK02 MEK04
2 TK03 Połączenia klejowe w naprawie, konserwacji i wzmacnianiu konstrukcji drewnianych W06-W07 MEK01 MEK02 MEK03
2 TK04 Diagnostyka stanu technicznego zabytkowych konstrukcji drewnianych. W08-W09 MEK01 MEK04
2 TK05 Zabytkowe konstrukcje ceglane: przykłady. W10 MEK04
2 TK06 Metody napraw zabytkowych konstrukcji ceglanych. W11-W13 MEK01 MEK02 MEK03 MEK04
2 TK07 Wzmacnianie kamiennych murów warstwowych zaprawami iniekcyjnymi. W14-W15 MEK01 MEK02 MEK04
2 TK08 Prezentacje i studiowanie wybranych przykładów wzmocnień i napraw konstrukcji w obiektach historycznych. C01-C15 MEK01 MEK02 MEK03 MEK04

Nakład pracy studenta

Forma zajęć Praca przed zajęciami Udział w zajęciach Praca po zajęciach
Wykład (sem. 2) Przygotowanie do kolokwium: 4.00 godz./sem.
Godziny kontaktowe: 15.00 godz./sem.
Uzupełnienie/studiowanie notatek: 5.00 godz./sem.
Studiowanie zalecanej literatury: 5.00 godz./sem.
Laboratorium (sem. 2) Przygotowanie do laboratorium: 5.00 godz./sem.
Godziny kontaktowe: 15.00 godz./sem.
Dokończenia/wykonanie sprawozdania: 5.00 godz./sem.
Konsultacje (sem. 2) Udział w konsultacjach: 5.00 godz./sem.
Zaliczenie (sem. 2) Zaliczenie ustne: 1.00 godz./sem.

Sposób wystawiania ocen składowych zajęć i oceny końcowej

Forma zajęć Sposób wystawiania oceny podsumowującej
Wykład Kolokwium zaliczeniowe
Laboratorium Ocena wygłoszonego referatu
Ocena końcowa średnia powyższych

Przykładowe zadania

Wymagane podczas egzaminu/zaliczenia
(-)

Realizowane podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/projektowych
(-)

Inne
(-)

Czy podczas egzaminu/zaliczenia student ma możliwość korzystania z materiałów pomocniczych : nie

Treści zajęć powiazane są z prowadzonymi badaniami naukowymi: nie