Cykl kształcenia: 2021/2022
Nazwa jednostki prowadzącej studia: Wydział Budownictwa, Inżynierii środowiska i Architektury
Nazwa kierunku studiów: Architektura
Obszar kształcenia: nauki techniczne
Profil studiów: ogólnoakademicki
Poziom studiów: drugiego stopnia
Forma studiów: stacjonarne
Specjalności na kierunku: BLOK 1, BLOK 2, BLOK 3
Tytuł otrzymywany po ukończeniu studiów: magister inżynier architekt
Nazwa jednostki prowadzącej zajęcia: Katedra Konserwacji Zabytków
Kod zajęć: 9166
Status zajęć: wybierany dla programu
Układ zajęć w planie studiów: sem: 2 / C15 / 1 ECTS / Z
Język wykładowy: polski
Imię i nazwisko koordynatora 1: dr inż. arch. Rafał Lichołai
Imię i nazwisko koordynatora 2: prof. dr hab. inż. Marek Gosztyła
Główny cel kształcenia: Celem kursu jest analiza problematyki konserwatorskiej związanej z ochroną historycznych zespołów zieleni oraz poszerzenie wiedzy na temat urządzania, pielęgnacji i rewitalizacji obszarów zabytkowej zieleni o różnorodnej genezie, formie i funkcji
Ogólne informacje o zajęciach: Nabycie umiejętności projektowania nowych rozwiązań formalnych i przestrzennych uwzględniających i respektujących historyczne i estetyczne wartości zabytkowego dziedzictwa obszarów zielonych i krajobrazu historycznego.
1 | Longin Majdecki | Ochrona i konserwacja zabytkowych założeń ogrodowych | Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa. | 1993 |
2 | Gadomska E., Różańska A., Sikora D | Podstawy architektury krajobrazu | Hortpress. | 2005 |
3 | Tyrväinen LSHKO | Ecological and aesthetic values in urban forest management. Urban Forestry & Urban Greening | Urban Forestry & Urban Greening 1(3): 135-149(15). | 2003 |
1 | Sorensen M, Smit J, Barzetti V, Williams J. | Good Practices for Urban Greening, | DA Goode and EHP Thorp. | 1997 |
2 | Zachariasz A., | Zabytkowe parki i ogrody publiczne we współczesnym krajobrazie – | Przyroda i Miasto, T. X, cz. I,. | 2007 |
3 | Bogdanowski J., | Polskie ogrody ozdobne, | PWN. | 2000: |
4 | Ciołek G., | Ogrody polskie, | 1978. | 1978 |
1 | Aktualne przepisy prawne z zakresu zieleni | . | ||
2 | Biuletyn „Zieleń miejska” | . | ||
3 | Maruyama, H. | Eco 2 Cities: Ecological Cities as Economic Cities | The World Bank, Washington D.C.. | 2010 |
Wymagania formalne: Ukończenie kursu z zakresu historii architektury powszechnej, historii architektury polskiej, architektury i urbanistyki, historii urbanistyki.
Wymagania wstępne w kategorii Wiedzy: Posiada podstawową wiedzę z zakresu metod działań konserwatorskich oraz projektowania konserwatorskiego.
Wymagania wstępne w kategorii Umiejętności: Projektuje strategię badawczą i programy konserwatorskie.
Wymagania wstępne w kategorii Kompetencji społecznych: Zachowuje ostrożność interpretując wyniki badań, pracuje w zespole badawczym.
MEK | Student, który zaliczył zajęcia | Formy zajęć/metody dydaktyczne prowadzące do osiągnięcia danego efektu kształcenia | Metody weryfikacji każdego z wymienionych efektów kształcenia | Związki z KEK | Związki z PRK |
---|---|---|---|---|---|
01 | A.W1. Zna i rozumie projektowanie architektoniczne o różnych stopniach złożoności, od prostych zadań po obiekty o złożonej funkcji w skomplikowanym kontekście, w szczególności: prostych obiektów uwzględniających podstawowe potrzeby użytkowników, zabudowy mieszkaniowej jedno- i wielorodzinnej, obiektów usługowych w zespołach zabudowy mieszkaniowej, obiektów użyteczności publicznej i ich zespołów o różnej skali i złożoności w otwartym krajobrazie lub w środowisku miejskim | projekt indywidualny | prezentacja projektu |
K_W08+ |
P7S_WG P7S_WK |
02 | A.W5. Zna i rozumie zasady projektowania uniwersalnego, w tym ideę projektowania przestrzeni i budynków dostępnych dla wszystkich użytkowników, w szczególności dla osób z niepełnosprawnościami, w architekturze, urbanistyce i planowaniu przestrzennym, oraz zasady ergonomii, w tym parametry ergonomiczne niezbędne do zapewnienia pełnej funkcjonalności projektowanej przestrzeni i obiektów dla wszystkich użytkowników, w szczególności dla osób z niepełnosprawnościami | projekt indywidualny | prezentacja projektu |
K_W08+ |
P7S_WG P7S_WK |
03 | A.W7. Zna i rozumie podstawowe metody i techniki konserwacji, modernizacji i uzupełniania zabytkowych struktur | projekt indywidualny | obserwacja wykonawstwa |
K_W07+ |
P7S_WG P7S_WK |
04 | A.U4. Potrafi dokonać krytycznej analizy uwarunkowań, w tym waloryzacji stanu zagospodarowania terenu i zabudowy; formułować wnioski do projektowania i planowania przestrzennego, prognozować procesy przekształceń struktury osadniczej miast i wsi, oraz przewidywać skutki społeczne tych przekształceń | projekt indywidualny | zaliczenie cz. ustna |
K_U01+ K_U04++ |
P7S_UK P7S_UU P7S_UW |
05 | A.U7. Potrafi dokonać krytycznej analizy i oceny projektu i sposobu jego realizacji w zakresie modernizacji i uzupełnień struktur architektoniczno-urbanistycznych o wartościach kulturowych | dyskusja dydaktyczna | zaliczenie cz. ustna |
K_U04+ |
P7S_UK P7S_UU P7S_UW |
06 | A.S3. Jest gotów do podjęcia roli koordynatora działań w procesie projektowym, zarządzania pracą w zespole oraz wykorzystania umiejętności interpersonalnych (rozwiązywanie konfliktów, umiejętność negocjacji, delegowanie zadań), podporządkowania się zasadom pracy w zespole i brania odpowiedzialności za wspólne zadania i projekty | projekt indywidualny | prezentacja projektu |
K_K01++ |
P7S_KO P7S_KR |
07 | A.S4. Jest gotów do brania odpowiedzialności za kształtowanie środowiska przyrodniczego i krajobrazu kulturowego, w tym za zachowanie dziedzictwa regionu, kraju i Europy | projekt indywidualny | prezentacja projektu |
K_K03+++ |
P7S_KO P7S_KR |
Uwaga: W zależności od sytuacji epidemicznej, jeżeli nie będzie możliwości weryfikacji osiągniętych efektów uczenia się określonych w programie studiów w sposób stacjonarny w szczególności zaliczenia i egzaminy kończące określone zajęcia będą mogły się odbywać przy użyciu środków komunikacji elektronicznej (w sposób zdalny).
Sem. | TK | Treści kształcenia | Realizowane na | MEK |
---|---|---|---|---|
2 | TK01 | C01-C02 | MEK05 MEK07 | |
2 | TK02 | C03-C06 | MEK03 | |
2 | TK03 | C07-C10 | MEK01 | |
2 | TK04 | C11-C15 | MEK02 MEK04 MEK06 |
Forma zajęć | Praca przed zajęciami | Udział w zajęciach | Praca po zajęciach |
---|---|---|---|
Ćwiczenia/Lektorat (sem. 2) | Przygotowanie do ćwiczeń:
4.00 godz./sem. Przygotowanie do kolokwium: 1.00 godz./sem. Inne: 1.00 godz./sem. |
Godziny kontaktowe:
15.00 godz./sem. |
Dokończenia/studiowanie zadań:
2.00 godz./sem. |
Konsultacje (sem. 2) | Przygotowanie do konsultacji:
1.00 godz./sem. |
Udział w konsultacjach:
3.00 godz./sem. |
|
Zaliczenie (sem. 2) | Przygotowanie do zaliczenia:
2.00 godz./sem. |
Inne:
1.00 godz./sem. |
Forma zajęć | Sposób wystawiania oceny podsumowującej |
---|---|
Ćwiczenia/Lektorat | Ocena na podstawie złożonego projektu i końcowej prezentacji oraz aktywności na zajęciach. |
Ocena końcowa | Ocena końcowa jest tożsama z oceną z ćwiczeń. |
Wymagane podczas egzaminu/zaliczenia
(-)
Realizowane podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/projektowych
(-)
Inne
(-)
Czy podczas egzaminu/zaliczenia student ma możliwość korzystania z materiałów pomocniczych : nie
1 | D. Bryl; M. Gosztyła; T. Gosztyła; S. Leś; K. Sikorski | Problematyka konserwatorska murów Podziemnej Trasy Turystycznej w Rzeszowie w świetle ostatnich badań stopnia zawilgocenia i zasolenia ścian piwnic | 2023 |
2 | K. Gołąbek; M. Gosztyła; A. Mikrut-Kusy | Rzeszow Castle: History and Contemporaneity - proposal for a new interior adaptation | 2023 |
3 | M. Gosztyła; B. Motyl | Historyczne centra logistyczne Podkarpacia od XVI do XVII wieku | 2021 |
4 | M. Gosztyła; K. Sikorski | Rotunda św. Mikołaja w Przemyślu — badanie struktur materiału budowli | 2021 |
5 | M. Gosztyła; T. Gosztyła; S. Łukasik | Therapeutic Facility for Individuals with Autism Spectrum Disorder | 2021 |
6 | R. Lichołai | Efficiency of natural lighting in office buildings on the example of a building located in Poland | 2021 |
7 | R. Lichołai | Strefy woonerf jako propozycja wzmocnienia przestrzeni publicznej w Rzeszowie | 2021 |
8 | M. Gosztyła; K. Sikorski | Badania i renowacja murów kościoła i klasztoru Karmelitów Bosych w Przemyślu | 2020 |
9 | M. Gosztyła; P. Pásztor; K. Sikorski | Problematika zachovávania konzervátorskej substancie na príklade obnovy múrov ZÁMKU LIGĘZOVCOV V PRZECŁAWI | 2020 |
10 | M. Gosztyła; A. Mikrut | Badania dawnej dzielnicy żydowskiej w Przemyślu | 2019 |
11 | M. Gosztyła; B. Motyl | Architektura, infrastruktura kolejnictwa Przemyśla i okolic | 2019 |
12 | M. Gosztyła; M. Janda | Problematyka budowy średniowiecznych miast Podkarpacia – ze stanu badań (State of research on the construction of medieval cities in the Podkarpacie region) | 2019 |
13 | M. Gosztyła; M. Janda; E. Jaracz; T. Jaworski; J. Malczewska; A. Martyka; A. Mikrut; M. Szarata; Z. Zuziak | Węzły i Korytarze Rozwoju Funkcji Metropolitalnych Rzeszowa | 2019 |
14 | M. Gosztyła; P. Pásztor; K. Sikorski | Obnova priečeli paláca Jablonowských v Podhorciach na Ukrajine | 2019 |
15 | M. Gosztyła; T. Gosztyła | Parish church as an element of cultural heritage, social identity and landmark of local space | 2019 |