logo
Karta przedmiotu
logo

Ochrona architektoniczna obiektów historycznych - rewaloryzacja historycznego zespołu zieleni

Podstawowe informacje o zajęciach

Cykl kształcenia: 2017/2018

Nazwa jednostki prowadzącej studia: Wydział Budownictwa, Inżynierii środowiska i Architektury

Nazwa kierunku studiów: Architektura

Obszar kształcenia: nauki techniczne

Profil studiów: ogólnoakademicki

Poziom studiów: drugiego stopnia

Forma studiów: stacjonarne

Specjalności na kierunku: ARCHITEKTURA: ARCHITEKTURA, ARCHITEKTURA: KONSERWACJA ZABYTKÓW ARCHITEKTURY, ARCHITEKTURA: URBANISTYKA I PLANOWANIE PRZESTRZENNE

Tytuł otrzymywany po ukończeniu studiów: magister architekt

Nazwa jednostki prowadzącej zajęcia: Katedra Konserwacji Zabytków

Kod zajęć: 9166

Status zajęć: obowiązkowy dla specjalności ARCHITEKTURA: KONSERWACJA ZABYTKÓW ARCHITEKTURY

Układ zajęć w planie studiów: sem: 2 / C15 / 1 ECTS / Z

Język wykładowy: polski

Imię i nazwisko koordynatora 1: prof. dr hab. inż. arch. Dominika Kuśnierz-Krupa

Imię i nazwisko koordynatora 2: dr inż. arch. Agata Mikrut-Kusy

Cel kształcenia i wykaz literatury

Główny cel kształcenia: Celem kursu jest analiza problematyki konserwatorskiej związanej z ochroną historycznych zespołów zieleni oraz poszerzenie wiedzy na temat urządzania, pielęgnacji i rewitalizacji obszarów zabytkowej zieleni o różnorodnej genezie, formie i funkcji

Ogólne informacje o zajęciach: Nabycie umiejętności projektowania nowych rozwiązań formalnych i przestrzennych uwzględniających i respektujących historyczne i estetyczne wartości zabytkowego dziedzictwa obszarów zielonych i krajobrazu historycznego.

Wykaz literatury, wymaganej do zaliczenia zajęć
Literatura wykorzystywana podczas zajęć wykładowych
1 Longin Majdecki Ochrona i konserwacja zabytkowych założeń ogrodowych Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa. 1993
2 Gadomska E., Różańska A., Sikora D Podstawy architektury krajobrazu Hortpress. 2005
3 Tyrväinen LSHKO Ecological and aesthetic values in urban forest management. Urban Forestry & Urban Greening Urban Forestry & Urban Greening 1(3): 135-149(15). 2003
Literatura wykorzystywana podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/innych
1 Sorensen M, Smit J, Barzetti V, Williams J. Good Practices for Urban Greening, DA Goode and EHP Thorp. 1997
2 Zachariasz A., Zabytkowe parki i ogrody publiczne we współczesnym krajobrazie – Przyroda i Miasto, T. X, cz. I,. 2007
3 Bogdanowski J., Polskie ogrody ozdobne, PWN. 2000:
4 Ciołek G., Ogrody polskie, 1978. 1978
Literatura do samodzielnego studiowania
1 Aktualne przepisy prawne z zakresu zieleni .
2 Biuletyn „Zieleń miejska” .
3 Maruyama, H. Eco 2 Cities: Ecological Cities as Economic Cities The World Bank, Washington D.C.. 2010

Wymagania wstępne w kategorii wiedzy/umiejętności/kompetencji społecznych

Wymagania formalne: Ukończenie kursu z zakresu historii architektury powszechnej, historii architektury polskiej, architektury i urbanistyki, historii urbanistyki, ochrona architektoniczna obiektów historycznych.

Wymagania wstępne w kategorii Wiedzy: Posiada podstawową wiedzę z zakresu metod działań konserwatorskich oraz projektowania konserwatorskiego.

Wymagania wstępne w kategorii Umiejętności: Projektuje strategię badawczą i programy konserwatorskie.

Wymagania wstępne w kategorii Kompetencji społecznych: Zachowuje ostrożność interpretując wyniki badań, pracuje w zespole badawczym.

Efekty kształcenia dla zajęć

MEK Student, który zaliczył zajęcia Formy zajęć/metody dydaktyczne prowadzące do osiągnięcia danego efektu kształcenia Metody weryfikacji każdego z wymienionych efektów kształcenia Związki z KEK Związki z OEK
01 Zna wartościowe współczesne przykłady założeń krajobrazowych i umie wyselekcjonować poszczególne rozwiązania projektowe. ćwiczenia problemowe referat pisemny K_W09+
K_U09+
T2A_W02++
T2A_U01++
T2A_U07+++
T2A_U08++
T2A_U16+
02 Rozumie celowość działań zmierzających do podniesienia walorów estetyczno-użytkowych obszarów zielonych przestrzeni publicznych w mieście. ćwiczenia problemowe referat pisemny K_K11+
T2A_K02+
T2A_K04+++
T2A_K05+
03 Potrafi analizować potencjał krajobrazu i w twórczy sposób przekształcać go poprzez określenie i zrealizowanie programu funkcjonalnego. ćwiczenia techniczne raport pisemny K_K14+
T2A_K02+
T2A_K04+
T2A_K05+
04 Posiada umiejętność projektowania krajobrazu przy użyciu podstawowych narzędzi kompozycyjnych i intuicyjno-wrażeniowych. gra dydaktyczna obserwacja wykonawstwa K_U14+
K_K13+
T2A_U01++
T2A_U07+
T2A_U16+++
T2A_K02++
T2A_K04+++
T2A_K05++
05 Ma świadomość ważności publicznych przestrzeni krajobrazowych dla funkcjonowania społeczności miejskiej. warsztaty egzamin obserwowany K_U10+
T2A_U01++
T2A_U07++
T2A_U08++
T2A_U16++
06 Rozumie potrzebę poszerzania swojej wiedzy i rozwijania umiejętności o zagadnienia z zakresu dziedzin humanistycznych (socjologii, psychologii). studium przypadku egzamin, prezentacja projektu K_K05+
T2A_K02++
T2A_K04++
T2A_K05++

Uwaga: W zależności od sytuacji epidemicznej, jeżeli nie będzie możliwości weryfikacji osiągniętych efektów uczenia się określonych w programie studiów w sposób stacjonarny w szczególności zaliczenia i egzaminy kończące określone zajęcia będą mogły się odbywać przy użyciu środków komunikacji elektronicznej (w sposób zdalny).

Treści kształcenia dla zajęć

Sem. TK Treści kształcenia Realizowane na MEK
2 TK01 rozumie historyczna zieleń jako dziedzictwo kulturowe i jej wpływ na tzw. „tożsamość miejsca”; C01-C02 MEK03
2 TK02 Rozumie problematykę konserwacja i rewaloryzacja zabytkowych obiektów krajobrazowych; rewitalizacja zdegradowanych obszarów historycznej zieleni; badań, urządzania i pielęgnacji zieleni zabytkowej C03-C06 MEK03 MEK06
2 TK03 Potrafi rozpoznać prawnych uwarunkowań działań projektowych oraz konserwatorskich na obszarach zieleni historycznej; a także zasad sporządzania dokumentacji konserwatorskiej oraz ochrony i kształtowania krajobrazu w planowaniu przestrzennym. C07-C10 MEK01 MEK05
2 TK04 Posiada niezbędną wiedzę teoretyczną oraz podstawy praktyczne w projektowaniu konserwatorskim związanym z ochroną i rewitalizacją zieleni zabytkowej. C11-C15 MEK01 MEK02 MEK04 MEK06

Nakład pracy studenta

Forma zajęć Praca przed zajęciami Udział w zajęciach Praca po zajęciach
Ćwiczenia/Lektorat (sem. 2) Przygotowanie do ćwiczeń: 4.00 godz./sem.
Przygotowanie do kolokwium: 1.00 godz./sem.
Inne: 1.00 godz./sem.
Godziny kontaktowe: 15.00 godz./sem.
Dokończenia/studiowanie zadań: 2.00 godz./sem.
Konsultacje (sem. 2) Przygotowanie do konsultacji: 2.00 godz./sem.
Udział w konsultacjach: 2.00 godz./sem.
Zaliczenie (sem. 2) Przygotowanie do zaliczenia: 2.00 godz./sem.
Inne: 1.00 godz./sem.

Sposób wystawiania ocen składowych zajęć i oceny końcowej

Forma zajęć Sposób wystawiania oceny podsumowującej
Ćwiczenia/Lektorat 100%
Ocena końcowa z Cwiczeń

Przykładowe zadania

Wymagane podczas egzaminu/zaliczenia
(-)

Realizowane podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/projektowych
(-)

Inne
(-)

Czy podczas egzaminu/zaliczenia student ma możliwość korzystania z materiałów pomocniczych : nie

Treści zajęć powiazane są z prowadzonymi badaniami naukowymi: tak

1 A. Mikrut-Kusy; K. Sikorski Selected aspects of monuments protection in Poland in the inter war period 2023
2 K. Gołąbek; M. Gosztyła; A. Mikrut-Kusy Rzeszow Castle: History and Contemporaneity - proposal for a new interior adaptation 2023
3 A. Mikrut-Kusy Historical, non-existing synagogue in Przeworsk 2021