Cykl kształcenia: 2021/2022
Nazwa jednostki prowadzącej studia: Wydział Budownictwa, Inżynierii środowiska i Architektury
Nazwa kierunku studiów: Architektura
Obszar kształcenia: nauki techniczne
Profil studiów: ogólnoakademicki
Poziom studiów: drugiego stopnia
Forma studiów: stacjonarne
Specjalności na kierunku: BLOK 1, BLOK 2, BLOK 3
Tytuł otrzymywany po ukończeniu studiów: magister inżynier architekt
Nazwa jednostki prowadzącej zajęcia: Katedra Konserwacji Zabytków
Kod zajęć: 9165
Status zajęć: wybierany dla programu
Układ zajęć w planie studiów: sem: 2 / C15 / 1 ECTS / Z
Język wykładowy: polski
Imię i nazwisko koordynatora 1: prof. dr hab. inż. Marek Gosztyła
Imię i nazwisko koordynatora 2: dr inż. arch. Rafał Lichołai
Główny cel kształcenia: Celem kształcenia jest zapoznanie się studentów ze standardami i metodami wykonywania dokumentacji konserwatorskiej oraz ćwiczenie jej interpretacji
Ogólne informacje o zajęciach: W ramach kursu studenci zyskają umiejętności wykonywania i interpretacji dokumentacji konserwatorskiej.
Materiały dydaktyczne: prezentacje multimedialne
1 | Jan Tajchman | Standardy w zakresie projetowania, realizacji i nadzorów prac konserwatorskich dotyczących zabytków | Narodowy Instytut Dziedzictwa. | 2014 |
2 | Rozporządzenie Ministra Kultury w sprawie prowadzenia prac konserwatorskich, restauratorskich, robót | Rozporządzenie Ministra Kultury z dnia 9 czerwca 2004 r.. |
1 | mgr inż. arch. Tomasz Błyskosz mgr Anna Fortuna-Marek mgr Elżbieta Jagielska mgr Iwona Liżewska mgr | analizy i materiały 14. Gminny program opieki nad zabytkami Poradnik metodyczny | Narodowy Instytut Dziedzictwa. |
Wymagania formalne: Status studenta Politechniki Rzeszowskiej.
Wymagania wstępne w kategorii Wiedzy: Posiada wiedzę z zakresu projektowania architektonicznego.
Wymagania wstępne w kategorii Umiejętności: Znajomość zasad rysunku technicznego
Wymagania wstępne w kategorii Kompetencji społecznych: Umiejętność pracy w grupie
MEK | Student, który zaliczył zajęcia | Formy zajęć/metody dydaktyczne prowadzące do osiągnięcia danego efektu kształcenia | Metody weryfikacji każdego z wymienionych efektów kształcenia | Związki z KEK | Związki z PRK |
---|---|---|---|---|---|
01 | A.W1. Zna i rozumie projektowanie architektoniczne o różnych stopniach złożoności, od prostych zadań po obiekty o złożonej funkcji w skomplikowanym kontekście, w szczególności: prostych obiektów uwzględniających podstawowe potrzeby użytkowników, zabudowy mieszkaniowej jedno- i wielorodzinnej, obiektów usługowych w zespołach zabudowy mieszkaniowej, obiektów użyteczności publicznej i ich zespołów o różnej skali i złożoności w otwartym krajobrazie lub w środowisku miejskim | projekt indywidualny | prezentacja projektu |
K_W08+ |
P7S_WG P7S_WK |
02 | A.W5. Zna i rozumie zasady projektowania uniwersalnego, w tym ideę projektowania przestrzeni i budynków dostępnych dla wszystkich użytkowników, w szczególności dla osób z niepełnosprawnościami, w architekturze, urbanistyce i planowaniu przestrzennym, oraz zasady ergonomii, w tym parametry ergonomiczne niezbędne do zapewnienia pełnej funkcjonalności projektowanej przestrzeni i obiektów dla wszystkich użytkowników, w szczególności dla osób z niepełnosprawnościami | projekt indywidualny | prezentacja projektu |
K_W08+ |
P7S_WG P7S_WK |
03 | A.W6. Zna i rozumie zaawansowane metody analiz, narzędzia, techniki i materiały niezbędne do przygotowania koncepcji projektowych w interdyscyplinarnym środowisku, ze szczególnym uwzględnieniem współpracy międzybranżowej | projekt indywidualny | prezentacja projektu |
K_W11++ |
P7S_WG |
04 | A.W7. Zna i rozumie podstawowe metody i techniki konserwacji, modernizacji i uzupełniania zabytkowych struktur | projekt indywidualny | obserwacja wykonawstwa |
K_W07+ |
P7S_WG P7S_WK |
05 | A.U4. Potrafi dokonać krytycznej analizy uwarunkowań, w tym waloryzacji stanu zagospodarowania terenu i zabudowy; formułować wnioski do projektowania i planowania przestrzennego, prognozować procesy przekształceń struktury osadniczej miast i wsi, oraz przewidywać skutki społeczne tych przekształceń | projekt indywidualny | zaliczenie cz. ustna |
K_U01+ K_U04++ |
P7S_UK P7S_UU P7S_UW |
06 | A.S3. Jest gotów do podjęcia roli koordynatora działań w procesie projektowym, zarządzania pracą w zespole oraz wykorzystania umiejętności interpersonalnych (rozwiązywanie konfliktów, umiejętność negocjacji, delegowanie zadań), podporządkowania się zasadom pracy w zespole i brania odpowiedzialności za wspólne zadania i projekty | projekt indywidualny | prezentacja projektu |
K_K01++ |
P7S_KO P7S_KR |
07 | A.S4. Jest gotów do brania odpowiedzialności za kształtowanie środowiska przyrodniczego i krajobrazu kulturowego, w tym za zachowanie dziedzictwa regionu, kraju i Europy | projekt indywidualny | prezentacja projektu |
K_K03+++ |
P7S_KO P7S_KR |
Uwaga: W zależności od sytuacji epidemicznej, jeżeli nie będzie możliwości weryfikacji osiągniętych efektów uczenia się określonych w programie studiów w sposób stacjonarny w szczególności zaliczenia i egzaminy kończące określone zajęcia będą mogły się odbywać przy użyciu środków komunikacji elektronicznej (w sposób zdalny).
Sem. | TK | Treści kształcenia | Realizowane na | MEK |
---|---|---|---|---|
2 | TK01 | C1-C13 | MEK01 MEK02 MEK03 MEK05 MEK06 MEK07 | |
2 | TK02 | C13-C15 | MEK04 |
Forma zajęć | Praca przed zajęciami | Udział w zajęciach | Praca po zajęciach |
---|---|---|---|
Ćwiczenia/Lektorat (sem. 2) | Przygotowanie do ćwiczeń:
2.00 godz./sem. Przygotowanie do kolokwium: 2.00 godz./sem. |
Godziny kontaktowe:
15.00 godz./sem. |
|
Konsultacje (sem. 2) | Udział w konsultacjach:
5.00 godz./sem. |
||
Zaliczenie (sem. 2) | Przygotowanie do zaliczenia:
4.00 godz./sem. |
Zaliczenie pisemne:
1.00 godz./sem. Inne: 1.00 godz./sem. |
Forma zajęć | Sposób wystawiania oceny podsumowującej |
---|---|
Ćwiczenia/Lektorat | Ocena na podstawie obecności i indywidualnego zadania. |
Ocena końcowa | Ocena końcowa jest tożsama z oceną z ćwiczeń. |
Wymagane podczas egzaminu/zaliczenia
(-)
Realizowane podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/projektowych
(-)
Inne
(-)
Czy podczas egzaminu/zaliczenia student ma możliwość korzystania z materiałów pomocniczych : nie
1 | D. Bryl; M. Gosztyła; T. Gosztyła; S. Leś; K. Sikorski | Problematyka konserwatorska murów Podziemnej Trasy Turystycznej w Rzeszowie w świetle ostatnich badań stopnia zawilgocenia i zasolenia ścian piwnic | 2023 |
2 | K. Gołąbek; M. Gosztyła; A. Mikrut-Kusy | Rzeszow Castle: History and Contemporaneity - proposal for a new interior adaptation | 2023 |
3 | M. Gosztyła; B. Motyl | Historyczne centra logistyczne Podkarpacia od XVI do XVII wieku | 2021 |
4 | M. Gosztyła; K. Sikorski | Rotunda św. Mikołaja w Przemyślu — badanie struktur materiału budowli | 2021 |
5 | M. Gosztyła; T. Gosztyła; S. Łukasik | Therapeutic Facility for Individuals with Autism Spectrum Disorder | 2021 |
6 | R. Lichołai | Efficiency of natural lighting in office buildings on the example of a building located in Poland | 2021 |
7 | R. Lichołai | Strefy woonerf jako propozycja wzmocnienia przestrzeni publicznej w Rzeszowie | 2021 |
8 | M. Gosztyła; K. Sikorski | Badania i renowacja murów kościoła i klasztoru Karmelitów Bosych w Przemyślu | 2020 |
9 | M. Gosztyła; P. Pásztor; K. Sikorski | Problematika zachovávania konzervátorskej substancie na príklade obnovy múrov ZÁMKU LIGĘZOVCOV V PRZECŁAWI | 2020 |
10 | M. Gosztyła; A. Mikrut | Badania dawnej dzielnicy żydowskiej w Przemyślu | 2019 |
11 | M. Gosztyła; B. Motyl | Architektura, infrastruktura kolejnictwa Przemyśla i okolic | 2019 |
12 | M. Gosztyła; M. Janda | Problematyka budowy średniowiecznych miast Podkarpacia – ze stanu badań (State of research on the construction of medieval cities in the Podkarpacie region) | 2019 |
13 | M. Gosztyła; M. Janda; E. Jaracz; T. Jaworski; J. Malczewska; A. Martyka; A. Mikrut; M. Szarata; Z. Zuziak | Węzły i Korytarze Rozwoju Funkcji Metropolitalnych Rzeszowa | 2019 |
14 | M. Gosztyła; P. Pásztor; K. Sikorski | Obnova priečeli paláca Jablonowských v Podhorciach na Ukrajine | 2019 |
15 | M. Gosztyła; T. Gosztyła | Parish church as an element of cultural heritage, social identity and landmark of local space | 2019 |