logo
Karta przedmiotu
logo

Ochrona architektoniczna obiektów historycznych - inwentaryzacja architektoniczna obiektów historycznych

Podstawowe informacje o zajęciach

Cykl kształcenia: 2019/2020

Nazwa jednostki prowadzącej studia: Wydział Budownictwa, Inżynierii środowiska i Architektury

Nazwa kierunku studiów: Architektura

Obszar kształcenia: nauki techniczne

Profil studiów: ogólnoakademicki

Poziom studiów: drugiego stopnia

Forma studiów: stacjonarne

Specjalności na kierunku: BLOK 1, BLOK 2, BLOK 3

Tytuł otrzymywany po ukończeniu studiów: magister inżynier architekt

Nazwa jednostki prowadzącej zajęcia: Katedra Konserwacji Zabytków

Kod zajęć: 9165

Status zajęć: wybierany dla programu

Układ zajęć w planie studiów: sem: 2 / C15 / 1 ECTS / Z

Język wykładowy: polski

Imię i nazwisko koordynatora: prof. dr hab. inż. Marek Gosztyła

Cel kształcenia i wykaz literatury

Główny cel kształcenia: Celem kształcenia jest zapoznanie się studentów ze standardami i metodami wykonywania dokumentacji konserwatorskiej oraz ćwiczenie jej interpretacji

Ogólne informacje o zajęciach: Kurs specjalizacyjny.

Materiały dydaktyczne: prezentacje multimedialne

Wykaz literatury, wymaganej do zaliczenia zajęć
Literatura wykorzystywana podczas zajęć wykładowych
1 Jan Tajchman Standardy w zakresie projetowania, realizacji i nadzorów prac konserwatorskich dotyczących zabytków Narodowy Instytut Dziedzictwa. 2014
2 Rozporządzenie Ministra Kultury w sprawie prowadzenia prac konserwatorskich, restauratorskich, robót Rozporządzenie Ministra Kultury z dnia 9 czerwca 2004 r..
Literatura do samodzielnego studiowania
1 mgr inż. arch. Tomasz Błyskosz mgr Anna Fortuna-Marek mgr Elżbieta Jagielska mgr Iwona Liżewska mgr analizy i materiały 14. Gminny program opieki nad zabytkami Poradnik metodyczny Narodowy Instytut Dziedzictwa.

Wymagania wstępne w kategorii wiedzy/umiejętności/kompetencji społecznych

Wymagania formalne: kurs wybieralny

Wymagania wstępne w kategorii Wiedzy: kurs dla studentów studiów II stopnia

Wymagania wstępne w kategorii Umiejętności: znajomość zasad rysunku technicznego

Wymagania wstępne w kategorii Kompetencji społecznych: umiejętność pracy w grupie

Efekty kształcenia dla zajęć

MEK Student, który zaliczył zajęcia Formy zajęć/metody dydaktyczne prowadzące do osiągnięcia danego efektu kształcenia Metody weryfikacji każdego z wymienionych efektów kształcenia Związki z KEK Związki z PRK
01 Zna i rozumie zasady wykonywania dokumentacji technicznej i konserwatorskiej ćwiczenia prezentacja projektu K_W09+
K_K05+
P7S_KK
P7S_WG
02 Potrafi wykonać dokumentację konserwatorską zabytku architektury projekt indywidualny prezentacja projektu K_U10+
P7S_UK
P7S_UW
03 Potrafi analizować wyniki prac pomiarowych ćwiczenia problemowe prezentacja projektu K_U09+
K_U10+
P7S_UK
P7S_UW
04 Potrafi analizować wyniki badań architektonicznych ćwiczenia problemowe obserwacja wykonawstwa K_U09+
K_U10+
P7S_UK
P7S_UW
05 Zna i rozumie regulacje prawne związane z ochroną zabytków ćwiczenia problemowe obserwacja wykonawstwa K_W10++
K_K05+
P7S_KK
P7S_WG

Uwaga: W zależności od sytuacji epidemicznej, jeżeli nie będzie możliwości weryfikacji osiągniętych efektów uczenia się określonych w programie studiów w sposób stacjonarny w szczególności zaliczenia i egzaminy kończące określone zajęcia będą mogły się odbywać przy użyciu środków komunikacji elektronicznej (w sposób zdalny).

Treści kształcenia dla zajęć

Sem. TK Treści kształcenia Realizowane na MEK
2 TK01 Wykonywanie dokumentacji konsewatorskiej C1-C13 MEK01 MEK02 MEK05
2 TK02 interpretacja dokumentacji C13-C15 MEK03 MEK04

Nakład pracy studenta

Forma zajęć Praca przed zajęciami Udział w zajęciach Praca po zajęciach
Ćwiczenia/Lektorat (sem. 2) Przygotowanie do ćwiczeń: 2.00 godz./sem.
Przygotowanie do kolokwium: 2.00 godz./sem.
Godziny kontaktowe: 15.00 godz./sem.
Konsultacje (sem. 2) Udział w konsultacjach: 5.00 godz./sem.
Zaliczenie (sem. 2) Przygotowanie do zaliczenia: 4.00 godz./sem.
Zaliczenie pisemne: 1.00 godz./sem.
Inne: 1.00 godz./sem.

Sposób wystawiania ocen składowych zajęć i oceny końcowej

Forma zajęć Sposób wystawiania oceny podsumowującej
Ćwiczenia/Lektorat ocena na podstawie obecności i indywidualnego zadania
Ocena końcowa j.w.

Przykładowe zadania

Wymagane podczas egzaminu/zaliczenia
(-)

Realizowane podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/projektowych
(-)

Inne
(-)

Czy podczas egzaminu/zaliczenia student ma możliwość korzystania z materiałów pomocniczych : nie

Treści zajęć powiazane są z prowadzonymi badaniami naukowymi: tak

1 D. Bryl; M. Gosztyła; T. Gosztyła; S. Leś; K. Sikorski Problematyka konserwatorska murów Podziemnej Trasy Turystycznej w Rzeszowie w świetle ostatnich badań stopnia zawilgocenia i zasolenia ścian piwnic 2023
2 K. Gołąbek; M. Gosztyła; A. Mikrut-Kusy Rzeszow Castle: History and Contemporaneity - proposal for a new interior adaptation 2023
3 M. Gosztyła; B. Motyl Historyczne centra logistyczne Podkarpacia od XVI do XVII wieku 2021
4 M. Gosztyła; K. Sikorski Rotunda św. Mikołaja w Przemyślu — badanie struktur materiału budowli 2021
5 M. Gosztyła; T. Gosztyła; S. Łukasik Therapeutic Facility for Individuals with Autism Spectrum Disorder 2021
6 M. Gosztyła; K. Sikorski Badania i renowacja murów kościoła i klasztoru Karmelitów Bosych w Przemyślu 2020
7 M. Gosztyła; P. Pásztor; K. Sikorski Problematika zachovávania konzervátorskej substancie na príklade obnovy múrov ZÁMKU LIGĘZOVCOV V PRZECŁAWI 2020
8 M. Gosztyła; A. Mikrut Badania dawnej dzielnicy żydowskiej w Przemyślu 2019
9 M. Gosztyła; B. Motyl Architektura, infrastruktura kolejnictwa Przemyśla i okolic 2019
10 M. Gosztyła; M. Janda Problematyka budowy średniowiecznych miast Podkarpacia – ze stanu badań (State of research on the construction of medieval cities in the Podkarpacie region) 2019
11 M. Gosztyła; M. Janda; E. Jaracz; T. Jaworski; J. Malczewska; A. Martyka; A. Mikrut; M. Szarata; Z. Zuziak Węzły i Korytarze Rozwoju Funkcji Metropolitalnych Rzeszowa 2019
12 M. Gosztyła; P. Pásztor; K. Sikorski Obnova priečeli paláca Jablonowských v Podhorciach na Ukrajine 2019
13 M. Gosztyła; T. Gosztyła Parish church as an element of cultural heritage, social identity and landmark of local space 2019