logo
Karta przedmiotu
logo

Prawodawstwo i metodologia prac badawczych w obiektach historycznych

Podstawowe informacje o zajęciach

Cykl kształcenia: 2021/2022

Nazwa jednostki prowadzącej studia: Wydział Budownictwa, Inżynierii środowiska i Architektury

Nazwa kierunku studiów: Architektura

Obszar kształcenia: nauki techniczne

Profil studiów: ogólnoakademicki

Poziom studiów: drugiego stopnia

Forma studiów: stacjonarne

Specjalności na kierunku: BLOK 1, BLOK 2, BLOK 3

Tytuł otrzymywany po ukończeniu studiów: magister inżynier architekt

Nazwa jednostki prowadzącej zajęcia: Katedra Konserwacji Zabytków

Kod zajęć: 9159

Status zajęć: wybierany dla programu

Układ zajęć w planie studiów: sem: 3 / W15 C30 / 3 ECTS / Z

Język wykładowy: polski

Imię i nazwisko koordynatora 1: prof. dr hab. inż. Marek Gosztyła

Imię i nazwisko koordynatora 2: dr inż. arch. Rafał Lichołai

Imię i nazwisko koordynatora 3: dr inż. arch. Joanna Bartkiewicz

Cel kształcenia i wykaz literatury

Główny cel kształcenia: Zapoznanie z wybranymi zagadnieniami z zakresu przedmiotu. Rozwinięcie problematyki ochrony obiektów zabytkowych. Zapoznanie z istotą sporządzania dokumentacji konserwatorskiej jak również prowadzeniem badań na obiektach zabytkowych. Przybliżenie funkcjonujących w przeszłości i obecnie aktów prawnych, mających na celu ochronę zabytków.

Ogólne informacje o zajęciach: Zapoznanie z wybranymi zagadnieniami z zakresu przedmiotu. Scharakteryzowanie rozwoju prawnej ochrony zabytków. Poznanie metodologii prac konserwatorskich. Zapoznanie się z aktualnymi aktami prawnej ochrony zabytków. Przedstawienie metodologi badań konserwatorskich.

Materiały dydaktyczne: prezentacje multimedialne

Inne: wzorcowe dokumentacje

Wykaz literatury, wymaganej do zaliczenia zajęć
Literatura wykorzystywana podczas zajęć wykładowych
1 Bartoszewicz H. Zbiory kartograficzne Archiwum Głównego Akt Dawnych w Warszawie Polski Przegląd Kartograficzny, T.40. 2008
2 Gosztyła M. Przeminay idei i metod konserwatorskich w latach 1863 - 2003 na przykładzie zab. arch. woj. podkarpackiego Rzeszów. 2006
3 Gosztyła M., Pasztor P. Konserwacja i ochrona zabytków architektury wydanie II, Rzeszów. 2013
4 Krawczyk J. Kryteria i metody wartościowania zabytków architektury [w:] Wartościowanie zabytków architektury, B. Szmygin (red.), Warszawa. 2013
5 Małachowicz E. Konserwacja i rewaloryzacja architektury w środowisku kulturowym Wrocław. 2007
6 Tajchman J. Adaptacja zabytków architektury w świetle współczesnych teorii ochrony i konserwacji dóbr kultury [w:]Konserwacja, wzmacnianie i modernizacja budowlanych obiektów historycznych i współczesnych, Kiel. 2001
7 Tajchman J. Dokumentowanie niektórych działań konserwatorsko-restauratorskich bezpośrednio na zabytkach 90 - lat służby ochrony zabytków w Polsce, Wojnów. 2008
8 Tajchman J. Konserwacja ruin historycznych - uwagi o metodzie Ochrona Zabytków, nr4. 2005
9 Tajchman J. Konserwacja ruin historycznych - uwagi o metodzie Ochrona Zabytków, nr4. 2005
10 Gosztyła M., Jagieła B. Metodologia konserwacji zabytków architektury w praktyce Oficyna Wydawnicza Politechniki Rzeszowskiej, Rzeszów. 2015
11 Gosztyła M., Jagieła B. Konserwacja zabytków architektury. Oficyna Wydawnicza Politechniki Rzeszowskiej. 2015
12 Gosztyła M., Jagieła B., Dudzik I. Architektura Galicji w dobie autonomii na przykładzie Jarosławia Oficyna Wydawnicza Politechniki Rzeszowskiej. 2012
Literatura do samodzielnego studiowania
1 J. Pruszyński Dziedzictwo kultury Polski. Jego straty i ochrona prawna, T. 1-2. wyd. Zakamycze, Kraków. 2001
2 I. Skrzydło-Niżnik, P. Dobosz Prawne problemy procesu inwestycyjno-budowlanego i konserwatorskiego - Stan prawny na 1 stycznia 200 wyd. Zakamycze, Kraków. 2002

Wymagania wstępne w kategorii wiedzy/umiejętności/kompetencji społecznych

Wymagania formalne: Ukończenie kursu z zakresu historii architektury powszechnej, historii architektury polskiej, architektury i urbanistyki, konserwacji i ochrony zabytków.

Wymagania wstępne w kategorii Wiedzy: Posiada podstawową wiedzę z zakresu metod działań konserwatorskich.

Wymagania wstępne w kategorii Umiejętności: Projektuje strategię badawczą i programy konserwatorskie.

Wymagania wstępne w kategorii Kompetencji społecznych: Zachowuje ostrożność interpretując wyniki badań, pracuje w zespole badawczym.

Efekty kształcenia dla zajęć

MEK Student, który zaliczył zajęcia Formy zajęć/metody dydaktyczne prowadzące do osiągnięcia danego efektu kształcenia Metody weryfikacji każdego z wymienionych efektów kształcenia Związki z KEK Związki z PRK
01 B.W1. Zna i rozumie zaawansowaną teorię architektury i urbanistyki przydatną do formułowania i rozwiązywania złożonych zadań z zakresu projektowania architektonicznego i urbanistycznego oraz planowania przestrzennego, a także trendy rozwojowe i aktualne kierunki w projektowaniu architektonicznym i urbanistycznym wykład zaliczenie cz. pisemna K_W03+
K_W08+
P7S_WG
P7S_WK
02 B.W2. Zna i rozumie historię architektury i urbanistyki, architekturę współczesną, ochronę dziedzictwa w zakresie niezbędnym w twórczości architektonicznej, urbanistycznej i planistycznej wykład egzamin cz. pisemna K_W08+
P7S_WG
P7S_WK
03 B.W4. Zna i rozumie zagadnienia powiązane z projektowaniem architektonicznym, urbanistycznym i planowaniem przestrzennym, takie jak infrastruktura techniczna, komunikacja, środowisko przyrodnicze, architektura krajobrazu, uwarunkowania ekonomiczne, prawne i społeczne – niezbędne do rozumienia społecznych, ekonomicznych, ekologicznych, przyrodniczych, historycznych, kulturowych, prawnych i innych pozatechnicznych uwarunkowań działalności inżynierskiej oraz dostrzega potrzebę ich uwzględniania w projektowaniu architektonicznym, urbanistycznym, ruralistycznym i planowaniu przestrzennym wykład zaliczenie cz. pisemna K_W03+
P7S_WG
P7S_WK
04 B.W5. Zna i rozumie zaawansowaną problematykę budownictwa, technologii i instalacji budowlanych, konstrukcji i fizyki budowli, obejmującą kluczowe, złożone zagadnienia w projektowaniu architektonicznym, urbanistycznym i planistycznym wykład, ćwiczenia problemowe zaliczenie cz. pisemna K_W10+
P7S_WK
05 B.W6. Zna i rozumie przepisy techniczno-budowlane wykład, ćwiczenia problemowe zaliczenie cz. pisemna K_W06+++
P7S_WG
P7S_WK
06 B.W8. Zna i rozumie sposoby komunikowania idei projektów architektonicznych, urbanistycznych i planistycznych oraz ich opracowywania ćwiczenia techniczne obserwacja wykonawstwa K_W11+
P7S_WG
07 B.U4. Potrafi formułować wypowiedzi o charakterze analizy krytycznej z zakresu architektury, a także przedstawiać i syntetycznie opisywać podstawy ideowe projektu w oparciu o przyjęte założenia ćwiczenia problemowe zaliczenie cz. pisemna K_U01++
K_U04+
P7S_UK
P7S_UU
P7S_UW
08 B.S2. Jest gotów do rzetelnej samooceny, formułowania konstruktywnej krytyki dotyczącej działań architektonicznych i urbanistycznych, jak i przyjmowania krytyki prezentowanych przez siebie rozwiązań, ustosunkowywania się do krytyki w sposób jasny i rzeczowy, także przy użyciu argumentów odwołujących się do dostępnego dorobku w dyscyplinie naukowej, oraz twórczego i konstruktywnego wykorzystania krytyki ćwiczenia problemowe zaliczenie cz. pisemna K_K01+
K_K04+
P7S_KK
P7S_KO
P7S_KR

Uwaga: W zależności od sytuacji epidemicznej, jeżeli nie będzie możliwości weryfikacji osiągniętych efektów uczenia się określonych w programie studiów w sposób stacjonarny w szczególności zaliczenia i egzaminy kończące określone zajęcia będą mogły się odbywać przy użyciu środków komunikacji elektronicznej (w sposób zdalny).

Treści kształcenia dla zajęć

Sem. TK Treści kształcenia Realizowane na MEK
3 TK01 Aspekty prawne ochrony zabytków architektury W01-W03 MEK01
3 TK02 Dokumentacja naukowa w metodologii prac konserwatorskich. W04-W06 MEK05
3 TK03 Badania archiwalne i studia literatury w metodologii prac konserwatorskich. W07-W08 MEK02
3 TK04 Analiza ikonograficzna oraz źródła ikonograficzne w metodologii prac konserwatorskich. W09-W10 MEK02
3 TK05 Zapoznanie z działaniami w terenie - dokumentacja inwentaryzacyjna. W11-W12 MEK03 MEK05
3 TK06 Prace badawcze w obrębie badań architektonicznych oraz konserwatorskich. Omówienie badań architektonicznych, stratygraficznych, archeologicznych oraz konserwatorskich. W13-W14 MEK04
3 TK07 Wnioski i zalecenia konserwatorskie oraz program funkcjonalno - przestrzenny. W15 MEK06 MEK07 MEK08

Nakład pracy studenta

Forma zajęć Praca przed zajęciami Udział w zajęciach Praca po zajęciach
Wykład (sem. 3) Przygotowanie do kolokwium: 4.00 godz./sem.
Godziny kontaktowe: 15.00 godz./sem.
Uzupełnienie/studiowanie notatek: 4.00 godz./sem.
Studiowanie zalecanej literatury: 4.00 godz./sem.
Ćwiczenia/Lektorat (sem. 3) Przygotowanie do ćwiczeń: 3.00 godz./sem.
Przygotowanie do kolokwium: 3.00 godz./sem.
Inne: 2.00 godz./sem.
Godziny kontaktowe: 30.00 godz./sem.
Dokończenia/studiowanie zadań: 3.00 godz./sem.
Konsultacje (sem. 3) Przygotowanie do konsultacji: 1.00 godz./sem.
Udział w konsultacjach: 3.00 godz./sem.
Zaliczenie (sem. 3) Przygotowanie do zaliczenia: 5.00 godz./sem.
Zaliczenie pisemne: 1.00 godz./sem.

Sposób wystawiania ocen składowych zajęć i oceny końcowej

Forma zajęć Sposób wystawiania oceny podsumowującej
Wykład Zaliczenie pisemne z zakresu objętego wykładami.
Ćwiczenia/Lektorat Prezentacje poszczególnych zagadnień.
Ocena końcowa Średnia ocen z ćwiczeń i zaliczenia pisemnego.

Przykładowe zadania

Wymagane podczas egzaminu/zaliczenia
(-)

Realizowane podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/projektowych
(-)

Inne
(-)

Czy podczas egzaminu/zaliczenia student ma możliwość korzystania z materiałów pomocniczych : nie

Treści zajęć powiazane są z prowadzonymi badaniami naukowymi: tak

1 D. Bryl; M. Gosztyła; T. Gosztyła; S. Leś; K. Sikorski Problematyka konserwatorska murów Podziemnej Trasy Turystycznej w Rzeszowie w świetle ostatnich badań stopnia zawilgocenia i zasolenia ścian piwnic 2023
2 K. Gołąbek; M. Gosztyła; A. Mikrut-Kusy Rzeszow Castle: History and Contemporaneity - proposal for a new interior adaptation 2023
3 M. Gosztyła; B. Motyl Historyczne centra logistyczne Podkarpacia od XVI do XVII wieku 2021
4 M. Gosztyła; K. Sikorski Rotunda św. Mikołaja w Przemyślu — badanie struktur materiału budowli 2021
5 M. Gosztyła; T. Gosztyła; S. Łukasik Therapeutic Facility for Individuals with Autism Spectrum Disorder 2021
6 R. Lichołai Efficiency of natural lighting in office buildings on the example of a building located in Poland 2021
7 R. Lichołai Strefy woonerf jako propozycja wzmocnienia przestrzeni publicznej w Rzeszowie 2021
8 M. Gosztyła; K. Sikorski Badania i renowacja murów kościoła i klasztoru Karmelitów Bosych w Przemyślu 2020
9 M. Gosztyła; P. Pásztor; K. Sikorski Problematika zachovávania konzervátorskej substancie na príklade obnovy múrov ZÁMKU LIGĘZOVCOV V PRZECŁAWI 2020
10 M. Gosztyła; A. Mikrut Badania dawnej dzielnicy żydowskiej w Przemyślu 2019
11 M. Gosztyła; B. Motyl Architektura, infrastruktura kolejnictwa Przemyśla i okolic 2019
12 M. Gosztyła; M. Janda Problematyka budowy średniowiecznych miast Podkarpacia – ze stanu badań (State of research on the construction of medieval cities in the Podkarpacie region) 2019
13 M. Gosztyła; M. Janda; E. Jaracz; T. Jaworski; J. Malczewska; A. Martyka; A. Mikrut; M. Szarata; Z. Zuziak Węzły i Korytarze Rozwoju Funkcji Metropolitalnych Rzeszowa 2019
14 M. Gosztyła; P. Pásztor; K. Sikorski Obnova priečeli paláca Jablonowských v Podhorciach na Ukrajine 2019
15 M. Gosztyła; T. Gosztyła Parish church as an element of cultural heritage, social identity and landmark of local space 2019