logo
Karta przedmiotu
logo

Aktualne zagadnienia i problemy architektury

Podstawowe informacje o zajęciach

Cykl kształcenia: 2021/2022

Nazwa jednostki prowadzącej studia: Wydział Budownictwa, Inżynierii środowiska i Architektury

Nazwa kierunku studiów: Architektura

Obszar kształcenia: nauki techniczne

Profil studiów: ogólnoakademicki

Poziom studiów: drugiego stopnia

Forma studiów: stacjonarne

Specjalności na kierunku: BLOK 1, BLOK 2, BLOK 3

Tytuł otrzymywany po ukończeniu studiów: magister inżynier architekt

Nazwa jednostki prowadzącej zajęcia: Zakład Projektowania Architektonicznego i Grafiki Inżynierskiej

Kod zajęć: 9155

Status zajęć: wybierany dla programu

Układ zajęć w planie studiów: sem: 2 / C15 / 1 ECTS / Z

Język wykładowy: polski

Imię i nazwisko koordynatora: dr inż. arch. Joanna Figurska-Dudek

Terminy konsultacji koordynatora: - piątek, tydz. A,B, godz. 8.15-9.45, P204, bud.P

Cel kształcenia i wykaz literatury

Główny cel kształcenia: Nabycie wiadomości na temat najnowszych trendów w architekturze i urbanistyce. Kształtowanie umiejętności odpowiadania na ewoluujące wymagania współczesnej globalizującej się gospodarki,nauki, techniki i rzeczywistości społecznej.

Ogólne informacje o zajęciach: Problematyka modułu koncentruje się wokół fundamentalnych problemów współczesnej architektury i urbanistyki. Wyróżniono cztery działy: problematykę zrównoważonego rozwoju, wyzwania związane z procesami globalizacji, urbanizacji i metropolizacji, współczesne technologie i materiały budowlane (wraz z zasygnalizowaniem współczesnych metod matematycznych), aktualne tendencje w kształtowaniu formy architektonicznej.

Materiały dydaktyczne: Program i harmonogram zajęć

Wykaz literatury, wymaganej do zaliczenia zajęć
Literatura wykorzystywana podczas zajęć wykładowych
1 Baranowski A. Projektowanie zrównoważone w architekturze Wydawnictwo Politechniki Gdańskiej, Gdańsk.. 1998
2 Carmona M., Heath T., Oc T., Tiesdell S. Public Places, Urban Spaces Architectural Press, Amsterdam, Boston, Heldelberg, London, New York, Oxford, Paris, San Diego, San . 2003
3 Castells M. Społeczeństwo sieci Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.. 2007
4 Burdett R., Sudjic D. (red.) The Endless City Press Limited, London. (The Urban Age Project by the London School of Economics and Deutsche Bank’s . 2007
5 Chmielewski J. M. Teoria urbanistyki w projektowaniu i planowaniu miast Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszawskiej. Warszawa. 2005
6 Farr D. Sustainable Urbanism. Urban Design with Nature John Wiley & Sons, Inc., Hoboken, New Jersey.. 2007
7 Alison J., Brayer M.A., Migayrou F., Spiller N. (red.) Future City. Experiment and Utopia in Architecture Thames and Hudson, London. 2007
8 Gauzin – Muller D. Sustanaible Architecture and Urbanism. Concepts, Technologies, Examples Birkhäuser – Verlag für Architektur, Basel, Berlin, Boston. 2002
9 Herzog T. Solar Energy in Architecture and Urban Planning Rizzoli International Publications , Inc. New York. 1998
10 Haas T. (red.) New Urbanism and beyond. Designing Cities for the Future. Rizzoli International Publications, Inc., New York.. 2008
11 Parteka T. Europejskie wyzwania spójności polskiej przestrzeni. Regiony, metropolie, transport Wydawnictwo Politechniki Gdańskiej, Gdańsk. 2008
12 Pęski W. Zarządzanie zrównoważonym rozwojem miast Wydawnictwo „Arkady”, Warszawa.. 1999
13 Sassen, S The Global City: New York, London, Tokyo Birkhäuser – Verlag für Architektur, Basel. Boston, Berlin. . 2001
14 Wehle - Strzelecka S. Architektura słoneczna w zrównoważonym środowisku mieszkaniowym Wydawnictwo Politechniki Krakowskiej, Kraków.. 2004
15 Wines J. Zielona architektura Taschen / TMC Art., Köln, Warszawa.. 2008
16 Zuziak Z. K. O tożsamości urbanistyki Wyd. Politechniki Krakowskiej, Kraków.. 2008

Wymagania wstępne w kategorii wiedzy/umiejętności/kompetencji społecznych

Wymagania formalne: Bycie studentem Politechniki Rzeszowskiej

Wymagania wstępne w kategorii Wiedzy: Wiedza z zakresu dotychczasowych kursów architektury i urbanistyki

Wymagania wstępne w kategorii Umiejętności: Umiejętności humanistyczne: opanowanie warsztatu pisania pracy na poziomie podstawowym, dyskusji, umiejętności przekonywania.

Wymagania wstępne w kategorii Kompetencji społecznych: Umiejętność permanentnego kształcenia się i doskonalenia. Zdolność reagowania na wyzwania dotyczące m.in. problemów społecznych w architekturze i urbanistyce.

Efekty kształcenia dla zajęć

MEK Student, który zaliczył zajęcia Formy zajęć/metody dydaktyczne prowadzące do osiągnięcia danego efektu kształcenia Metody weryfikacji każdego z wymienionych efektów kształcenia Związki z KEK Związki z PRK
01 A.W1. Zna i rozumie projektowanie architektoniczne o różnych stopniach złożoności, od prostych zadań po obiekty o złożonej funkcji w skomplikowanym kontekście, w szczególności: prostych obiektów uwzględniających podstawowe potrzeby użytkowników, zabudowy mieszkaniowej jedno- i wielorodzinnej, obiektów usługowych w zespołach zabudowy mieszkaniowej, obiektów użyteczności publicznej i ich zespołów o różnej skali i złożoności w otwartym krajobrazie lub w środowisku miejskim wykład, seminarium esej, prezentacja multimedialna K_W01+++
K_W03++
P7S_WG
P7S_WK
02 A.W2. Zna i rozumie projektowanie urbanistyczne w zakresie opracowywania zadań o różnej skali i stopniu złożoności, w szczególności: zespołów zabudowy, miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego z uwzględnieniem lokalnych uwarunkowań i powiązań wykład, seminarium esej, prezentacja multimedialna K_W03+
P7S_WG
P7S_WK
03 A.W5. Zna i rozumie zasady projektowania uniwersalnego, w tym ideę projektowania przestrzeni i budynków dostępnych dla wszystkich użytkowników, w szczególności dla osób z niepełnosprawnościami, w architekturze, urbanistyce i planowaniu przestrzennym, oraz zasady ergonomii, w tym parametry ergonomiczne niezbędne do zapewnienia pełnej funkcjonalności projektowanej przestrzeni i obiektów dla wszystkich użytkowników, w szczególności dla osób z niepełnosprawnościami wykład, seminarium esej, prezentacja multimedialna K_W07++
K_W09+++
P7S_WG
P7S_WK
04 A.W6. Zna i rozumie zaawansowane metody analiz, narzędzia, techniki i materiały niezbędne do przygotowania koncepcji projektowych w interdyscyplinarnym środowisku, ze szczególnym uwzględnieniem współpracy międzybranżowej wykład, seminarium esej, prezentacja multimedialna K_W09++
P7S_WG
05 A.W7. Zna i rozumie podstawowe metody i techniki konserwacji, modernizacji i uzupełniania zabytkowych struktur wykład, seminarium esej, prezentacja multimedialna K_W07++
P7S_WG
P7S_WK
06 A.W8. Zna i rozumie interdyscyplinarny charakter projektowania architektonicznego i urbanistycznego oraz potrzebę integracji wiedzy z innych dziedzin, a także jej zastosowania w procesie projektowania we współpracy ze specjalistami z tych dziedzin wykład, seminarium esej, prezentacja multimedialna K_W03++
P7S_WG
P7S_WK
07 A.U1. Potrafi zaprojektować prosty i złożony obiekt architektoniczny, kreując i przekształcając przestrzeń tak, aby nadać jej nowe wartości – zgodnie z zadanym lub przyjętym programem, uwzględniającym wymagania i potrzeby wszystkich użytkowników, kontekst przestrzenny i kulturowy, aspekty techniczne i pozatechniczne seminarium esej, prezentacja multimedialna K_U02+++
P7S_UW
08 A.U5. Potrafi ocenić przydatność zaawansowanych metod i narzędzi służących do rozwiązywania prostych i złożonych zadań inżynierskich, typowych dla architektury, urbanistyki i planowania przestrzennego oraz wybierać i stosować właściwe metody i narzędzia w projektowaniu seminarium esej, prezentacja multimedialna K_U02++
K_U04++
P7S_UK
P7S_UU
P7S_UW
09 A.U9. Potrafi integrować informacje pozyskane z różnych źródeł, dokonywać ich interpretacji i krytycznej, szczegółowej analizy oraz wyciągać z nich wnioski, a także formułować i uzasadniać opinie oraz wykazywać ich związek z procesem projektowym, opierając się na dostępnym dorobku naukowym w dyscyplinie seminarium esej, prezentacja multimedialna K_U01+
K_U04+++
P7S_UK
P7S_UU
P7S_UW
10 A.U11. Potrafi pracować indywidualnie i w zespole, w tym ze specjalistami z innych branż, a także podejmować wiodącą rolę w takich zespołach seminarium esej, prezentacja multimedialna K_U05++
P7S_UO
P7S_UU
11 A.U13. Potrafi formułować nowe pomysły i hipotezy, analizować i testować nowości związane z problemami inżynierskimi i problemami badawczymi w zakresie projektowania architektonicznego i urbanistycznego oraz planowania przestrzennego seminarium esej, prezentacja multimedialna K_U04++
P7S_UK
P7S_UU
P7S_UW
12 A.S1. Jest gotów do efektywnego wykorzystania wyobraźni, intuicji, twórczej postawy i samodzielnego myślenia w celu rozwiązywania skomplikowanych problemów projektowych seminarium esej, prezentacja multimedialna K_K01+
P7S_KO
P7S_KR
13 A.S3. Jest gotów do podjęcia roli koordynatora działań w procesie projektowym, zarządzania pracą w zespole oraz wykorzystania umiejętności interpersonalnych (rozwiązywanie konfliktów, umiejętność negocjacji, delegowanie zadań), podporządkowania się zasadom pracy w zespole i brania odpowiedzialności za wspólne zadania i projekty seminarium esej, prezentacja multimedialna K_K01+++
P7S_KO
P7S_KR
14 A.S4. Jest gotów do brania odpowiedzialności za kształtowanie środowiska przyrodniczego i krajobrazu kulturowego, w tym za zachowanie dziedzictwa regionu, kraju i Europy seminarium esej, prezentacja multimedialna K_K01++
K_K03+++
P7S_KO
P7S_KR

Uwaga: W zależności od sytuacji epidemicznej, jeżeli nie będzie możliwości weryfikacji osiągniętych efektów uczenia się określonych w programie studiów w sposób stacjonarny w szczególności zaliczenia i egzaminy kończące określone zajęcia będą mogły się odbywać przy użyciu środków komunikacji elektronicznej (w sposób zdalny).

Treści kształcenia dla zajęć

Sem. TK Treści kształcenia Realizowane na MEK
2 TK01 Paradygmat zrównoważonego (podtrzymywalnego) rozwoju (sustanaible development) w urbanistyce. Mi. in. zastosowanie odnawialnych źródeł energii, farm miejskich, zasada recykligu, C01, C02, C03 MEK01 MEK02 MEK03 MEK05 MEK07 MEK09
2 TK02 Współczesne procesy globalizacji, urbanizacji i metropolizacji. Hybrydy- współczesna postać megastruktur. Oblicza sieci w współczesnej urbanistyce i socjologii miast. Propozycje architektury elastycznej i mobilnej jako odpowiedź na dynamizm współczesnego społeczeństwa. C04, C05, C06 MEK01 MEK03 MEK14
2 TK03 Współczesne i przyszłe technologie i materiały budowlane i ich wpływ na architekturę i urbanistykę. C07, C08, C09 MEK04 MEK05 MEK06 MEK07 MEK08 MEK09 MEK11
2 TK04 Metody matematyczne w urbanistyce i architekturze. Architektura parametryczna, teoria architektury syntaktycznej B. Hilliera. Kontynuacja M. Batty'ego. Fraktale w architekturze i urbanistyce. Architektura algorytmiczna. C10, C11, C12 MEK06 MEK08 MEK12
2 TK05 Współczesne tendencje w kształtowaniu formy architektonicznej. Dwie fundamentalne antynomie: minimalizm vs pluralizm zmierzający w stronę „ekstrawaganckiej złożoności” oraz antynomia: technomorfizm – (high-tech) vs biomorfizm – (architektura zielona (green architecture) lub organiczna wykorzystująca wzory przyrody). C13, C14 MEK01 MEK03 MEK07 MEK10 MEK13
2 TK06 Związki architektury z innymi sztukami. Sztuka w przestrzeni publicznej. zasady estetyki relacyjnej . C15 MEK09 MEK10 MEK12 MEK13 MEK14

Nakład pracy studenta

Forma zajęć Praca przed zajęciami Udział w zajęciach Praca po zajęciach
Ćwiczenia/Lektorat (sem. 2) Przygotowanie do ćwiczeń: 5.00 godz./sem.
Godziny kontaktowe: 15.00 godz./sem.
Dokończenia/studiowanie zadań: 1.00 godz./sem.
Konsultacje (sem. 2) Udział w konsultacjach: 3.00 godz./sem.
Zaliczenie (sem. 2) Przygotowanie do zaliczenia: 2.00 godz./sem.
Zaliczenie pisemne: 1.00 godz./sem.
Inne: 3.00 godz./sem.

Sposób wystawiania ocen składowych zajęć i oceny końcowej

Forma zajęć Sposób wystawiania oceny podsumowującej
Ćwiczenia/Lektorat Ocena sumujaca jako średnia ważona z esejów.
Ocena końcowa Ocena sumujaca jako średnia ważona z esejów.

Przykładowe zadania

Wymagane podczas egzaminu/zaliczenia
(-)

Realizowane podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/projektowych
(-)

Inne
(-)

Czy podczas egzaminu/zaliczenia student ma możliwość korzystania z materiałów pomocniczych : nie

Treści zajęć powiazane są z prowadzonymi badaniami naukowymi: nie