Cykl kształcenia: 2021/2022
Nazwa jednostki prowadzącej studia: Wydział Budownictwa, Inżynierii środowiska i Architektury
Nazwa kierunku studiów: Architektura
Obszar kształcenia: nauki techniczne
Profil studiów: ogólnoakademicki
Poziom studiów: drugiego stopnia
Forma studiów: stacjonarne
Specjalności na kierunku: BLOK 1, BLOK 2, BLOK 3
Tytuł otrzymywany po ukończeniu studiów: magister inżynier architekt
Nazwa jednostki prowadzącej zajęcia: Zakład Projektowania Architektonicznego i Grafiki Inżynierskiej
Kod zajęć: 9155
Status zajęć: wybierany dla programu
Układ zajęć w planie studiów: sem: 2 / C15 / 1 ECTS / Z
Język wykładowy: polski
Imię i nazwisko koordynatora: dr inż. arch. Joanna Figurska-Dudek
Terminy konsultacji koordynatora: - piątek, tydz. A,B, godz. 8.15-9.45, P204, bud.P
Główny cel kształcenia: Nabycie wiadomości na temat najnowszych trendów w architekturze i urbanistyce. Kształtowanie umiejętności odpowiadania na ewoluujące wymagania współczesnej globalizującej się gospodarki,nauki, techniki i rzeczywistości społecznej.
Ogólne informacje o zajęciach: Problematyka modułu koncentruje się wokół fundamentalnych problemów współczesnej architektury i urbanistyki. Wyróżniono cztery działy: problematykę zrównoważonego rozwoju, wyzwania związane z procesami globalizacji, urbanizacji i metropolizacji, współczesne technologie i materiały budowlane (wraz z zasygnalizowaniem współczesnych metod matematycznych), aktualne tendencje w kształtowaniu formy architektonicznej.
Materiały dydaktyczne: Program i harmonogram zajęć
1 | Baranowski A. | Projektowanie zrównoważone w architekturze | Wydawnictwo Politechniki Gdańskiej, Gdańsk.. | 1998 |
2 | Carmona M., Heath T., Oc T., Tiesdell S. | Public Places, Urban Spaces | Architectural Press, Amsterdam, Boston, Heldelberg, London, New York, Oxford, Paris, San Diego, San . | 2003 |
3 | Castells M. | Społeczeństwo sieci | Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.. | 2007 |
4 | Burdett R., Sudjic D. (red.) | The Endless City | Press Limited, London. (The Urban Age Project by the London School of Economics and Deutsche Bank’s . | 2007 |
5 | Chmielewski J. M. | Teoria urbanistyki w projektowaniu i planowaniu miast | Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszawskiej. Warszawa. | 2005 |
6 | Farr D. | Sustainable Urbanism. Urban Design with Nature | John Wiley & Sons, Inc., Hoboken, New Jersey.. | 2007 |
7 | Alison J., Brayer M.A., Migayrou F., Spiller N. (red.) | Future City. Experiment and Utopia in Architecture | Thames and Hudson, London. | 2007 |
8 | Gauzin – Muller D. | Sustanaible Architecture and Urbanism. Concepts, Technologies, Examples | Birkhäuser – Verlag für Architektur, Basel, Berlin, Boston. | 2002 |
9 | Herzog T. | Solar Energy in Architecture and Urban Planning | Rizzoli International Publications , Inc. New York. | 1998 |
10 | Haas T. (red.) | New Urbanism and beyond. Designing Cities for the Future. | Rizzoli International Publications, Inc., New York.. | 2008 |
11 | Parteka T. | Europejskie wyzwania spójności polskiej przestrzeni. Regiony, metropolie, transport | Wydawnictwo Politechniki Gdańskiej, Gdańsk. | 2008 |
12 | Pęski W. | Zarządzanie zrównoważonym rozwojem miast | Wydawnictwo „Arkady”, Warszawa.. | 1999 |
13 | Sassen, S | The Global City: New York, London, Tokyo | Birkhäuser – Verlag für Architektur, Basel. Boston, Berlin. . | 2001 |
14 | Wehle - Strzelecka S. | Architektura słoneczna w zrównoważonym środowisku mieszkaniowym | Wydawnictwo Politechniki Krakowskiej, Kraków.. | 2004 |
15 | Wines J. | Zielona architektura | Taschen / TMC Art., Köln, Warszawa.. | 2008 |
16 | Zuziak Z. K. | O tożsamości urbanistyki | Wyd. Politechniki Krakowskiej, Kraków.. | 2008 |
Wymagania formalne: Bycie studentem Politechniki Rzeszowskiej
Wymagania wstępne w kategorii Wiedzy: Wiedza z zakresu dotychczasowych kursów architektury i urbanistyki
Wymagania wstępne w kategorii Umiejętności: Umiejętności humanistyczne: opanowanie warsztatu pisania pracy na poziomie podstawowym, dyskusji, umiejętności przekonywania.
Wymagania wstępne w kategorii Kompetencji społecznych: Umiejętność permanentnego kształcenia się i doskonalenia. Zdolność reagowania na wyzwania dotyczące m.in. problemów społecznych w architekturze i urbanistyce.
MEK | Student, który zaliczył zajęcia | Formy zajęć/metody dydaktyczne prowadzące do osiągnięcia danego efektu kształcenia | Metody weryfikacji każdego z wymienionych efektów kształcenia | Związki z KEK | Związki z PRK |
---|---|---|---|---|---|
01 | A.W1. Zna i rozumie projektowanie architektoniczne o różnych stopniach złożoności, od prostych zadań po obiekty o złożonej funkcji w skomplikowanym kontekście, w szczególności: prostych obiektów uwzględniających podstawowe potrzeby użytkowników, zabudowy mieszkaniowej jedno- i wielorodzinnej, obiektów usługowych w zespołach zabudowy mieszkaniowej, obiektów użyteczności publicznej i ich zespołów o różnej skali i złożoności w otwartym krajobrazie lub w środowisku miejskim | wykład, seminarium | esej, prezentacja multimedialna |
K_W01+++ K_W03++ |
P7S_WG P7S_WK |
02 | A.W2. Zna i rozumie projektowanie urbanistyczne w zakresie opracowywania zadań o różnej skali i stopniu złożoności, w szczególności: zespołów zabudowy, miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego z uwzględnieniem lokalnych uwarunkowań i powiązań | wykład, seminarium | esej, prezentacja multimedialna |
K_W03+ |
P7S_WG P7S_WK |
03 | A.W5. Zna i rozumie zasady projektowania uniwersalnego, w tym ideę projektowania przestrzeni i budynków dostępnych dla wszystkich użytkowników, w szczególności dla osób z niepełnosprawnościami, w architekturze, urbanistyce i planowaniu przestrzennym, oraz zasady ergonomii, w tym parametry ergonomiczne niezbędne do zapewnienia pełnej funkcjonalności projektowanej przestrzeni i obiektów dla wszystkich użytkowników, w szczególności dla osób z niepełnosprawnościami | wykład, seminarium | esej, prezentacja multimedialna |
K_W07++ K_W09+++ |
P7S_WG P7S_WK |
04 | A.W6. Zna i rozumie zaawansowane metody analiz, narzędzia, techniki i materiały niezbędne do przygotowania koncepcji projektowych w interdyscyplinarnym środowisku, ze szczególnym uwzględnieniem współpracy międzybranżowej | wykład, seminarium | esej, prezentacja multimedialna |
K_W09++ |
P7S_WG |
05 | A.W7. Zna i rozumie podstawowe metody i techniki konserwacji, modernizacji i uzupełniania zabytkowych struktur | wykład, seminarium | esej, prezentacja multimedialna |
K_W07++ |
P7S_WG P7S_WK |
06 | A.W8. Zna i rozumie interdyscyplinarny charakter projektowania architektonicznego i urbanistycznego oraz potrzebę integracji wiedzy z innych dziedzin, a także jej zastosowania w procesie projektowania we współpracy ze specjalistami z tych dziedzin | wykład, seminarium | esej, prezentacja multimedialna |
K_W03++ |
P7S_WG P7S_WK |
07 | A.U1. Potrafi zaprojektować prosty i złożony obiekt architektoniczny, kreując i przekształcając przestrzeń tak, aby nadać jej nowe wartości – zgodnie z zadanym lub przyjętym programem, uwzględniającym wymagania i potrzeby wszystkich użytkowników, kontekst przestrzenny i kulturowy, aspekty techniczne i pozatechniczne | seminarium | esej, prezentacja multimedialna |
K_U02+++ |
P7S_UW |
08 | A.U5. Potrafi ocenić przydatność zaawansowanych metod i narzędzi służących do rozwiązywania prostych i złożonych zadań inżynierskich, typowych dla architektury, urbanistyki i planowania przestrzennego oraz wybierać i stosować właściwe metody i narzędzia w projektowaniu | seminarium | esej, prezentacja multimedialna |
K_U02++ K_U04++ |
P7S_UK P7S_UU P7S_UW |
09 | A.U9. Potrafi integrować informacje pozyskane z różnych źródeł, dokonywać ich interpretacji i krytycznej, szczegółowej analizy oraz wyciągać z nich wnioski, a także formułować i uzasadniać opinie oraz wykazywać ich związek z procesem projektowym, opierając się na dostępnym dorobku naukowym w dyscyplinie | seminarium | esej, prezentacja multimedialna |
K_U01+ K_U04+++ |
P7S_UK P7S_UU P7S_UW |
10 | A.U11. Potrafi pracować indywidualnie i w zespole, w tym ze specjalistami z innych branż, a także podejmować wiodącą rolę w takich zespołach | seminarium | esej, prezentacja multimedialna |
K_U05++ |
P7S_UO P7S_UU |
11 | A.U13. Potrafi formułować nowe pomysły i hipotezy, analizować i testować nowości związane z problemami inżynierskimi i problemami badawczymi w zakresie projektowania architektonicznego i urbanistycznego oraz planowania przestrzennego | seminarium | esej, prezentacja multimedialna |
K_U04++ |
P7S_UK P7S_UU P7S_UW |
12 | A.S1. Jest gotów do efektywnego wykorzystania wyobraźni, intuicji, twórczej postawy i samodzielnego myślenia w celu rozwiązywania skomplikowanych problemów projektowych | seminarium | esej, prezentacja multimedialna |
K_K01+ |
P7S_KO P7S_KR |
13 | A.S3. Jest gotów do podjęcia roli koordynatora działań w procesie projektowym, zarządzania pracą w zespole oraz wykorzystania umiejętności interpersonalnych (rozwiązywanie konfliktów, umiejętność negocjacji, delegowanie zadań), podporządkowania się zasadom pracy w zespole i brania odpowiedzialności za wspólne zadania i projekty | seminarium | esej, prezentacja multimedialna |
K_K01+++ |
P7S_KO P7S_KR |
14 | A.S4. Jest gotów do brania odpowiedzialności za kształtowanie środowiska przyrodniczego i krajobrazu kulturowego, w tym za zachowanie dziedzictwa regionu, kraju i Europy | seminarium | esej, prezentacja multimedialna |
K_K01++ K_K03+++ |
P7S_KO P7S_KR |
Uwaga: W zależności od sytuacji epidemicznej, jeżeli nie będzie możliwości weryfikacji osiągniętych efektów uczenia się określonych w programie studiów w sposób stacjonarny w szczególności zaliczenia i egzaminy kończące określone zajęcia będą mogły się odbywać przy użyciu środków komunikacji elektronicznej (w sposób zdalny).
Sem. | TK | Treści kształcenia | Realizowane na | MEK |
---|---|---|---|---|
2 | TK01 | C01, C02, C03 | MEK01 MEK02 MEK03 MEK05 MEK07 MEK09 | |
2 | TK02 | C04, C05, C06 | MEK01 MEK03 MEK14 | |
2 | TK03 | C07, C08, C09 | MEK04 MEK05 MEK06 MEK07 MEK08 MEK09 MEK11 | |
2 | TK04 | C10, C11, C12 | MEK06 MEK08 MEK12 | |
2 | TK05 | C13, C14 | MEK01 MEK03 MEK07 MEK10 MEK13 | |
2 | TK06 | C15 | MEK09 MEK10 MEK12 MEK13 MEK14 |
Forma zajęć | Praca przed zajęciami | Udział w zajęciach | Praca po zajęciach |
---|---|---|---|
Ćwiczenia/Lektorat (sem. 2) | Przygotowanie do ćwiczeń:
5.00 godz./sem. |
Godziny kontaktowe:
15.00 godz./sem. |
Dokończenia/studiowanie zadań:
1.00 godz./sem. |
Konsultacje (sem. 2) | Udział w konsultacjach:
3.00 godz./sem. |
||
Zaliczenie (sem. 2) | Przygotowanie do zaliczenia:
2.00 godz./sem. |
Zaliczenie pisemne:
1.00 godz./sem. Inne: 3.00 godz./sem. |
Forma zajęć | Sposób wystawiania oceny podsumowującej |
---|---|
Ćwiczenia/Lektorat | Ocena sumujaca jako średnia ważona z esejów. |
Ocena końcowa | Ocena sumujaca jako średnia ważona z esejów. |
Wymagane podczas egzaminu/zaliczenia
(-)
Realizowane podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/projektowych
(-)
Inne
(-)
Czy podczas egzaminu/zaliczenia student ma możliwość korzystania z materiałów pomocniczych : nie