logo
Karta przedmiotu
logo

Teoria i projektowanie architektoniczne - aktualne zagadnienia i problemy architektury

Podstawowe informacje o zajęciach

Cykl kształcenia: 2017/2018

Nazwa jednostki prowadzącej studia: Wydział Budownictwa, Inżynierii środowiska i Architektury

Nazwa kierunku studiów: Architektura

Obszar kształcenia: nauki techniczne

Profil studiów: ogólnoakademicki

Poziom studiów: drugiego stopnia

Forma studiów: stacjonarne

Specjalności na kierunku: ARCHITEKTURA: ARCHITEKTURA, ARCHITEKTURA: KONSERWACJA ZABYTKÓW ARCHITEKTURY, ARCHITEKTURA: URBANISTYKA I PLANOWANIE PRZESTRZENNE

Tytuł otrzymywany po ukończeniu studiów: magister architekt

Nazwa jednostki prowadzącej zajęcia: Zakład Urbanistyki i Architektury

Kod zajęć: 9155

Status zajęć: obowiązkowy dla specjalności ARCHITEKTURA: ARCHITEKTURA

Układ zajęć w planie studiów: sem: 2 / C15 / 1 ECTS / Z

Język wykładowy: polski

Imię i nazwisko koordynatora: mgr inż. arch. Łukasz Bajda

Cel kształcenia i wykaz literatury

Główny cel kształcenia: Nabycie wiadomości na temat najnowszych trendów w architekturze i urbanistyce. Kształtowanie umiejętności odpowiadania na ewoluujące wymagania współczesnej globalizującej się gospodarki,nauki, techniki i rzeczywistości społecznej.

Ogólne informacje o zajęciach: Problematyka modułu koncentruje się wokół fundamentalnych problemów współczesnej architektury i urbanistyki. Wyróżniono cztery działy: problematykę zrównoważonego rozwoju, wyzwania związane z procesami globalizacji, urbanizacji i metropolizacji, współczesne technologie i materiały budowlane (wraz z zasygnalizowaniem współczesnych metod matematycznych), aktualne tendencje w kształtowaniu formy architektonicznej.

Materiały dydaktyczne: Program i harmonogram zajęć

Wykaz literatury, wymaganej do zaliczenia zajęć
Literatura wykorzystywana podczas zajęć wykładowych
1 Baranowski A. Projektowanie zrównoważone w architekturze Wydawnictwo Politechniki Gdańskiej, Gdańsk.. 1998
2 Carmona M., Heath T., Oc T., Tiesdell S. Public Places, Urban Spaces Architectural Press, Amsterdam, Boston, Heldelberg, London, New York, Oxford, Paris, San Diego, San . 2003
3 Castells M. Społeczeństwo sieci Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.. 2007
4 Burdett R., Sudjic D. (red.) The Endless City Press Limited, London. (The Urban Age Project by the London School of Economics and Deutsche Bank’s . 2007
5 Chmielewski J. M. Teoria urbanistyki w projektowaniu i planowaniu miast Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszawskiej. Warszawa. 2005
6 Farr D. Sustainable Urbanism. Urban Design with Nature John Wiley & Sons, Inc., Hoboken, New Jersey.. 2007
7 Alison J., Brayer M.A., Migayrou F., Spiller N. (red.) Future City. Experiment and Utopia in Architecture Thames and Hudson, London. 2007
8 Gauzin – Muller D. Sustanaible Architecture and Urbanism. Concepts, Technologies, Examples Birkhäuser – Verlag für Architektur, Basel, Berlin, Boston. 2002
9 Herzog T. Solar Energy in Architecture and Urban Planning Rizzoli International Publications , Inc. New York. 1998
10 Haas T. (red.) New Urbanism and beyond. Designing Cities for the Future. Rizzoli International Publications, Inc., New York.. 2008
11 Parteka T. Europejskie wyzwania spójności polskiej przestrzeni. Regiony, metropolie, transport Wydawnictwo Politechniki Gdańskiej, Gdańsk. 2008
12 Pęski W. Zarządzanie zrównoważonym rozwojem miast Wydawnictwo „Arkady”, Warszawa.. 1999
13 Sassen, S The Global City: New York, London, Tokyo Birkhäuser – Verlag für Architektur, Basel. Boston, Berlin. . 2001
14 Wehle - Strzelecka S. Architektura słoneczna w zrównoważonym środowisku mieszkaniowym Wydawnictwo Politechniki Krakowskiej, Kraków.. 2004
15 Wines J. Zielona architektura Taschen / TMC Art., Köln, Warszawa.. 2008
16 Zuziak Z. K. O tożsamości urbanistyki Wyd. Politechniki Krakowskiej, Kraków.. 2008

Wymagania wstępne w kategorii wiedzy/umiejętności/kompetencji społecznych

Wymagania formalne: Bycie studentem Politechniki Rzeszowskiej

Wymagania wstępne w kategorii Wiedzy: Wiedza z zakresu dotychczasowych kursów architektury i urbanistyki

Wymagania wstępne w kategorii Umiejętności: Umiejętności humanistyczne: opanowanie warsztatu pisania pracy na poziomie podstawowym, dyskusji, umiejętności przekonywania.

Wymagania wstępne w kategorii Kompetencji społecznych: Umiejętność permanentnego kształcenia się i doskonalenia. Zdolność reagowania na wyzwania dotyczące m.in. problemów społecznych w architekturze i urbanistyce.

Efekty kształcenia dla zajęć

MEK Student, który zaliczył zajęcia Formy zajęć/metody dydaktyczne prowadzące do osiągnięcia danego efektu kształcenia Metody weryfikacji każdego z wymienionych efektów kształcenia Związki z KEK Związki z OEK
01 Nabył wiedzę w stopniu podstawowym na temat fundamentalnych problemów i wyzwań współczesnej architektury i urbanistyki. wykład, seminarium esej, prezentacja multimedialna, poster, prezentacja eseju K_U11++
K_K14+++
T2A_U11++
T2A_U18+
T2A_K02++
T2A_K04+++
02 Wykształcił umiejętność monitorowania i przyswajania nowych tendencji w rozwoju architektury i urbanistyki. seminarium esej, prezentacja multimedialna, poster, prezentacja eseju K_U11++
K_K15+
T2A_U11++
T2A_U18++
T2A_K02++
T2A_K04++
T2A_K07+
03 Wykształcił wszechstronne umiejętność interdyscyplinarnej współpracy z dziedzinami nauki i gospodarki nawet pozornie odległymi od problematyki architektury i urbanistyki. seminarium esej, prezentacja multimedialna, poster, prezentacja eseju K_U11++
K_K14++
T2A_U11++
T2A_U18++
T2A_K02++
T2A_K04++
04 Wykształcił zasadę i imperatyw permanentnej aktualizacji wiedzy fachowej. wykład, seminarium wykład, esej, prezentacja multimedialna, poster, prezentacja eseju K_U11++
K_K15++
T2A_U11++
T2A_U18+++
T2A_K02+
T2A_K04+
T2A_K07+
05 Wykształcił zasadę aktywnego udziału w wzbogacaniu potencjału dyscypliny architektury i urbanistyki i rozwijaniu jej charakteru w kierunku prospołecznym. wykład, seminarium wykład, esej, prezentacja multimedialna, poster, prezentacja eseju K_K14+++
K_K15++
T2A_K02+++
T2A_K04++
T2A_K07+++

Uwaga: W zależności od sytuacji epidemicznej, jeżeli nie będzie możliwości weryfikacji osiągniętych efektów uczenia się określonych w programie studiów w sposób stacjonarny w szczególności zaliczenia i egzaminy kończące określone zajęcia będą mogły się odbywać przy użyciu środków komunikacji elektronicznej (w sposób zdalny).

Treści kształcenia dla zajęć

Sem. TK Treści kształcenia Realizowane na MEK
2 TK01 Paradygmat zrównoważonego (podtrzymywalnego) rozwoju (sustanaible development) w urbanistyce. Mi. in. zastosowanie odnawialnych źródeł energii, farm miejskich, zasada recykligu, C01, C02, C03 MEK01 MEK02 MEK03 MEK05
2 TK02 Współczesne procesy globalizacji, urbanizacji i metropolizacji. Hybrydy- współczesna postać megastruktur. Oblicza sieci w współczesnej urbanistyce i socjologii miast. Propozycje architektury elastycznej i mobilnej jako odpowiedź na dynamizm współczesnego społeczeństwa. C04, C05, C06 MEK01 MEK02 MEK04
2 TK03 Współczesne i przyszłe technologie i materiały budowlane i ich wpływ na architekturę i urbanistykę. C07, C08, C09 MEK01 MEK03 MEK05
2 TK04 Metody matematyczne w urbanistyce i architekturze. Architektura parametryczna, teoria architektury syntaktycznej B. Hilliera. Kontynuacja M. Batty'ego. Fraktale w architekturze i urbanistyce. Architektura algorytmiczna. C10, C11, C12 MEK01 MEK03 MEK05
2 TK05 Współczesne tendencje w kształtowaniu formy architektonicznej. Dwie fundamentalne antynomie: minimalizm vs pluralizm zmierzający w stronę „ekstrawaganckiej złożoności” oraz antynomia: technomorfizm – (high-tech) vs biomorfizm – (architektura zielona (green architecture) lub organiczna wykorzystująca wzory przyrody). C13, C14 MEK01 MEK03 MEK05
2 TK06 Związki architektury z innymi sztukami. Sztuka w przestrzeni publicznej. zasady estetyki relacyjnej . C15 MEK01 MEK02 MEK03

Nakład pracy studenta

Forma zajęć Praca przed zajęciami Udział w zajęciach Praca po zajęciach
Ćwiczenia/Lektorat (sem. 2) Przygotowanie do ćwiczeń: 7.00 godz./sem.
Godziny kontaktowe: 15.00 godz./sem.
Konsultacje (sem. 2) Udział w konsultacjach: 1.00 godz./sem.
Zaliczenie (sem. 2) Przygotowanie do zaliczenia: 2.00 godz./sem.
Zaliczenie pisemne: 1.00 godz./sem.
Inne: 3.00 godz./sem.

Sposób wystawiania ocen składowych zajęć i oceny końcowej

Forma zajęć Sposób wystawiania oceny podsumowującej
Ćwiczenia/Lektorat
Ocena końcowa Ocena sumujaca jako średnia ważona z esejów.

Przykładowe zadania

Wymagane podczas egzaminu/zaliczenia
(-)

Realizowane podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/projektowych
(-)

Inne
(-)

Czy podczas egzaminu/zaliczenia student ma możliwość korzystania z materiałów pomocniczych : nie

Treści zajęć powiazane są z prowadzonymi badaniami naukowymi: nie