logo
Karta przedmiotu
logo

Architektura zrównoważona i ekologiczna

Podstawowe informacje o zajęciach

Cykl kształcenia: 2021/2022

Nazwa jednostki prowadzącej studia: Wydział Budownictwa, Inżynierii środowiska i Architektury

Nazwa kierunku studiów: Architektura

Obszar kształcenia: nauki techniczne

Profil studiów: ogólnoakademicki

Poziom studiów: drugiego stopnia

Forma studiów: stacjonarne

Specjalności na kierunku: BLOK 1, BLOK 2, BLOK 3

Tytuł otrzymywany po ukończeniu studiów: magister inżynier architekt

Nazwa jednostki prowadzącej zajęcia: Zakład Projektowania Architektonicznego i Grafiki Inżynierskiej

Kod zajęć: 9154

Status zajęć: wybierany dla programu

Układ zajęć w planie studiów: sem: 2 / C15 / 1 ECTS / Z

Język wykładowy: polski

Imię i nazwisko koordynatora 1: prof. dr hab. Michał Proksa

Imię i nazwisko koordynatora 2: mgr inż. arch. Beata Raś-Grabowy

Cel kształcenia i wykaz literatury

Główny cel kształcenia: Nabycie wiadomości związanych z zagadnieniami zrównoważonego rozwoju i ekologii w kontekście projektowania architektonicznego w oparciu o przykłady projektów i realizacji architektonicznych oraz dostępnych technologii budowlanych.

Ogólne informacje o zajęciach: Moduł ma przekazać informacje związane z zagadnieniami architektonicznymi w kontekście zrównoważonego rozwoju i ekologii na tle istniejących uwarunkowań, w tym prawnych i technicznych.

Wykaz literatury, wymaganej do zaliczenia zajęć
Literatura do samodzielnego studiowania
1 Baranowski A. Projektowanie zrównoważone w architekturze Wydawnictwo Politechniki Gdańskiej, Gdańsk.. 1998
2 Le Corbusier URBANISTYKA Fundacja Centrum Architektury, Warszawa. 2015
3 Ebenezer Howard MIASTA-OGRODY JUTRA Fundacja Centrum Architektury + Instytut Kultury Miejskiej w Gdańsku, Gdańsk. 2015
4 Roberto Gonzalo, Rainer Vallentin Passive House Design GCC Grafisches Centrum Cuno, Calbe. 2014
5 Elżbieta D. Ryńska Bioklimatyka a forma architektoniczna Politechnika Warszawska, Warszawa. 2001
6 Błaszczyński Tomasz, Ksit Barbara, Dyzman Bogumił Budownictwo zrównoważone z elementami certyfikacji energetycznej DWE, Wrocław. 2012
7 red. Leonarda Runkiewicza, Tomasza Błaszczyńskiego Ekologia w budownictwie DWE, Wrocław. 2015
8 Stanisława Wehle-Strzelecka Energia słońca w kształtowaniu środowiska mieszkaniowego - ewolucja koncepcji na przestrzeni wieków Politechnika Krakowska, Kraków. 2014
9 Jagiełło-Kowalczyk Magdalena Koordynacja środowiska w kształtowaniu zrównoważonych inwestycji mieszkaniowych Politechnika Krakowska, Kraków. 2012
10 Teresa Kusionowicz Problemy projektowania budynków mieszkalnych a zdrowie człowieka Politechnika Krakowska, Kraków. 2008

Wymagania wstępne w kategorii wiedzy/umiejętności/kompetencji społecznych

Wymagania formalne: Bycie studentem Politechniki Rzeszowskiej

Wymagania wstępne w kategorii Wiedzy: Wiedza z zakresu dotychczasowych kursów architektury i urbanistyki

Wymagania wstępne w kategorii Umiejętności: Umiejętności humanistyczne: opanowanie warsztatu pisania pracy na poziomie podstawowym, dyskusji, umiejętności przekonywania.

Wymagania wstępne w kategorii Kompetencji społecznych: Umiejętność permanentnego kształcenia się i doskonalenia. Zdolność reagowania na wyzwania dotyczące m.in. problemów technicznych w architekturze i urbanistyce.

Efekty kształcenia dla zajęć

MEK Student, który zaliczył zajęcia Formy zajęć/metody dydaktyczne prowadzące do osiągnięcia danego efektu kształcenia Metody weryfikacji każdego z wymienionych efektów kształcenia Związki z KEK Związki z PRK
01 A.W1. Zna i rozumie projektowanie architektoniczne o różnych stopniach złożoności, od prostych zadań po obiekty o złożonej funkcji w skomplikowanym kontekście, w szczególności: prostych obiektów uwzględniających podstawowe potrzeby użytkowników, zabudowy mieszkaniowej jedno- i wielorodzinnej, obiektów usługowych w zespołach zabudowy mieszkaniowej, obiektów użyteczności publicznej i ich zespołów o różnej skali i złożoności w otwartym krajobrazie lub w środowisku miejskim seminarium referat pisemny K_W03++
K_W08+
P7S_WG
P7S_WK
02 A.W2. Zna i rozumie projektowanie urbanistyczne w zakresie opracowywania zadań o różnej skali i stopniu złożoności, w szczególności: zespołów zabudowy, miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego z uwzględnieniem lokalnych uwarunkowań i powiązań seminarium referat pisemny K_W03+
P7S_WG
P7S_WK
03 A.W6. Zna i rozumie zaawansowane metody analiz, narzędzia, techniki i materiały niezbędne do przygotowania koncepcji projektowych w interdyscyplinarnym środowisku, ze szczególnym uwzględnieniem współpracy międzybranżowej seminarium referat pisemny K_W13+
P7S_WK
04 A.W7. Zna i rozumie podstawowe metody i techniki konserwacji, modernizacji i uzupełniania zabytkowych struktur seminarium referat pisemny K_W07++
P7S_WG
P7S_WK
05 A.W8. Zna i rozumie interdyscyplinarny charakter projektowania architektonicznego i urbanistycznego oraz potrzebę integracji wiedzy z innych dziedzin, a także jej zastosowania w procesie projektowania we współpracy ze specjalistami z tych dziedzin seminarium referat pisemny K_W03++
P7S_WG
P7S_WK
06 A.U1. Potrafi zaprojektować prosty i złożony obiekt architektoniczny, kreując i przekształcając przestrzeń tak, aby nadać jej nowe wartości – zgodnie z zadanym lub przyjętym programem, uwzględniającym wymagania i potrzeby wszystkich użytkowników, kontekst przestrzenny i kulturowy, aspekty techniczne i pozatechniczne ćwiczenia problemowe, seminarium referat pisemny K_U02+++
P7S_UW
07 A.U5. Potrafi ocenić przydatność zaawansowanych metod i narzędzi służących do rozwiązywania prostych i złożonych zadań inżynierskich, typowych dla architektury, urbanistyki i planowania przestrzennego oraz wybierać i stosować właściwe metody i narzędzia w projektowaniu ćwiczenia problemowe, seminarium referat pisemny K_U02++
P7S_UW
08 A.U9. Potrafi integrować informacje pozyskane z różnych źródeł, dokonywać ich interpretacji i krytycznej, szczegółowej analizy oraz wyciągać z nich wnioski, a także formułować i uzasadniać opinie oraz wykazywać ich związek z procesem projektowym, opierając się na dostępnym dorobku naukowym w dyscyplinie ćwiczenia problemowe, seminarium referat pisemny K_U01+
P7S_UK
P7S_UW
09 A.U11. Potrafi pracować indywidualnie i w zespole, w tym ze specjalistami z innych branż, a także podejmować wiodącą rolę w takich zespołach ćwiczenia problemowe, seminarium referat pisemny K_U05++
P7S_UO
P7S_UU
10 A.S4. Jest gotów do brania odpowiedzialności za kształtowanie środowiska przyrodniczego i krajobrazu kulturowego, w tym za zachowanie dziedzictwa regionu, kraju i Europy seminarium referat pisemny K_K03+++
P7S_KO
P7S_KR

Uwaga: W zależności od sytuacji epidemicznej, jeżeli nie będzie możliwości weryfikacji osiągniętych efektów uczenia się określonych w programie studiów w sposób stacjonarny w szczególności zaliczenia i egzaminy kończące określone zajęcia będą mogły się odbywać przy użyciu środków komunikacji elektronicznej (w sposób zdalny).

Treści kształcenia dla zajęć

Sem. TK Treści kształcenia Realizowane na MEK
2 TK01 Systemowa analiza aspektów zrównoważonego rozwoju w środowisku zbudowanym. C01-15 MEK01 MEK02 MEK05
2 TK02 Analiza humanistyczna substancji architektonicznej. poznanie roli nauk humanistycznych w tworzeniu zespołów architektoniczno-urbanistycznych tworzonych zgodnie z zasadami zrównoważonego rozwoju. C01-15 MEK05 MEK08
2 TK03 Zagadnienia zakresu architektury zrównoważonej i ekologicznej - przykłady projektów i realizacji w kontekście istniejących uwarunkowań oraz nowych idei. C01-15 MEK01 MEK02 MEK03 MEK04 MEK06
2 TK04 Rola architekta w tworzeniu projektów zgodnych z zasadami zrównoważonego rozwoju. C01-15 MEK07 MEK08 MEK09 MEK10

Nakład pracy studenta

Forma zajęć Praca przed zajęciami Udział w zajęciach Praca po zajęciach
Ćwiczenia/Lektorat (sem. 2) Przygotowanie do ćwiczeń: 5.00 godz./sem.
Godziny kontaktowe: 15.00 godz./sem.
Konsultacje (sem. 2) Udział w konsultacjach: 5.00 godz./sem.
Zaliczenie (sem. 2) Przygotowanie do zaliczenia: 1.00 godz./sem.
Inne: 3.00 godz./sem.

Sposób wystawiania ocen składowych zajęć i oceny końcowej

Forma zajęć Sposób wystawiania oceny podsumowującej
Ćwiczenia/Lektorat Średnia ważona z opracowanych referatów i ćwiczeń oraz aktywności na zajęciach.
Ocena końcowa Ocena z ćwiczeń

Przykładowe zadania

Wymagane podczas egzaminu/zaliczenia
(-)

Realizowane podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/projektowych
(-)

Inne
(-)

Czy podczas egzaminu/zaliczenia student ma możliwość korzystania z materiałów pomocniczych : nie

Treści zajęć powiazane są z prowadzonymi badaniami naukowymi: nie