Cykl kształcenia: 2021/2022
Nazwa jednostki prowadzącej studia: Wydział Budownictwa, Inżynierii środowiska i Architektury
Nazwa kierunku studiów: Architektura
Obszar kształcenia: nauki techniczne
Profil studiów: ogólnoakademicki
Poziom studiów: drugiego stopnia
Forma studiów: stacjonarne
Specjalności na kierunku: BLOK 1, BLOK 2, BLOK 3
Tytuł otrzymywany po ukończeniu studiów: magister inżynier architekt
Nazwa jednostki prowadzącej zajęcia: Zakład Projektowania Architektonicznego i Grafiki Inżynierskiej
Kod zajęć: 9154
Status zajęć: wybierany dla programu
Układ zajęć w planie studiów: sem: 2 / C15 / 1 ECTS / Z
Język wykładowy: polski
Imię i nazwisko koordynatora 1: prof. dr hab. Michał Proksa
Imię i nazwisko koordynatora 2: mgr inż. arch. Beata Raś-Grabowy
Główny cel kształcenia: Nabycie wiadomości związanych z zagadnieniami zrównoważonego rozwoju i ekologii w kontekście projektowania architektonicznego w oparciu o przykłady projektów i realizacji architektonicznych oraz dostępnych technologii budowlanych.
Ogólne informacje o zajęciach: Moduł ma przekazać informacje związane z zagadnieniami architektonicznymi w kontekście zrównoważonego rozwoju i ekologii na tle istniejących uwarunkowań, w tym prawnych i technicznych.
1 | Baranowski A. | Projektowanie zrównoważone w architekturze | Wydawnictwo Politechniki Gdańskiej, Gdańsk.. | 1998 |
2 | Le Corbusier | URBANISTYKA | Fundacja Centrum Architektury, Warszawa. | 2015 |
3 | Ebenezer Howard | MIASTA-OGRODY JUTRA | Fundacja Centrum Architektury + Instytut Kultury Miejskiej w Gdańsku, Gdańsk. | 2015 |
4 | Roberto Gonzalo, Rainer Vallentin | Passive House Design | GCC Grafisches Centrum Cuno, Calbe. | 2014 |
5 | Elżbieta D. Ryńska | Bioklimatyka a forma architektoniczna | Politechnika Warszawska, Warszawa. | 2001 |
6 | Błaszczyński Tomasz, Ksit Barbara, Dyzman Bogumił | Budownictwo zrównoważone z elementami certyfikacji energetycznej | DWE, Wrocław. | 2012 |
7 | red. Leonarda Runkiewicza, Tomasza Błaszczyńskiego | Ekologia w budownictwie | DWE, Wrocław. | 2015 |
8 | Stanisława Wehle-Strzelecka | Energia słońca w kształtowaniu środowiska mieszkaniowego - ewolucja koncepcji na przestrzeni wieków | Politechnika Krakowska, Kraków. | 2014 |
9 | Jagiełło-Kowalczyk Magdalena | Koordynacja środowiska w kształtowaniu zrównoważonych inwestycji mieszkaniowych | Politechnika Krakowska, Kraków. | 2012 |
10 | Teresa Kusionowicz | Problemy projektowania budynków mieszkalnych a zdrowie człowieka | Politechnika Krakowska, Kraków. | 2008 |
Wymagania formalne: Bycie studentem Politechniki Rzeszowskiej
Wymagania wstępne w kategorii Wiedzy: Wiedza z zakresu dotychczasowych kursów architektury i urbanistyki
Wymagania wstępne w kategorii Umiejętności: Umiejętności humanistyczne: opanowanie warsztatu pisania pracy na poziomie podstawowym, dyskusji, umiejętności przekonywania.
Wymagania wstępne w kategorii Kompetencji społecznych: Umiejętność permanentnego kształcenia się i doskonalenia. Zdolność reagowania na wyzwania dotyczące m.in. problemów technicznych w architekturze i urbanistyce.
MEK | Student, który zaliczył zajęcia | Formy zajęć/metody dydaktyczne prowadzące do osiągnięcia danego efektu kształcenia | Metody weryfikacji każdego z wymienionych efektów kształcenia | Związki z KEK | Związki z PRK |
---|---|---|---|---|---|
01 | A.W1. Zna i rozumie projektowanie architektoniczne o różnych stopniach złożoności, od prostych zadań po obiekty o złożonej funkcji w skomplikowanym kontekście, w szczególności: prostych obiektów uwzględniających podstawowe potrzeby użytkowników, zabudowy mieszkaniowej jedno- i wielorodzinnej, obiektów usługowych w zespołach zabudowy mieszkaniowej, obiektów użyteczności publicznej i ich zespołów o różnej skali i złożoności w otwartym krajobrazie lub w środowisku miejskim | seminarium | referat pisemny |
K_W03++ K_W08+ |
P7S_WG P7S_WK |
02 | A.W2. Zna i rozumie projektowanie urbanistyczne w zakresie opracowywania zadań o różnej skali i stopniu złożoności, w szczególności: zespołów zabudowy, miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego z uwzględnieniem lokalnych uwarunkowań i powiązań | seminarium | referat pisemny |
K_W03+ |
P7S_WG P7S_WK |
03 | A.W6. Zna i rozumie zaawansowane metody analiz, narzędzia, techniki i materiały niezbędne do przygotowania koncepcji projektowych w interdyscyplinarnym środowisku, ze szczególnym uwzględnieniem współpracy międzybranżowej | seminarium | referat pisemny |
K_W13+ |
P7S_WK |
04 | A.W7. Zna i rozumie podstawowe metody i techniki konserwacji, modernizacji i uzupełniania zabytkowych struktur | seminarium | referat pisemny |
K_W07++ |
P7S_WG P7S_WK |
05 | A.W8. Zna i rozumie interdyscyplinarny charakter projektowania architektonicznego i urbanistycznego oraz potrzebę integracji wiedzy z innych dziedzin, a także jej zastosowania w procesie projektowania we współpracy ze specjalistami z tych dziedzin | seminarium | referat pisemny |
K_W03++ |
P7S_WG P7S_WK |
06 | A.U1. Potrafi zaprojektować prosty i złożony obiekt architektoniczny, kreując i przekształcając przestrzeń tak, aby nadać jej nowe wartości – zgodnie z zadanym lub przyjętym programem, uwzględniającym wymagania i potrzeby wszystkich użytkowników, kontekst przestrzenny i kulturowy, aspekty techniczne i pozatechniczne | ćwiczenia problemowe, seminarium | referat pisemny |
K_U02+++ |
P7S_UW |
07 | A.U5. Potrafi ocenić przydatność zaawansowanych metod i narzędzi służących do rozwiązywania prostych i złożonych zadań inżynierskich, typowych dla architektury, urbanistyki i planowania przestrzennego oraz wybierać i stosować właściwe metody i narzędzia w projektowaniu | ćwiczenia problemowe, seminarium | referat pisemny |
K_U02++ |
P7S_UW |
08 | A.U9. Potrafi integrować informacje pozyskane z różnych źródeł, dokonywać ich interpretacji i krytycznej, szczegółowej analizy oraz wyciągać z nich wnioski, a także formułować i uzasadniać opinie oraz wykazywać ich związek z procesem projektowym, opierając się na dostępnym dorobku naukowym w dyscyplinie | ćwiczenia problemowe, seminarium | referat pisemny |
K_U01+ |
P7S_UK P7S_UW |
09 | A.U11. Potrafi pracować indywidualnie i w zespole, w tym ze specjalistami z innych branż, a także podejmować wiodącą rolę w takich zespołach | ćwiczenia problemowe, seminarium | referat pisemny |
K_U05++ |
P7S_UO P7S_UU |
10 | A.S4. Jest gotów do brania odpowiedzialności za kształtowanie środowiska przyrodniczego i krajobrazu kulturowego, w tym za zachowanie dziedzictwa regionu, kraju i Europy | seminarium | referat pisemny |
K_K03+++ |
P7S_KO P7S_KR |
Uwaga: W zależności od sytuacji epidemicznej, jeżeli nie będzie możliwości weryfikacji osiągniętych efektów uczenia się określonych w programie studiów w sposób stacjonarny w szczególności zaliczenia i egzaminy kończące określone zajęcia będą mogły się odbywać przy użyciu środków komunikacji elektronicznej (w sposób zdalny).
Sem. | TK | Treści kształcenia | Realizowane na | MEK |
---|---|---|---|---|
2 | TK01 | C01-15 | MEK01 MEK02 MEK05 | |
2 | TK02 | C01-15 | MEK05 MEK08 | |
2 | TK03 | C01-15 | MEK01 MEK02 MEK03 MEK04 MEK06 | |
2 | TK04 | C01-15 | MEK07 MEK08 MEK09 MEK10 |
Forma zajęć | Praca przed zajęciami | Udział w zajęciach | Praca po zajęciach |
---|---|---|---|
Ćwiczenia/Lektorat (sem. 2) | Przygotowanie do ćwiczeń:
5.00 godz./sem. |
Godziny kontaktowe:
15.00 godz./sem. |
|
Konsultacje (sem. 2) | Udział w konsultacjach:
5.00 godz./sem. |
||
Zaliczenie (sem. 2) | Przygotowanie do zaliczenia:
1.00 godz./sem. |
Inne:
3.00 godz./sem. |
Forma zajęć | Sposób wystawiania oceny podsumowującej |
---|---|
Ćwiczenia/Lektorat | Średnia ważona z opracowanych referatów i ćwiczeń oraz aktywności na zajęciach. |
Ocena końcowa | Ocena z ćwiczeń |
Wymagane podczas egzaminu/zaliczenia
(-)
Realizowane podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/projektowych
(-)
Inne
(-)
Czy podczas egzaminu/zaliczenia student ma możliwość korzystania z materiałów pomocniczych : nie