logo
Karta przedmiotu
logo

Teoria i projektowanie architektoniczne - architektura zrównoważona i ekologiczna

Podstawowe informacje o zajęciach

Cykl kształcenia: 2017/2018

Nazwa jednostki prowadzącej studia: Wydział Budownictwa, Inżynierii środowiska i Architektury

Nazwa kierunku studiów: Architektura

Obszar kształcenia: nauki techniczne

Profil studiów: ogólnoakademicki

Poziom studiów: drugiego stopnia

Forma studiów: stacjonarne

Specjalności na kierunku: ARCHITEKTURA: ARCHITEKTURA, ARCHITEKTURA: KONSERWACJA ZABYTKÓW ARCHITEKTURY, ARCHITEKTURA: URBANISTYKA I PLANOWANIE PRZESTRZENNE

Tytuł otrzymywany po ukończeniu studiów: magister architekt

Nazwa jednostki prowadzącej zajęcia: Zakład Urbanistyki i Architektury

Kod zajęć: 9154

Status zajęć: obowiązkowy dla specjalności ARCHITEKTURA: ARCHITEKTURA

Układ zajęć w planie studiów: sem: 2 / C15 / 1 ECTS / Z

Język wykładowy: polski

Imię i nazwisko koordynatora: mgr inż. arch. Karolina Kozłowska

Cel kształcenia i wykaz literatury

Główny cel kształcenia: Nabycie wiadomości związanych z zagadnieniami zrównoważonego rozwoju i ekologii w kontekście projektowania architektonicznego w oparciu o przykłady projektów i realizacji architektonicznych oraz dostępnych technologii budowlanych.

Ogólne informacje o zajęciach: Moduł ma przekazać informacje związane z zagadnieniami architektonicznymi w kontekście zrównoważonego rozwoju i ekologii na tle istniejących uwarunkowań, w tym prawnych i technicznych.

Wykaz literatury, wymaganej do zaliczenia zajęć
Literatura do samodzielnego studiowania
1 Le Corbusier URBANISTYKA Fundacja Centrum Architektury, Warszawa. 2015
2 Ebenezer Howard MIASTA-OGRODY JUTRA Fundacja Centrum Architektury + Instytut Kultury Miejskiej w Gdańsku, Gdańsk. 2015
3 Roberto Gonzalo, Rainer Vallentin Passive House Design GCC Grafisches Centrum Cuno, Calbe. 2014
4 Elżbieta D. Ryńska Bioklimatyka a forma architektoniczna Politechnika Warszawska, Warszawa. 2001
5 Błaszczyński Tomasz, Ksit Barbara, Dyzman Bogumił Budownictwo zrównoważone z elementami certyfikacji energetycznej DWE, Wrocław. 2012
6 red. Leonarda Runkiewicza, Tomasza Błaszczyńskiego Ekologia w budownictwie DWE, Wrocław. 2015
7 Stanisława Wehle-Strzelecka Energia słońca w kształtowaniu środowiska mieszkaniowego - ewolucja koncepcji na przestrzeni wieków Politechnika Krakowska, Kraków. 2014
8 Jagiełło-Kowalczyk Magdalena Koordynacja środowiska w kształtowaniu zrównoważonych inwestycji mieszkaniowych Politechnika Krakowska, Kraków. 2012
9 Teresa Kusionowicz Problemy projektowania budynków mieszkalnych a zdrowie człowieka Politechnika Krakowska, Kraków. 2008

Wymagania wstępne w kategorii wiedzy/umiejętności/kompetencji społecznych

Wymagania formalne: Bycie studentem Politechniki Rzeszowskiej

Wymagania wstępne w kategorii Wiedzy: Wiedza z zakresu dotychczasowych kursów architektury i urbanistyki

Wymagania wstępne w kategorii Umiejętności: Umiejętności humanistyczne: opanowanie warsztatu pisania pracy na poziomie podstawowym, dyskusji, umiejętności przekonywania.

Wymagania wstępne w kategorii Kompetencji społecznych: Umiejętność permanentnego kształcenia się i doskonalenia. Zdolność reagowania na wyzwania dotyczące m.in. problemów technicznych w architekturze i urbanistyce.

Efekty kształcenia dla zajęć

MEK Student, który zaliczył zajęcia Formy zajęć/metody dydaktyczne prowadzące do osiągnięcia danego efektu kształcenia Metody weryfikacji każdego z wymienionych efektów kształcenia Związki z KEK Związki z OEK
01 Potrafi trafnie stosować specjalistyczne pojęcia związane z zagadnieniami obszaru architektury zrównoważonej i ekologicznej. seminarium referat pisemny K_U14+
K_U18+
K_U21+
K_K14++
T2A_U10++
T2A_K02++
T2A_K04+
T2A_K07++
02 Potrafi omówić zagadnienia z zakresu przedmiotu w oparciu o przykłady projektów i realizacji architektonicznych oraz technologii budowlanych. seminarium referat pisemny K_U18+++
K_K14++
T2A_U10++
T2A_K02+++
T2A_K04++
T2A_K07+
03 Potrafi dokonać szczegółowej analizy zespołów architektoniczno-urbanistycznych związanej z zagadnieniami zrównoważonego rozwoju i architektury ekologicznej. ćwiczenia ćwiczenia pisemne K_U18+
K_K14++
T2A_U10+++
T2A_K02+++
T2A_K04+
T2A_K07++

Uwaga: W zależności od sytuacji epidemicznej, jeżeli nie będzie możliwości weryfikacji osiągniętych efektów uczenia się określonych w programie studiów w sposób stacjonarny w szczególności zaliczenia i egzaminy kończące określone zajęcia będą mogły się odbywać przy użyciu środków komunikacji elektronicznej (w sposób zdalny).

Treści kształcenia dla zajęć

Sem. TK Treści kształcenia Realizowane na MEK
2 TK01 Systemowa analiza aspektów zrównoważonego rozwoju w środowisku zbudowanym. C01-15 MEK01 MEK03
2 TK02 Analiza humanistyczna substancji architektonicznej. poznanie roli nauk humanistycznych w tworzeniu zespołów architektoniczno-urbanistycznych tworzonych zgodnie z zasadami zrównoważonego rozwoju. C01-15 MEK03
2 TK03 Zagadnienia zakresu architektury zrównoważonej i ekologicznej - przykłady projektów i realizacji w kontekście istniejących uwarunkowań oraz nowych idei. C01-15 MEK02
2 TK04 Rola architekta w tworzeniu projektów zgodnych z zasadami zrównoważonego rozwoju. C01-15 MEK03

Nakład pracy studenta

Forma zajęć Praca przed zajęciami Udział w zajęciach Praca po zajęciach
Ćwiczenia/Lektorat (sem. 2) Przygotowanie do ćwiczeń: 7.00 godz./sem.
Godziny kontaktowe: 15.00 godz./sem.
Konsultacje (sem. 2)
Zaliczenie (sem. 2) Przygotowanie do zaliczenia: 1.00 godz./sem.
Inne: 3.00 godz./sem.

Sposób wystawiania ocen składowych zajęć i oceny końcowej

Forma zajęć Sposób wystawiania oceny podsumowującej
Ćwiczenia/Lektorat Średnia ważona z opracowanych referatów i ćwiczeń oraz aktywności na zajęciach.
Ocena końcowa Ocena z ćiwczeń

Przykładowe zadania

Wymagane podczas egzaminu/zaliczenia
(-)

Realizowane podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/projektowych
(-)

Inne
(-)

Czy podczas egzaminu/zaliczenia student ma możliwość korzystania z materiałów pomocniczych : nie

Treści zajęć powiazane są z prowadzonymi badaniami naukowymi: tak

1 K. Kozłowska Poczucie bezpieczeństwa w przestrzeni miejskiej w kontekście zasad zrównoważonego rozwoju 2022
2 A. Gigato; K. Kozłowska; P. Peinado; S. Rybka Problem-based learning as a mean for restoring social functions to groups alienated from urban space 2020
3 G. Dombay; K. Kozłowska; A. Rybka Shaping relations between natural and artificial landscapes on the example of selected riverside cities: Budapest and Rzeszow 2019