logo
Karta przedmiotu
logo

Współczesna sztuka i kultura (percepcja)

Podstawowe informacje o zajęciach

Cykl kształcenia: 2017/2018

Nazwa jednostki prowadzącej studia: Wydział Budownictwa, Inżynierii środowiska i Architektury

Nazwa kierunku studiów: Architektura

Obszar kształcenia: nauki techniczne

Profil studiów: ogólnoakademicki

Poziom studiów: drugiego stopnia

Forma studiów: stacjonarne

Specjalności na kierunku: ARCHITEKTURA: ARCHITEKTURA, ARCHITEKTURA: KONSERWACJA ZABYTKÓW ARCHITEKTURY, ARCHITEKTURA: URBANISTYKA I PLANOWANIE PRZESTRZENNE

Tytuł otrzymywany po ukończeniu studiów: magister architekt

Nazwa jednostki prowadzącej zajęcia: Zakład Projektowania Architektonicznego i Grafiki Inżynierskiej

Kod zajęć: 9149

Status zajęć: obowiązkowy dla programu

Układ zajęć w planie studiów: sem: 1 / W15 C15 / 2 ECTS / Z

Język wykładowy: polski

Imię i nazwisko koordynatora: dr Michał Rut

Cel kształcenia i wykaz literatury

Główny cel kształcenia: Przedmiotem zajęć będą najważniejsze tendencje zachodzące w sztuce i kulturze zachodniej XX wieku. W sumarycznym ujęciu zaprezentowane zostaną przede wszystkim dominujące kierunki zarówno w plastyce, jak i architekturze najnowszej. Celem zajęć będzie nie tylko ich historyczna prezentacja kolejno następujących po sobie zjawisk, ale również sięgnięcie do teoretycznych koncepcji stanowiących ważny element zrozumienia zachodzących przemian, również zmian społeczno-gospodarczych. Obok szeroko omawianych i dobrze rozpoznanych w literaturze zjawisk takich jak np. neorealizm, action painting, taszyzm, malarstwo materii, informel, spacjalizm, neodadizm, pop art., sztuka kinetyczna, op art., body art., arte povera, land art., konceptualizm. itd. omawiane będą wybrane postacie i zagadnienia umykające niekiedy syntetycznym próbom oddania charakteru kultury współczesnej. W ramach zajęć omówiona zostanie problematyka tradycyjnych i nowych mediów rozszerzona o zagadnienia dotyczące przezmian społecznych. Istotna częścią zajęć będzie przedstawienie kultury materialnej, behawioralnej i duchowej oraz takich jej form, jak kultura tradycyjna, masowa, alternatywna.

Ogólne informacje o zajęciach: Zajęcia podzielone będą na dwie części – na wykładzie przedstawiona zostanie historia nurtów i zjawisk. Na ćwiczeniach omawiane będą przez studentów wybrane zjawiska kulturowe i twórczość poszczególnych artystów. Dzięki temu problemy poruszane na wykładach zostaną poddane bardziej szczegółowej i wnikliwej interpretacji. W ramach zajęć przewidziano wizyty w instytucjach kulturalnych, galeriach, muzeach oraz spotkania z osobami pracującymi w mediach. Przysposobienie do odbioru (interpretacji) dzieła plastycznego. Zdolność kompetentnej, opartej na estetycznej tolerancji, oceny współczesnych zjawisk kulturowych. Umiejętność kontaktowania się z przejawami sztuki współczesnej (orientacja w instytucjach i w rynku mediów wystawienniczych i w rynku mediów rejestrujących i komentujących wydarzenia artystyczne). Zrozumienie obecnych przemian społecznych i ich wpływu na kształtowanie się przestrzeni publicznej.

Materiały dydaktyczne: W strukturze przedmiotu zajęcia audytoryjne, w których opracowanie tematów przebiega w formie dyskus

Wykaz literatury, wymaganej do zaliczenia zajęć
Literatura wykorzystywana podczas zajęć wykładowych
1 Dziamski Grzegorz (red.) Od awangardy do postmodernizmu Warszawa 1996.
2 Fiske J. Postmodernizm i telewizja, [w:] Pejzaże audiowizualne; telewizja, wideo, komputer, red. A. Gwóźdź Kraków 1997.
3 Kowalczyk Izabela Ciało i władza. Polska sztuka krytyczna lat 90 Warszawa 2002.
4 Kowalska Bożena Polska awangarda malarska 1945 – 1980 Warszawa 1988.
Literatura do samodzielnego studiowania
1 Praca zbiorowa Nowocześni a socrealizm t. I-II, Kraków 2000.
2 Huml Irena Polska sztuka stosowana XX wieku Warszawa 1978.
3 red. R. Nycz Odkrywanie modernizmu. Przekłady i komentarze Kraków 2004.
4 Strinati D. Wprowadzenie do kultury popularnej Poznań 1998.

Wymagania wstępne w kategorii wiedzy/umiejętności/kompetencji społecznych

Wymagania formalne: brak wzmagań formalnych

Wymagania wstępne w kategorii Wiedzy: brak

Wymagania wstępne w kategorii Umiejętności: brak

Wymagania wstępne w kategorii Kompetencji społecznych: brak

Efekty kształcenia dla zajęć

MEK Student, który zaliczył zajęcia Formy zajęć/metody dydaktyczne prowadzące do osiągnięcia danego efektu kształcenia Metody weryfikacji każdego z wymienionych efektów kształcenia Związki z KEK Związki z OEK
01 Posiada wiedzę na temat współczesnych trendów w kulturze oraz projektowaniu wykład kolokwium K_W20++
T2A_W02+++
T2A_W05++
02 Posiada umiejętność krytycznej oceny zjawisk kulturowych oraz samodzielnej decyzji poznawczej. wykład kolokwium, esej K_U11++
T2A_U01++
T2A_U05++
T2A_U12++
03 Ma swiadomość, iż w swej pracy wykozystuje wiedzę z wielu dyscyplin wykład kolokwium, esej K_K13++
K_K14++
T2A_K01++
T2A_K02++
T2A_K06++
T2A_K07++
04 Ma świadomość, iż jego praca wpływa na ludzi i społeczenstwo. wykład esej K_K13++
K_K14++
T2A_K01+++
T2A_K02++
T2A_K06+++
T2A_K07+++

Uwaga: W zależności od sytuacji epidemicznej, jeżeli nie będzie możliwości weryfikacji osiągniętych efektów uczenia się określonych w programie studiów w sposób stacjonarny w szczególności zaliczenia i egzaminy kończące określone zajęcia będą mogły się odbywać przy użyciu środków komunikacji elektronicznej (w sposób zdalny).

Treści kształcenia dla zajęć

Sem. TK Treści kształcenia Realizowane na MEK
1 TK01 1. Sztuka „nowa” Zagadnienia: dziewiętnastowieczne impulsy dla rozwoju dwudziestowiecznych sztuk plastycznych (propozycje romantyczna, impresjonistyczna i postimpresjonistyczna); kierunki rozwoju plastyki XX w. I początku XXI w.: modernizm przełomu XIX i XX w., (futuryzm, kubizm, dadaizm, surrealizm, formy sztuki abstrakcjonistycznej, op-art, pop-art, sztuka konceptualizmu, performance, hiperrealizm, grafika komputerowa i inne) 2. Sztuka „dzisiaj” Zagadnienia: współczesne formy sztuki zachowawczej, synchroniczna wielokierunkowość we współczesnej treści plastycznej, estetyczne metaartystyczne propozycje artystów XX w., formy sztuki plastycznej XX w., instytucjonalizacja sztuki od W01 do W15 MEK01 MEK02 MEK03 MEK04
1 TK02 3. Krytyka kultury masowej, ideologii i mediów Zagadnienia: upadek aury, homogenizacja – amerykanizacja, akademizm i awangarda, sztuka a rozrywka, publiczność – masa, krytyka ideologii, globalizacja, kicz i awangarda, teoria fetyszyzmu towarowego, przemysł kulturalny W3 i C5 MEK01 MEK02
1 TK03 4. Kultura i technologia Zagadnienia: determinizm technologiczny, medium is the me(a)ssage, globalna wioska, taktylność, przedłużanie-amputowanie zmysłów przez technologie, mediatyzacja polityki ipolityzacja mediów, trzy fale rozwoju cywilizacji, prosumpcja i prosumenci, telewięź, teledemokracja, obieg informacji w społeczeństwie, media – krwioobieg informacji, elektroniczna wioska 5. Strukturalizm/poststrukturalizm i zwrot lingwistyczny Zagadnienia: strukturalizm, semiotyka, Barthes, mity i mitologie, Derrida i kultura jako tekst, język jako narzędzie, strukturalizm, logo i monocentryzm W3 i W4, C15 MEK02 MEK04
1 TK04 6. Od kultury masowej do kultury popularnej Zagadnienia: aktywny i bierny odbiorca, dekodowanie komunikatów wg. Hall’a, reakcje odbiorców wg. Fiske’a, partyzantka i wojna semiotyczna 7. Postmodernistyczna wizja kultury Zagadnienia: upadek wielkich narracji, flaneur, nomada, pielgrzym, bricolage, photoshop, mash up, intertekstualność i mix, sztuka ponowoczesna – architektura, muzyka, film od C1 do C15 MEK02 MEK04

Nakład pracy studenta

Forma zajęć Praca przed zajęciami Udział w zajęciach Praca po zajęciach
Wykład (sem. 1) Przygotowanie do kolokwium: 5.00 godz./sem.
Godziny kontaktowe: 15.00 godz./sem.
Uzupełnienie/studiowanie notatek: 4.00 godz./sem.
Studiowanie zalecanej literatury: 7.00 godz./sem.
Ćwiczenia/Lektorat (sem. 1) Przygotowanie do ćwiczeń: 3.00 godz./sem.
Przygotowanie do kolokwium: 5.00 godz./sem.
Godziny kontaktowe: 15.00 godz./sem.
Konsultacje (sem. 1)
Zaliczenie (sem. 1)

Sposób wystawiania ocen składowych zajęć i oceny końcowej

Forma zajęć Sposób wystawiania oceny podsumowującej
Wykład kolokwium pisemne
Ćwiczenia/Lektorat esej
Ocena końcowa Wykład kończyć będzie się kolokwium, ćwiczenia oceniane będą na podstawie wygłoszonego eseju (referatu) i aktywności na zajęciach. Średnia wyliczona z obydwu ocen będzie wpisywana do indeksu. Wiedza zdobyta podczas wykładów będzie musiała być poszerzona o literaturę uzupełniającą podawaną w trakcie zajęć

Przykładowe zadania

Wymagane podczas egzaminu/zaliczenia
(-)

Realizowane podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/projektowych
(-)

Inne
(-)

Czy podczas egzaminu/zaliczenia student ma możliwość korzystania z materiałów pomocniczych : nie

Treści zajęć powiazane są z prowadzonymi badaniami naukowymi: tak

1 M. Rut Instytucje kulturalne a społeczność lokalna w procesie rewitalizacji. Studium przypadków 2021