logo
Karta przedmiotu
logo

Kompetencje społeczne

Podstawowe informacje o zajęciach

Cykl kształcenia: 2017/2018

Nazwa jednostki prowadzącej studia: Wydział Chemiczny

Nazwa kierunku studiów: Inżynieria chemiczna i procesowa

Obszar kształcenia: nauki techniczne

Profil studiów: ogólnoakademicki

Poziom studiów: pierwszego stopnia

Forma studiów: stacjonarne

Specjalności na kierunku: Inżynieria produktu i procesów proekologicznych (PP), Przetwórstwo tworzyw polimerowych (PT)

Tytuł otrzymywany po ukończeniu studiów: inżynier

Nazwa jednostki prowadzącej zajęcia: Zakład Marketingu

Kod zajęć: 9146

Status zajęć: obowiązkowy dla programu

Układ zajęć w planie studiów: sem: 7 / W10 C15 / 2 ECTS / Z

Język wykładowy: polski

Imię i nazwisko koordynatora: dr Agata Gierczak

semestr 7: dr Tetyana Gugnina

Cel kształcenia i wykaz literatury

Główny cel kształcenia: Ocena, rozwijanie i doskonalenie własnego funkcjonowania społecznego

Ogólne informacje o zajęciach: Kształtowanie świadomości, że kompetencje społeczne stanowią ważny wyznacznik jakości relacji interpersonalnych oraz stanowią współdeterminanty efektywnego funkcjonowania człowieka. Ukazanie szczególnego znaczenia kompetencji społecznych we współczesnym świecie w obliczu przemian kulturowo-cywilizacyjnych.

Wykaz literatury, wymaganej do zaliczenia zajęć
Literatura wykorzystywana podczas zajęć wykładowych
1 A. Matczak, K. Martowska PROKOS profil kompetencji społecznych Wydaw. Pracownia Testów Psychologicznych Polskiego Towarzystwa Psychologicznego, Warszawa. 2012
2 D. Goleman Inteligencja społeczna Dom Wydaw. Rebis, Warszawa. 2013
3 R. Cialdini Zasady wywierania wpływu na ludzi Onepress, Warszawa. 2011
4 A. Krajewska Kompetencje personalne i społeczne Ekonomik, Warszawa. 2018

Wymagania wstępne w kategorii wiedzy/umiejętności/kompetencji społecznych

Wymagania formalne: Zgodnie z regulaminem studiów wyższych przyjętym na PRz

Wymagania wstępne w kategorii Wiedzy: Student posiada podstawową wiedzę w zakresie nauk społecznych

Wymagania wstępne w kategorii Umiejętności: Student posiada zdolność rozumienie zjawisk społecznych

Wymagania wstępne w kategorii Kompetencji społecznych: Student posiada umiejętność uczenia się przez całe życie

Efekty kształcenia dla zajęć

MEK Student, który zaliczył zajęcia Formy zajęć/metody dydaktyczne prowadzące do osiągnięcia danego efektu kształcenia Metody weryfikacji każdego z wymienionych efektów kształcenia Związki z KEK Związki z OEK
01 Rozumie znaczenie kompetencji społecznych dla własnego funkcjonowania społecznego wykład, ćwiczenia problemowe zaliczenie cz. ustna K_W17++
T1A_W08++
02 Rozumie, że kompetencje społeczne są wyznacznikiem jakości relacji interpersonalnych wykład, ćwiczenia problemowe zaliczenie cz. ustna K_U03+++
T1A_U05+++
T1A_U10+++
03 Potrafi projektować strategie autoprezentacji i budowania korzystnego wizerunku wykład, warsztaty zaliczenie cz. ustna K_K02++
T1A_K02+
04 Rozwija inteligencję społeczną i umiejętności kooperacyjne wykład, warsztaty zaliczenie cz. ustna K_K02++
T1A_K02+
05 Posiada kompetencje warunkujące efektywność zachowań w sytuacjach wymagających asertywności wykład interaktywny, warsztaty zaliczenie cz. ustna K_U03+++
T1A_U05+++
T1A_U10+++

Uwaga: W zależności od sytuacji epidemicznej, jeżeli nie będzie możliwości weryfikacji osiągniętych efektów uczenia się określonych w programie studiów w sposób stacjonarny w szczególności zaliczenia i egzaminy kończące określone zajęcia będą mogły się odbywać przy użyciu środków komunikacji elektronicznej (w sposób zdalny).

Treści kształcenia dla zajęć

Sem. TK Treści kształcenia Realizowane na MEK
7 TK01 Kompetencje społeczne i interpersonalne jako umiejętność osiągania celów społecznych i jednostkowych z jednoczesnym zachowaniem dobrych stosunków z partnerami interakcji W01,W02 MEK04
7 TK02 Składniki kompetencji społecznych W03,W04 MEK03 MEK04 MEK05
7 TK03 Kompetencje warunkujące efektywność zachowań w sytuacji ekspozycji społecznej W05,W06 MEK03
7 TK04 Strategie kształtowania wizerunku i autoprezentacji W07,W08 MEK03
7 TK05 Uwarunkowania umiejętności interpersonalnych i znaczenie kompetencji społecznych W09,W10 MEK02
7 TK06 Doskonalenie zdolności i umiejętności istotnych dla kompetencji społecznych (asertywnych, kooperacyjnych, towarzyskich, zaradności społecznej, społecznnikowskich) C01,02 MEK05
7 TK07 Rozwijanie i doskonalenie zdolności i umiejętności istotnych dla kompetencji społecznych (wzajemne zrozumienie i poznawanie się, tworzenie klimatu wzajemnego zaufania, pomaganie oraz wywieranie wpływu, rozwiązywanie problemów i konfliktów) C03,C04 MEK04
7 TK08 Rozwijanie i doskonalenie zdolności i umiejętności istotnych dla kompetencji społecznych (umiejętności komunikacyjnych, asertywnych, umiejętności wzmacniania, podtrzymywania innych, umiejętności wyrażania siebie) C05,C06 MEK05
7 TK09 Rozwijanie i doskonalenie zdolności i umiejętności istotnych dla kompetencji społecznych - komunikacji werbalnej i niewerbalnej C07-C10 MEK01
7 TK10 Doskonalenie umiejętności korzystnej autoprezentacji (szczególnie w warunkach zawodowych) C11-C14 MEK03
7 TK11 Znaczenie kompetencji społecznych C15 MEK01

Nakład pracy studenta

Forma zajęć Praca przed zajęciami Udział w zajęciach Praca po zajęciach
Wykład (sem. 7) Godziny kontaktowe: 10.00 godz./sem.
Uzupełnienie/studiowanie notatek: 4.00 godz./sem.
Studiowanie zalecanej literatury: 6.00 godz./sem.
Ćwiczenia/Lektorat (sem. 7) Przygotowanie do ćwiczeń: 4.00 godz./sem.
Godziny kontaktowe: 15.00 godz./sem.
Dokończenia/studiowanie zadań: 4.00 godz./sem.
Konsultacje (sem. 7) Przygotowanie do konsultacji: 2.00 godz./sem.
Udział w konsultacjach: 2.00 godz./sem.
Zaliczenie (sem. 7) Przygotowanie do zaliczenia: 6.00 godz./sem.
Zaliczenie ustne: 4.00 godz./sem.

Sposób wystawiania ocen składowych zajęć i oceny końcowej

Forma zajęć Sposób wystawiania oceny podsumowującej
Wykład Warunkiem zaliczenia wykładów jest obecność
Ćwiczenia/Lektorat Warunkiem zaliczenia ćwiczeń jest aktywna obecność oraz ocena pracy na ćwiczeniach i wcześniejszego przygotowania do nich.
Ocena końcowa Jest wystawiana na podstawie ocen z wykładów i ćwiczeń.

Przykładowe zadania

Wymagane podczas egzaminu/zaliczenia
(-)

Realizowane podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/projektowych
(-)

Inne
(-)

Czy podczas egzaminu/zaliczenia student ma możliwość korzystania z materiałów pomocniczych : nie

Treści zajęć powiazane są z prowadzonymi badaniami naukowymi: tak

1 A. Gierczak; K. Nagody-Mrozowicz; A. Żak-Łykus Self-compassion and the rationality of praxeological leadership 2023
2 A. Gierczak Braki w prawach człowieka: prawo do bycia niemanipulowalnym - głos krytyki akcydentalnej 2021
3 A. Gierczak Można wybrać status quo, można ruszyć z posad bryłę świata : o przywództwie z perspektywy psychosomatycznej i kompentencyjnej dla liderów sektora publicznego 2021
4 A. Gierczak Relationships between explicit and implicit self-esteem and the need for social approval and narcissism in persons holding managerial positions 2021
5 A. Gierczak Psychological load of managers and destructive organizational processes 2019