logo
Karta przedmiotu
logo

Podróżni w portach i terminalach

Podstawowe informacje o zajęciach

Cykl kształcenia: 2019/2020

Nazwa jednostki prowadzącej studia: Wydział Zarządzania (logistyka)

Nazwa kierunku studiów: Logistyka

Obszar kształcenia: nauki techniczne

Profil studiów: ogólnoakademicki

Poziom studiów: pierwszego stopnia

Forma studiów: niestacjonarne

Specjalności na kierunku: 1. Systemy transportowe, 2. Zarządzanie procesami logistycznymi, 3. Obsługa portów lotniczych

Tytuł otrzymywany po ukończeniu studiów: inżynier

Nazwa jednostki prowadzącej zajęcia: Zakład Systemów Zarządzania i Logistyki

Kod zajęć: 9050

Status zajęć: obowiązkowy dla specjalności 3. Obsługa portów lotniczych

Układ zajęć w planie studiów: sem: 5 / W9 C12 / 4 ECTS / E

Język wykładowy: polski

Imię i nazwisko koordynatora: dr inż. Marcin Kłak

Terminy konsultacji koordynatora: Informacja na stronie domowej pracownika: https://mk.v.prz.edu.pl

Cel kształcenia i wykaz literatury

Główny cel kształcenia: Zapoznanie studentów z podstawowymi zagadnieniami z zakresu organizowania obsługi podróżnych w portach i terminalach oraz z zakresu wykonywania obsługi podróżnych w portach i terminalach.

Ogólne informacje o zajęciach: Obejmuje podstawowe zagadnienia z zakresu organizowania obsługi podróżnych w portach i terminalach oraz z zakresu wykonywania obsługi podróżnych w portach i terminalach.

Materiały dydaktyczne: rezentacja multimedialna. Materiały i wytyczne przygotowane przez prowadzącego.

Inne: Internet, portale branżowe, czasopisma tematyczne.

Wykaz literatury, wymaganej do zaliczenia zajęć
Literatura wykorzystywana podczas zajęć wykładowych
1 Joanna Śliżewska, Anna Rożej, Justyna Stochaj, Anna Stromecka Obsługa podróżnych w portach i terminalach. Podręcznik, Część 1, Organizowanie obsługi w portach i terminalach Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, Warszawa . 2018
2 Joanna Śliżewska, Anna Rożej, Justyna Stochaj, Anna Stromecka Obsługa podróżnych w portach i terminalach. Podręcznik, Część 2, Wykonywanie obsługi podróżnych w portach i terminalach Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, Warszawa. 2018
3 M. Żylicz Prawo lotnicze międzynarodowe, europejskie i krajowe, wyd. 2 Biblioteka Prawnika, Warszawa. 2011
4 red. J. Sztucki, M. Gąsior, G. Zając, M. Szczelina Zarządzanie bezpieczeństwem lotnictwa cywilnego Dolnośląska Szkoła Wyższa, Wrocław. 2012
Literatura wykorzystywana podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/innych
1 Joanna Śliżewska, Anna Rożej, Justyna Stochaj, Anna Stromecka Obsługa podróżnych w portach i terminalach. Podręcznik, Część 1, Organizowanie obsługi w portach i terminalach Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, Warszawa. 2018
2 Joanna Śliżewska, Anna Rożej, Justyna Stochaj, Anna Stromecka Obsługa podróżnych w portach i terminalach. Podręcznik, Część 2, Wykonywanie obsługi podróżnych w portach i terminalach Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, Warszawa. 2018
3 Aleksandra Lewandowska Obsługa podróżnych w portach i terminalach. Zeszyt ćwiczeń Wydawnictwo eMPi2, Poznań. 2018
Literatura do samodzielnego studiowania
1 red. F. Czernicki, T. Skoczny Usługi portów lotniczych w Unii Europejskiej i w Polsce prawo konkurencji i regulacje lotniskowe Wydawnictwo Naukowe Wydziału Zarządzania Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa . 2010
2 M. Kozłowski Porty lotnicze - infrastruktura, eksploatacja i zarządzanie Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszawskiej, Warszawa. 2015
3 red. S.Augustyn Obsługa naziemna lotniska AR-Aviation Resources, Warszawa. 2012

Wymagania wstępne w kategorii wiedzy/umiejętności/kompetencji społecznych

Wymagania formalne: Zgodne z regulaminem studiów wyższych na PRz

Wymagania wstępne w kategorii Wiedzy: Student posiada podstawowe wiadomości z zakresu logistyki, zarządzania oraz marketingu.

Wymagania wstępne w kategorii Umiejętności: Student potrafi wykorzystać wiedzę z powyższego zakresu do rozwiązywania zadań problemowych oraz posługiwać się programami MS Word, Power Point i Excel. Student rozumie konieczność samokształcenia.

Wymagania wstępne w kategorii Kompetencji społecznych: Student potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role, potrafi organizować pracę grupy i aktywnie uczestniczyć w jej pracach.

Efekty kształcenia dla zajęć

MEK Student, który zaliczył zajęcia Formy zajęć/metody dydaktyczne prowadzące do osiągnięcia danego efektu kształcenia Metody weryfikacji każdego z wymienionych efektów kształcenia Związki z KEK Związki z PRK
01 Posiada podstawową wiedzę na temat obsługi pasażerów w portach i terminalach. wykład / wykład problemowy; ćwiczenia / dyskusja dydaktyczna zaliczenie cz. pisemna, obserwacja wykonawstwa K_W01+++
P6S_WK
02 Zna i potrafi scharakteryzować proces obsługi pasażerów w portach i terminalach. wykład, ćwiczenia problemowe egzamin cz. pisemna, obserwacja wykonawstwa K_W02++
P6S_WG
03 Rozumie rolę i znaczenie organizowania i wykonywania obsługi podróżnych portach i terminalach. wykład, ćwiczenia problemowe, dyskusja egzamin cz. pisemna, praca ćwiczeniowa, obserwacja wykonawstwa, prezentacja pracy ćwiczeniowej K_U08+
K_U12++
P6S_UU
P6S_UW
04 Potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania oraz jest przygotowany do realizacji prac ćwiczeniowych we współpracy z innymi (praca w grupie). ćwiczenia problemowe, praca ćwiczeniowa, studium przypadku obserwacja wykonawstwa, referat pisemny, referat ustny, prezentacja pracy ćwiczeniowej, K_K01+
K_K04++
P6S_KK
P6S_KR

Uwaga: W zależności od sytuacji epidemicznej, jeżeli nie będzie możliwości weryfikacji osiągniętych efektów uczenia się określonych w programie studiów w sposób stacjonarny w szczególności zaliczenia i egzaminy kończące określone zajęcia będą mogły się odbywać przy użyciu środków komunikacji elektronicznej (w sposób zdalny).

Treści kształcenia dla zajęć

Sem. TK Treści kształcenia Realizowane na MEK
5 TK01 Przedstawienie warunków zaliczenia i treści modułu. Wprowadzenie do problematyki modułu. Podstawowe pojęcia i zagadnienia z zakresu przedmiotu. Charakterystyka transportu lotniczego. W01, C01 MEK03
5 TK02 Część 1 - Organizowanie obsługi podróżnych w portach i terminalach. I. Transport i jego znaczenie: 1. Proces transportowy i jego elementy. 2. System transportowy i jego elementy. 3. Transport i jego infrastruktura. 4. Transport pasażerski. W01, C01 MEK01 MEK04
5 TK03 II. Porty i terminale w obsłudze ruchu pasażerskiego: 5. Klasyfikacja przewozów w transporcie pasażerskim. 6. Pojęcie i klasyfikacja portów i terminali lotniczych. 7. Funkcje i zadania portów i terminali lotniczych. 8. Infrastruktura i suprastruktura portów i terminali lotniczych. 9. Systemy zarządzania portami i terminalami lotniczymi. W02, C02 MEK02 MEK04
5 TK04 III. Usługi w portach i terminalach. 10. Porty jako przedsiębiorstwa. 11. Marketing obsługi podróżnych w portach i terminalach. 12. Przedsiębiorstwa na terenie portów i terminali. 13. Oferta usług portów i terminali dla przedsiębiorstw. 14. Oferta usług portów i terminali dla osób indywidualnych. 15. Zasady sporządzania oferty handlowej. W02, C03 MEK03 MEK04
5 TK05 IV. Oczekiwania klientów. 16. Potrzeby i preferencje transportowe. 17. Segmentacja klientów. 18. Zasady obsługi klientów. 19. Reklamacje i zasady ich rozpatrywania. W03, C04 MEK03 MEK04
5 TK06 V. Wykorzystanie informacji turystycznej i geograficznej. 20. Informacja turystyczna i geograficzna. 21. Przewodniki. 22. Informatory. 23. Oferty biur podróży. 24. Mapy. 25. Dane statystyczne. W03, C04 MEK04
5 TK07 VI. Oferty dotyczące realizacji usług przewozowych. 26. Prawa i obowiązki pasażerów. 27. Zakres odpowiedzialności i obowiązków stron podczas realizacji usług. 28. Opracowywanie ofert dla podróżnych. 29. Metody zapoznania klientów z ofertą. W04, C05 MEK02 MEK04
5 TK08 VII. Planowanie obsługi podróżnych w terminalach pasażerskich. 30. Rodzaje planowania. 31. Podstawy prawne obsługi pasażerów. 32. Zakres czynności obsługowych. 33. Czas obsługi pasażerów na poszczególnych stanowiskach. 34. Przepustowość, kongestia. 35. Rodzaje i dobór środków technicznych do obsługi klientów. 36. Odprawa bezpieczeństwa (celna). W04, C05 MEK03 MEK04
5 TK09 VIII. Dokumentacja związana z planowaniem obsługi podróżnych. 37. Rodzaje dokumentów. 38. Zasady prowadzenia dokumentacji. 39. Sporządzanie dokumentacji przewozowej. 40. Dokumenty elektroniczne. W05, C06 MEK01 MEK04
5 TK10 IX. Przepisy prawa dotyczące transportu. 41. Źródła przepisów prawa dotyczących transportu. 42. Zgodność dokumentacji z obowiązującymi przepisami. 43. Przepisy związane z przewozem ładunków niebezpiecznych i specjalnych. 44. Odpowiedzialność i zasady dochodzenia roszczeń. W05, C07 MEK01 MEK04
5 TK11 X. Przepisy prawa dotyczące obsługi podróżnych. 45. Akty prawne dotyczące przewozu osób i rzeczy. 46. Organizacje i zrzeszenia w transporcie. 47. Konsekwencje nieprzestrzegania przepisów prawa dotyczących obsługi podróżnych. 48. Regulacje prawne w zakresie ochrony lotnictwa cywilnego. W05, C07 MEK03 MEK04
5 TK12 XI. Środki łączności w portach i terminalach. 49. Środki łączności przewodowej. 50. Środki łączności bezprzewodowej. W06, C08 MEK01 MEK04
5 TK13 XII. Systemy informatyczne w portach i terminalach. 51. Pakiety biurowe. 52. Elektroniczna wymiana danych (EDI). 53. Portale i strony WWW. 54. Systemy obsługi kasowo-biletowej. 55. Systemy obsługi parkingowej. 56. Systemy informacji lotniczej (FIS / FIDS). 57. Systemy obsługi bagażowej (BHS). 58. System Dynamicznej Informacji Pasażerskiej (SDIP). 59. System Informacji Przestrzennej (SIP). 60. Sztuczna inteligencja w obsłudze pasażerów. 61. System nawigacji satelitarnej (GPS). 62. Globalny system dystrybucji (GDS). 63. System wspomagania decyzji (DSS). 64. Komputerowy system informacji i rezerwacji w transporcie kolejowym (KSIRTK). 65. Komputerowy system rezerwacyjny (CRS). 66. System Informacji dla Linii Kolejowych (SILK). 67. System transportu międzyplanetarnego (ITS). 68. Aplikacje komputerowe wykorzystywane w planowaniu i w trakcie podróży. W06, C08 MEK02 MEK04
5 TK14 Część 2 - Wykonywanie obsługi podróżnych w portach i terminalach. I. Materiały informacyjne dla podróżnych. 1. Rodzaje materiałów informacyjnych dla podróżnych. 2. Zasady sporządzania materiałów informacyjnych. W07, C09 MEK02 MEK04
5 TK15 II. Informacja dla podróżnych w terminalach pasażerskich. 3. Ochrona danych osobowych. 4. Rodzaje informacji pasażerskiej. 5. Dobór informacji do potrzeb pasażera. 6. Systemy informacji pasażerskiej. W07, C09 MEK03 MEK04
5 TK16 III. Dokumentacja związana z obsługą podróżnych. 7. Przygotowanie dokumentacji związanej z obsługą podróżnych. 8. Rodzaje dokumentów wymaganych w terminalach pasażerskich. 9. Zgodność dokumentów z obowiązującymi przepisami. W07, C09 MEK01 MEK04
5 TK17 IV. Obsługa pasażerów. 10. Odprawa biletowo-bagażowa. 11. Stanowisko odprawy biletowo-bagażowej. 12. Samodzielna odprawa. 13. Stanowisko kontroli bezpieczeństwa. 14. Stanowisko odprawy paszportowej. 15. Stanowisko poczekalni odlotowej (gate). 16. Organizacja obsługi pasażerów odlatujących w terminalu portu lotniczego. 17. Organizacja obsługi pasażerów przylatujących w terminalu portu lotniczego. 18. Organizacja obsługi pasażerów w tranzycie w terminalu portu lotniczego. 19. Organizacja obsługi pasażerów transferowych. 20. Obsługa bagażu. 21. Obsługa bagażu opóźnionego. 22. Obsługa kasy biletowej. 23. Asysta i kierowanie ruchem pasażerów. 24. Organizacja odprawy promowej. W08, C10 MEK03 MEK04
5 TK18 V. Obsługa pasażerów ze specjalnymi potrzebami. 25. Działania związane z przewozem osób chorych, niepełnosprawnych, wymagających opieki. 26. Przewóz zwierząt. W08, C11 MEK02 MEK04
5 TK19 VI. Urządzenia do kontroli osób i bagażu w portach lotniczych. 27. „Biała lista”. 28. Warianty organizacji kontroli bagażu rejestrowanego w porcie lotniczym. W08, C11 MEK01 MEK04
5 TK20 VII. Sytuacje kryzysowe. 29. Rodzaje sytuacji kryzysowych. 30. Zasady postępowania w sytuacjach kryzysowych. 31. Europejski system wymiany danych pasażerów (PNR). VIII. Transport lotniczy i obsługa podróżnych w UE. W09, C12 MEK03 MEK04
5 TK21 Podsumowanie zajęć wykładowych. Podsumowanie zajęć ćwiczeniowych. W09, C12 MEK01 MEK02 MEK03 MEK04

Nakład pracy studenta

Forma zajęć Praca przed zajęciami Udział w zajęciach Praca po zajęciach
Wykład (sem. 5) Godziny kontaktowe: 9.00 godz./sem.
Uzupełnienie/studiowanie notatek: 10.00 godz./sem.
Studiowanie zalecanej literatury: 20.00 godz./sem.
Ćwiczenia/Lektorat (sem. 5) Przygotowanie do ćwiczeń: 12.00 godz./sem.
Inne: 12.00 godz./sem.
Godziny kontaktowe: 12.00 godz./sem.
Dokończenia/studiowanie zadań: 2.00 godz./sem.
Konsultacje (sem. 5) Przygotowanie do konsultacji: 2.00 godz./sem.
Udział w konsultacjach: 1.00 godz./sem.
Egzamin (sem. 5) Przygotowanie do egzaminu: 20.00 godz./sem.
Egzamin pisemny: 1.00 godz./sem.

Sposób wystawiania ocen składowych zajęć i oceny końcowej

Forma zajęć Sposób wystawiania oceny podsumowującej
Wykład Ocena z egzaminu.
Ćwiczenia/Lektorat Warunkiem zaliczenia zajęć przez studenta jest uzyskanie pozytywnej oceny z opracowanej pracy ćwiczeniowej i jej omówieniu (prezentacji) oraz aktywność i uczestnictwo w dyskusjach.
Ocena końcowa Średnia ocen: z wykładu i ćwiczeń

Przykładowe zadania

Wymagane podczas egzaminu/zaliczenia
Wymagania.pdf

Realizowane podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/projektowych
Wymagania.pdf

Inne
Wymagania.pdf

Czy podczas egzaminu/zaliczenia student ma możliwość korzystania z materiałów pomocniczych : nie

Treści zajęć powiazane są z prowadzonymi badaniami naukowymi: tak

1 J. Bała; A. Biały; M. Kłak ITS narzędziem do uzyskania innowacyjnego systemu transportowego 2023
2 K. Budnik; M. Kłak Ekoprojektowanie opakowań na żywność w świetle badań preferencji konsumentów i analiza cyklu życia na przykładzie opakowania na jogurt 2023
3 M. Kłak Optimization of Waste Management on The Basis of Research in the \'PIKRES\' Manufacturing Company 2023
4 M. Kłak The Impact of Brexit on The Frequency of Road Transport to and from The UK Based on Research in A Transport Company 2023
5 M. Kłak; D. Madej; M. Woźniakowski; W. Zadworny Wpływ Brexit’u na częstotliwość transportu drogowego do i z Wielkiej Brytanii na podstawie badań w przedsiębiorstwie Euro24 2023
6 M. Kłak; G. Rojek; M. Woźniakowski; W. Zadworny Transport ciężarowy w krajowej wymianie towarowej w świetle badań własnych 2023
7 M. Kłak; J. Materna; M. Woźniakowski; W. Zadworny Optymalizacja gospodarki odpadami na podstawie badań w przedsiębiorstwie produkcyjnym Gumres 2023
8 M. Kłak; J. Sułuja Prognoza wyników działalności polskich przewoźników transportu drogowego na lata 2022-2024 2023
9 M. Kłak; K. Różycka; M. Woźniakowski; W. Zadworny Transport lotniczy cargo w Polsce w świetle badań własnych 2023
10 M. Kłak; M. Woźniakowski; W. Zadworny Import ropy naftowej i gazu ziemnego do Polski drogą morską w świetle badań własnych 2023
11 M. Kłak; Ł. Rusin; M. Woźniakowski; W. Zadworny Przewóz pasażerów transportem lotniczym w Polsce w świetle badań własnych 2023
12 M. Kłak Wspólnoty praktyków jako styl życia pracowników współczesnych organizacji 2022
13 M. Kłak; M. Woźniakowski Evolution of The Omnichannel Concept in DIY Retail Chains 2022
14 G. Jasiczek; M. Kłak Zastosowanie robotów w procesach logistycznych 2021
15 J. Bała; A. Biały; M. Kłak Wyzwania i innowacyjne rozwiązania w systemach transportowych logistyki miejskiej 2021
16 M. Kłak Conceptual principles of learning organization 2021
17 M. Kłak Knowledge Management in The Association of The Aviation Industry Entrepreneurs Group \"Aviation Valley\" 2021
18 M. Kłak Koncepcja organizacji uczącej się 2021
19 M. Kłak; J. Sułuja Innowacyjne rozwiązania w logistyce 2021
20 M. Kłak; M. Magniszewski Organizacja ucząca się jako nowoczesna forma funkcjonowania współczesnego przedsiebiorstwa 2021
21 M. Kłak; M. Magniszewski Przedsiębiorstwo uczące się jako przykład świadomej organizacji 2021
22 M. Kłak; N. Świątek Transformacja logistyki wojskowej 2021
23 M. Kłak; W. Orłowska; E. Siembab Innowacje i automatyzacja w logistyce transportu 2021
24 P. Bednarska; M. Kłak Zarządzanie zapasami według stałego okresu zamawiania 2021
25 D. Kłak; M. Kłak; W. Zadworny Model organizacji wirtualnej w gospodarce opartej na wiedzy 2020
26 M. Kłak; W. Zadworny Charakterystyka i obszary zastosowań chmur obliczeniowych Cloud Computing w nowoczesnym modelowaniu biznesu 2019